"een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8741
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:56

996981 schreef:
Dilan93 schreef:
Ik denk dat het niet veel scheelt qua kosten om ze aan huis te hebben.

Al heeft dat wel mijn voorkeur, maaf dat is weer om andere redenen :)

Ik denk ook dat het in veel gevallen even duur is :) maar inderdaad, niemand past zo goed op je paarden als jijzelf. Aan huis heeft veel voordelen :j

Dat idd.

En hoe goed pensionhouders ook voor paarden zijn, er zijn altijd dingetjes die ik liever anders zie :o
Een pensionhouder kan gewoon niet iedereen tevreden houden en aan ieders wensen voldoen.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 23:10

oji schreef:
Ik denk niet dat Babootje vindt dat iedereen die arbeidsongeschikt is maar op een houtje moet bijten, ik denk dat ze bedoeld dat het vreemd is dat je volledig arbeidsongeschikt bent, maar wel kan paardrijden, paarden verzorgen en wedstrijden rijden. En die mening deel ik.


Mijn man is 100% afgekeurd en ik kan je vertellen dat dat niet zo makkelijk gaat.
Uiteindelijk is het puur de computer die feitelijk aangaf hoe hij er lichamelijk aan toe is, waardoor hij afgekeurd is.
Dat lukt echt niet zomaar door te zeggen pijntje hier pijntje daar...
En ja hij rijdt soms ook een paar uur achter elkaar motor. En is dan heel de dag op pad.
Maar niemand ziet de dag/dagen erna, dat hij alleen maar slaapt etc...

Het is zo makkelijk oordelen.

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 23:16

Amalarab schreef:
Een goede pensionweide met een fijne kudde vind ik dan weer ideaal :+

Als ik en mijn ouders zo dachten: ‘paarden zijn alleen voor de rijken’ dan had ik niet al sinds 1988 eigen pony’s gehad. Wat een plezier al die jaren, ja ook zorgen maar dat hoort bij het houden van dieren. Blij dat ik niet heel lang als Assepoester heb hoeven toekijken hoe de ‘rijken’ wel pony’s hadden en wij niet.
Eerste pony stond voor 150 gulden all-in gestald.


150 gulden was toen ook al een aardige zak geld.

Ik denk echt dat -op de uitzonderingen na- het houden van paarden niet is weggelegd voor jan modaal. Paarden zijn gewoon dure beesten.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 23:46

Brainless schreef:
Dilan93 schreef:
Maar als je je werk hebt in de Randstad, verhuis je niet even naar het noorden of oosten van het land ;)

Hier wel gedaan, manlief werkt in Amstelveen en wij wonen in Friesland.. en met ons meerdere mensen die hier zijn gaan wonen en zelfs in Den Haag werken.


Yep, heb ik ook gedaan ;)

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:11

Amalarab schreef:
Als ik en mijn ouders zo dachten: ‘paarden zijn alleen voor de rijken’ dan had ik niet al sinds 1988 eigen pony’s gehad. Wat een plezier al die jaren, ja ook zorgen maar dat hoort bij het houden van dieren. Blij dat ik niet heel lang als Assepoester heb hoeven toekijken hoe de ‘rijken’ wel pony’s hadden en wij niet.
Eerste pony stond voor 150 gulden all-in gestald.


Als je als kind meerdere pony's van je ouders kunt krijgen, behoor je in mijn ogen al tot het rijkere gedeelte van de maatschappij.

DuoPenotti

Berichten: 29973
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:33

Dat vind ik ook inderdaad wel rijk eigenlijk.
Hier was niet eens geld voor les. Ik heb mijn lessen vanaf mijn 12 al betaald door mee te helpen op de manege/handelstal.
Nu had ik het geluk best al groot te zijn en volwassen ingesteld dus kon best al veel doen zonder in de weg te lopen zeg maar :)

Een paard kopen heb ik dan ook "pas" gedaan toen werk en huis er waren. Dat vond ik toch verstandiger dat eerst voor elkaar te hebben.
Maar wel weer met een min.loon. Geen kinderen.
Ik denk dat vele zich dat ook niet beseffen dat geen kinderen zo enorm veel scheelt.

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:39

Wij hadden er het geld in principe wel voor, maar ik mocht geen pony :')

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:38

Aan huis is niet per se goedkoper. En je koopt ook niet een duurder huis, want je krijgt geen hogere hypotheek omdat je paarden aan huis wil houden. Als we een ander huis hadden gekocht zonder een stukje grond, was het waarschijnlijk nog steeds in dezelfde prijsklasse geweest.

