"een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:28

Sizzle schreef:
Er zijn tevens mensen die voor idioot veel geld hun paard in afschuwelijke condities houden, dus ook daar valt niet te generaliseren.


Dat klopt. Maar hoe je t ook doet, om het goed te doen kost gewoon veel geld.

JessicaD88
Berichten: 903
Geregistreerd: 12-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:31

Als je je paarden bij huis hebt dan is het betaalbaar. Zo niet, ben ik van mening dat het inderdaad alleen voor rijken is om een eigen paard te hebben. En dan bedoel ik de sport beoefenen. Heb je inderdaad een paard ergens in een weiland is dat wel voor meer mensen betaalbaar. Maar wil je wedstrijden rijden, dan is dat met een normaal inkomen niet te doen. Startgeld, auto met trailer, lessen, hoefsmid, stalling, nee, dan kom je al snel aan de 800 pm zonder iets geks te doen. En dat kan je met een normaal inkomen niet missen denk ik.

Sherivey
Berichten: 8769
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:40

JessicaD88 schreef:
Als je je paarden bij huis hebt dan is het betaalbaar. Zo niet, ben ik van mening dat het inderdaad alleen voor rijken is om een eigen paard te hebben. En dan bedoel ik de sport beoefenen. Heb je inderdaad een paard ergens in een weiland is dat wel voor meer mensen betaalbaar. Maar wil je wedstrijden rijden, dan is dat met een normaal inkomen niet te doen. Startgeld, auto met trailer, lessen, hoefsmid, stalling, nee, dan kom je al snel aan de 800 pm zonder iets geks te doen. En dat kan je met een normaal inkomen niet missen denk ik.

Maar dan noem je ook wel wat.

Voor heel veel mensen is het rijden van wedstrijd niet aan de orde :)
Ik kom zelfs met de stallingsprijzen hier niet aan de 800 per maand als ik les heb en de smid in diezelfde maand komt

_Nelleke_

Berichten: 8068
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:43

JessicaD88 schreef:
Als je je paarden bij huis hebt dan is het betaalbaar. Zo niet, ben ik van mening dat het inderdaad alleen voor rijken is om een eigen paard te hebben. En dan bedoel ik de sport beoefenen. Heb je inderdaad een paard ergens in een weiland is dat wel voor meer mensen betaalbaar. Maar wil je wedstrijden rijden, dan is dat met een normaal inkomen niet te doen. Startgeld, auto met trailer, lessen, hoefsmid, stalling, nee, dan kom je al snel aan de 800 pm zonder iets geks te doen. En dat kan je met een normaal inkomen niet missen denk ik.


Ik ben aan huis net zoveel kwijt als in pension dus ben ik niet per se met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:45

Nikass schreef:
Tja en als we het daar dan toch over hebben; ik heb méér moeite om mee te betalen aan de kinderbijslag van de mij bekende mensen die zeer goed verdienen en drie keer per jaar op vakantie gaan, of aan de subsidie voor grote vervuilende bedrijven, dan aan de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen.

Kinderbijslag kun je volgens mij niet eens weigeren, ook al zou je het willen.

Wij krijgen nergens een toeslag voor of ergens korting op, we betalen alleen maar. En ja we gaan vaak meer dan eenmaal per jaar op vakantie, vaak uit eten en ik heb een paard. En zo zullen er meer mensen zijn. Maar schijnbaar hoeven we enkel te betalen en hebben nergens recht op, mooi is dat :+

Hutcherson

Berichten: 7439
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:47

oji schreef:
Ik denk niet dat Babootje vindt dat iedereen die arbeidsongeschikt is maar op een houtje moet bijten, ik denk dat ze bedoeld dat het vreemd is dat je volledig arbeidsongeschikt bent, maar wel kan paardrijden, paarden verzorgen en wedstrijden rijden. En die mening deel ik.


Dat weet jij dus ook niet hoe dat 'afkeuringsproces' werkt. Ik heb het hierboven al uitgelegd. Volledige afkeur betekend niet dat je niks meer kunt of mag.

Popstra
Berichten: 13853
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:52

JessicaD88 schreef:
Als je je paarden bij huis hebt dan is het betaalbaar. Zo niet, ben ik van mening dat het inderdaad alleen voor rijken is om een eigen paard te hebben. En dan bedoel ik de sport beoefenen. Heb je inderdaad een paard ergens in een weiland is dat wel voor meer mensen betaalbaar. Maar wil je wedstrijden rijden, dan is dat met een normaal inkomen niet te doen. Startgeld, auto met trailer, lessen, hoefsmid, stalling, nee, dan kom je al snel aan de 800 pm zonder iets geks te doen. En dat kan je met een normaal inkomen niet missen denk ik.

Maar een huis met een lekker stuk grond er bij is ook niet voor iedereen financieel haalbaar :)

Brainless

Berichten: 29768
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:58

@Nelleke
Ik vind jouw bedragen best aan de hoge kant.
Heb mijn paarden thuis en dat is veel goedkoper voor mij dan op pension.. zelfs met de lagere bedragen hier in de buurt.

