[Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:08

Ja das vocht en dat het werkt daarbinnen dat is wel normaal maar moet je wel goed i de gate houden

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:27

Pfff wat een tegenvaller, ik hoop dat de antibiotica goed aanslaat...

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:49

Wat een slechte communicatie van de kliniek zeg :( En wat een pech weer... Hopelijk slaat de AB snel aan!

Zo'n zakje vocht onder de wonde had mijn fjord ook, heeft er overigens nog vrij lang gezeten, maar kon volgens de VA geen kwaad...

Zo zag het er een week na de operatie uit...
Afbeelding

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:01

Kan het kloppen dat mijn kwpn'er tegelijk met jouw ijslander op de kliniek heeft gestaan? De mijne stond er vanaf zondagnacht 16 november en heb hem zondagmiddag 22 november opgehaald, stond volgens mij 3 boxen verder als de jouwe. Ik zag je bijna elke middag samen met je vriend (?). Wat naar om te lezen dat hij nog steeds zoveel tegenslagen heeft |( .....

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:11

Doyal schreef:
Vanmiddag contact gehad met de kliniek. Het blijkt dus wel Staphylococcus aurus te zijn. Mrsa dus..... Jullie kunnen je voorstellen hoe de stoom even uit mijn oren kwam. Waarom hoor ik dit nu pas?

Ontzettend balen en spannend weer hoe het nu gaat lopen. Zijn temp waa vanmiddag rond 12 uur 39.5. Om 16 uur was hij 39 maar toen ik wegging 39.2 (toen had ik wel net de wond schoongemaakt en hij eten gehad dus heeft er mogelijk ook invloed op). Ik maak me hier natuurlijk weer vreselijk zorgen om maar weet ook dat ik niet meer kan doen dan afwachten en goed voor hem blijven zorgen ;(

Kari krijgt dus nu antibiotica voor de andere 2 bacteriën die zijn gevonden en de rest zal hij zelf moeten doen. Ik hoop dat hij die kracht nog heeft. Hij was vandaag wat tammer dan woensdag en donderdag maar at nog gewoon goed en was alsnog wel vrolijk. Dus zet m op vriendje <3

[ [url=m/1timbo.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ykNDkL.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/dcG4LT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iemand die dit herkent?
[ [url=m/TkJuCP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Niet iedere staphylococ aureus is methicilline resistent, gelukkig de meeste niet. Zou dus nog even goed checken of het echt MRSA is bij de kliniek.

Heb je er nu nog AB bijgekregen, of ga je gewoon door met de TMPS? Is een brede antibiotica, dus kan verschillende bacteriën bestrijden

Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 22:52

Monique1963 schreef:
Wat jammer dat dat nou niet goed gecommuniceerd was. hopen maar dat het goed aanslaat en hij het idd zelf verder trekt.


Dat hoop ik ook. De antibiotica gaat niet veel doen aan de mrsa dus dat zal hij idd zelf moeten doen..


Chesss schreef:
Ja das vocht en dat het werkt daarbinnen dat is wel normaal maar moet je wel goed i de gate houden



JackieT schreef:
Je bedoeld die bult? Neem aan dat dat wondvocht is, had die van mij ook. Na 2 a 3 weken moet het weggetrokken zijn volgens mijn veearts


We gaan het in de gaten houden. Ik ga er idd ook vanuit dat het vocht is. 'Fijn' om te horen dat het vaker voorkomt.


s_v schreef:
Wat een slechte communicatie van de kliniek zeg :( En wat een pech weer... Hopelijk slaat de AB snel aan!

Zo'n zakje vocht onder de wonde had mijn fjord ook, heeft er overigens nog vrij lang gezeten, maar kon volgens de VA geen kwaad...

Zo zag het er een week na de operatie uit...
[ [url=m/lex3P6.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dankjewel voor de foto! Het lijkt er toen toch al wel goed uit te zien verder. Het zit er bij Kari nu ook 3 weken maar we houden het in de gaten!