Wij zijn ook naar het Noorden gegaan hiervoor en dus ook van baan gewisseld. Het is ook maar net hoe graag je iets wilt.
De vooroordelen zijn wel groot. Het noorden is momenteel echt niet meer voor iedereen betaalbaar als je grond wil. Waar we hier eerder hebben gewoond en je echt voor heel weinig al een lapje grond kon krijgen, zijn die tijden ook hier echt voorbij.
Je moet echt samen verdienen of net ietsjes meer.

Of mensen geld hebben, zegt niet altijd wat over de mensen. Ik had mijn eerste pony's in het Gooi en ook daar heb je verschillende type mensen.
Mijn ouders lagen er echt wel krom voor, maar mijn moeder zei altijd; Liever dat ze dat doet dan andere dingen. Maar ik ging die andere dingen ook doen, dus tja..........Pubertijd stop je niet. Wel heb je een stuk verantwoordelijkheid die misschien goed doet.

Ondanks dat alles betaald werd, heb ik wel de waarde van geld meegekregen. Als ik iets nieuws wilde, moest ik bij mn moeder helpen/werken. Dus op zaterdag of in een vakantie schoonmaken, koffie rond brengen, lunch halen. Maakte niet uit, gewoon iets doen voor je nieuwe rijbroek, nieuwe handschoentjes, leren rijlaarzen, dekje etc.
Ik was ook altijd ultra zuinig op mn spullen.

Maar andere mensen oordelen. Ik lijk niet op mn moeder en toen ik een wedstrijd reed op de manege, stond mijn moeder langs de kant. Mijn moeder, die keihard werkte voor mijn pony. Een hele mooie pony. Mensen naast haar zeiden; Daar heb je weer zo een verwend kind met haar eigen pony. Puur en alleen omdat ik mn pony netjes had gepoetst, een mooi rijjasje had etc. Ook allemaal hard voor gewerkt, gespaard en super netjes mee.

Maar er was altijd al een verschil in rijk geboren of rijk geworden. En dat heb ik zeker wel vaak van dichtbij meegemaakt.

Dieren kosten altijd geld. Ik zie ook mensen met veel katten en of honden die steen en been klagen, maar dan wel weer roken en drinken. Dan ben ik mn begrip ook snel kwijt. Leven naar je inkomen schijnt echt heel lastig te zijn.

Ziek zijn betekent niet dat je niks kan. Ik heb echt al jaren auto immuun ziekte;s en ben diverse keren geopereerd, heb vaak hele slechte periodes of reacties.
Maar bij de paarden voel ik me vaak wel goed. Het verplicht je tot buiten zijn en bewegen. Omdat ze aan huis staan, kan ik mn tijd en energie verdelen en mijn man helpt, anders zou ik het de laatste tijd niet meer redden.
Maar ook het wandelen met de honden houd me goed, ondanks dat het heel veel energie vraagt en ik daarna soms pijn heb. Niks doen is soms slechter.

Wel denk ik dat ik als ik al een ziekte had gehad, niet meer voor paarden had gekozen. Heb al mn hele leven paarden, maar het is ook verantwoordelijkheid. Je kan eigenlijk niet afhaken. Dus geen geld en of ziekte, zou ik echt een andere hobby kiezen.

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:18

En ik vind dan juist een pensionstalling weer ideaal.
Er zijn maatjes voor mijn pony, er is toezicht, ook als ik aan het werk ben.
En er is aanspraak, naar stal gaan is een deel van mijn sociale contacten, die ik niet zou hebben als die aan huis stond.

Bovendien, mijn hypotheek gaat echt wel hoger worden wanneer ik ga verhuizen naar een huis waar pony aan huis kan komen te staan. En er moet tenminste 1, maar beter nog 2 bij komen, want een paard alleen is niks en ik wil met de een wel dagen en/of meerdere dagen weg kunnen zonder dat het weidemaatje dan weer alleen staat.
Al met al maakt dus voor mij dat aan huis staan echt meer geld kost dan op pensionstal.

Ik rijd overigens (als het weer kan) wel wedstrijden, maar haal de 800,- gemiddeld per maand echt niet hoor :n

Ook daarin kun je best wat keuzes maken, al maakt het dan inderdaad alsnog wel uit in welk deel van het land je woont.

