Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:32

Daan13 schreef:
Sjong schreef:
Maar je zei zelf toch dat het ging? Ik snap dat je heel erg geschrokken was een verkeerd bent terecht gekomen, maar als iemand tegen mij zegt dat het gaat weet ik niet of ik wat anders zou doen.



Idem dito, ik wou je wel ff in het"echt" zien maar als je dan face to face zegt dat het wel gaat dan zeg ik sorry dat mijn paard uithaalde en ben blij dat je ok bent.
Vervolgens bied ik nog 3 x mijn excuses aan,ga nadenken over hoe ik dit moet voorkomen.

Om vervolgens-onder de indruk- verder te rijden.


Het is ontzettend vervelend dat jij je nu zo rot voelt zowel lichamelijk als geestelijk maar ik snap ergens wel een beetje dat de ruiters zich verder van geen kwaad bewust zijn.

Heb je iemand bij je vanavond en vannacht?

Echt? Ik zou eerst drie keer vragen of het wel echt goed gaat, kijken of het paard okay is, excuses maken en nog een keer vragen hoe het gaat. Juist omdat je na een val nog vol adrenaline zit en niet altijd meteen voelt of er wat mis is.

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:32

Ik vind het vooral een hele slechte zaak dat de instructeur/begeleider niet omkeert. Sommige manege ruiters hebben misschien nog niet zo veel serieuze vallen meegemaakt om echt te weten dat een ja op ' gaat het?' niet zo veel zegt en misschien durven ze hun paard ook niet om te keren omdat het niet altijd kundige ruiters zijn en sommige manege paarden stront eigenwijs (zeker als net een paard zo agressief reageert op het vreemde paard& met de verhalen die ik ook wel eens gehoord heb over de blauwe draad). Maar zo'n rit is toch begeleid? een instructeur zou echt beter moeten weten :n .

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 22:34

Ze rijden vaak zonder begeleiding in het bos...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:40

Vooral echt compleet idioot dat er niet omgedraaid en teruggereden wordt... Wtf. Je veroorzaakt met je paard een ongeluk en hebt niet eens het fatsoen om te draaien en die persoon face to face te vragen of het wel gaat :?.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:43

Ah, ik wist niet dat de manege blijkbaar slecht bekend staat en de enige in de omgeving is. Dat verklaart het :')
Hebben ze een FB pagina? Misschien kun je daar je verhaal kwijt als bellen naar de eigenaar geen optie is?

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 22:43

_San87_ schreef:
Vooral echt compleet idioot dat er niet omgedraaid en teruggereden wordt... Wtf. Je veroorzaakt met je paard een ongeluk en hebt niet eens het fatsoen om te draaien en die persoon face to face te vragen of het wel gaat :?.



Dat dacht ik dus ook

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 22:44

Cayenne schreef:
Ah, ik wist niet dat de manege blijkbaar slecht bekend staat en de enige in de omgeving is. Dat verklaart het :')
Hebben ze een FB pagina? Misschien kun je daar je verhaal kwijt als bellen naar de eigenaar geen optie is?



Ja hebben ze, denk alleen dat volledig gaat escaleren ( is al eerder gebeurt )

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:44

Misschien heeft de instructeur dat niet meegekregen. Als het ergens verderop in de rij gebeurt dan is de instructeur al een heel stuk uit het zicht.
En ik zou eerlijk gezegd ook echt niet weten of ik dat als manegeruiter op buitenritten altijd in de gaten zou hebben gehad of meteen zou weten wat te doen. En nog een stuk minder als de buitenrit nog nieuw is en je dus een heel deel van je hersenen al bezig hebt met uberhaupt gewoon rijden.

Vervelend voor TS maar het kan beslist zo zijn dat men zich niet realiseerde wat de situatie precies was.

Onali

Berichten: 18468
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:45

Cayenne schreef:
Ah, ik wist niet dat de manege blijkbaar slecht bekend staat en de enige in de omgeving is. Dat verklaart het :')
Hebben ze een FB pagina? Misschien kun je daar je verhaal kwijt als bellen naar de eigenaar geen optie is?