996981
Berichten: 9887
Geregistreerd: 16-02-08

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:32

Het ding met paarden aan huis is dat je wel eerste een hypotheek moet kunnen krijgen, voor een (meestal) vrijstaand huis met een stukje grond. Dat is voor de meeste mensen al uitgesloten

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:35

Mindim schreef:
Nikass schreef:
Tja en als we het daar dan toch over hebben; ik heb méér moeite om mee te betalen aan de kinderbijslag van de mij bekende mensen die zeer goed verdienen en drie keer per jaar op vakantie gaan, of aan de subsidie voor grote vervuilende bedrijven, dan aan de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen.

Kinderbijslag kun je volgens mij niet eens weigeren, ook al zou je het willen.

Wij krijgen nergens een toeslag voor of ergens korting op, we betalen alleen maar. En ja we gaan vaak meer dan eenmaal per jaar op vakantie, vaak uit eten en ik heb een paard. En zo zullen er meer mensen zijn. Maar schijnbaar hoeven we enkel te betalen en hebben nergens recht op, mooi is dat :+


Ik begrijp je niet?

Sherivey
Berichten: 8769
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:36

996981 schreef:
Het ding met paarden aan huis is dat je wel eerste een hypotheek moet kunnen krijgen, voor een (meestal) vrijstaand huis met een stukje grond. Dat is voor de meeste mensen al uitgesloten

Idd

Was het maar zo'n feest :))

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:40

De vraag is ook wat je met je paard wil en hoe oud of jong je er eentje koopt.
Op bokt lees ik vaak dat mensen hun jonge paard zelf zadelmak maken en doorrijden, maar niet iedereen kan dit echt goed. Vooral niet als je wil dat je paard in de topsport terecht komt.
Een goede opfok kost geld, en je paard professioneel zadelmak laten maken, laten röntgen etc loopt ook lekker op.
Maar ik ben het met pantykous eens, hoe je t ook doet, als je t goed doet kost het veel geld.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:42

Dilan93 schreef:
996981 schreef:
Het ding met paarden aan huis is dat je wel eerste een hypotheek moet kunnen krijgen, voor een (meestal) vrijstaand huis met een stukje grond. Dat is voor de meeste mensen al uitgesloten

Idd

Was het maar zo'n feest :))


Dat hangt ook maar weer van een aantal factoren af. Als je toch al in Groningen of Drenthe woont/werkt, kan je (daar) zo'n huis kopen voor de prijs waarvoor je in omgeving Amsterdam nog geen rijtjeshuis koopt.

996981
Berichten: 9887
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:47

Nikass schreef:
Dilan93 schreef:

Idd

Was het maar zo'n feest :))


Dat hangt ook maar weer van een aantal factoren af. Als je toch al in Groningen of Drenthe woont/werkt, kan je (daar) zo'n huis kopen voor de prijs waarvoor je in omgeving Amsterdam nog geen rijtjeshuis koopt.


In de regio’s verdien je over het algemeen dan ook minder dan in de randstad :)

DuoPenotti

Berichten: 30109
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:49

JessicaD88 schreef:
Als je je paarden bij huis hebt dan is het betaalbaar. Zo niet, ben ik van mening dat het inderdaad alleen voor rijken is om een eigen paard te hebben. En dan bedoel ik de sport beoefenen. Heb je inderdaad een paard ergens in een weiland is dat wel voor meer mensen betaalbaar. Maar wil je wedstrijden rijden, dan is dat met een normaal inkomen niet te doen. Startgeld, auto met trailer, lessen, hoefsmid, stalling, nee, dan kom je al snel aan de 800 pm zonder iets geks te doen. En dat kan je met een normaal inkomen niet missen denk ik.

Toch met een minimum loon gedaan. En we konden ook nog sparen ook.
Maar 800 heb ik nooit gehaald. En nee hij stond niet in een weitje.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:54

996981 schreef:
Nikass schreef:
Dat hangt ook maar weer van een aantal factoren af. Als je toch al in Groningen of Drenthe woont/werkt, kan je (daar) zo'n huis kopen voor de prijs waarvoor je in omgeving Amsterdam nog geen rijtjeshuis koopt.


In de regio’s verdien je over het algemeen dan ook minder dan in de randstad :)


Ook dat hangt er maar weer net vanaf wat voor werk je doet.

Sherivey
Berichten: 8769
Geregistreerd: 06-11-15

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:56

Maar als je je werk hebt in de Randstad, verhuis je niet even naar het noorden of oosten van het land ;)

Maar met mijn huidige loon zou ik ook in die regio's geen hypotheek krijgen voor een huis met veel grond.

Pensionstalling ervan betalen gaat prima, mede dankzij het samenwonen met mijn vriend waardoor ik het met een parttime baan ook red.

Brainless

Berichten: 29768
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:03

Dilan93 schreef:
Maar als je je werk hebt in de Randstad, verhuis je niet even naar het noorden of oosten van het land ;)

Hier wel gedaan, manlief werkt in Amstelveen en wij wonen in Friesland.. en met ons meerdere mensen die hier zijn gaan wonen en zelfs in Den Haag werken.

996981
Berichten: 9887
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:12

Nikass schreef:
996981 schreef:

In de regio’s verdien je over het algemeen dan ook minder dan in de randstad :)


Ook dat hangt er maar weer net vanaf wat voor werk je doet.

Nee hoor. Iemand die in Amsterdam werkt verdient gemiddeld 10% meer dan elders in NL, voor hetzelfde werk :)



https://www.parool.nl/nieuws/in-amsterd ... ogle.nl%2F

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:29

In de Randstad zijn de pensionkosten niet 10% hoger maar zeker 4x hoger...

996981
Berichten: 9887
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:35

Amalarab schreef:
In de Randstad zijn de pensionkosten niet 10% hoger maar zeker 4x hoger...

Dat snap ik, maar daar ging het niet om :)
Er werd hier geopperd dat paarden houden goedkoper is als je ze aan huis hebt en dat een huis wat daarvoor geschikt is makkelijker aan te kopen is in de goedkopere regio’s. Dat is dus niet per definitie zo, gezien de lonen daar gemiddeld ook lager liggen :) werken in de randstad en wonen in het noorden kan dan een optie zijn. Maar daar moet je zin in hebben. Voor Corona bleef er dan weinig tijd niet over om ook nog daadwerkelijk te genieten van je hobby’s :D

Hoe je het went ook keert; paarden zijn duur in aanschaf en onderhoudt. Of je ze nu sober houdt, in vol pension, aan huis, of iedere tussenvorm.

Vooral paarden aan huis wordt vaak onderschat. Mensen rekenen dan vaak geen hypotheekkosten, extra water en electra, onderhoudskosten aan perceel en eventueel stal en hun eigen uurwerk mee. Op het eerste gezicht lijkt het goedkoper. Als je gaat rekenen valt het echter vaak tegen :)

Tieme
Berichten: 4979
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:36

SJP schreef:
In zekere zin ben ik van mening dat paarden niet voor iedereen mogelijk is. Het zijn niet alleen de maandelijks terugkerende (hoge) stallingskosten maar vooral alle randzaken kosten enorm veel geld. Sommige maanden hetzelfde bedrag als het stalgeld en andere maanden zelfs meer. Ik ken maar weinig mensen met een modaal inkomen die paarden kunnen betalen. Vaak staat er een partner achter met een goed inkomen, ouders, verdienen ze nog naast hun fulltime baan bij, wonen ze goedkoop en/of geven ze niet om andere dingen als uit eten, kleding, kapper enzovoort. Hun hele leven draait dan alleen om de paarden en ze zouden er alles voor laten. Zelf ben ik absoluut niet zo'n persoon, ik vind nog veel meer dingen in mijn leven leuk en belangrijk, wat ook geld kost. En mijn paard staat ook op een dure stalling waar het hem aan niets ontbreekt. Daarnaast moet je ook een flinke buffer hebben of hem goed hebben verzekerd mocht er een keer iets gebeuren. Zelfs als je niet maandelijks onzin voor ze koopt ben je gewoon een enorme klap geld kwijt. .


niet helemaal mee eens.
Hier iemand die onder modaal verdiend, alleenstaand met kinderen en gewoon een paard en pony heeft met de nodige dierenarts kosten en daarnaast nog leuke dingen kan doen, vakanties, verschillende huisdieren heeft, eigen auto enz..
Ik geef niks om kapper en uit eten maar dat heeft niks met m'n paarden te maken. Heb ook geen trailer en daarbij behorende dure auto. Pony heb ik al vanaf m'n 18e en m'n paard vanaf m'n 22e. Ik ben nu 42 en heb alles zelf bekostigd en red dit met gemak.

Sherivey
Berichten: 8769
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:37

Ik denk dat het niet veel scheelt qua kosten om ze aan huis te hebben.

Al heeft dat wel mijn voorkeur, maaf dat is weer om andere redenen :)

996981
Berichten: 9887
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:39

Dilan93 schreef:
Ik denk dat het niet veel scheelt qua kosten om ze aan huis te hebben.

Al heeft dat wel mijn voorkeur, maaf dat is weer om andere redenen :)

Ik denk ook dat het in veel gevallen even duur is :) maar inderdaad, niemand past zo goed op je paarden als jijzelf. Aan huis heeft veel voordelen :j

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:47

Een goede pensionweide met een fijne kudde vind ik dan weer ideaal :+

Als ik en mijn ouders zo dachten: ‘paarden zijn alleen voor de rijken’ dan had ik niet al sinds 1988 eigen pony’s gehad. Wat een plezier al die jaren, ja ook zorgen maar dat hoort bij het houden van dieren. Blij dat ik niet heel lang als Assepoester heb hoeven toekijken hoe de ‘rijken’ wel pony’s hadden en wij niet.
Eerste pony stond voor 150 gulden all-in gestald.