Voor mijn functie maakt het overigens dan weer geen zak uit of ik werk in de randstad of in het buitengebied, werk bij een landelijke overheidsorganisatie en het is volstrekt helder wat iemand in mijn functie en aantal dienstjaren verdiend, of je nu in A'dam werkt of in Delfzijl.

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:22

Mijn hypotheek zou zeker het dubbele zijn van wat ik nu heb als ik de paarden aan huis zou willen, dus voor mij zou dat zeker wel een hogere hypotheek betekenen :j Maar ik moet er niet aan denken, m'n paarden aan huis.

Ik ken wat Quote 500jes persoonlijk en ook genoeg aan de onderkant van de maatschappij. Geld zegt niks over hoe mensen zijn. Zoals ik al zei, klootzakken en uitvreters heb je in alle lagen van de bevolking.

Kosten van pension maken een groot deel uit van het maandelijks budget, en dan maakt het zeker uit waar je woont. Maar als je wedstrijden wilt rijden (of thuis wat voor elkaar wilt krijgen) heb je toch goede les nodig, paard moet naar de smid, er gaat een keer een deken kapot, je moet zelf nieuwe laarzen. Ik denk dat 600 in de maand wel realistisch is.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:30

Marije_jiplover schreef:
En ik vind dan juist een pensionstalling weer ideaal.
Er zijn maatjes voor mijn pony, er is toezicht, ook als ik aan het werk ben.
En er is aanspraak, naar stal gaan is een deel van mijn sociale contacten, die ik niet zou hebben als die aan huis stond.

Bovendien, mijn hypotheek gaat echt wel hoger worden wanneer ik ga verhuizen naar een huis waar pony aan huis kan komen te staan. En er moet tenminste 1, maar beter nog 2 bij komen, want een paard alleen is niks en ik wil met de een wel dagen en/of meerdere dagen weg kunnen zonder dat het weidemaatje dan weer alleen staat.
Al met al maakt dus voor mij dat aan huis staan echt meer geld kost dan op pensionstal.

Ik rijd overigens (als het weer kan) wel wedstrijden, maar haal de 800,- gemiddeld per maand echt niet hoor :n

Ook daarin kun je best wat keuzes maken, al maakt het dan inderdaad alsnog wel uit in welk deel van het land je woont.

Voor mijn functie maakt het overigens dan weer geen zak uit of ik werk in de randstad of in het buitengebied, werk bij een landelijke overheidsorganisatie en het is volstrekt helder wat iemand in mijn functie en aantal dienstjaren verdiend, of je nu in A'dam werkt of in Delfzijl.


We hebben er natuurlijk niet 1 alleen staan. Wij hebben er 5 24/7 samen lopen, 4 boven de 20 en als die van 14 straks alleen zou komen, is er echt wel weer gezelschap voor haar.
Maar vanaf een bepaalde leeftijd van ons, hou ik er rekening mee dat het laatste paard ergens in een kudde zal lopen, omdat je niet bij kan blijven kopen. Dan overleven de paarden ons en dat is een probleem.

Je hypotheek kan niet even omhoog omdat je paarden aan huis wil. Je hebt gewoon de max aan hypotheek die je kan krijgen en daarmee moet je het doen.
Wij hebben nu ook niet een maximale hypotheek en hadden veel overwaarde. Maar de bank zei echt niet; hier heb je wat meer, want je wil wat grond, dus prima.

Je zoekt altijd binnen het bedrag wat je kan en wil besteden. Als we dit morgen verkopen en geen paarden meer hebben, kopen we misschien voor hetzelfde geld wel een luxe strandapartement. Gaat om de maandlast.

Wij hadden al meerdere paarden, dus dan is in pension sws duur.

Voor alles is een oplosing. Het is wat mensen willen. Er zijn mensen met 1 rijpaard die er bijv 2 maatjes bij hebben lopen in de vorm van shetjes bijv die altijd samen achterblijven.
In een omgeving met paarden aan huis, rijden buren vaak samen.

Heb op diverse pensionstallen gestaan en les gegeven en daar is ook niet altijd de sfeer ernaar dat mensen gezellig samen zitten, rijden etc. Dat zijn ook keuzes.

Ik heb er 5, maar ook zij vinden het niet leuk als ik er 1 of 2 meeneem. Komt vaak genoeg voor dat mijn man en ik samen rijden en de rest ernaast meenemen om de rust te bewaren. Ook gezellig.............