Is inderdaad de enige manege in de omgeving en ik weet vaag waar TS staat. 1+1=2

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:47

Ik heb vaak genoeg ook gehad dat iemand zei dat het wel ging (niet perse in situaties met paarden). Mensen hebben vaak de neiging om de eerste keer te zeggen dat het wel gaat, zo ben ik ook, hoe naar ik me ook voel, daarom is het belangrijk even te blijven en omhoog te helpen. Vraag ook gewoon voor de zekerheid: 'Weet je het zeker?'. En ik ben echt niet een heel sociaal persoon, maar het zijn gewoon manieren.

Ik hoop dat je je gauw weer beter voelt TS, en zeker even een berichtje doen naar de manege, en zet het ook even op de facebook. Het kan zijn dat iemand van die groep toch contact op wil nemen, als is het enkel omdat die zich schuldig voelt.

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 22:49

heidy_wilco schreef:
Ik heb vaak genoeg ook gehad dat iemand zei dat het wel ging (niet perse in situaties met paarden). Mensen hebben vaak de neiging om de eerste keer te zeggen dat het wel gaat, zo ben ik ook, hoe naar ik me ook voel, daarom is het belangrijk even te blijven en omhoog te helpen. Vraag ook gewoon voor de zekerheid: 'Weet je het zeker?'. En ik ben echt niet een heel sociaal persoon, maar het zijn gewoon manieren.

Ik hoop dat je je gauw weer beter voelt TS, en zeker even een berichtje doen naar de manege, en zet het ook even op de facebook. Het kan zijn dat iemand van die groep toch contact op wil nemen, als is het enkel omdat die zich schuldig voelt.



De manege eigenaar weet heel goed wie ik ben, als ze zeggen een haflinger weet ie het waarschijnlijk al

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:52

Maar het maakt niet uit dat de manège eigenaar blijkbaar niet zo’n prettig figuur is, wanneer je paard naar een ander uithaalt die daarop valt dan stap je af. Punt. Met de manegeruiter is het wel vaak zo dat wat het voorste paard doet de rest volgt, wat je als ruiter ook wil. Hele groep had gewoon even moeten wachten.

Waren dit manegeruiters of pensionklanten?

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:59

Een slecht recensie achterlaten is niet meer nodig lijkt mij... Als de naam gegoogled wordt komt dit vast ook wel naar boven aangezien er met naam en beschrijving besproken wordt. Dus dat doet z'n werk vanzelf wel.

Eleeke

Berichten: 2042
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:00

Gekneusde nieren dus. Doe rustig aan.

En wat een bizar gedrag. Je laat NOOIT iemand alleen die gevallen is. ( Paard, brommer, fiets whatever). Ook sooge ernstige zaken merk je pas wat later ( inwendige bloeding, hersenschudding onder andere). De adrenaline die je als mens nodig hebt om jezelf in veiligheid te brengen verbloemt de pijn tijdelijk.

Zelfs als iemand echt geen hulp wil, dan wacht je maar op een afstandje.

Ik hoop dat jouw topic eraan bijdraagt dat mensen die na een korte check doorrijden ( niet uit onwil maar meer omdat het goed lijkt te gaan) voortaan stoppen.

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:06

Apart trouwens dat ze je niet door de scan hebben gehaald of een echo van de nieren. Laat je vriend je echt goed in de gaten houden.

roxiie

Berichten: 7827
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:11

Sjong schreef:
Maar je zei zelf toch dat het ging? Ik snap dat je heel erg geschrokken was een verkeerd bent terecht gekomen, maar als iemand tegen mij zegt dat het gaat weet ik niet of ik wat anders zou doen.


Ruiters zijn geen voetballers!
Ik heb ook wel eens een poging gedaan om met een gebroken enkel weer op’t paard te klimmen..
Het besef dat dat niet ging lukken kwam ook pas een paar minuten later :+

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:15

bigone schreef:
Maar het maakt niet uit dat de manège eigenaar blijkbaar niet zo’n prettig figuur is, wanneer je paard naar een ander uithaalt die daarop valt dan stap je af. Punt.

Als manegeruiter doe je dat eigenlijk juist nooit. De gang van zaken tussen manegeruiters is juist dat je niet zomaar afstapt en dat je het aan de instructeur laat en verder vooral uit de buurt blijft. Zeker niet zelf dingen gaan doen want dat maakt het bijna altijd gevaarlijker.

Dus ik kan me goed voorstellen dat de ruiters de ernst niet doorhadden en bovendien deden wat ze gewend zijn: niet zomaar iets ondernemen bij een val van een andere ruiter, maar de instructeur volgen. Dat is niet bizar of kwalijk, ik vind het ongelukkig maar wel te begrijpen.
(En ik denk dat het helpt om dit expliciet te bespreken met ruiters, want als je weet wat er van je verwacht wordt, doen de meeste mensen dat wel.)

Catfish

Berichten: 108
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:31

Een paard is strikt genomen toch een vervoersmiddel? En doorrijden na een ongeval zonder gegevens achter te laten is toch een misdrijf?

Beterschap TS!

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:37

Mailen kan geen kwaad. Dan weten de eigenaren het ook en kunnen zij hun klanten leren wat ze moeten doen als zoiets nogmaals gebeurt. Zelf ben ik niet negatief over de Blauwendraad. Joyce vind ik erg aardig.

Sterkte, hopelijk knap je snel weer op

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:40

Let op met je nieren! Mijn vader is een keer met voetballen verkeerd terecht gekomen en uiteindelijk hebben ze op het nippertje zijn ene nier eruit gehaald anders was het verkeerd af gelopen. Maar pas na aandringen van mijn moeder dat het echt niet goed ging.

Veel sterkte. Voor je eigen dossier zou ik zeker een mail sturen. In hoeverre je iets met rechtsbijstand kunt weet ik niet, maar voor de zekerheid... En ik zou ook eens nadenken over aangifte bij de politie. Wat iemand hierboven ook zegt, doorrijden na een ongeval.

Klote dat ze zo slecht reageren als manege. Ik vind het asociaal van de groep dat ze zo doorgereden zijn.

Heel veel sterkte en doe het echt rustig aan met je herstel!

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:43

Jeetje, ruiterongeval of niet, ik zou nooit iemand achterlaten zonder zelf gecontroleerd te hebben of iemand echt oke is.
Doe voorzichtig en neem jezelf aub in acht nu, voorkom dat je klachten erger worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 07:16

Shadow0 schreef:
bigone schreef:
Maar het maakt niet uit dat de manège eigenaar blijkbaar niet zo’n prettig figuur is, wanneer je paard naar een ander uithaalt die daarop valt dan stap je af. Punt.

Als manegeruiter doe je dat eigenlijk juist nooit. De gang van zaken tussen manegeruiters is juist dat je niet zomaar afstapt en dat je het aan de instructeur laat en verder vooral uit de buurt blijft. Zeker niet zelf dingen gaan doen want dat maakt het bijna altijd gevaarlijker.

Dus ik kan me goed voorstellen dat de ruiters de ernst niet doorhadden en bovendien deden wat ze gewend zijn: niet zomaar iets ondernemen bij een val van een andere ruiter, maar de instructeur volgen. Dat is niet bizar of kwalijk, ik vind het ongelukkig maar wel te begrijpen.
(En ik denk dat het helpt om dit expliciet te bespreken met ruiters, want als je weet wat er van je verwacht wordt, doen de meeste mensen dat wel.)

Deze ruiters reden zonder begeleiding, zoals al eerder aangegeven.

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 07:28

Catfish schreef:
Een paard is strikt genomen toch een vervoersmiddel? En doorrijden na een ongeval zonder gegevens achter te laten is toch een misdrijf?

Beterschap TS!


Nou, dit was dus ook mijn eerste gedachte buiten het feit om dat een gemiddeld mens enig fatsoen zou moeten hebben om bij iemand die gevallen is te blijven om te checken of het echt wel goed gaat.

Beterschap TS, hoop dat je er goed vanaf komt.

pien_2010

Berichten: 43445
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 08:15

Beterschap TS. Heel naar dit en hou jezelf goed in de gaten. Ik vind dat je snel naar huis bent gestuurd en dat er meer aandacht aan het bloed in de urine gegeven had kunnen worden.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 08:30

ik vind wel dat ze erg afgezeken worden, hoor. Ze hadden een trappend paard bij, teruggaan was mss uitgelopen op nog meer getrap.
Ze hebben gevraagd of het ging en kregen als antwoord:ja.
Best kans dat ze ook geschrokken waren, en gewoon niet helder nadachten op dat moment.

Ik zou denk ik gewoon naar de manege toegaan, en niet gelijk beschuldigen, maar vragen waarom ze door zijn gereden. En je verwondingen schetsen.

Net zoals jij uit automatisme zei dat het goed ging kan bij hun ook zoiets gespeeld hebben.