Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 13:28

Daarnaast is het niet doorrijden na een ongeval. Ze hebben je immers gesproken. Hooguit voor het verlaten van de plek.

Zat een vrachtauto tegen de auto van mijn broer aan die geparkeerd stond. Hij zag het gebeuren en liep er heen. De bestuurder was ondertussen al uitgestapt en stond aan het voor spatbord te trekken toen mijn broer erbij kwam.
De chauffeur begon als een malle tegen mijn broer te schelden en stapte in zijn vrachtwagen en reed weg.
Kenteken genoteerd en aangifte gedaan. Dat kon dus niet, want zoals ze bij de politie letterlijk zeiden "je hebt degene gesproken". Dus iemand verrot schelden en wegrijden is dus geen doorrijden enkel het verlaten. Maar omdat er geen lichamelijk letsel was kon hij daar ook geen aangifte van doen.
Chauffeur loog tegen zijn baas. Bewijzen waren er incl zichtbare schade vrachtauto.
Maar hij heeft nooit een cent gekregen helaas.

Ts ik zou ze toch een mail sturen zodat de eigenaar hiervan op de hoogte is.
De kans is namelijk groot dat je straks van je zorgverzekering een brief krijgt met meer info waarom je naar het ziekenhuis bent vervoerd. Dit om te kijken naar de toedracht en of ze die kosten op een ander kunnen verhalen.
Daarnaast heb je ook kans dat je kosten gaat krijgen omdat je eigen risico verbruikt hiervoor

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 13:32

Het wat vervelend. Ik heb voor jaren terug ook iets meegemaakt met een groep van dezelfde toko, kwamen gewoon in volle galop een smal pad de bocht om vanaf de trimbaan. Ik reed daar ook, mijn paard moest dusdanig uitwijken dat ik bijna in een boom hing. De voorste 4 galoppeerden gewoon door. De achterste 2 bleven twijfelend staan. Ik heb gezegd dat ze maar gewoon door moesten rijden, dat inhouden en stoppen nu niet zoveel zin meer had (en was ook gevaarlijk, want hun paarden wilden er natuurlijk achteraan). Maar dat zo de bocht om knallen met 0,0 zicht gewoon heel onverstandig is. Grootste probleem is dat er nooit instructie mee het bos in gaat. Ook jonge lesklanten krijgen een groep paarden mee, en gaan lekker door de bossen crossen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 13:38

SusanH schreef:
Het wat vervelend. Ik heb voor jaren terug ook iets meegemaakt met een groep van dezelfde toko, kwamen gewoon in volle galop een smal pad de bocht om vanaf de trimbaan. Ik reed daar ook, mijn paard moest dusdanig uitwijken dat ik bijna in een boom hing. De voorste 4 galoppeerden gewoon door. De achterste 2 bleven twijfelend staan. Ik heb gezegd dat ze maar gewoon door moesten rijden, dat inhouden en stoppen nu niet zoveel zin meer had (en was ook gevaarlijk, want hun paarden wilden er natuurlijk achteraan). Maar dat zo de bocht om knallen met 0,0 zicht gewoon heel onverstandig is. Grootste probleem is dat er nooit instructie mee het bos in gaat. Ook jonge lesklanten krijgen een groep paarden mee, en gaan lekker door de bossen crossen.


Wow. Dat is toch compleet onverantwoord.

Ben ik blij dat bij ons op het ruiterpad iedereen netjes naar stap gaat als er andere ruiters naderen.

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 13:43

En wat ook erg is, de eigenaar lacht er alleen maar om, en vindt het mooi dat ruiters vallen ( lakens uitkloppen bij rijdende ruiters etc. Ik wil ze verder niet zwart maken, maar ik moest dit even zeggen zodat jullie begrijpen dat ik er niet op zit te wachten ze in te lichten, waarschijnlijk word ik uitgelachen namelijk

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 13:46

Uhm nee. Dat doen ze daar niet. Of althans, niet allemaal. Ik heb er ook een blauwe maandag gereden, omdat het dichtbij was en ik als student even geen andere optie had. De groep waar ik destijds in reed was heel gevarieerd in leeftijd, ik was de jongste en de oudste die mee reed was dik in de 60. Wij hadden altijd dezelfde ervaren ruiter voorop, altijd pas in galop als we vrij zicht hadden en de voorste ruiter stak haar hand omhoog als we af moesten remmen. Het kan dus wel, de paarden kunnen het ook. Maar er moeten wel ervaren ruiters mee die het goede voorbeeld geven. En je moet als groep duidelijke afspraken maken over je communicatie onderling. Even checken of iedereen goed zit bijvoorbeeld, voordat je gaat draven.