Ik heb zelf meer rust nu ze aan huis staan. Kan zorg op maat leveren, wat bij de oudsten echt fijn is. Ik kan alles naar eigen zin inrichten en onderhouden zoals we willen. Hoef niet te wachten tot de bak gesleept wordt bijv.
Kan mn tijd verdelen en ben nooit te vroeg of te laat. Kan wat laten liggen en op een ander moment nog even doen, zonder er weer heen te moeten rijden.

Zo heeft alles zijn voor-en nadelen.

Aan een andere omgeving moet je wennen. Wij zijn Amsterdammers en de eerste keer in t Noorden, moesten we ook wennen. Maar na 8jr veluwe zijn we blij terug in t Noorden te zijn.
En we hadden veel meer geld moeten uitgeven voor een mindere plek. Dus wel een max hypotheek en dan ben je ook niet gelukkig als de plek het net niet is.

Plek is alles, de rest kan je aanpassen.

DuoPenotti

Berichten: 29973
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:30

Nee nog nooit 600 per maand kwijt geweest. Ja bij een da onderzoek oid, maar dat heb je recreatief ook.
Ook niet toen ik Z reed.
Ik hoef niet steeds nieuwe laarzen, ben er erg zuinig op en reed vrolijk wedstrijd met laarzen van 6 jaar oud die er uit zagen als nieuw.
En dan waren het nog geen dure maar iets van 250,-
Cap, 70 euro, hoef geen Kep van 1000, weggegooid geld imo.
Hoefsmid moet elk paard.
Les deed ik samen met een ander, konden we ook de prijs delen.

Ik stond 180 met buitenbak, later 220 binnenbak. 365 dagen per jaar de weide. In de nacht binnen.
Kijk ik naar de prijzen in de regio is dat nu wel iets duurder geworden maar ook niet gigantisch.
Ik begrijp in het Westland waar stalling al dik 500 is dat je er wel aan komt.
Maar op de meeste van die plaatsen wil ik nog geen dood paard stallen....

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:36

*knip*
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 08-03-21 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:38

Pantykous schreef:
Mijn hypotheek zou zeker het dubbele zijn van wat ik nu heb als ik de paarden aan huis zou willen, dus voor mij zou dat zeker wel een hogere hypotheek betekenen :j Maar ik moet er niet aan denken, m'n paarden aan huis.

Ik ken wat Quote 500jes persoonlijk en ook genoeg aan de onderkant van de maatschappij. Geld zegt niks over hoe mensen zijn. Zoals ik al zei, klootzakken en uitvreters heb je in alle lagen van de bevolking.

Kosten van pension maken een groot deel uit van het maandelijks budget, en dan maakt het zeker uit waar je woont. Maar als je wedstrijden wilt rijden (of thuis wat voor elkaar wilt krijgen) heb je toch goede les nodig, paard moet naar de smid, er gaat een keer een deken kapot, je moet zelf nieuwe laarzen. Ik denk dat 600 in de maand wel realistisch is.


Moet je die hypotheek wel krijgen. Je krijgt niet meer dan mogelijk is met je inkomen.
En dan woon je nu gewoon in een relatief goedkoop huis voor je budget.

Ik ken zat mensen die elke keer als ze meer verdienen door stromen naar een groter duurder huis. Ook vaak omdat ze er qua buurt en omgeving op vooruit kunnen.

Als ik bijv 6 ton heb, kan ik een boerderijtje kopen ergens, maar ook een mooi appartement.

Hier is hooguit een pensionstal iets goedkoper, maar de rest valt wel mee. Ik bekap zelf, maar hoefsmeden, veeartsen, tandarts, wormenspuiten en spullen zijn even duur.
Als ik eerlijk ben, had ik eerder een veel betere veearts die me veel vaker tegemoet kwam in de kosten. Hier zijn ze juist best gehaaid op geld.

Wij betaalden op de veluwe als laatste 6,50 voor hooi. destijds betaalde een kennis hier 2/3 euro. Dat is nu ook 5/5,50 als je dus losse pakjes a 25kg koopt. Zoveel scheelt dat niet meer.