Nano05 schreef:
Kan het kloppen dat mijn kwpn'er tegelijk met jouw ijslander op de kliniek heeft gestaan? De mijne stond er vanaf zondagnacht 16 november en heb hem zondagmiddag 22 november opgehaald, stond volgens mij 3 boxen verder als de jouwe. Ik zag je bijna elke middag samen met je vriend (?). Wat naar om te lezen dat hij nog steeds zoveel tegenslagen heeft |( .....


Dat zou heel goed kunnen hoor! Kari heeft er gestaan van 12 tot 29 november. Had jouw paard milt-nierband koliek? Of heb ik dan de verkeerde voor me? :) wel fijn om elkaar zo tegen te komen!


Astorga schreef:
Niet iedere staphylococ aureus is methicilline resistent, gelukkig de meeste niet. Zou dus nog even goed checken of het echt MRSA is bij de kliniek.

Heb je er nu nog AB bijgekregen, of ga je gewoon door met de TMPS? Is een brede antibiotica, dus kan verschillende bacteriën bestrijden


Volgens mij is het wel echt mrsa. Ik heb de uitslag op papier. Mag ik je die anders eens via pb sturen? Hij krijgt nu alleen de TMPS omdat voor de mrsa geloof ik geen antibiotica voor was..


Temperatuur was rond 20 uur gezakt naar 38.4.... Dus ik ga met een iets geruster gevoel slapen zo. Wel liet hij zijn slobber staan voor het eerst sinds zondag. Daar begint hij normaal gesproken gelijk in te eten maar nee... Vrouwtje had er probiotica poeder door gedaan en geprobeerd te maskeren met wat muesli en gekookte lijnzaad maar daar trapt meneer dus echt niet in.. Dus toen begon hij maar aan zijn hooi te happen. Portret. Wel blijft hij af en toe wat gapen, misschien toch nog wat last van z'n maag. Binnenkort komen als het goed is de supplementen binnen die ik in overleg met de voedingsdeskundige heb besteld dus ik hoop dat dat dan ook beter wordt. Verder was hij best vrolijk vanavond en stond eigenlijk ook gewoon te drammen of hij echt niet even z'n box uit mocht.

Afbeelding

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:27

Ik lees al een tijdje mee in je topic en heb nu van de laatste paar dagen bijgelezen. Lou, mijn vorige paard, is in 2008 aan zandkoliek geopereerd, ook in Wolvega. Zij was toen 14.
Bij haar bleef het ook wat pussen en op een gegeven moment werd dat erger. Ze bleef qua temperatuur wel net onder de 38,5, maar na overleg van de plaatselijke DA met Wolvega zijn er toch swabs van de pusplekken genomen. Ze hadden het toen nog niet eerder meegemaakt, maar toch: MRSA. Ze hadden meer gevallen in die tijd op de kliniek gehad die MRSA bleken te hebben.
Lou mocht geen antibiotica meer, haar lichaam moest zelf de MRSA overwinnen. Dat is gelukt, maar het heeft bij haar wel veel langer geduurd dan normaal bij zo'n operatie voordat de buik helemaal dicht was. Ik maakte het iedere dag schoon met speciale keukenrol ( https://www.nalyspapier.com/nl/producte ... nalys-xtra) met Betadine ( en wat water). Deze keukenrol pluist absoluut niet en ik vond het fijn om iets te gebruiken dat ik na afloop weg kon gooien ( in een dichtgeknoopte plastic zak). Vergeet ook niet schoon te maken met handschoenen aan en ook te poetsen met handschoenen aan.
Ik heb mezelf destijds ook laten testen, ik kwam wel met kwetsbare mensen in aanraking en wilde toen geen MRSA aan hun kunnen overbrengen).
Ik merkte bij Lou dat haar ochtendtemperatuur lager was dan haar avondtemperatuur. En later heb ik gemerkt dat het ook nog scheelt of je meet met dek op of dat het dek af is. Ik deed dus het dek af als ze het op had, ging wat poetsen en tutten en dan na 10 minuten temperatuurde ik, dat scheelde echt.
Dat zakje moet je wel in de gaten houden hoor, als het mettertijd wegtrekt is het prima, maar Lou heeft een breuk gekregen en is daar toen ook nog weer aan geopereerd ( het was net niet groot genoeg om de darm er in te kunnen laten zakken, maar als het iets groter werd, had dat wel gekund).
Lou was begin juni geopereerd, de pus was bij haar 24 juni duidelijk zichtbaar.
De breuk was begin december geconstateerd, ze is geopereerd daaraan, na een paar dagen weer naar huis, begin januari weer opgenomen om opnieuw aan een breuk op dezelfde plek geopereerd te worden. Ze heeft er altijd een behoorlijk dik litteken aan overgehouden, maar was op zich wel weer vrolijk en te rijden. Niet zoals voor die tijd, ook meer op de voorhand lopen, daardoor toch na verloop weer peesblessures. Lou was 19, 5 jaar na de zandkoliekoperatie, toen heb ik haar in laten slapen vanwege een peesblessure die niet meer genas...
Misschien is het voor jou een idee om om de wond heen het opnieuw te ( laten) scheren, zodat je de wond beter schoon kan maken. Op zich vind ik trouwens houtkrullen veel fijner met wonden dan vlas. Vlas gaat ook in de wondjes zitten en is veel scherper. Ook als er hooi in je vlas komt, heb je kans dat ze vlas mee naar binnen krijgen als ze dat hooi willen opeten. Dat wil je ook zeker te weten niet hebben. Ik zou hem dus lekker op houtkrullen laten staan.

