Bijrijder problemen, hoe vertellen dat ik wil dat ze stopt .

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esplen
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:18

Ik vind je laatste berichten niet zo netjes. Je hebt het over ‘madam’ en geeft meerdere voorbeelden waarin zij een mening had (bijv. Paard snachts op stal) en jij daarin mee bent gegaan. Ik begrijp je frustratie en tegelijkertijd heb je hier zelf ook een aandeel in gehad. Ik zou het onterecht vinden om je achter de stalhouder te verschuilen. Het zou je sieren om zelf het gesprek met haar aan te gaan. En na 6 jaar verzorgen heeft ze ook recht op uitleg op de vraag waarom lijkt me.

DuoPenotti

Berichten: 29691
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Bijrijder problemen, hoe vertellen dat ik wil dat ze stopt .

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:27

Uitleg is heel kort. Stalhouder wil je niet meer en ik ga niet weer verhuizen.


Niemand vind dit soort gesprekken leuk.
Ik ben dan wel assertief maar de dag dat je tegen een verzorger zegt ik wil het hier beëindigen blijft niet fijn.
Maar is er wel een reden en door modderen is nog minder fijn dan de knoop door hakken.

Maar in deze valt er niet door te modderen. Stalhouder rol niet meer.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:44

Esplen schreef:
Ik vind je laatste berichten niet zo netjes. Je hebt het over ‘madam’ en geeft meerdere voorbeelden waarin zij een mening had (bijv. Paard snachts op stal) en jij daarin mee bent gegaan. Ik begrijp je frustratie en tegelijkertijd heb je hier zelf ook een aandeel in gehad. Ik zou het onterecht vinden om je achter de stalhouder te verschuilen. Het zou je sieren om zelf het gesprek met haar aan te gaan. En na 6 jaar verzorgen heeft ze ook recht op uitleg op de vraag waarom lijkt me.


In de voorbeelden hoe je zo’n gesprek aan gaat staat toch ook uitleg?

Wat is er meer aan uitleg nodig dan: ‘ik ben je gedrag zat’ en ‘ik ga niet nog een keer verhuizen van stal’ en ‘ik wil zelf voor mijn paard zorgen zonder jou’? :?

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:00

Zeker als je zo'n gesprek moeilijk vindt passen uitspraken als "ik ben het zat" waarschijnlijk niet bij jou.

Ik start zo'n gesprek meestal met "hoe vind jij dat het gaat?" dan laat je eerst de ander zijn zegje doen. Meestal komt er op enig moment wel iets van "hoezo of waarom vraag je dit?" ga niet teveel in op wat de ander inhoudelijk verteld maar wacht gewoon tot je de vraag terug krijgt. Dat is het moment waarop je kan aangeven dat je merkt dat jij eigenlijk al langere tijd niet happy bent met de samenwerking.

Iets als" fijn om te horen hoe jij het ziet, ik merk alleen dat ik er anders in sta. Dit zijn dingen die ik altijd lastig vind om te vertellen, maar ik voel me al langere tijd niet meer fijn bij onze samenwerking en bij het delen van mijn paard. Daarom heb ik besloten dat ik onze samenwerking wil stoppen. Ik begrijp dat dat voor jou uit de lucht komt vallen, dus we kunnen een uit werk tijd bespreken. Ik ben je overigens wel dankbaar voor je goede zorgen voor mijn paard en het feit dat je altijd paraat stond voor haar"

Hou het bij jezelf, ga niet met modder gooien, ook als zij dat wel doet. Resoluut maar vriendelijk.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:14

Ik denk dat het sowieso goed is om nu alvast te bedenken hoe je het wilt beëindigen zeg maar.
Wat je denkt dat het beste is. Deze maand nog afmaken? Nog een week? Nog 1 / 2 / 3 keer? Meteen spullen pakken en wegwezen? (lijkt me wel een beetje akelig)

Als je de grens voor jezelf alvast duidelijk hebt dan is het makkelijker om daar niet overheen te gaan.