12jr geleden stond een huis van een kennis te koop; 170.000 met een halve ha en echt niet gek allemaal. Dat lukt je hier echt niet meer. Een eengezinswoning of vrijstaande woning is nog steeds vele maken goedkoper dan een huis in de randstad, maar als alleen staande starter krijg je nog steeds niet voldoende geld van de bank om iets te kopen met een stukje grond, ook hier niet meer.

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:40

superpony schreef:
Pantykous schreef:
Mijn hypotheek zou zeker het dubbele zijn van wat ik nu heb als ik de paarden aan huis zou willen, dus voor mij zou dat zeker wel een hogere hypotheek betekenen :j Maar ik moet er niet aan denken, m'n paarden aan huis.

Ik ken wat Quote 500jes persoonlijk en ook genoeg aan de onderkant van de maatschappij. Geld zegt niks over hoe mensen zijn. Zoals ik al zei, klootzakken en uitvreters heb je in alle lagen van de bevolking.

Kosten van pension maken een groot deel uit van het maandelijks budget, en dan maakt het zeker uit waar je woont. Maar als je wedstrijden wilt rijden (of thuis wat voor elkaar wilt krijgen) heb je toch goede les nodig, paard moet naar de smid, er gaat een keer een deken kapot, je moet zelf nieuwe laarzen. Ik denk dat 600 in de maand wel realistisch is.



Moet je die hypotheek wel krijgen. Je krijgt niet meer dan mogelijk is met je inkomen.
En dan woon je nu gewoon in een relatief goedkoop huis voor je budget.

Ik ken zat mensen die elke keer als ze meer verdienen door stromen naar een groter duurder huis. Ook vaak omdat ze er qua buurt en omgeving op vooruit kunnen.

Als ik bijv 6 ton heb, kan ik een boerderijtje kopen ergens, maar ook een mooi appartement.

Hier is hooguit een pensionstal iets goedkoper, maar de rest valt wel mee. Ik bekap zelf, maar hoefsmeden, veeartsen, tandarts, wormenspuiten en spullen zijn even duur.
Als ik eerlijk ben, had ik eerder een veel betere veearts die me veel vaker tegemoet kwam in de kosten. Hier zijn ze juist best gehaaid op geld.

Wij betaalden op de veluwe als laatste 6,50 voor hooi. destijds betaalde een kennis hier 2/3 euro. Dat is nu ook 5/5,50 als je dus losse pakjes a 25kg koopt. Zoveel scheelt dat niet meer.

12jr geleden stond een huis van een kennis te koop; 170.000 met een halve ha en echt niet gek allemaal. Dat lukt je hier echt niet meer. Een eengezinswoning of vrijstaande woning is nog steeds vele maken goedkoper dan een huis in de randstad, maar als alleen staande starter krijg je nog steeds niet voldoende geld van de bank om iets te kopen met een stukje grond, ook hier niet meer.


Je hebt toch niet altijd een max hypotheek superpony :') Ik kan de paarden wel aan huis maar ik wil niet richting Oosten/Noorden en ook m'n hypotheek niet 3x over de kop. Moet er niet aan denken al dat gedoe bij huis. Er zijn ook genoeg mensen die lang niet aan hun max qua hypotheek zitten, ik bijvoorbeeld.

Maar dat is OT.


@Duopenotti.
Beetje fatsoenlijke stalling hier ben ik zo 350 kwijt en dan heb je echt niet alle luxe. 1-2 keer les, ook 50-100 euro. Je startkaart, startgeld, weer zo 50 euro. Paard beslagen? 50 euro per maand. Dan nog 5 tientjes voor onvoorziene kosten, dan zit ik al aan de 600. Doe je volgens mij geen rare dingen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:46

Pantykous schreef:
Je hebt toch niet altijd een max hypotheek superpony :') Ik kan de paarden wel aan huis maar ik wil niet richting Oosten/Noorden en ook m'n hypotheek niet 3x over de kop. Moet er niet aan denken al dat gedoe bij huis.

Maar dat is OT.


Dat moeten mensen zelf weten of ze dat willen. Veel mensen zullen wel een max hypotheek hebben en veel niet.

Je hebt gewoon je budget en binnen dat budget moet je kiezen wat je wilt kopen en waar. '

Zoals ik al schreef, willen heel veel mensen doorstromen als ze meer verdienen en naar een betere wijk, groter huis, grotere tuin of een luxer appartement bijv. Ook als ze voor dat geld een boerderij kunnen kopen. Dat is een keus.