Als je foto's wil zien van Lou met haar pusplekken, de breuk en het litteken naderhand zeg je het maar, dan plaats ik ze voor je.

O ja, het lijkt erop dat jij houtzaagsel hebt, houtkrullen zijn grover en daardoor makkelijker weg te krijgen: https://www.fourages.nl/product/houtkrullen/ .

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:43

Wat een domper. Hopelijk knapt hij toch snel op.
Zorg wel voor goede hygiëne voor jezelf wanneer je de wond gaat schoonmaken, etc..

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 13:41

Nano05 schreef:
Kan het kloppen dat mijn kwpn'er tegelijk met jouw ijslander op de kliniek heeft gestaan? De mijne stond er vanaf zondagnacht 16 november en heb hem zondagmiddag 22 november opgehaald, stond volgens mij 3 boxen verder als de jouwe. Ik zag je bijna elke middag samen met je vriend (?). Wat naar om te lezen dat hij nog steeds zoveel tegenslagen heeft |( .....


Dat zou heel goed kunnen hoor! Kari heeft er gestaan van 12 tot 29 november. Had jouw paard milt-nierband koliek? Of heb ik dan de verkeerde voor me? :) wel fijn om elkaar zo tegen te komen!

Ja klopt inderdaad! Ik dacht je paardje direct te herkennen, zeker toen ik je verhaal las. Hoe gaat het vandaag? Temperatuur nog steeds goed sinds gisterenavond?

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:54

Hoe gaat het met je kleine vechter.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 21:44

Hoe is het nu?

Je mag me altijd PB'en.
Zag je update nu pas, anders had ik eerder gereageerd.

Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 21:36

Jet schreef:
Ik lees al een tijdje mee in je topic en heb nu van de laatste paar dagen bijgelezen. Lou, mijn vorige paard, is in 2008 aan zandkoliek geopereerd, ook in Wolvega. Zij was toen 14.
Bij haar bleef het ook wat pussen en op een gegeven moment werd dat erger. Ze bleef qua temperatuur wel net onder de 38,5, maar na overleg van de plaatselijke DA met Wolvega zijn er toch swabs van de pusplekken genomen. Ze hadden het toen nog niet eerder meegemaakt, maar toch: MRSA. Ze hadden meer gevallen in die tijd op de kliniek gehad die MRSA bleken te hebben.
Lou mocht geen antibiotica meer, haar lichaam moest zelf de MRSA overwinnen. Dat is gelukt, maar het heeft bij haar wel veel langer geduurd dan normaal bij zo'n operatie voordat de buik helemaal dicht was. Ik maakte het iedere dag schoon met speciale keukenrol ( https://www.nalyspapier.com/nl/producte ... nalys-xtra) met Betadine ( en wat water). Deze keukenrol pluist absoluut niet en ik vond het fijn om iets te gebruiken dat ik na afloop weg kon gooien ( in een dichtgeknoopte plastic zak). Vergeet ook niet schoon te maken met handschoenen aan en ook te poetsen met handschoenen aan.
Ik heb mezelf destijds ook laten testen, ik kwam wel met kwetsbare mensen in aanraking en wilde toen geen MRSA aan hun kunnen overbrengen).
Ik merkte bij Lou dat haar ochtendtemperatuur lager was dan haar avondtemperatuur. En later heb ik gemerkt dat het ook nog scheelt of je meet met dek op of dat het dek af is. Ik deed dus het dek af als ze het op had, ging wat poetsen en tutten en dan na 10 minuten temperatuurde ik, dat scheelde echt.
Dat zakje moet je wel in de gaten houden hoor, als het mettertijd wegtrekt is het prima, maar Lou heeft een breuk gekregen en is daar toen ook nog weer aan geopereerd ( het was net niet groot genoeg om de darm er in te kunnen laten zakken, maar als het iets groter werd, had dat wel gekund).
Lou was begin juni geopereerd, de pus was bij haar 24 juni duidelijk zichtbaar.
De breuk was begin december geconstateerd, ze is geopereerd daaraan, na een paar dagen weer naar huis, begin januari weer opgenomen om opnieuw aan een breuk op dezelfde plek geopereerd te worden. Ze heeft er altijd een behoorlijk dik litteken aan overgehouden, maar was op zich wel weer vrolijk en te rijden. Niet zoals voor die tijd, ook meer op de voorhand lopen, daardoor toch na verloop weer peesblessures. Lou was 19, 5 jaar na de zandkoliekoperatie, toen heb ik haar in laten slapen vanwege een peesblessure die niet meer genas...
Misschien is het voor jou een idee om om de wond heen het opnieuw te ( laten) scheren, zodat je de wond beter schoon kan maken. Op zich vind ik trouwens houtkrullen veel fijner met wonden dan vlas. Vlas gaat ook in de wondjes zitten en is veel scherper. Ook als er hooi in je vlas komt, heb je kans dat ze vlas mee naar binnen krijgen als ze dat hooi willen opeten. Dat wil je ook zeker te weten niet hebben. Ik zou hem dus lekker op houtkrullen laten staan.

Als je foto's wil zien van Lou met haar pusplekken, de breuk en het litteken naderhand zeg je het maar, dan plaats ik ze voor je.

O ja, het lijkt erop dat jij houtzaagsel hebt, houtkrullen zijn grover en daardoor makkelijker weg te krijgen: https://www.fourages.nl/product/houtkrullen/ .



Wat interessant om jouw hele ervaring te lezen! Wat zal dat ook een lange weg naar genezing toegeweest zijn en balen dat het nooit meer helemaal goed gekomen is.. Ik hoop bij Kari ook heel erg dat de peesplaat wel gewoon goed heelt maar dat weten we pas over een paar weken als we op controle gaan.. Ik ben wel benieuwd naar de foto's. Mocht je me die liever via pb willen sturen dan is dat natuurlijk ook prima! W.b. houtzaagsel/krullen/vlas; oja! nu zie ik het verschil met zaagsel en krullen. Ik heb de pensionhouder gevraagd of hij toevallig voor de volgende keer krullen kan bestellen. Denk dat dat ook is wat ze op de kliniek hadden. Mijn eigen (hand)hygiëne houd ik inderdaad goed in de gaten. Toch wel een dingetje nu waar je je nog bewuster van wordt. Ik weet niet of het mogelijk is om de wond weer te scheren. Ik denk dat we dat dan gewoon met een gewoon scheermesje moeten doen, een elektrisch scheerapparaat kent hij niet en hij mag geen gekke bewegingen maken natuurlijk. De wond lijkt wel de goede kant op te gaan nu, zal zo nog even nieuwe foto's onder deze post zetten.


senna21 schreef:
Wat een domper. Hopelijk knapt hij toch snel op.
Zorg wel voor goede hygiëne voor jezelf wanneer je de wond gaat schoonmaken, etc..