Het is best logisch en netjes als ze zeg maar afscheid mag nemen. Maar als je denkt dat ze op 1 of andere manier extra problemen gaat geven tijdens volgende keren dan is het wellicht beter om er gewoon heel vlot een punt aan te draaien en niet dat ze daarna nog regelmatig langskomt onder het motto van spullen ophalen ofzo. Voor de stalhouder is het ook wel fijn als er een deadline aan zit waarna hij echt helemaal van haar af is, als ze haar niet meer daar op het terrein willen hebben.

Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 09:29

rien10 schreef:
Nielojram schreef:
Waarom ben je wel al 5 keer verhuisd door deze vrouw?

Ik zie iedereen bashen op haar verzorgster, maar wellicht heeft zij ondertussen wel door hoe paarden gehouden moeten worden ( het juiste hooi en het liefst 24/7 buiten èn regelmaat) en heeft ze al 5x concessies moeten doen op TS om het maar voor het paard zo fijn mogelijk te maken ( kleine stapjes..) En hierdoor de TS een warm hart en haar paard wil toebedelen?

Mijns inziens staat de TS nu op een stal waarin de groepsdruk groter is dan welzijn...


Mijn bijrijder is nogal een persoon die wilt dat paard elke nacht op stal gaat een vleugje wind en mijn paard moet een deken om vind ze wat niet nodig is. Zeiken dat ze de stal niet goed hebben uitgemest wat wel zo is, klagen dat brok niet goed is omdat die eventjes een keer niet glimt.
Ze heeft zelfs gedacht dat hij cushing had ze had allerlei scenario’s erbij gehaald. Paard zat gewoon mega in de verharing ook omdat die toen op nieuwe stal langer buiten stond dan voorheen.
Ik wou hem op deze stal snachts ook buiten hebben maar was madam niet mee eens want dat was slecht voor hem omdat die dat niet gewend is.
Ga zo maar door…
Goed bedoeld voor mijn paard maar het is en blijft mijn paard.

Als ze dat wil, moet ze zelf een paard kopen.
|Mond dicht, het is jouw paard.[/quote]


Dat wilt ze niet vanwege haar leeftijd

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:29

Pfff wat een verhaal, ik zou er ook afscheid van nemen.
Succes TS

Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 09:31

pmarena schreef:
Ik denk dat het sowieso goed is om nu alvast te bedenken hoe je het wilt beëindigen zeg maar.
Wat je denkt dat het beste is. Deze maand nog afmaken? Nog een week? Nog 1 / 2 / 3 keer? Meteen spullen pakken en wegwezen? (lijkt me wel een beetje akelig)

Als je de grens voor jezelf alvast duidelijk hebt dan is het makkelijker om daar niet overheen te gaan.

Het is best logisch en netjes als ze zeg maar afscheid mag nemen. Maar als je denkt dat ze op 1 of andere manier extra problemen gaat geven tijdens volgende keren dan is het wellicht beter om er gewoon heel vlot een punt aan te draaien en niet dat ze daarna nog regelmatig langskomt onder het motto van spullen ophalen ofzo. Voor de stalhouder is het ook wel fijn als er een deadline aan zit waarna hij echt helemaal van haar af is, als ze haar niet meer daar op het terrein willen hebben.


Ik kreeg net weer een appje van pensionhouder dat ze weer op een dreigende toon eiste dat zijn stal word Schoongemaakt. Of tewel zei bepaalt de regels??

Ik geef haar tot zaterdag de tijd om afscheid te nemen en spullen te pakken

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:32

Amable schreef:
Zeker als je zo'n gesprek moeilijk vindt passen uitspraken als "ik ben het zat" waarschijnlijk niet bij jou.

Ik start zo'n gesprek meestal met "hoe vind jij dat het gaat?" dan laat je eerst de ander zijn zegje doen. Meestal komt er op enig moment wel iets van "hoezo of waarom vraag je dit?" ga niet teveel in op wat de ander inhoudelijk verteld maar wacht gewoon tot je de vraag terug krijgt. Dat is het moment waarop je kan aangeven dat je merkt dat jij eigenlijk al langere tijd niet happy bent met de samenwerking.

Iets als" fijn om te horen hoe jij het ziet, ik merk alleen dat ik er anders in sta. Dit zijn dingen die ik altijd lastig vind om te vertellen, maar ik voel me al langere tijd niet meer fijn bij onze samenwerking en bij het delen van mijn paard. Daarom heb ik besloten dat ik onze samenwerking wil stoppen. Ik begrijp dat dat voor jou uit de lucht komt vallen, dus we kunnen een uit werk tijd bespreken. Ik ben je overigens wel dankbaar voor je goede zorgen voor mijn paard en het feit dat je altijd paraat stond voor haar"

Hou het bij jezelf, ga niet met modder gooien, ook als zij dat wel doet. Resoluut maar vriendelijk.


Imo geef je de bijrijdster dan veel te veel ruimte om te discussiëren. Als iemand die ook moeite heeft met confrontatie zou dit voor mij echt niks zijn. Ze heeft ook al vaker over TS heen gelopen en door het uitgebreid te bespreken en te vragen hoe zij het ziet, komt er alleen maar een discussie op gang waarbij ze mogelijk weer over de TS heen gaat.

TS heeft haar beslissing gemaakt en de stalhouder ook. Bijrijdster is niet meer welkom op stal (na meerdere gesprekken en waarschuwingen) en TS gaat niet verhuizen. Kortom de samenwerking stopt. Niet moeilijker maker dan het is voor jezelf TS.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:33

Je geeft aan dat ze nogal van een discussie is. Prima dat mag ze alleen heeft ze ook de mening van een ander te respecteren.
Geef aan wat je stoort, ook wat de stalhouder stoort, dat ze daar in kan veranderen, dat ze komt voor de verzorging voor jouw paard en dat mag doen wat ze mag met het paard en dat de rest er omheen niet voor haar van toepassing is. Zij heeft zich niet te bemoeien met andere pensionklanten, dat is niet aan haar. Je hebt tenslotte overal mensen die je meer liggen en minder. Ik had van iemand van 60 wat dat betreft iets meer levenservaring verwacht. Kan ze niet leven met het feit dat ze komt voor het paard en de rest niet dan houdt het toch op en dat zou ik ook aan haar melden hoe jammer de rest er om heen ook is. Geef ook de goede dingen aan in het gesprek dat je dat wel waardeert maar het bemoeien en wat ze meer doet niet en dat dat niet meer kan. Ga niet mee in de discussie, daar kom je uiteindelijk niet verder mee dan dat het uit kan draaien op ruzie en dat is iets wat je niet wilt.

Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 09:34

Amable schreef:
Zeker als je zo'n gesprek moeilijk vindt passen uitspraken als "ik ben het zat" waarschijnlijk niet bij jou.

Ik start zo'n gesprek meestal met "hoe vind jij dat het gaat?" dan laat je eerst de ander zijn zegje doen. Meestal komt er op enig moment wel iets van "hoezo of waarom vraag je dit?" ga niet teveel in op wat de ander inhoudelijk verteld maar wacht gewoon tot je de vraag terug krijgt. Dat is het moment waarop je kan aangeven dat je merkt dat jij eigenlijk al langere tijd niet happy bent met de samenwerking.

Iets als" fijn om te horen hoe jij het ziet, ik merk alleen dat ik er anders in sta. Dit zijn dingen die ik altijd lastig vind om te vertellen, maar ik voel me al langere tijd niet meer fijn bij onze samenwerking en bij het delen van mijn paard. Daarom heb ik besloten dat ik onze samenwerking wil stoppen. Ik begrijp dat dat voor jou uit de lucht komt vallen, dus we kunnen een uit werk tijd bespreken. Ik ben je overigens wel dankbaar voor je goede zorgen voor mijn paard en het feit dat je altijd paraat stond voor haar"

Hou het bij jezelf, ga niet met modder gooien, ook als zij dat wel doet. Resoluut maar vriendelijk.



Bedankt, dit vind ik een hele nette oplossing. En ook geen botte toon.

oji

Berichten: 4256
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:11

Amable schreef:
Iets als" fijn om te horen hoe jij het ziet, ik merk alleen dat ik er anders in sta. Dit zijn dingen die ik altijd lastig vind om te vertellen, maar ik voel me al langere tijd niet meer fijn bij onze samenwerking en bij het delen van mijn paard. Daarom heb ik besloten dat ik onze samenwerking wil stoppen. Ik begrijp dat dat voor jou uit de lucht komt vallen, dus we kunnen een uit werk tijd bespreken. Ik ben je overigens wel dankbaar voor je goede zorgen voor mijn paard en het feit dat je altijd paraat stond voor haar"

Hou het bij jezelf, ga niet met modder gooien, ook als zij dat wel doet. Resoluut maar vriendelijk.

Wat is hier vriendelijk aan?

Sorry maar ik heb inderdaad de indruk dat TS nooit de ballen heeft gehad haar ongenoegen over zaken met de bijrijder te delen. Als dit inderdaad bij de bijrijder uit de lucht komt vallen, is hier werkelijk niets vriendelijks aan, maar is dit schandalig onfatsoenlijk.

En ja, TS is eigenaar, die heeft zeggenschap over het paard, maar dat maakt TS geen koningin en die kan haar bijrijder gewoon als mens behandelen. Als TS 6 jaar lang iedere keer haar oren naar de bijrijder heeft laten hangen, dan was ze waarschijnlijk 6 jaar lang afhankelijk van deze bijrijder (weinig tijd? kleine kinderen?). Als je nooit eerder hebt aangegeven dat je bepaald gedrag richting pensionhouder niet acceptabel vind en dan zomaar iemand de laan uitstuurt en dit dus inderdaad zomaar uit de lucht laat vallen, dan heb je gewoon geen fatsoen. Zo ga je gewoon niet met mensen om. 6 jaar profiteren van dat zij altijd voor je paard klaar staat, iets van dankbaarheid en respect mag dan wel. Ipv eerlijk zijn wat je denkt de bal naar de pensionhouder spelen, die wil niet meer dat je komt...sorry, hoe laf ben je dan.

Het gedrag van de bijrijder is misschien niet prettig en netjes en ik snap dat je er van baalt, maar TS het is echt je eigen schuld dat zij zo haar grenzen is gaan verleggen. Kijk in de spiegel, erken je eigen fouten en schuif ze niet af op een ander. Kijk of er een manier is dat jullie wel prettig samen kunnen werken of geef haar in ieder geval eerlijke feedback en ruim de tijd om haar leven anders in te richten. Want geloof me, een paard kost ook voor een bijrijder veel tijd, is ook voor die bijrijder al 6 jaar lang een invulling van haar leven (zeker als ze zo begaan zijn en altijd klaar staan) en ook al is het jouw paard, zij is zich ook in 6 jaar tijd minimaal net zo veel aan het dier gaan hechten. Leef je daar ook eens in in. Een bijrijder met 6 jaar trouwe dienst is geen wegwerpartikel en is niet te vergelijken met een bijrijder die net een paar maanden met jouw paard bezig is.
(En nee voordat jullie denken dat ik me aangesproken voel, ik ben geen bijrijder, ik ben eigenaar van 2 paarden en ik heb in de periode dat ik een bijrijder deze altijd betaald en cadeaus gegeven omdat ik mij besef dat een bijrijder mij juist helpt in tijden dat ik het zelf even niet allemaal kon)

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Bijrijder problemen, hoe vertellen dat ik wil dat ze stopt .