En welk gedoe? Ik heb veel minder gedoe dan met in pension staan en ik heb echt heel lang in pension gestaan.
Maar goed, ik heb de zorg de laatste jaren altijd al zelf gedaan, omdat er geen goede pension te vinden was.

Maar stel ik geef 1500 euro aan hypotheek uit en huur voor 500 euro een kale plek. Dan zegt een bank niet; dan mag je die 500 euro wel extra aan hypotheek.
Het kale huur bedrag verdwijnt in je hypotheek. En arbeid op pension stalling verdwijnt helemaal.

De investeringen tellen we op bij het huis, want het is straks een geliefd paardenobject. Dat vraagt wat onderhoud, maar valt enorm mee. Ik sta echt geen palen of draad te vervangen nu.

De bak is altijd beschikbaar, dus volledige winst voor mij. Vaak zat betaal je en is de bak regelmatig bezet. En ik kan onderhouden, dus slepen wanneer ik dat wil. Kost amper tijd.

Ik besteed geld alleen aan goed hooi. Dus geen weggegooid geld omdat een stal slecht inkoopt, bezuinigd op ruwvoer of kuil voert.

En goedkoop=duurkoop. Ook bij paarden houden. De goedkoopste stalling zoeken waar dingen niet in orde zijn, geeft vaak extra kosten, omdat men moet bijvoeren, de veearts meer ziet, meer tijd nodig heeft om paard fit en gezond te houden en noem maar op.

996981
Berichten: 9857
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:54

Hoe je het ook wendt of keert; paarden zijn duur. Je geeft zelf al aan dat je aan je max hypotheek zit, omdat je paarden aan huis wil. De eerste vraag is al of dat verstandig is. Daarnaast zou je wellicht een ander (mooier, groter, betere locatie etc.) kopen als je geen paarden aan huis hebt. Ook daar doe je dus bewust of onbewust financiële concessies vanwege je paarden.

Verbeteringen op je perceel t.b.v. je paarden kunnen je huis meer waard maken, maar je moet de investering dus wel eerst doen. Ook dat kost geld en met een Max aan hypotheek zul je daar ook ongetwijfeld dingen voor moeten laten.

En dat is allemaal helemaal niet erg en ieders eigen keuze. Maar stellen dat paarden niet duur zijn klopt gewoon niet. Het is een héél kostbare hobby. Zeker in vergelijking met andere, net zo gangbare hobby’s

Fellow19

Berichten: 26
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:00

Een eigen paard hebben is net zo duur als je het zelf maakt.
Ik heb sinds kort een eigen paard en ben zelf ook niet super rijk. Heb wel een fulltime baan.
Het ligt er natuurlijk aan of je zelf ruimte heb aan huis, dan zal je geen maandelijkse stallingkosten hebben, maar bijvoorbeeld wel meer moeten aanschaffen zoals omheining, voer en water voorzieningen, kruiwagen, hooi, vlas/stro.
Verder als je paard op een pensionstal komt ligt het aan wat je eisen zijn; wil je luxe, een binnenbak, volpension of juist zo goedkoop mogelijk. Zelf sta ik op een goedkopere stal met alleen een buitenbak en moet er zelf gemest worden. Wel zit ik vlakbij het strand en de duinen en ik betaal 175 euro. Dit is exclusief krachttoer. Dat zet ik dagelijks zelf klaar. Ik kom dan in totaal maandelijks inclusief brandstof, voer, hoefsmid en dierenarts uit op 300-400 euro per maand.

Verder zijn de eenmalige kosten natuurlijk ook veel. Dit ligt er ook aan wat voor paard je koopt en of je er spullen bij krijgt. Ik kreeg niets bij mijn paard, dus heb alles zelf moeten aanschaffen. Denk aan dekens, zadel, verzorgingsproducten, dekjes, halsters en hoofdstel. Ik zat denk ik rond de €2.000,-. Maar dit ligt ook echt aan wat je zelf voor producten kiest. En dan nog de aanschafkosten van het paard erbij en de aankoopkeuringskosten (€200,-).

Je moet ik elk geval wel wat gespaard hebben voor je aan een paard begint, maar maandelijks ben ik niet van mening dat het alleen voor rijke mensen is.

Popstra
Berichten: 13837
Geregistreerd: 21-06-08

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:03

Ik zou persoonlijk voor 1 of 2 paarden geeneens thuis een stalling willen hebben. Dan zou ik lekker voor de voordelen van een pensionstal kiezen zodat je zelf je vrijheid houd. Dan kosten ze maar meer..
Want hoe je het went of keert, paarden thuis is leuk maar 7 dagen werk en een hoop geregel als je eens op vakantie wil.