En idd ik ken de eigenaar ook (dat is de voornaamste reden dat ik er niet meer rijd) dat is heel voorzichtig uitgedrukt een bijzonder persoon.

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 13:47

kiki1976 schreef:
Daarnaast is het niet doorrijden na een ongeval. Ze hebben je immers gesproken. Hooguit voor het verlaten van de plek.

Zat een vrachtauto tegen de auto van mijn broer aan die geparkeerd stond. Hij zag het gebeuren en liep er heen. De bestuurder was ondertussen al uitgestapt en stond aan het voor spatbord te trekken toen mijn broer erbij kwam.
De chauffeur begon als een malle tegen mijn broer te schelden en stapte in zijn vrachtwagen en reed weg.
Kenteken genoteerd en aangifte gedaan. Dat kon dus niet, want zoals ze bij de politie letterlijk zeiden "je hebt degene gesproken". Dus iemand verrot schelden en wegrijden is dus geen doorrijden enkel het verlaten. Maar omdat er geen lichamelijk letsel was kon hij daar ook geen aangifte van doen.
Chauffeur loog tegen zijn baas. Bewijzen waren er incl zichtbare schade vrachtauto.
Maar hij heeft nooit een cent gekregen helaas.

Ts ik zou ze toch een mail sturen zodat de eigenaar hiervan op de hoogte is.
De kans is namelijk groot dat je straks van je zorgverzekering een brief krijgt met meer info waarom je naar het ziekenhuis bent vervoerd. Dit om te kijken naar de toedracht en of ze die kosten op een ander kunnen verhalen.
Daarnaast heb je ook kans dat je kosten gaat krijgen omdat je eigen risico verbruikt hiervoor


Ik wil dit inderdaad wel verder uitzoeken of ik de kosten terug kan vorderen

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 13:58

Ik vrees dat dat laatste erg moeilijk gaat zijn aangezien je de personen niet zal kunnen identificeren. Zeker als de manege niet mee werkt.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 14:16

Is de manege eigenaar hier niet de verantwoordelijke als het om kosten gaat? Zijn haar paarden.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 14:23

Dat wordt denk ik lastig, want bewijs maar dat zij het waren als de manege eigenaar niet mee wil werken. En ik ken hem ook en verwacht inderdaad dat hij er om zal lachen, die gast spoort niet.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 14:33

Pumpkins schreef:
Is de manege eigenaar hier niet de verantwoordelijke als het om kosten gaat? Zijn haar paarden.


Dan moet je dus wel doorgeven aan de eigenaar dat er iets gebeurd is. Die kosten verhalen duurt een tijd en als er dan pas bij de manege eigenaar iets terecht komt wordt het lastig. (Zo duurde het hier een half jaar voordat we erachteraan konden met zorgverzekeraar. Het is gelukt omdat ongeluk bekend was gemaakt en een stuk duidelijker als hier) dus ook al zou je uitgelachen worden, dan heb je wel melding gemaakt bij hem. Anders wordt het over een tijdje jouw woord tegen het zijne, want geen bewijs dat het door zijn dieren komt. Dat is ju al lastig, maar als je nu niks meldt heb je helemaal niks.

Ts sterkte

Maar ik lees hier heel veel mensen veroordelen over het doorrijden. Ik snap gini haat berichten ook zeker wel. Je weet ook niet hoe het aan de andere kant gegaan is. Nee goed is het absoluut niet, maar sommige hier hebben het over het paard pakken en noem maar op. Ik ga geen vreemd paard pakken met mijn paard aan de hand of erop, helemaal niet als er daarvoor uitgehaald is. Maar er werd wel aangegeven dat het ging. Dan snap ik op zich ook wel dat iemand daarvanuit gaat. Niet handig en het liefst zou je met hen in contact komen zodat je het op een normale manier kan uitleggen.

speurneusc

Berichten: 5388
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 17:19

De Wegenverkeerswet bepaalt dat ruiters, koetsiers en menners bestuurders zijn. Dit geldt ook als je met een paard of pony in het verkeer aan de hand loopt. Je bent dan geen voetganger, maar de verkeersregels voor bestuurders zijn dan voor jou van toepassing.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 17:24

Ja bestuurders maar als ruiter niet van een voertuig. Als menner weer wel.

miereneter

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 17:26

Poekkie schreef:
@gini: nee sorry, ik kan de andere kant niet begrijpen. Ja, als de andere ruiters met twee of drie zijn.

Maar je slaat een ruiter alleen van haar paard af. Laat die op goed geluk maar achter zonder even deftig te polsen naar schade (ben jij hier trouwens ook niet verantwoordelijk voor als je paard trapt?) en achteraf kom je thuis, denk je ‘oliebol hopelijk ligt ze daar niet ergens’ en ga je verder? Reageer jij ook zo bij een verkeersongeval dan? Bah zeg.


Eens hoor, maar ik kreeg net van drie mensen hier op mijn kop. Want 'begrijpen' is niet hetzelfde als 'goedkeuren'. Dat is natuurlijk zo, maar ik begrijp het ook niet. Een hele groep, en niemand die op het idee komt even de ruiter te checken en weer op haar paard te helpen.

Maar ik hoop vooral dat je er niets aan overhoudt en dat het snel beter gaat, Cinnepin!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 17:29

miereneter schreef:
Poekkie schreef:
@gini: nee sorry, ik kan de andere kant niet begrijpen. Ja, als de andere ruiters met twee of drie zijn.

Maar je slaat een ruiter alleen van haar paard af. Laat die op goed geluk maar achter zonder even deftig te polsen naar schade (ben jij hier trouwens ook niet verantwoordelijk voor als je paard trapt?) en achteraf kom je thuis, denk je ‘oliebol hopelijk ligt ze daar niet ergens’ en ga je verder? Reageer jij ook zo bij een verkeersongeval dan? Bah zeg.


Eens hoor, maar ik kreeg net van drie mensen hier op mijn kop. Want 'begrijpen' is niet hetzelfde als 'goedkeuren'. Dat is natuurlijk zo, maar ik begrijp het ook niet. Een hele groep, en niemand die op het idee komt even de ruiter te checken en weer op haar paard te helpen.

Maar ook het paard te checken of die niet gewond is geraakt... Ik vind t ook lastig.

Ik kan beide kanten wel begrijpen, hoewel het zelf niet in me op zou komen gewoon door te rijden en achteloos over m'n schouder te roepen of t wel gaat.

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 17:49

Morgen ga ik het een en ander uitzoeken ( is ivb weekend nu wat moeilijker )

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 17:53

En contact opnemen met een instructrice? Langs gaan als je weet dat er lessen zijn?

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 18:23

ze gaan zonder begeleiding en voor zo ver ik weet geeft eigenaar zelf lessen op het moment

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 18:31

Wel grappig eigelijk dat de politie hier zegt niets te doen, maar wel heksenjacht opende toen een boa het slachtoffer was. Toen was het opeens wel vluchtmisdrijf, wat krom.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 18:40

TS balen voor je. Heeft je paard er niets aan overgehouden?

Ik zou zeker morgen bij de dokter aandringen op een scan laten maken. En ik zou zeker ook zorgen dat 'voor later' je dit ongeval neerlegt bij instanties waarbij je zoiets hoort neer te leggen. Ik weet even niet welke allemaal, maar als je over een paar maanden ineens vage klachten van het een of het ander krijgt, die later terug te leiden zijn naar dit ongeluk, dan ben je misschien blij dat je het hebt laten vastleggen.

Wat ik me afvraag, die ruiters zitten misschien hier ook wel op bokt. En lezen dit topic misschien wel mee. Misschien zouden ze je een pb kunnen sturen met excuses of zo. En die manege-eigenaar zit vast ook wel op bokt. En leest misschien ook wel mee.

Heb je al een mail gestuurd naar de manege?

Sterkte in ieder geval.

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 18:52

Ik heb al uitgelegd waarom ik geen mail heb gestuurd nog.

En of de eigenaren meelezen op bokt weet ik echt niet, evenals de ruiters. Ik heb iig nog geen bericht gehad ;)

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 18:55

Cinnepin schreef:
Ik heb al uitgelegd waarom ik geen mail heb gestuurd nog.

En of de eigenaren meelezen op bokt weet ik echt niet, evenals de ruiters. Ik heb iig nog geen bericht gehad ;)


Ik heb wel meegekregen dat je met de eigenaar niet zo dik bent, maar had niet meegekregen dat je geen mail gaat sturen. Ik zou toch een bericht sturen. Voor wat ik zei, voor in de toekomst van je weet maar nooit.

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 19:00

Nou de eigenaar lacht me gewoon uit dan ;)

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 19:10

Maar de eigenaar hoort toch ingelicht te worden over gevaarlijke situaties die ontstaan zijn door\met zijn paarden en ruiters.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 19:11

Maar je hebt wel zwart op wit dat je hem verwittigd hebt. Zeker als je nog iets van de kant van de manege verwacht is het wel handig dat hij op de hoogte is.

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 19:26

Ik ga morgen het een en ander uitzoeken en wellicht wordt hij op de hoogte gesteld.

Verder barst ik ineens van de jeuk, schijnt bijwerking te zijn van de oxycodon en voel me ook suffig...

Oja paard mankeert gelukkig niets