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:15

Jeetje, als ik moest kiezen tussen mijn stal en mijn bijrijder zou ik toch echt kiezen voor mijn stal.

Als je discussies wilt mijden moet je het zo kort mogelijk houden, alleen zeggen wat nodig is.
Leg uit dat je voor de stal kiest, en dit zo met haar niet meer werkt.

FriesWytske
Berichten: 9900
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:16

Anders_Amigo schreef:
Amable schreef:
Zeker als je zo'n gesprek moeilijk vindt passen uitspraken als "ik ben het zat" waarschijnlijk niet bij jou.

Ik start zo'n gesprek meestal met "hoe vind jij dat het gaat?" dan laat je eerst de ander zijn zegje doen. Meestal komt er op enig moment wel iets van "hoezo of waarom vraag je dit?" ga niet teveel in op wat de ander inhoudelijk verteld maar wacht gewoon tot je de vraag terug krijgt. Dat is het moment waarop je kan aangeven dat je merkt dat jij eigenlijk al langere tijd niet happy bent met de samenwerking.

Iets als" fijn om te horen hoe jij het ziet, ik merk alleen dat ik er anders in sta. Dit zijn dingen die ik altijd lastig vind om te vertellen, maar ik voel me al langere tijd niet meer fijn bij onze samenwerking en bij het delen van mijn paard. Daarom heb ik besloten dat ik onze samenwerking wil stoppen. Ik begrijp dat dat voor jou uit de lucht komt vallen, dus we kunnen een uit werk tijd bespreken. Ik ben je overigens wel dankbaar voor je goede zorgen voor mijn paard en het feit dat je altijd paraat stond voor haar"

Hou het bij jezelf, ga niet met modder gooien, ook als zij dat wel doet. Resoluut maar vriendelijk.



Bedankt, dit vind ik een hele nette oplossing. En ook geen botte toon.


En toch denk ik dat je nu beter gewoon maar bot kan zijn.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:17

Anders_Amigo schreef:
pmarena schreef:
Ik denk dat het sowieso goed is om nu alvast te bedenken hoe je het wilt beëindigen zeg maar.
Wat je denkt dat het beste is. Deze maand nog afmaken? Nog een week? Nog 1 / 2 / 3 keer? Meteen spullen pakken en wegwezen? (lijkt me wel een beetje akelig)

Als je de grens voor jezelf alvast duidelijk hebt dan is het makkelijker om daar niet overheen te gaan.

Het is best logisch en netjes als ze zeg maar afscheid mag nemen. Maar als je denkt dat ze op 1 of andere manier extra problemen gaat geven tijdens volgende keren dan is het wellicht beter om er gewoon heel vlot een punt aan te draaien en niet dat ze daarna nog regelmatig langskomt onder het motto van spullen ophalen ofzo. Voor de stalhouder is het ook wel fijn als er een deadline aan zit waarna hij echt helemaal van haar af is, als ze haar niet meer daar op het terrein willen hebben.


Ik kreeg net weer een appje van pensionhouder dat ze weer op een dreigende toon eiste dat zijn stal word Schoongemaakt. Of tewel zei bepaalt de regels??

Ik geef haar tot zaterdag de tijd om afscheid te nemen en spullen te pakken


Dan is DIT het moment om te reageren, contact met haar op te nemen en te zeggen dat het klaar is. Dit is de druppel, je bent er klaar mee, je wilt dat gezeur niet meer, geen bijrijder meer en ze heeft tot zaterdag de tijd. Het ijzer smeden als het heet is, dit is een perfect moment, je kunt het!!!!

Blijf netjes, maar duidelijk :j

(het is klöte ik weet het, maar je zal wel moeten en het zal een opluchting zijn als je van haar af bent :(:) )

Imre

Berichten: 14208
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:20

pmarena schreef:
Anders_Amigo schreef:
Ik kreeg net weer een appje van pensionhouder dat ze weer op een dreigende toon eiste dat zijn stal word Schoongemaakt. Of tewel zei bepaalt de regels??

Ik geef haar tot zaterdag de tijd om afscheid te nemen en spullen te pakken


Dan is DIT het moment om te reageren, contact met haar op te nemen en te zeggen dat het klaar is. Dit is de druppel, je bent er klaar mee, je wilt dat gezeur niet meer, geen bijrijder meer en ze heeft tot zaterdag de tijd. Het ijzer smeden als het heet is, dit is een perfect moment, je kunt het!!!!

Blijf netjes, maar duidelijk :j

(het is klöte ik weet het, maar je zal wel moeten en het zal een opluchting zijn als je van haar af bent :(:) )


Helemaal mee eens. :j Mooie aanleiding om er definitief mee te stoppen. En als ze dat niet ziet aankomen heeft ze best wel een bord voor haar hoofd.

sasja0705
Berichten: 2020
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Bijrijder problemen, hoe vertellen dat ik wil dat ze stopt .

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:35

Je schrijft dat je bijrijdster vanwegen haar leeftijd geen eigen paard meer wil...
Maar zo als ik nu al je berichten lees, heeft zich die dame toch echt jouw paard inmiddels toegeëigend wat zeggenschap betreft...
Want hoe anders kan zij het in haar hoofd halen om bij staleigenaar eisen te stellen en jouw wens om JOUW paard snachts buiten te laten te ondermijnen?


Maar het is JOUW paard, JOUW regels.
Er zijn kennelijk genoeg gesprekken geweest en nu is dus "schlus"

Ik snap uiteraard dat het finale gesprek moeilijk aanvoelt, daarom zou ik zeggen : neem iemand mee.
Die persoon hoeft ja niets te zeggen maar kan voor jouw wel een morele steun zijn om voet bij stuk te houden en discussie af te kappen.

Heel persoonlijk zou ik - na het laaste bericht aan stalhouder - niet eens meer de tijd tot zaterdag geven.
Dit zou voor mij echt de druppel zij met die zij zich zelf de raam ingegooid heeft.

DuoPenotti

Berichten: 29691
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:40

Wat amable schrijft vind ik mooi bij iemand die niet hier al 3 waarschuwingen op haar naam heeft staan en al tig problemen heeft veroorzaakt in het verleden.

Dat ts toen met zich heeft laten "sollen" kan dan wel zijn. Maar dat maakt niet dat ze deze vrouw nu nog maar extra vriendelijk moet benaderen. Kom op zeg, die vrouw zou met haar leeftijd wat meer verstand moeten hebben.

In deze word het ts er simpel gemaakt. Stalhouder wil je hier niet meer. Mij bevalt het hier goed, dus hier scheiden onze wegen.
Bedankt voor de afgelopen jaren. En daag.
Meer is het niet. Elke ja maar is, je bent hier niet meer welkom.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:41

Dit is idd de perfecte aanleiding. Je bent er klaar mee en nu is het tijd dat ze stopt. Pak je spullen, neem afscheid van het paard en GA....

Je kan het TS! Succes!

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:11

oji schreef:
Amable schreef:
Iets als" fijn om te horen hoe jij het ziet, ik merk alleen dat ik er anders in sta. Dit zijn dingen die ik altijd lastig vind om te vertellen, maar ik voel me al langere tijd niet meer fijn bij onze samenwerking en bij het delen van mijn paard. Daarom heb ik besloten dat ik onze samenwerking wil stoppen. Ik begrijp dat dat voor jou uit de lucht komt vallen, dus we kunnen een uit werk tijd bespreken. Ik ben je overigens wel dankbaar voor je goede zorgen voor mijn paard en het feit dat je altijd paraat stond voor haar"

Hou het bij jezelf, ga niet met modder gooien, ook als zij dat wel doet. Resoluut maar vriendelijk.

Wat is hier vriendelijk aan?

Sorry maar ik heb inderdaad de indruk dat TS nooit de ballen heeft gehad haar ongenoegen over zaken met de bijrijder te delen. Als dit inderdaad bij de bijrijder uit de lucht komt vallen, is hier werkelijk niets vriendelijks aan, maar is dit schandalig onfatsoenlijk.

En ja, TS is eigenaar, die heeft zeggenschap over het paard, maar dat maakt TS geen koningin en die kan haar bijrijder gewoon als mens behandelen. Als TS 6 jaar lang iedere keer haar oren naar de bijrijder heeft laten hangen, dan was ze waarschijnlijk 6 jaar lang afhankelijk van deze bijrijder (weinig tijd? kleine kinderen?). Als je nooit eerder hebt aangegeven dat je bepaald gedrag richting pensionhouder niet acceptabel vind en dan zomaar iemand de laan uitstuurt en dit dus inderdaad zomaar uit de lucht laat vallen, dan heb je gewoon geen fatsoen. Zo ga je gewoon niet met mensen om. 6 jaar profiteren van dat zij altijd voor je paard klaar staat, iets van dankbaarheid en respect mag dan wel. Ipv eerlijk zijn wat je denkt de bal naar de pensionhouder spelen, die wil niet meer dat je komt...sorry, hoe laf ben je dan.

Het gedrag van de bijrijder is misschien niet prettig en netjes en ik snap dat je er van baalt, maar TS het is echt je eigen schuld dat zij zo haar grenzen is gaan verleggen. Kijk in de spiegel, erken je eigen fouten en schuif ze niet af op een ander. Kijk of er een manier is dat jullie wel prettig samen kunnen werken of geef haar in ieder geval eerlijke feedback en ruim de tijd om haar leven anders in te richten. Want geloof me, een paard kost ook voor een bijrijder veel tijd, is ook voor die bijrijder al 6 jaar lang een invulling van haar leven (zeker als ze zo begaan zijn en altijd klaar staan) en ook al is het jouw paard, zij is zich ook in 6 jaar tijd minimaal net zo veel aan het dier gaan hechten. Leef je daar ook eens in in. Een bijrijder met 6 jaar trouwe dienst is geen wegwerpartikel en is niet te vergelijken met een bijrijder die net een paar maanden met jouw paard bezig is.
(En nee voordat jullie denken dat ik me aangesproken voel, ik ben geen bijrijder, ik ben eigenaar van 2 paarden en ik heb in de periode dat ik een bijrijder deze altijd betaald en cadeaus gegeven omdat ik mij besef dat een bijrijder mij juist helpt in tijden dat ik het zelf even niet allemaal kon)


Helemaal mee eens

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:17

Anders_Amigo schreef:
pmarena schreef:
Ik denk dat het sowieso goed is om nu alvast te bedenken hoe je het wilt beëindigen zeg maar.
Wat je denkt dat het beste is. Deze maand nog afmaken? Nog een week? Nog 1 / 2 / 3 keer? Meteen spullen pakken en wegwezen? (lijkt me wel een beetje akelig)

Als je de grens voor jezelf alvast duidelijk hebt dan is het makkelijker om daar niet overheen te gaan.

Het is best logisch en netjes als ze zeg maar afscheid mag nemen. Maar als je denkt dat ze op 1 of andere manier extra problemen gaat geven tijdens volgende keren dan is het wellicht beter om er gewoon heel vlot een punt aan te draaien en niet dat ze daarna nog regelmatig langskomt onder het motto van spullen ophalen ofzo. Voor de stalhouder is het ook wel fijn als er een deadline aan zit waarna hij echt helemaal van haar af is, als ze haar niet meer daar op het terrein willen hebben.


Ik kreeg net weer een appje van pensionhouder dat ze weer op een dreigende toon eiste dat zijn stal word Schoongemaakt. Of tewel zei bepaalt de regels??

Ik geef haar tot zaterdag de tijd om afscheid te nemen en spullen te pakken

Okee doorpakken nu. Bel je bijrijder. Vertel haar dat je weer een klacht over haar hebt gekregen van de stalhouder. En dat het ophoudt. Jij wil je prettig voelen op stal en de manier waarop zij zich gedraagt verhindert dat enz enz.

Meteen op inspringen. Dit is een kans.

Cambionn

Berichten: 787
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:26

pmarena schreef:
Anders_Amigo schreef:
Ik kreeg net weer een appje van pensionhouder dat ze weer op een dreigende toon eiste dat zijn stal word Schoongemaakt. Of tewel zei bepaalt de regels??

Ik geef haar tot zaterdag de tijd om afscheid te nemen en spullen te pakken


Dan is DIT het moment om te reageren, contact met haar op te nemen en te zeggen dat het klaar is. Dit is de druppel, je bent er klaar mee, je wilt dat gezeur niet meer, geen bijrijder meer en ze heeft tot zaterdag de tijd. Het ijzer smeden als het heet is, dit is een perfect moment, je kunt het!!!!

Blijf netjes, maar duidelijk :j

(het is klöte ik weet het, maar je zal wel moeten en het zal een opluchting zijn als je van haar af bent :(:) )
Ik heb het hele topic stilletjes meegelezen. Maar hier helemaal mee eens. Tevens, wat klinkt die bijrijder als een werk, die had ik echt veel eerder al eruit gezet. En dat zij geen paard wil kopen ivm haar leeftijd, geeft haar natuurlijk geen extra rechten over jouw paard. Dat is een afweging die ze zelf heeft gemaakt, dus dan moet ze ook gewoon ermee leven dat ze daardoor minder te zeggen heeft over het paard waar ze mee bezig is.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:33

Voor de bijrijder zelf is het vast ook fijner als ze een paard van één van haar vriendinnen gaat rijden. Die het zo goed voor elkaar hebben met de paarden aan huis.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:38

Wauw ik lees dit met verbazing.

Hoezo mag jouw nichtje niet met jouw paard bezig zijn?
Zij is de eigenaar niet dus heeft niets te bepalen.

Ik ga mee met diegenen die zeggen nu actie ondernemen zeker na het appje van stalbaas dat ze alweer iets eist.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:40

Ik lees al vanaf het begin mee, maar ik zou ook niet een open gesprek adviseren.

Eigenlijk moet je dit gesprek met je bijrijder vergelijken met een "slecht nieuws" gesprek tussen werkgever en werknemer en het beste kun je in een dergelijk geval meteen met de deur in huis vallen en er niet eerst omheen draaien.

Bel haar en vraag of ze even tijd heeft, zo ja, vertel gelijk dat je haar belt om de samenwerking per direct te stoppen.
Bedank haar voor de x aantal jaren dat ze voor je paard gezorgd heeft, maar vanwege de strubbelingen tussen haar en de stalhouder zie je geen andere oplossing dan het nu te eindigen.

Ze mag (in overleg met de stalhouder) op x dag en tijd komen om afscheid te nemen van je paard en eventuele spullen op komen halen, waarbij je zelf ook aanwezig zal zijn.

Je wenst haar het beste voor de toekomst en vind het jammer dat het zo gelopen is.


Laat haar niet meer onbegeleid op het terrein of alleen met je paard, zij is jouw verantwoordelijkheid en ze heeft allang aangetoond zich niet fatsoenlijk/met respect te kunnen gedragen naar de stalhouder toe.


Dat is mijn advies, heel veel sterkte ermee! Dit soort gesprekken zijn niet makkelijk, maar wel nodig.