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:06

Als je afhankelijk bent van een pensionstal vind ik het vrij prijzig worden. Wanneer je alles in eigen beheer (eigen weide/paard aan huis) doet valt dit veel beter mee.

Denk dat recreatief paarden houden simpeler ‘goedkoop’ te doen is dan paarden dewelke je in de sport wil.

Echter denk ik dat ik dit momenteel toch veel goedkoper doe dan de meesten die in sport rijden op mijn niveau. Paard staat aan huis, ik heb geïnvesteerd in een goed zadel en hoofdstel, maar loop niet de ruitersportwinkel plat. Ik rijd in mijn oude ‘buitenkleren’ en HH cap. Wel investeer ik in lessen en ook een trailer is er gekomen. Dit zijn dan weer echt kosten die gebonden zijn aan de sport. Verder heb ik helemaal geen luxe en moet ik een tweetal km stappen naar een buitenbak, door weer en wind.

Zoals hier al gezegd, je kan het zo gek maken als je zelf wil. Als ik kies voor meer luxe en dingen laten doen ben ik makkelijk het vierdubbele kwijt per maand...

DuoPenotti

Berichten: 29973
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:12

Popstra schreef:
Ik zou persoonlijk voor 1 of 2 paarden geeneens thuis een stalling willen hebben. Dan zou ik lekker voor de voordelen van een pensionstal kiezen zodat je zelf je vrijheid houd. Dan kosten ze maar meer..
Want hoe je het went of keert, paarden thuis is leuk maar 7 dagen werk en een hoop geregel als je eens op vakantie wil.

Waar... maar ook iedereen is daar anders in.

Wij gingen al niet op vakantie toen het paard nog in pension stond.
Ik werd gek van die jengelende buurtkrijsjes.
Ik vind het heerlijk om een "smoesje" te hebben dat je na een paar uur ergens te zijn weer te moeten zeggen ik moet naar huis voor de honden en de paarden. O:)
En in de reistijd naar pension is hier de dagelijkse verzorging ook gedaan.

En we zijn van een duurdere provincie naar een goedkopere gegaan.
Geen max hypotheek want dat wilde we echt niet.
Lekker vrij wonen, dus genieten van de rust.
Bak is op sneeuw en vorst na het hele jaar door te rijden.
Paarden kun je goed observeren en het is gewoon fijn voor het slapen gaan nog even een knuffel te geven en in de ochtend een goedemorgen hinnik te krijgen.

En is het duur, ja zeker, maar we hebben beide nooit boven modaal verdient, niet eens misschien.
En ja dan is het zeker te doen en als er een dierenarts moet komen is die er, als er een andere auto moet ook. Maar ik hoef geen dikke bak van 50.000 een tweedehandse van 8000 trekt ook de trailer.
Ik hoef geen setjes, geen Kep van 1200 als een HH van 79 ook zijn werk doet.
Maar dat hoefde ik op pension ook al niet, al kon het toen meer dan gemakkelijk.

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:16

996981 schreef:
Hoe je het ook wendt of keert; paarden zijn duur. Je geeft zelf al aan dat je aan je max hypotheek zit, omdat je paarden aan huis wil. De eerste vraag is al of dat verstandig is. Daarnaast zou je wellicht een ander (mooier, groter, betere locatie etc.) kopen als je geen paarden aan huis hebt. Ook daar doe je dus bewust of onbewust financiële concessies vanwege je paarden.

Verbeteringen op je perceel t.b.v. je paarden kunnen je huis meer waard maken, maar je moet de investering dus wel eerst doen. Ook dat kost geld en met een Max aan hypotheek zul je daar ook ongetwijfeld dingen voor moeten laten.

En dat is allemaal helemaal niet erg en ieders eigen keuze. Maar stellen dat paarden niet duur zijn klopt gewoon niet. Het is een héél kostbare hobby. Zeker in vergelijking met andere, net zo gangbare hobby’s



Nou hehe, dat is dus wat ik bedoel te zeggen. Als je een goedkope hobby wilt moet je gaan voetballen. Paarden kun je idd op dure of minder dure manieren houden maar kostbaar blijft het.

