"een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:09

Paarden aan huis houden vind ik wel een manier van leven.
Dat moet je liggen.
Ik ken mensen die een huisje met grond hebben gekocht maar of alweer verhuist of toch de paarden in pension.

of je sober leeft, niet veel om luxe geeft is denk ik per mens verschillend, niet perse voor mensen met paarden.
Onze overburen leven ook zo, maar hebben geen paarden :)

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:24

Er zijn voor mij zeker keuzes kwa luxe die afhankelijk zijn van de keuze paard.
Zonder paard zou ik zeker wel vaker overwegen om spontaan uit eten te gaan of bepaalde dingen niet te kopen. Maar die keus moet iedereen maken op basis van uitgave patroon, ook in het geval van kinderen, mooie auto, hypotheek etc. immers is geld voor slechts weinig mensen een onuitputbare bron :P

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:26

Dat is zeker zo.
Als hier geen paarden waren zou het geld ook wel op zijn.
aan wat weet ik zo niet, maar op vast wel :D

Katyatje

Berichten: 1863
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:28

Mindim schreef:
Amalarab schreef:
Mijn paardenhobby is er al 40 jaar inmiddels. Ik ga praktisch nooit naar restaurants, kapper, heb een oude auto, koop weinig nieuwe kleding(kringloop of krijgertjes). Ik werk parttime om veel van deze hobby te kunnen genieten.
Het is een manier van leven!
Ik loop er niet bij als een slons, de dieren komen niks tekort, ik woon leuk en als Corona voorbij ga ik weer veel de hort op naar (gratis) festivals en lowbudget vakanties. Hier in Friesland kan dat allemaal nog met lage/normalere prijzen voor pensionstalling.


Je bedoeld het is jouw manier van leven of je bedoeld paarden houden is een manier van leven. Ik lees dit nu al een paar keer, mensen die paarden hebben en verder 'sober' leven zeg maar, geen nieuwe kleding, geen vakanties of uit eten.


Ik ben daar echt over verbaasd.
Ik zie mijn twee paarden doodgraag maar de dag dat ik moet inleveren op andere zaken die ik graag doe, zoals uit eten gaan of op vakantie gaan, ga ik toch eens goed nadenken of dat is wat ik wil.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:40

Mensen zouden zich die vraag ook vaker moeten stellen voor ze aan kinderen beginnen, waar dat is een ander topic.

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:02

Is het ook niet een kwestie van wat je liever doet? Ik vind uit eten gaan leuk, dure merkkleding zeker ook. Een gloednieuwe auto rijden zeg ik ook geen nee tegen!

Wat ik liever doe is goed les nemen met mijn paard. Geregeld gezellig op concours. Eens een keer mezelf verwennen met een paardrij outfit. Naar een gave clinics gaan kijken of meerijden.

Het gaat er niet om dat ik dingen moet laten. Het gaat er om dat ik een keuze maak wat ik het liefste doe met mijn geld

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:37

SusanH schreef:
Ik woon bij de UH in de buurt en vind het hier geen goedkope regio. Ook niet qua pensionstalling. Wij staan nu niet duur vind ik (onder de 300 euro per paard) maar dat is omdat we geen luxe faciliteiten hebben. Als we wel een binnenbak zouden hebben bijvoorbeeld, zouden we makkelijk naar de 350 gaan, of er over heen. Het hangt zo af van de regio waar je zit wat de kosten zijn. En in sommige regio's heb je pech, omdat er simpelweg weinig goede pensionplekken zijn. Of alles is er heel duur.


Dat vind ik niet gek. Dat heb ik in minder mooie omgeving ook betaald.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:41

DuoPenotti schreef:
Paarden aan huis houden vind ik wel een manier van leven.
Dat moet je liggen.
Ik ken mensen die een huisje met grond hebben gekocht maar of alweer verhuist of toch de paarden in pension.

of je sober leeft, niet veel om luxe geeft is denk ik per mens verschillend, niet perse voor mensen met paarden.
Onze overburen leven ook zo, maar hebben geen paarden :)


Maar ook daarin heb je wel flinke verschillen.

Ken ook mensen met paarden aan huis die evengoed op vakantie gaan en het heel makkelijk uit handen geven.

Ik ben gewoon niet zo reislustig, nooit geweest ook. Kan het wel regelen dat we weg kunnen. Maar als ik heel eerlijk ben, vind ik het veel moeilijker om de honden bij een ander achter te laten, dan de paarden. Niet omdat ik de paarden minder belangrijk vind, maar de honden hebben gebruiksaanwijzing, een verleden en hangen echt heel erg aan me.

En buiten de paarden aan huis, vind ik onze plek ook fijn. Ook zonder paarden zouden we misschien niet 1,2,3 weg gaan. Dat ligt aan meer dingen.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:46

Niet alleen voor de vakantie dat het een manier van leven is.
Het is buiten de vakantie om toch ook een dagelijks terugkerend iets.
Ik vind dat heerlijk, maar ken wel mensen die het bijzonder tegen is gevallen.

Nu moet ik zeggen dat ik al veel mee hielp op de stallen waar ik vroeger heb gereden.
Mee hooi lossen, als er een lint kapot vlug repareren want de eigenaar was er net dan niet.
En heb je dan eerst op een doe het zelf stal gestaan zal de overgang niet groot zijn, maar die ik ken en het niet vol hielden waren mensen die vol pension hadden gestaan.
Ja dan is alles zelf regelen ineens wel een overgang.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:49

Tango1979 schreef:
Is het ook niet een kwestie van wat je liever doet? Ik vind uit eten gaan leuk, dure merkkleding zeker ook. Een gloednieuwe auto rijden zeg ik ook geen nee tegen!

Wat ik liever doe is goed les nemen met mijn paard. Geregeld gezellig op concours. Eens een keer mezelf verwennen met een paardrij outfit. Naar een gave clinics gaan kijken of meerijden.

Het gaat er niet om dat ik dingen moet laten. Het gaat er om dat ik een keuze maak wat ik het liefste doe met mijn geld


Heel veel mensen kunnen gewoon beiden doen. Maar ik hou gewoon niet zo van winkelen en uit eten gaan. Dan denk je daar niet veel aan en gebeurt het veel minder.

Mensen klagen maar steeds over wat voor telefoon ik heb en hoe slecht mn foto's zijn. Tja. ik heb gewoon niks voor een telefoon over. Ik vind ze belachelijk duur. Dan denken mensen gelijk dat je het niet kunt kopen, maar dat staat er compleet los van.

Ik kreeg vroeger ook de merk kleding die in de mode was en nu heb ik er niks meer voor over. Kijk wel naar de kwaliteit, maar ben er heel makkelijk in geworden.

Misschien is het juist als je het al hebt gehad? of als je de keus hebt, dat de behoefte aan duur niet zo speelt? Dat mensen die het niet hebben, meer wensen hebben om iets te hebben? Ik weet het niet.

Mijn man zegt ook wel; Met elk gemak geef ik geld uit aan de paarden en bestel iets voor ze. Maar zodra het voor mezelf is, ga ik wat zeuren. En dat is totaal niet bewust.
Ik zie comfort ook in je leven en niet die kleine extra's. Als het huis af is, is dat elke dag onze luxe. Vakantie is maar even.

En sommige mensen genieten echt wel van het leven zo. Ik ben dan wel Amsterdammer, maar totaal geen stadsmens. Ik ben grote delen van de dag lekker buiten, tussejn de dieren, hoor de hele dag vogeltjes.
Zat mensen die dat vreselijk vinden.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:54

Mensen reageren heel vaak vreemd als wij zeggen dat we niet op vakantie gaan.
Maar ik zeg dan wij kamperen al elke dag bij de boer en genieten van de rust.
Dan lijken ze het wat beter te begrijpen. :D

Ik heb nooit duur gehad en nog steeds geen behoefte aan duur.
En ik weet zeker als ik nu de loterij zou winnen ik nog steeds geen luxe dure dingen hoef.
Ook betreft kleding, ik moet het mooi vinden, of het mode is interesseert me niet en het moet lekker zitten.
Zo vond ik het ook heerlijk te werken in uniform, nooit voor de kast staan en denken, wat moet ik nu toch weer aan :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:58

DuoPenotti schreef:
Niet alleen voor de vakantie dat het een manier van leven is.
Het is buiten de vakantie om toch ook een dagelijks terugkerend iets.
Ik vind dat heerlijk, maar ken wel mensen die het bijzonder tegen is gevallen.

Nu moet ik zeggen dat ik al veel mee hielp op de stallen waar ik vroeger heb gereden.
Mee hooi lossen, als er een lint kapot vlug repareren want de eigenaar was er net dan niet.
En heb je dan eerst op een doe het zelf stal gestaan zal de overgang niet groot zijn, maar die ik ken en het niet vol hielden waren mensen die vol pension hadden gestaan.
Ja dan is alles zelf regelen ineens wel een overgang.


Ja, daar heb je gelijk in. Ik ging er even te makkelijk vanuit dat iedereen elke dag naar zijn paard gaat en de verzorging doet.

Ken natuurlijk ook mensen die tegen me zeggen; ik vind ze leuk en lief, maar wil ook een dag kunnen overslaan. Of iemand die zei; ik wil op stal gezelligheid.

Ik heb met paarden gewerkt en altijd al alles zelf gedaan. Hooguit dat in stal wat je klaarzet werd gegeven of dat ze buiten werden gezet, maar eigenlijk nog nooit kunnen overslaan.
En hooi halen we al jaren zelf elke 2 weken. Dat is ook iets dat went, denk ik en scheelt een uur sportschool.

Maar qua gezelligheid, zijn er ook mensen die een stukje sociaal leven via de paarden of op stal hebben. Dan is het niet alleen naar je paard gaan, maar ook vriendinnen zien en spreken.

Maar ben je niet gewend alles zelf te doen en te regelen, kan het wel pittig zijn misschien. Het is natuurlijk niet alleen naar buiten kijken en genieten van het uitzicht.

_Nelleke_

Berichten: 8060
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:04

Brainless schreef:
@Nelleke
Ik vind jouw bedragen best aan de hoge kant.
Heb mijn paarden thuis en dat is veel goedkoper voor mij dan op pension.. zelfs met de lagere bedragen hier in de buurt.


Ik denk dat het hier ook wel komt doordat ik op veengrond zit en dus veel onderhoudskosten heb aan het goed houden van mijn paddock, wei en rijbakbodem. Verder is het ook als je je paard aan huis hebt regiogebonden hoe duur je hooi en stro is. Ik zit midden in de randstad dus hooi en stro is hier flink aan de prijs. Gelukkig heb ik een hele fijne boer die voorraad voor mij apart houdt voor een schappelijke prijs.

En als er een keer iets stuk gaat moet ik het toch echt zelf repareren. Laatst had een paard de omheining omver gemaaid en moest toch voor ruim 100,- aan materialen bestellen om het te kunnen repareren.

Dus al zou ik alleen naar hooi/voer inkoop kijken dan ben ik inderdaad goedkoper uit dan in pension, maar als ik ook naar onderhoudskosten voor de stal/paddock/rijbak/weiland/omheining kijk (en dan nog niet eens de investering meegenomen), dan loopt het al snel op.

Anoniem

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:29

Ik doelde niet zo zeer op het werk van paarden aan huis hoor. Meer alles laten om een paard te hebben. Daar hoef je de paarden ook niet voor aan huis te hebben.
Ik lees hier veel dat mensen veel laten om een paard te kunnen houden. Tenminste het wordt gebracht als, paarden zijn duur, maar ach ik ga niet op vakantie of uit eten en kleding boeit me ook niet.
En dan heb ik ook al een paar maal gelezen dat dat een manier van leven is, ene levenstijl. Wat voor levensstijl is dat dan.

Ik ben dol op mijn paard, maar als ik overal op in moest leveren, dan had ik hem niet gehad. Daarvoor vind ik te veel andere dingen ook leuk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:39

Maar dan voelt het voor jou als inleveren. :)
Ik heb een hekel aan winkelen dus elke week nieuwe kleren zat er sowieso niet in. Ik moest als kind mee voor weekendjes weg met mijn ouders en had daar een bloedhekel aan. Dus ook zonder paarden zou ik niet reizen.
Ik mis eigenlijk echt niks met de paarden aan huis. :=
Ik heb ook echt niet het gevoel dat ik moet inleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:43

Ayasha schreef:
Maar dan voelt het voor jou als inleveren. :)
Ik heb een hekel aan winkelen dus elke week nieuwe kleren zat er sowieso niet in. Ik moest als kind mee voor weekendjes weg met mijn ouders en had daar een bloedhekel aan. Dus ook zonder paarden zou ik niet reizen.
Ik mis eigenlijk echt niks met de paarden aan huis. :=
Ik heb ook echt niet het gevoel dat ik moet inleveren.


Maar is dat de levensstijl die er bij hoort dan, bij paarden houden? Helemaal en alles voor het paard? Zo wordt dat hier namelijk enigzins neergezet.

Ik lever helemaal niets in trouwens, daar gaat het ook niet om.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:54

Mindim schreef:
Ayasha schreef:
Maar dan voelt het voor jou als inleveren. :)
Ik heb een hekel aan winkelen dus elke week nieuwe kleren zat er sowieso niet in. Ik moest als kind mee voor weekendjes weg met mijn ouders en had daar een bloedhekel aan. Dus ook zonder paarden zou ik niet reizen.
Ik mis eigenlijk echt niks met de paarden aan huis. :=
Ik heb ook echt niet het gevoel dat ik moet inleveren.


Maar is dat de levensstijl die er bij hoort dan, bij paarden houden? Helemaal en alles voor het paard? Zo wordt dat hier namelijk enigzins neergezet.

Ik lever helemaal niets in trouwens, daar gaat het ook niet om.

Geen ide. Voor mij voelt het niet zo. Ik ken genoeg mensen die gewoon op vakantie gaan en dure kleren kopen en elke week op restaurant gaan. Geen bijzondere job. Wel een huis relatief ‘goedkoop’ kunnen kopen met veel grond. (Gekocht van de ouders die dan weer hebben kunnen kopen in de tijd dat huizen nog betaalbaar waren.)
Dus en-en kan gok ik.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:03

Ik kies wel heel bewust voor mijn paarden ja. Ze zijn dan ook echt het middelpunt van mijn leven. Klinkt heel dramatisch als ik dat zo schrijf en zo voelt het ook zeker niet, want ik vind alles aan ze super leuk. Maar het is bij mij wel horses first, the rest later. En ik kan ernaast best veel hoor. Maar baseer wel mijn keuzes rekening houdend met de paarden, zowel financieel als wat tijd betreft.

Voorbeeld. Mijn vakantie besteed ik liever aan mijn paarden. Meer tijd om met hun leuke dingen te doen. Ook het vakantiegeld gaat vaak op aan onderhoud. (paarden aan huis) Ik geniet meer van nieuw zand in de paddock dan van een vliegreis.

Voor mij dus echt een way of life. Ik kies ervoor omdat ik me er goed bij voel. Maar dat zal niet iedereen willen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:11

Mindim schreef:
Maar is dat de levensstijl die er bij hoort dan, bij paarden houden? Helemaal en alles voor het paard? Zo wordt dat hier namelijk enigzins neergezet.

Ik lever helemaal niets in trouwens, daar gaat het ook niet om.


Dat is heel persoonlijk.

Toen wij in pension stonden, zag ik mensen zowat wonen op stal. Die hingen daar de hele dag en of avond rond.

Wij deden ook al altijd alles zelf, dus waren ook wel even bezig.

Maar zoals aan huis, kan ik echt wel even weg. Wij zijn aan het verbouwen en voor de lock down gingen wij echt wel een dagje weg, badkamers en keukens kijken.
Ik ben echt stapelgek op mijn paarden en heel erg precies. Maar ze hebben alles en er kan altijd iets gebeuren. Daarin ben ik wel heel realistisch. Je moet ook gewoon 's nachts slapen.

Wel sta ik binnen no time buiten als ik iets hoor. Maar ergens geeft me dat ook weer een stukje rust, dat ik dat kan doen, dat ik ze zie en hoor.

The way of life is meer dan de hele dag naar je paarden kijken denk ik. Ik vind het ook heerlijk om buiten te zijn, dus dat is ook met de honden of bezig met bomen en planten. Ben er niet goed in, maar ach........

Als ik morgen weer in Amsterdam zou wonen, kan ik me niet vermaken door elke dag een rondje door de stad te lopen.
Een keertje leuk, maar heerlijk om thuis te komen. Niet vanwege de paarden of het uitmesten, maar ook de plek waar we wonen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:48

996981: het wordt zo wel een hele lange discussie. Kan allemaal wat jij zegt. Ik geef alleen aan dat het niet hóeft. En dat er dus niet gesteld kan worden dat je sowieso geld aan les kwijt ben als je wedstrijd of een beetje niveau wil rijden.
Ook het opfokken van een paard kan heel veel kosten met weinig resultaat als het gaat om prestaties, maar kan ook een investering zijn van 10.000 die 8 x zoveel oplevert.

Maar wij zijn het er volgens mij gewoon over eens dat paarden houden een dure hobby is. Linksom of rechtsom kost het heel veel geld. Soms wat minder, soms wat meer. Maar uiteindelijk toch veel :) ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:51

Nu denk ik wel dat als je heel realistisch bent, als je eender welke sport even intensief beoefend als dat de meeste mensen de paardensport beoefenen, ben je bij elke hobby veel geld kwijt. Mijn man heeft een tijdje een quad gehad bv. Ook niet de goedkoopste hobby. En het vergelijken met een rondje mountainbiken eens per week is niet echt een faire vergelijking natuurlijk. :) Eens per week een lesje op de manege is ook niet zo duur. ;)

996981
Berichten: 9773
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:28

Ayasha schreef:
Nu denk ik wel dat als je heel realistisch bent, als je eender welke sport even intensief beoefend als dat de meeste mensen de paardensport beoefenen, ben je bij elke hobby veel geld kwijt. Mijn man heeft een tijdje een quad gehad bv. Ook niet de goedkoopste hobby. En het vergelijken met een rondje mountainbiken eens per week is niet echt een faire vergelijking natuurlijk. :) Eens per week een lesje op de manege is ook niet zo duur. ;)

Het hebben van een quad, boot, crossmotor en dergelijke is dan ook (net als je het hebben van een eigen paard) voor veel mensen niet weggelegd :) dat zijn allemaal hobby’s voor “rijken”

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:31

Jessix schreef:
Ik kies wel heel bewust voor mijn paarden ja. Ze zijn dan ook echt het middelpunt van mijn leven. Klinkt heel dramatisch als ik dat zo schrijf en zo voelt het ook zeker niet, want ik vind alles aan ze super leuk. Maar het is bij mij wel horses first, the rest later. En ik kan ernaast best veel hoor. Maar baseer wel mijn keuzes rekening houdend met de paarden, zowel financieel als wat tijd betreft.

Voorbeeld. Mijn vakantie besteed ik liever aan mijn paarden. Meer tijd om met hun leuke dingen te doen. Ook het vakantiegeld gaat vaak op aan onderhoud. (paarden aan huis) Ik geniet meer van nieuw zand in de paddock dan van een vliegreis.

Voor mij dus echt een way of life. Ik kies ervoor omdat ik me er goed bij voel. Maar dat zal niet iedereen willen.


Net hetzelfde hier.
A way of life wat nu al zo'n 40 jaar duurt. Zal ook niet meer veranderen denk ik dan :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:42

996981 schreef:
Ayasha schreef:
Nu denk ik wel dat als je heel realistisch bent, als je eender welke sport even intensief beoefend als dat de meeste mensen de paardensport beoefenen, ben je bij elke hobby veel geld kwijt. Mijn man heeft een tijdje een quad gehad bv. Ook niet de goedkoopste hobby. En het vergelijken met een rondje mountainbiken eens per week is niet echt een faire vergelijking natuurlijk. :) Eens per week een lesje op de manege is ook niet zo duur. ;)

Het hebben van een quad, boot, crossmotor en dergelijke is dan ook (net als je het hebben van een eigen paard) voor veel mensen niet weggelegd :) dat zijn allemaal hobby’s voor “rijken”

Ik zag in dit topic voetballen genoemd worden als "goedkope hobby". Nu heb ik een neefje (inmiddels heeft ie een kind dus het is al geen "neefje" meer maar goed. :') ) en ook dat is gewoon een hele dure hobby als je het wil doen zoals de meeste mensen paarden houden. :=
Ga je op een veldje met vrienden tegen een bal trappen niet nee. Maar opnieuw: ga je eens per week een lesje volgen op de manege ben je ook goedkoper uit.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:52

Wat is rijk?

Nee ik vind niet dat je een paard moet kopen als je bijvoorbeeld niet maandelijks een (toch wel flink) vast bedrag kan sparen. Hoe kun je dan zekerheid hebben voor de aanschaf van een paard? Onverwachte DA kosten enzo (of andere kosten zoals in huis, auto, tegenvallers etc.) Je moet ook als je een paard hebt genoeg geld verdienen voor het sparen van een buffer.

Iemand die alle vaste lasten kan betalen en daarnaast een vast bedrag kan sparen, is die niet al rijk te noemen? Je hoeft echt geen 100k op je bankrekening te hebben om 'rijk' te zijn.