[Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:09

Veel IJslanders hebben het nu eenmaal snel warm....
Bij ons zijn ze voor 50% geschoren, en nog hebben ze het weer warm wanneer de temp weer stijgt.

Je ziet overigens vaak dat in de avond de temp hoger is dan in de ochtend, wanneer ze ruwvoer eten stijgt de temp ook.

ps: ik heb nog even gekeken.... maar met dit model zou hij, als hij tochtvrij staat en lekker hooi eet, zonder deken staan. Wellicht vindt hij dat prettiger. Misschien iig overdag, dan kun je als het kouder wordt 's nachts alsnog voor een deken kiezen.

Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 15:22

Ninx schreef:
Veel IJslanders hebben het nu eenmaal snel warm....
Bij ons zijn ze voor 50% geschoren, en nog hebben ze het weer warm wanneer de temp weer stijgt.

Je ziet overigens vaak dat in de avond de temp hoger is dan in de ochtend, wanneer ze ruwvoer eten stijgt de temp ook.

ps: ik heb nog even gekeken.... maar met dit model zou hij, als hij tochtvrij staat en lekker hooi eet, zonder deken staan. Wellicht vindt hij dat prettiger. Misschien iig overdag, dan kun je als het kouder wordt 's nachts alsnog voor een deken kiezen.



Klopt hoor. Ik vind het ook een dilemma. Waar doe je goed aan.. Gisteren toen ik begin van de middag wegging vertikte hij het nog om hooi te eten en dat in combinatie dat het fris was en niet helemaal tochtvrij, toch maar een dekentje opgedaan. Misschien een combinatie geweest van alles.

Verder nog even een vraag aan de mensen die ook een koliekoperatie hebben gehad bij hun paard: in Kari zijn wond gaat elke keer zaagsel zitten als hij ligt en dit koekt natuurlijk heel erg aan. Daarnaast komt er nog pus uit. Van de kliniek hebben we betadineoplossing en gaasjes meegekregen maar daar krijg ik het niet goed mee schoon waardoor het dicht gaat zitten en de pus er niet uit kan. Daarom doe ik het nu met warm water en een schone spons maar begin toch te twijfelen of ik hier goed aan doe. Ben benieuwd of iemand hier iets over kan zeggen.. :)

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:32

Bij die van mij deed ik het ook met lauw water en een vaatdoek.

Heb haar toen tijdelijk op houtkrullen gezet ipv vlas vond dat dat minder plakte, maar die van mij was ook niet heel braaf met schoonmaken :7

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:38

Kun je niet een paar pakken stro kopen, voor tijdelijk?

En wat adviseert de kliniek?

Ik hoor altijd goede dingen over honingzalf. Ken het zelf niet.

quintusgl

Berichten: 4451
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:43

Ouderwetse washandjes kopen. Daar het mee schoonmaken. Daarna thuis goed uitspoelen e in een bak met kokend water laten liggen. Daarna ophangen.

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:48

Fijn dat zn temp weer netjes was!

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:23

Echt te warm kan ik mij nu eigenlijk niet voorstellen omdat hij in de kliniek in een binnenstal ook met deken opstond .
En als ze te warm staan zijn ze vaak wat klammig onder de deken dus dat zou ik even in de gaten houden .
Wond zou ik inderdaad ook met een washandje doen als met gaasje niet lukt. En dan iedere keer na gebruik in de was. Spons is iets lastiger te reinigen

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:51

Doyal schreef:
Ninx schreef:
Veel IJslanders hebben het nu eenmaal snel warm....
Bij ons zijn ze voor 50% geschoren, en nog hebben ze het weer warm wanneer de temp weer stijgt.

Je ziet overigens vaak dat in de avond de temp hoger is dan in de ochtend, wanneer ze ruwvoer eten stijgt de temp ook.

ps: ik heb nog even gekeken.... maar met dit model zou hij, als hij tochtvrij staat en lekker hooi eet, zonder deken staan. Wellicht vindt hij dat prettiger. Misschien iig overdag, dan kun je als het kouder wordt 's nachts alsnog voor een deken kiezen.



Klopt hoor. Ik vind het ook een dilemma. Waar doe je goed aan.. Gisteren toen ik begin van de middag wegging vertikte hij het nog om hooi te eten en dat in combinatie dat het fris was en niet helemaal tochtvrij, toch maar een dekentje opgedaan. Misschien een combinatie geweest van alles.

Verder nog even een vraag aan de mensen die ook een koliekoperatie hebben gehad bij hun paard: in Kari zijn wond gaat elke keer zaagsel zitten als hij ligt en dit koekt natuurlijk heel erg aan. Daarnaast komt er nog pus uit. Van de kliniek hebben we betadineoplossing en gaasjes meegekregen maar daar krijg ik het niet goed mee schoon waardoor het dicht gaat zitten en de pus er niet uit kan. Daarom doe ik het nu met warm water en een schone spons maar begin toch te twijfelen of ik hier goed aan doe. Ben benieuwd of iemand hier iets over kan zeggen.. :)


Wij hebben momenteel ook een pony die geopereerd is aan koliek. Wij maken het op aanraden toch alleen maar schoon met betadine en gaasjes. Als je de wond te nat maakt is de kans dat je het teveel losweekt ook aannemelijk. Wij deppen en wrijven zachtjes de viezere plekjes schoon.

SimplySusan

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:44

Het is niet niets zo'n koliekoperatie, gelukkig gaat het de goede kant uit.

Bij mijn paard is de koliekoperatie bijna 4 jaar geleden en we zijn weer volledig terug aan het werk.
Het aankoeken van strooisel aan de wond herken ik niet, maar het haar van Kari lijkt wel heel snel terug te groeien. Misschien speelt dat ook een rol.

Waar ik destijds zorgen over had was het hoesten als gevolg van de intubatie. Dat heeft best lang geduurd, maar ook dat is overgegaan!

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:09

Monique1963 schreef:
Kun je niet een paar pakken stro kopen, voor tijdelijk?

En wat adviseert de kliniek?

Ik hoor altijd goede dingen over honingzalf. Ken het zelf niet.


Mijn fjord mocht na zijn koliekoperatie absoluut niet op stro, ze moeten nogal op een strak regime na zo'n operatie en stro is dan een lekker snackje ter afwisseling vinden ze zelf vaak :Y) En dat kan weer voor problemen zorgen omdat de darmen nog te veel moeten recupereren na zo'n heftige operatie...

TS wat een parcours hebben jullie al afgelegd zeg! Ik hoop oprecht dat Kari er goed doorkomt, hij is in ieder geval een echte vechter, wat een kanjer zeg!

Mijn fjord heeft ondertussen bijna 3 jaar geleden een zware koliek operatie gehad ook zandkoliek, vond dat al ontzettend slopend, zonder al die complicaties erbij. Dus heb ook heel veel bewondering voor jou en de keuzes die je maakt _/-\o_

Aankoekend strooisel hebben wij hier ook niet gehad, maar hier ook een schone wonde nadien.. Wat zegt de kliniek hierover? Sta je nog met hen in contact?
Laatst bijgewerkt door s_v op 03-12-20 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:41

Zou je de wond ook schoon kunnen spoelen? Gewoon met een tuinslang.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:16

Wij mochten na de operatie en nog steeds niet terug op stro. Lans had een pak die tegendruk gaf bij de wond. Ik heb idd gedept met betadine en gaasjes ik had wel een bakje met lauw gekookt water waarin ik de gaasjes doopte voor de betadine erop ging en daar depte ik de wond mee, maakt het iets natter maar niet drijf en wel goed schoon. Dat regime is idd reet strak maar ze hebben natuurlijk ook wel een heel evenement meegemaakt. Sterkte met je knappe pony.

Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 10:04

sanowa schreef:
Bij die van mij deed ik het ook met lauw water en een vaatdoek.

Heb haar toen tijdelijk op houtkrullen gezet ipv vlas vond dat dat minder plakte, maar die van mij was ook niet heel braaf met schoonmaken :7


Kari blijft gelukkig wel goed staan :) vlas ga ik eens naar kijken!


Monique1963 schreef:
Kun je niet een paar pakken stro kopen, voor tijdelijk?

En wat adviseert de kliniek?

Ik hoor altijd goede dingen over honingzalf. Ken het zelf niet.



Kliniek adviseert alleen met betadine en gaasjes. En vlas als bodembedekking omdat ze van stro kunnen gaan eten. Daar zie ik hem eigenlijk ook wel voor aan, was anders wel een goede optie geweest. Honingzalf is idd heel fijn spul alleen denk dat het tegen de infectie zelf niet gaat helpen helaas.

quintusgl schreef:
Ouderwetse washandjes kopen. Daar het mee schoonmaken. Daarna thuis goed uitspoelen e in een bak met kokend water laten liggen. Daarna ophangen.


Ja dat is een goed idee, gaan we doen!


genja schreef:
Echt te warm kan ik mij nu eigenlijk niet voorstellen omdat hij in de kliniek in een binnenstal ook met deken opstond .
En als ze te warm staan zijn ze vaak wat klammig onder de deken dus dat zou ik even in de gaten houden .
Wond zou ik inderdaad ook met een washandje doen als met gaasje niet lukt. En dan iedere keer na gebruik in de was. Spons is iets lastiger te reinigen


Hij voelt idd niet klammig en zijn temp was gisteren ook weer gezakt met deken dus ik denk dat het in elk geval niet de verhoogde temp veroorzaakt heeft :) washandje gaan we doen idd.
rink schreef:
Wij hebben momenteel ook een pony die geopereerd is aan koliek. Wij maken het op aanraden toch alleen maar schoon met betadine en gaasjes. Als je de wond te nat maakt is de kans dat je het teveel losweekt ook aannemelijk. Wij deppen en wrijven zachtjes de viezere plekjes schoon.


Is zeker een risico inderdaad. Alleen bij Kari moet de pus er wel uit kunnen. Ik ga het nu eens proberen met wat minder vocht en washandjes.
SimplySusan schreef:
Het is niet niets zo'n koliekoperatie, gelukkig gaat het de goede kant uit.

Bij mijn paard is de koliekoperatie bijna 4 jaar geleden en we zijn weer volledig terug aan het werk.
Het aankoeken van strooisel aan de wond herken ik niet, maar het haar van Kari lijkt wel heel snel terug te groeien. Misschien speelt dat ook een rol.

Waar ik destijds zorgen over had was het hoesten als gevolg van de intubatie. Dat heeft best lang geduurd, maar ook dat is overgegaan!


Vreselijk he, de zorgen over je paardje. Kári hoest idd ook wat, vooral bij stof maar dat lijkt wel al beter te worden. Zijn haar groeit inderdaad ook weer snel aan, geen idee of dat er mee te maken kan hebben.


s_v schreef:
Monique1963 schreef:
Kun je niet een paar pakken stro kopen, voor tijdelijk?

En wat adviseert de kliniek?

Ik hoor altijd goede dingen over honingzalf. Ken het zelf niet.


Mijn fjord mocht na zijn koliekoperatie absoluut niet op stro, ze moeten nogal op een strak regime na zo'n operatie en stro is dan een lekker snackje ter afwisseling vinden ze zelf vaak :Y) En dat kan weer voor problemen zorgen omdat de darmen nog te veel moeten recupereren na zo'n heftige operatie...

TS wat een parcours hebben jullie al afgelegd zeg! Ik hoop oprecht dat Kari er goed doorkomt, hij is in ieder geval een echte vechter, wat een kanjer zeg!

Mijn fjord heeft ondertussen bijna 3 jaar geleden een zware koliek operatie gehad ook zandkoliek, vond dat al ontzettend slopend, zonder al die complicaties erbij. Dus heb ook heel veel bewondering voor jou en de keuzes die je maakt _/-\o_

Aankoekend strooisel hebben wij hier ook niet gehad, maar hier ook een schone wonde nadien.. Wat zegt de kliniek hierover? Sta je nog met hen in contact?


Dankjewel voor je lieve berichtje. Ik heb zojuist weer contact gehad met de kliniek. Ze bellen me terug. Temp was 38.9 vanochtend dus is echt niet goed :(


senna21 schreef:
Zou je de wond ook schoon kunnen spoelen? Gewoon met een tuinslang.


Nee geen optie ivm dat hij dan zijn box uit moet en in paniek raakt van de slang haha


Chesss schreef:
Wij mochten na de operatie en nog steeds niet terug op stro. Lans had een pak die tegendruk gaf bij de wond. Ik heb idd gedept met betadine en gaasjes ik had wel een bakje met lauw gekookt water waarin ik de gaasjes doopte voor de betadine erop ging en daar depte ik de wond mee, maakt het iets natter maar niet drijf en wel goed schoon. Dat regime is idd reet strak maar ze hebben natuurlijk ook wel een heel evenement meegemaakt. Sterkte met je knappe pony.


Dankjewel!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:50

Balen dat de koorts niet weg is ... dan zit er blijkbaar toch nog ergens wat te pruttelen van binnen. Benieuwd wat de kliniek ervan gaan zeggen.
Het scheelt wel dat Kári zelf aangeeft zich beter te voelen. Je wil in deze situatie echt niet zien dat ze zo IJslands in hun schulp kruipen.
Fingers crossed dat het herstel goed doorzet en de koorts ook weer verdwijnt.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:22

Oh nee..temp weer omhoog. Ik duim voor jullie!

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:52

Oh wat naar dat de temp toch weer hoger is... Knuff...

Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 12:45

Nu 39.5. Ik kan wel janken. Ben nog niet bij hem geweest vandaag ivm werk maar hij blijft gelukkig wel goed eten. Vanaf vanmiddag krijgt hij een antibiotica en probiotica kuur in de hoop dat dat aanslaat :(

Ik hoop het zo.. Wil er niet aan denken wat er gebeurt als het niet aanslaat.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:54

Verdorie, hopelijk slaat de medicatie aan.

Arme jij, aan het werk terwijl je natuurlijk het liefste nu bij Kari bent. Dikke knuffel :(:)

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:10

Oh nee toch, wat onwijs naar dat het zo oploopt... Hoop heel hard dat de medicatie gaat aanslaan!

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:22

Was de uitslag van de wondkweek die ze op de kliniek hebben genomen al bekend?

Hopelijk gaat hij snel weer verder met opknappen.

Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 13:57

katybug schreef:
Verdorie, hopelijk slaat de medicatie aan.

Arme jij, aan het werk terwijl je natuurlijk het liefste nu bij Kari bent. Dikke knuffel :(:)


Ja ontzettend balen.. Ik heb een eigen hondenschool en heb de afgelopen 3 weken al zoveel aan de kant gezet, dat kan ik niet blijven doen :( nog even volhouden en dan kan ik weer heen


Tancreda4 schreef:
Oh nee toch, wat onwijs naar dat het zo oploopt... Hoop heel hard dat de medicatie gaat aanslaan!

:knuffel:


Astorga schreef:
Was de uitslag van de wondkweek die ze op de kliniek hebben genomen al bekend?

Hopelijk gaat hij snel weer verder met opknappen.


Ja een Staphylococcus.
Hij gaat tmps antibiotica krijgen. Heb je hier ervaring mee?

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:26

Hè bah wat rot dat het weer oploopt. Hopen dat de antibiotica gaan helpen.

Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 18:10

Vanmiddag contact gehad met de kliniek. Het blijkt dus wel Staphylococcus aurus te zijn. Mrsa dus..... Jullie kunnen je voorstellen hoe de stoom even uit mijn oren kwam. Waarom hoor ik dit nu pas?

Ontzettend balen en spannend weer hoe het nu gaat lopen. Zijn temp waa vanmiddag rond 12 uur 39.5. Om 16 uur was hij 39 maar toen ik wegging 39.2 (toen had ik wel net de wond schoongemaakt en hij eten gehad dus heeft er mogelijk ook invloed op). Ik maak me hier natuurlijk weer vreselijk zorgen om maar weet ook dat ik niet meer kan doen dan afwachten en goed voor hem blijven zorgen ;(

Kari krijgt dus nu antibiotica voor de andere 2 bacteriën die zijn gevonden en de rest zal hij zelf moeten doen. Ik hoop dat hij die kracht nog heeft. Hij was vandaag wat tammer dan woensdag en donderdag maar at nog gewoon goed en was alsnog wel vrolijk. Dus zet m op vriendje <3

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Iemand die dit herkent?
Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:38

Wat jammer dat dat nou niet goed gecommuniceerd was. hopen maar dat het goed aanslaat en hij het idd zelf verder trekt.

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:41

Doyal schreef:
Vanmiddag contact gehad met de kliniek. Het blijkt dus wel Staphylococcus aurus te zijn. Mrsa dus..... Jullie kunnen je voorstellen hoe de stoom even uit mijn oren kwam. Waarom hoor ik dit nu pas?

Ontzettend balen en spannend weer hoe het nu gaat lopen. Zijn temp waa vanmiddag rond 12 uur 39.5. Om 16 uur was hij 39 maar toen ik wegging 39.2 (toen had ik wel net de wond schoongemaakt en hij eten gehad dus heeft er mogelijk ook invloed op). Ik maak me hier natuurlijk weer vreselijk zorgen om maar weet ook dat ik niet meer kan doen dan afwachten en goed voor hem blijven zorgen ;(

Kari krijgt dus nu antibiotica voor de andere 2 bacteriën die zijn gevonden en de rest zal hij zelf moeten doen. Ik hoop dat hij die kracht nog heeft. Hij was vandaag wat tammer dan woensdag en donderdag maar at nog gewoon goed en was alsnog wel vrolijk. Dus zet m op vriendje <3

[ [url=m/1timbo.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ykNDkL.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/dcG4LT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iemand die dit herkent?
[ [url=m/TkJuCP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je bedoeld die bult? Neem aan dat dat wondvocht is, had die van mij ook. Na 2 a 3 weken moet het weggetrokken zijn volgens mijn veearts