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:19

Zoals pantykous ook al zegt, niet iedereen gaat voor een maximale hyptoheek.

Ik zou met mijn salaris in een andere regio dan ik nu woon, (en waar we ook best naartoe willen verhuizen) best een hypotheek kunnen krijgen voor een huis met grond genoeg voor mijn pony plus gezelschap.
Maar dan gaat er zoveel van mijn maandloon naar woonlasten, dat ik dat er niet voor over heb. Dat is significant meer dan het houden van mijn ene pony op een voor ons geschikte pensionstal, zowel in onze huidige regio als in de regio waar we op termijn wel naartoe willen verhuizen.

En door dus een veel lagere hypotheek met bijbehorend type huisje te zoeken, en pony gewoon op pension te zetten, blijft er voor ons meer over voor onze gezamenlijke hobby's, met de camperbus op pad en pony dan even achter laten bij de verzorging van mijn pensionstal.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:38

Ik vind paarden houden erg duur. Dat voorop gesteld en dat had ik ook al gezegd ;)

Maar verder worden hier een hoop aannames gedaan.
Heb ooit de paarden aan huis gehad, maar zeker niet op een max hypotheek, want dat heb ik nooit gewild. Wel een beetje mazzel gehad met een gunstige markt wellicht.

En dan kun je ook nog te maken hebben met een gunstige of minder gunstige verandering in je leven. Een erfenis waardoor je financieel meer ruimte hebt, of een geschikte woning erft om ze aan huis te houden, of gezondheidsproblemen waardoor je minder zelf kan en je ze toch weer in pension moet zetten, of wat dan ook.

Again vind ik "je kunt het zo duur maken als je zelf wilt" een ontzettende misvatting. Je hebt daar slechts beperkt invloed op.
Alsof kosten alleen ontstaan als je het type bent die allerlei setjes en kleding koopt.

En sommige mensen hebben geen les nodig om op hoog niveau te presteren, omdat ze bijvoorbeeld professioneel rijden en/of zelf les geven.
Die hebben dus geen kosten aan instructie.

Daar kun je dus niet zomaar wat over zeggen.

996981
Berichten: 9857
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:45

Nikass schreef:
Ik vind paarden houden erg duur. Dat voorop gesteld en dat had ik ook al gezegd ;)

Maar verder worden hier een hoop aannames gedaan.
Heb ooit de paarden aan huis gehad, maar zeker niet op een max hypotheek, want dat heb ik nooit gewild. Wel een beetje mazzel gehad met een gunstige markt wellicht.

En dan kun je ook nog te maken hebben met een gunstige of minder gunstige verandering in je leven. Een erfenis waardoor je financieel meer ruimte hebt, of een geschikte woning erft om ze aan huis te houden, of gezondheidsproblemen waardoor je minder zelf kan en je ze toch weer in pension moet zetten, of wat dan ook.

Again vind ik "je kunt het zo duur maken als je zelf wilt" een ontzettende misvatting. Je hebt daar slechts beperkt invloed op.
Alsof kosten alleen ontstaan als je het type bent die allerlei setjes en kleding koopt.

En sommige mensen hebben geen les nodig om op hoog niveau te presteren, omdat ze bijvoorbeeld professioneel rijden en/of zelf les geven.
Die hebben dus geen kosten aan instructie.

Daar kun je dus niet zomaar wat over zeggen.

Grappig dat je het over aannames hebt en in dezelfde post de aanname doet dat mensen op hoger niveau, of die zelf in het bezit zijn van een instructeursdiploma zijn geen kosten aan les hebben :D wat denk je er aan kosten ingestoken is voor je op dergelijk niveau rijdt? En weet je wat de instructeursopleiding kost? :)

Los daarvan; hoe hoger je komt, hoe specialistischer (en dus duurder) je les nodig hebt. Immers kom je op dat hoge niveau ook zaken tegen waar je zelf het antwoord nog niet op hebt, net als dat iedere andere ruiter dat heeft, alleen wordt het clubje instructeurs die de antwoorden op dat niveau wel heeft steeds schaarser en schaars betekent kostbaar :)

Dus nee; je kosten voor instructie gaan niet omlaag op het moment dat je zelf op hoog niveau rijdt of instructie bent. Juist als instructeur wil je immers ook blijven ontwikkelen (als ik voor mezelf en min omgeving spreek tenminste)
Laatst bijgewerkt door 996981 op 08-03-21 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt