[Volg] casey en de hengstenkeuring

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

[Volg] casey en de hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 08:58

Volgend voorjaar wordt mijn lieve jonge hengstje casey (cees) 3 jaar. Voor mij is hij waardevol voor de fokkerij, hij is meerdere generaties eigen fok en heeft er lijnen inzitten die ik verder niet meer heb staan. Of hij goed genoeg is voor een stamboek moet nog blijken.

(Deze lap tekst kun je evt. Overslaan)

Door een te laag percentage berekenbaar welsh bloed kan ik voor eigen gebruik geen wpcv deklicentie aanvragen. Ik ben nu dus gestart met de training voor het nrps of het nas (rijpony stamboek of appaloosa stamboek). Wat het uiteindelijk wordt zal afhangen van de kleur die hij op dat moment heeft. Bij het nrps zal hij zo worden toegelaten, echter bij het appaloosa stamboek hebben ze deze regel
Citaat:
Onder de kenmerken van een Appaloosa wordt verstaan een paard/pony met een vlektekening welke op een redelijke afstand, ca. 5 meter zichtbaar is. Tevens dienen minimaal 2 van de navolgende kenmerken aanwezig te zijn:

a) gevlekte geslachtsdelen;

b) gevlekte mond;

c) vertikaal gestreepte hoeven;

d) een witte rand om de iris van één of beide oogbollen.

Mu heeft casey genoeg kenmerken maar toont nog niet veel stippen op het lijf en deze zijn dan ook niet op 5 meter afstand te zien (wat sowieso lastig is bij een dunnalino) maar zijn dna toont duidelijk aan dat hij naast wildkleur en palomino dus ook het leopard gen heeft. Het is jammer dat een stamboek wat zo klein is en zo beperkt in de bloedvoering zit daar geen genoegen mee neemt. Hij is genetisch getest en er kwam uit dat hij A/a, e/e, D/nd2, CR/n, LP/n, W20/n is, allemaal aan de buitenkant ook te zien maar niet allemaal even duidelijk nog.

Wat betreft bloedvoering:
https://nrps.nl/database/528008202100174-casey
Zijn vader heb ik verkocht, een supergave hengst met als afstamming cassanova du bois x djamaï du bois. Djamaï dekt niet meer in nederland en heb ik altijd een hele gave hengst gevonden. Dewi van de manuhoeve is helaas overleden al heb ik danika dan nog wel in mijn bezit (nu dragend van t-nequeen)
Moeders kant is een merrie die ik niet meer heb, sanneke. Zij stamt af van djemo, een don cremello du bois welke ik nog als ruin heb staan. Zijn moeder heb ik niet meer in bezit, anneteska en daar de moeder van, pocahontas leeft niet meer. Sterre is ook verkocht. Zij komt uit 2 pony's waar mijn buurman ooit mee is begonnen. 2 type welsh pony's. 1 helaas veel te vroeg overleden, dit was moeder sandy en vader rambo is verkocht als ruin voor de sport en is vaak brabands kampioen geweest (mogelijk in alle klasse die hij heeft gelopen).

Voor de buitenwereld is hij dus minder/anders interessant als voor mij omdat hij terug gaat op een stukje jeugd van mij.

Nu heb ik ook het volgende dilemma. Ik vind hem eigenlijk nog zo jong om al zo enorm getraind te gaan worden. En daarbij is hij gewoon te lief, te makkelijk, te braaf en doet gewoon alles wat je vraagt. Hij denkt daarbij zelf niet aan zijn toekomst.

Ik wil daar dus balans in vinden om hem wel voor te bereiden maar dat hij niet overvraagd of overtraind wordt of al veel te hard moet werken op jonge leeeftijd. Daarnaast staat hij nog graag in het koppel en leert enorm veel van de oudere ruin die erbij staat. Onvoorbereid heen is zinloos en ook voor hem een heftige ervaring.

Ik heb hem het begin van longeren geleerd of eigenlijk dat kon hij gewoon van zichzelf al, na een paar keer kort stap draf (paar rondjes link, paar rondjes rechts) eens galop gevraagd en hop galop. Hij sprong alleen verkeerd aan dus kwam even terug in draf en sprong zelf goed aan. Verder heb ik hem een keer meegehad als handpaard naast de ruin en een paar keer gewandeld. Het nadeel is dat de straat hier enorm druk is. Je mag er 60, er rijden veel trekker waarvan een deel wel afremt en een ander deel met 45 langs je stuitert met grote wagens erachter. Tevens veel vachtwagens en veel wegversmallingen die breed genoeg zijn om met een auto/busje/kleine trekker gewoon langs je te rijden. Ik ben op de fiets al vanachter ingehaald door een vrachtwagen met 50/60 in zo een versmalling.

De ruin is al eens geschrokken toen hij van achter werd ingehaald in de versmalling. Het is dandus erg krap en in zijn normale ik schrik en spring een stukje opzij met de benen wijd de bestelbus geraakt. Ik heb daar toen aardig wat schade van gehad en een pony op de kliniek. De automobilist gingvrijuit en ik (mijn verzekering) betaalde zijn schade. Je mag dus ook gewoon inhalen in een wegversmalling en het is zelfs zo dat als je jou auto op 5cm afstand naast een paard zet/rijdt en het paard raakt jou auto dat de eigenaar van het paard moet betalen. Oftewel, de weg is hier niet echt veilig, onnodig druk (sluipverkeer) voor gebied voor bestemmingsverkeer waar ook niet naar gehandhaafd wordt en er ontbreken borden bij de wegversmallingen, je wordt zowel van voor als achter ingehaald omdat de versmallingen ruimer zijn gemaakt voor landbouw verkeer. Het remt veel mensen niet eens af...

Meer info over cees
Casey (roepnaam Cees)
22-05-2021
1,32m hoog op dit moment (1,28m moeder uit 1,22 moeder en 1,48 vader en 1,48m vader)
Dunalino appaloosa (A/a, e/e, D/nd2, CR/n, LP/n, W20/n)

Longeren aanleerfase:
Afbeelding

Longeren nu:
Afbeelding

En een keer mee als handpaard.
https://www.instagram.com/reel/CwKiOXoo ... BiNWFlZA==

Ciara_Lady

Berichten: 200
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Nederland Noord Brabant

Re: [Volg] casey en de hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 11:23

Wat leuk zeg dat je dit probeert, ik ga meevolgen ben namelijk heel benieuwd hoe hij het doet.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [Volg] casey en de hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 14:09

Leuk dat je hem gaat volgen. Ik wil hem vandaag ook nog even van de wei halen maar het is nu vrij warm dus ik wacht er nog even mee.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 21:21

Vandaag aan de hand geoefend. Ik heb aam de hand stap en draf meegenomen en het het opstellen. Verder wat oefeningen als achterhand/voorhand om over een balkje. Als laatste mocht hij nog even los.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo lief, na het werk volgt hij me vaak nog.
Afbeelding
Afbeelding

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [Volg] casey en de hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 21:30

Ik ga je volgen. Hele leuke reis zo samen!

absque_dubio

Berichten: 7848
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 21:36

lailapri schreef:
Voor de buitenwereld is hij dus minder/anders interessant als voor mij omdat hij terug gaat op een stukje jeugd van mij.

Nu heb ik ook het volgende dilemma. Ik vind hem eigenlijk nog zo jong om al zo enorm getraind te gaan worden. En daarbij is hij gewoon te lief, te makkelijk, te braaf en doet gewoon alles wat je vraagt. Hij denkt daarbij zelf niet aan zijn toekomst.

Ik wil daar dus balans in vinden om hem wel voor te bereiden maar dat hij niet overvraagd of overtraind wordt of al veel te hard moet werken op jonge leeeftijd. Daarnaast staat hij nog graag in het koppel en leert enorm veel van de oudere ruin die erbij staat. Onvoorbereid heen is zinloos en ook voor hem een heftige ervaring.

Ik heb hem het begin van longeren geleerd of eigenlijk dat kon hij gewoon van zichzelf al, na een paar keer kort stap draf (paar rondjes link, paar rondjes rechts) eens galop gevraagd en hop galop. Hij sprong alleen verkeerd aan dus kwam even terug in draf en sprong zelf goed aan. Verder heb ik hem een keer meegehad als handpaard naast de ruin en een paar keer gewandeld. Het nadeel is dat de straat hier enorm druk is. Je mag er 60, er rijden veel trekker waarvan een deel wel afremt en een ander deel met 45 langs je stuitert met grote wagens erachter. Tevens veel vachtwagens en veel wegversmallingen die breed genoeg zijn om met een auto/busje/kleine trekker gewoon langs je te rijden. Ik ben op de fiets al vanachter ingehaald door een vrachtwagen met 50/60 in zo een versmalling.

Ik snap bovenstaande niet? Dit spreekt elkaar toch enorm tegen?
Waarom laat je hem niet nog een maand staan? Meeste hengsten voor de keuring zijn nog niet eens uit de wei. En als je het echt te vroeg vind in combi dat je weet dat je hem vooral voor jezelf emotioneel interessant vind voor de fok, waarom dan dit (dure) traject aangaan?
Ik bedoel het echt niet verkeerd, maar begrijp het even niet.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [Volg] casey en de hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 21:56

Ik wil hem dus korte en fijne trainingen kunnen bieden, niet in korte tijd van de wei naar stal, aan het werk, alles moeten leren. Ik heb nu ook 6 min geoefend en dan nog een paar rondjes los gerend. Hij is blij en vrolijk en probeert het goed te doen en dat hou ik graag zo. Een jaar wachten zou bij het nrps betekenen dat hij ook onder het zadel moet(?). Het appaloosa stamboek heeft dat niet maarja dan moeten er wel stippen op en het is altijd maar afwachten wat ze bij het nas willen maar over het algemeen gaat beweging en show voor correctheid. Ik weet ook dat ik veulens met dna zo in kan schrijven in het hulpboek maar een boek hoger zou leuk zijn. Ik heb daar dus echt wel wakker van gelegen, begin ik eerder met dingetjes leren in een rustig tempo, breng ik hem weg, train ik hem zelf, van de winter met deken op stal, of toch bij zijn vrienden laten... allemaal dilemma's en ik weet ook niet of ik het juiste heb gekozen. Ik weet alleen dat hij een top karakter heeft, dan hij graag dingetjes met me doet en dat ik zijn vertrouwen niet wil beschadigen.

absque_dubio

Berichten: 7848
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:57

Je denkt er in ieder geval heel bewust over na! Of dat dan overeen komt met bijv het idee van mij, is wat anders, en staat ook los hiervan. Ik kan wel van mening zijn dat je langer op de wei laten en alsnog zulke korte trainingen kan doen, maar jij moet doen waar jij je goed bij voelt.
Heel benieuwd hoe hij gaat ontwikkelen! Ga je hem volledig zelf klaarmaken ?
Is hij echt pas 1.32 nu? Uit z’n lijntje had ik groter verwacht. Denk dat hij dan in de C maat blijft?

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [Volg] casey en de hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 04:47

Ik had het ook groter verwacht maar hij is de complete groei periode even groot geweest als het leenveulen die nu ook 2 is. Die komt uit een b moeder en c vader beide kleiner als zijn ouders. Ik heb ze vaak gemeten en altijd op de cm even groot geweest. Die is nu dus ook 1,32. Hij gaat binnenkort naar de eigenaar terug, ook in training van de hk.

Ik ben er nog niet overuit of ik alles zelf ga doen of dat ik hem bijvoorbeeld de laatste 2 maanden weg breng. Hij zal ook geschoren moeten worden.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:01

Ik vind het tof dat je het wil proberen.

NAS heeft het sowieso niet op verdunningen, dat zou ik laten.
NRPS is wel meteen een heel stuk duurder toch?
Als je daar voor gaat ben ik bang dat je het van je af moet zetten dat ze jong aan de bak moeten.
Als hij niet al rete-interessant is, dan zal hij op z‘n minst maximaal gepresenteerd moeten worden.

Heb je al proffessioneel advies of een advieskeuring ingehaald?

Neemt het NRPS ook C-maat?

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 04:47

Wat leuk om mijn nichtje in Uitgelicht te zien! Succes met hem.

gairylove123
Berichten: 65
Geregistreerd: 16-05-23
Woonplaats: breda

Re: [Volg] casey en de hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:49

mooi paard

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 06:14

fohadie schreef:
Wat leuk om mijn nichtje in Uitgelicht te zien! Succes met hem.

Hoe toevallig, ik wist niet eens dat je met een verslag/volg topic in aanmerking kwam voor uitgelicht.

Beetje drukke dagen gehad en gister avond wilde ik hem nog even pakken. Doordat iemand me met de 2e lading hooi tegemoed kwam rijden stond ik achter op de wei zonder halster dus hem maar zonder halster meegenomen en in de bak met de longeerlijn wat nieuws geprobeerd. Het wat weer een schatje en zelf als er dan even een rare situatie is waarbij die besluit om even een rondje te rennen komt hij gewoon weer terug. Vandaag het hele filmpje op yt gezet.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [Volg] casey en de hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 05:08

Door drukte helaas en ziek zijn maar 2x kunnen longeren sinds het filmpje.

De eerste keer een begin gemaakt met het commando hoofdje laag waarbij hij dus op commando leert het hoofd te laten zakken. Gister nogmaals gelongeerd en hij heeft al best wel door dat het laten zakken van het hoofd mogelijk en koekje opleverd. Om toch de impuls te behouden vervolgens het commando koekje verdiend geintroduceerd. Die had hij snel door.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [Volg] casey en de hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:05

Hij zit er nog erg jeugdig uit, ben benieuwd hoe hij is als hij wat meer uitgegroeid is.

Ik denk dat ik hem gewoon even wat langer de tijd zo geven en dan goed ohz zou gaan voorstellen als 4 of 5 jarige als die mogelijkheden er zijn. Te vroeg op de keuring komen als hij nog zo jeugdig is verkleint zijn kansen denk ik.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [Volg] casey en de hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 20:41

Punt is wel dat ik er zelf dan niet op kan, ik lees om me heen dat een ruiter vinden niet al te makkelijk is.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 18:07

Vandaag is een meisje van een jaar of 10 met cees bezig geweest en heeft met hem buiten gewandeld. Hij was super braaf.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 19:00

lailapri schreef:
Punt is wel dat ik er zelf dan niet op kan, ik lees om me heen dat een ruiter vinden niet al te makkelijk is.


Dat is helaas zo, kleine ruiters die een pony op kunnen leiden zijn schaars.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 06:25

Gister wen grondwerk les met cees gedaan. Super leuk om eens te doen. Thema was zacht blijven, dus zonder veel druk om het touw oefeningen doen. Cees vond het regelmatig niet relevant om de oefeningen te doen. Er waren immers ook geen koekjes te verdienen -O- . Toen ik ontdekte dat hij jeuk aan zijn knie had was hij al veel meer in voor de oefeningen. Nog altijd is hij slim en een clowntje dus tijdens een vraag om ergens heen te gaan dook hij ineens onder mijn arm door en stond achter me. Bij het pasje zijwaarts heb ik op een gegeven moment de neckrope maar af gedaan en hem los laten werken. Daar was ook de oplossing. Hij doe dan een oefening en loopt dan even weg om dan niet veel later weer aan te haken en dan weer de oefening te doen. Op het laatst nog even samen door de bak gedraafd waarbij hij me ook echt volgde. Ik was daar best verbaast over. Het was dus een leerzame les die vooral over de verbinding tussen ons ging en waarbij cees het zijwaarts heeft geleerd op een hulp die ik gaf.

Afgelopen week heb ik hem gemeten. Hij is 1,34m nu. Het longeren gaat best lekker, het is jammer dat het alleen telkens donker is. Ik heb nog een paar korte beelden van een keer met balkjes maar verder helaas weinig.

https://youtube.com/shorts/LaUU0du9JQ4? ... ZYiS7r4LIK

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [Volg] casey en de hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 11:30

Vanmorgen weer lekker met hem bezig geweest. Het zijwaarts gebruikt om hem wat bewuster het binnenachterbeen onder te laten zetten, dit ook geprobeerd aan de longe bewuster te doen. En dan hoofdje laag, daar moest hij even over denken, maar er kwamen wel stukjes waar hij probeerde de bovenlijn wat los te laten.
Filmpje van onze training vanmorgen
https://youtu.be/N2abTjsnWqQ?feature=shared

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 16:19

Het trainen gaat fijn. Helaas wel veel slecht weer gehad. Momentel groeit hij wat in de breedte. Zijn billen worden breder.

Ik heb ook nog wat rondgekeken bij de stamboeken en op dit moment spreekt het royal belgian palomino stamboek me het meest aan voor hem.

Volgende week zondag hebben we weer les.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Volg] casey en de hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 16:38

Wanneer is de eerste voorselectie?
Ik denk dat als je een kans wil maken tussen de sportponies je meer aan de bovenlijn moet werken.
Dubbele longe al geprobeert met hem?

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [Volg] casey en de hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 17:12

Ik wilde de les richting lange lijnen/ dubbele longe gaan. Kijken of ze mij kan assisteren in het aanleren.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Volg] casey en de hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:51

Ik neem niet aan dat hij in 2023 al voorgesteld moet worden toch?

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [Volg] casey en de hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 19:07

Het zal voor 2024 zijn want die van rbp is al geweest in september