Ja doe ik zeker! Dankjewel :)

Nano05 schreef:
Nano05 schreef:
Kan het kloppen dat mijn kwpn'er tegelijk met jouw ijslander op de kliniek heeft gestaan? De mijne stond er vanaf zondagnacht 16 november en heb hem zondagmiddag 22 november opgehaald, stond volgens mij 3 boxen verder als de jouwe. Ik zag je bijna elke middag samen met je vriend (?). Wat naar om te lezen dat hij nog steeds zoveel tegenslagen heeft |( .....


Dat zou heel goed kunnen hoor! Kari heeft er gestaan van 12 tot 29 november. Had jouw paard milt-nierband koliek? Of heb ik dan de verkeerde voor me? :) wel fijn om elkaar zo tegen te komen!

Ja klopt inderdaad! Ik dacht je paardje direct te herkennen, zeker toen ik je verhaal las. Hoe gaat het vandaag? Temperatuur nog steeds goed sinds gisterenavond?


Wat leuk om elkaar dan zo tegen te komen! Even offtopic; hoe is het met die van jou nu?
Ik plaats zo even een aparte update over Kari

Chesss schreef:
Hoe gaat het met je kleine vechter.

Lief dat je het vraagt. Ik zal zo even een update maken


Astorga schreef:
Hoe is het nu?

Je mag me altijd PB'en.
Zag je update nu pas, anders had ik eerder gereageerd.


Geeft niets hoor. Ik stuur je straks even een pb!

Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 21:51

Even een update:

Zoals gezegd zijn we vrijdagmiddag met de antibiotica kuur begonnen. Op het moment dat we starten had hij een temperatuur van 39,5 dus veel te hoog natuurlijk. Hoewel die kuur een nieuwe aanslag op zijn darmen is, was het niet doen ook niet echt een optie aangezien hij al vanaf woensdag wat aan het kwakkelen met zijn temperatuur was. De wond was ook behoorlijk warm. Vrijdagavond had hij een temperatuur van 38.4 en gelukkig heeft hij daarna geen koorts meer gehad. Vandaag keurig temperatuur van 37.7 's ochtends en 38 eind van de middag dus we mogen stoppen met de antibiotica *\o/* De wond lijkt ook wat rustiger, minder pusserig en warm en de vochtophopingen lijken ook wat minder.

Ik merk wel dat Kàri wat ingeleverd heeft qua energie en eetlust. Hij eet zijn slobber, muesli en fibre all in one en tijdens zijn grasmomentjes allemaal prima maar hooi laat hij wat meer liggen. Ik verwacht dat dat komende dagen wel weer gaat komen. Hij mest nog wel voldoende dus zolang dat wat aan de voorkant er in gaat er ook aan de achter kant weer uit komt, ben ik redelijk opgelucht. Komende dagen blijven natuurlijk even afwachten of hij niet opnieuw koliek ontwikkeld nav deze antibiotica kuur maar het ziet er voor nu allemaal goed uit. Zaterdagavond stampte hij ineens met zijn achterbenen en plofte ineens neer. Denk toch even een beetje buikpijn maar hij viel daarna gelukkig snel in slaap. Verder geen last meer gehad behalve dat hij weer wat vaker even terug trekt en wat staat te gapen en kauwen. Dat heb ik gelukkig vandaag toch ook al weer een stukje minder gezien dus hopelijk gaan we nu weer een stijgende lijn inzetten wat betreft herstel :j Bij de momentjes dat hij even gras mag eten, wordt hij wel steeds energieker. Goed teken wat mij betreft maar soms wel m'n handen vol aan }>

Zaterdagavond
Afbeelding

Maandagochtend, tijdens het uitmesten even zijn mooie kerstverlichting showen :+

Afbeelding

En zijn eigen snack-(kerst)bal

Afbeelding

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:54

Fijn dat het weer de goede kant op lijkt te gaan! Ik duim voor je dat het nu doorzet en dat je qua MRSA het ergste gehad hebt!


Afbeelding
Foto van wat pusplekken.

Afbeelding

Afbeelding
Foto's van de breuk waaraan ze opnieuw geopereerd is.

Afbeelding
Zoals de buik er na zo ongeveer een jaar uitzag.

Nogmaals sterkte hoor!

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:44

Hey fijn dat hij geen koorts meer heeft. Hij gaat vast in een stijgende lijn steeds weer zijn eigen ikje worden! Geef hem maar een knuf van mij.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:06

Fijn dat het beter gaat!
Wel bizar dat je na 3,5 dag al mag stoppen met een AB kuur, met het oog op resistentie. Of lees ik het verkeerd?

Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 14:14

Astorga schreef:
Fijn dat het beter gaat!
Wel bizar dat je na 3,5 dag al mag stoppen met een AB kuur, met het oog op resistentie. Of lees ik het verkeerd?


Nee lees je goed.. De kuur was idd voor 3 dagen tenzij hij langer koorts had. Ik vermoed dat dit vooral uit de afweging is dat zijn darmflora al ontzettend uit balans is en zijn systeem eigenlijk niet verder belast moet worden aangezien hij al van heel ver komt. Maargoed ben natuurlijk geen arts

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:54

Mijn mond valt open.
Dit is de perfecte manier om resistentie te kweken. Je zou verwachten dat dierenartsen ondertussen wel meer verantwoord met AB om zouden gaan.

Kan jij niks aan doen hoor! Jij wilt duidelijk het beste voor je paard

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:13

Die AB was toch preventief? Het was toch niet zeker dat er een bacterie was? Ik moest toen de MRSA geconstateerd was gelijk stoppen met AB, het lichaam moest het zelf oplossen. Dan is het niet zo gek dat het maar zo kort gegeven hoefde te worden lijkt me.
Ander voorbeeld: ik had twee tekenbeten binnen week te pakken en geen idee hoelang ze er hadden gezeten. Ik kreeg een pil voor 1 dag AB, ook geen kuur, wel preventief. Dus ook niet alle AB moet langere tijd gegeven worden hoor.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:34

Deze AB hoort wel langer gegeven te worden, als kuur. Nu kan de bacterie aan de AB snuffelen, maar wordt hij niet volledig gedood. Waardoor je kans hebt dat deze AB de volgende keer niet meer werkt. Is toch wel vervelend dan.

Jij had dan vast eenmalig doxycycline of azitromycine gekregen Jet, bij lyme is dat idd preventief beleid.

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:37

Astorga, ik moest destijds stoppen met de TMPS toen de MRSA geconstateerd was. In de bijsluiter van Sulfatrim lees ik dat het maximaal 5 dagen gegeven mag worden, er staat geen minimum aantal dagen bij. Niet om je af te vallen hoor, ik weet met kuren AB dat je ze af moet maken, maar ik snap in het geval van deze TS dat ervoor gekozen is het zo kort mogelijk te geven. Nu wel duimen dat het niet weer terugkeert!

Ik denk dat ik tegen de Lyme inderdaad doxycycline had gekregen, maar het is alweer een paar jaar geleden, dus ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 23:23

Vijf dagen is idd de normale periode, in sommige landen wordt 5-7 dgn aangehouden, met een max van 10 dgn.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:28

Hoe gaat het inmiddels met lucky horse kari?

Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 19:00

Update

Het gaat nog niet zoals ik zou willen. Het weekend dat hij de antibiotica kreeg en afgelopen maandag was zijn temperatuur mooi laag maar we zagen het steeds meer oplopen, elke dag met 0.02 er bij. Inmiddels eind vd middag weer 38.6/38.8 ik vond hem vandaag ook wat stilletjes. Gisteren en de dagen daarvoor was hij eigenlijk heel goed en knapte weer op van de antibiotica maar vandaag was hij anders. Gisteren heb ik de wond weer schoongemaakt, ik vond het er eigenlijk heel mooi uit zien maar pust nu wel meer. Ik twijfel zelfs om het een paar dagen even zo te laten want elke keer als ik er aan zit maak ik het weer open en begint het te pussen. Aan de andere kant moet dat er natuurlijk ook uit. Als hij morgen nog steeds koorts heeft dan gaat hij nagekeken worden door Wolvega.

Gisteren na het schoonmaken
Afbeelding

Vandaag
Afbeelding

Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:15

Wat gun ik het jullie dat het gewoon lekker goed gaat komen. Ik duim voor een pusvrije kerst ;-)