[VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 18:12

Net nog even gekeken en alles rustig. Eettempo is een stuk lager en ze staan er super relaxt bij. Heel blij mee :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101761
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:13

Dat is fijn te horen. :D

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 18:16

Nu ik nog. Heb een paar slechte nachten achter de rug :+
Het mag nu wel even rustig worden. Wat een zorgen kun je toch om ze hebben. En dat al een paar maanden vanaf Jims blessure :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101761
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:19

Zal wel vermoeiend zijn...

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 18:37

Ja nogal. Maar ik hoop dat het nu klaar is en we nu écht kunnen gaan genieten :j

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:15

Ja, dat onrustige gevoel als er iets niet OK is met je paard, herken ik wel.

Ze hebben elkaar en ze hebben eten. Zo te zien zijn ze al weer aardig gesettled. Dat zal bij jou nu ook wel redelijk snel komen. Zennnn ....

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 22:24

Ja dat is het. Onrustig in mijn hoofd, daardoor ook in mijn lijf. Dus ik hoop dat dat nu over is. Komt goed :j

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:18

Heel herkenbaar, dat je dan ook 's nachts slecht slaapt. Ik heb mijn merrie helaas ook weer moeten verhuizen afgelopen week, maar heb er gelijk twee héle goede nachten op zitten. Hoop dat jij ook snel je rust kunt vinden! Het plekje waar ze nu staan ziet er wel helemaal prima uit :j

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 09:02

Ja vervelend is dat hè. Jij hebt wel een heel mooi plekje te pakken nu :D

Heel blij met de verhuizing. Beiden zaten van voren tot achter onder de modder. Jim ook heel zijn hoofd. Teken dat hij plat heeft liggen slapen. En dat de eerste nacht. Heel blij mee. Verder hadden ze nog genoeg eten over. Ik had bijna 1,5 baal in netten gedaan om te kijken hoeveel ze nodig hadden voor 1 dag. Dit hebben ze makkelijk gered. Nu staat er natuurlijk ook nog gras, dus dat scheelt. Maar zeker voor Noura fijn om onbeperkt te knabbelen te hebben :j
Om zo snel mogelijk weer in een ritme te komen, heb ik Jim gelijk meegenomen voor een ritje. Dat was een dingetje Noura begon meteen te rennen en brullen. Jim dus ook. Dus snel gepoetst en opgezadeld. Er was toezicht om Noura in de gaten te houden en tot nu toe is ze vrij nuchter. Dat klopte, zodra we de hoek om waren was het klaar. Jim echter had het er erg druk mee en ik had moeite om hem in stap te houden :=
Maar wat nieuwe paden ontdekt en zo hem mentaal bezig gehouden. Prachtige paden overigens! En dat heel dichtbij. Rondje was net 7km. Eigenlijk iets te lang, want ik nam een verkeerde afslag :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen we terugkwamen het hooi bijgevuld :9
Afbeelding

De buren waren erg interessant. Voor Jim dan. Noura had andere prioriteiten :+
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 09:56

Noura is zilveren merrieveulen geworden *\o/*
Bedankt voor alle stemmen!

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:36

Gefeliciteerd! *\o/* Leuk hoor :)

En mooie update, heerlijk zo'n rondje in het bos :) Ik hoop dat ze gauw gewend zijn en dat de rust zowel bij hen als bij jou weer terug komt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101761
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:06

JA?? Wist niet dat de winnaars al bekend waren!! *\o/*

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 18:08

Ja vanochtend :D

Vandaag met Jim de binnenbak van de rijvereniging verkend. Wat een luxe, op 5 minuten stappen. Alleen in de bak en net gesleept. Wat een mazzel :D

We hebben heel rustig aan gedaan. Tot grote frustratie van Jim. Die deed op een gegeven moment de trukendoos open. Travers, schouderbinnenwaarts, sidepass, galop. En dat gaat echt niet. Dus daar werd hij ook weer gefrustreerd van. :(:)
Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:53

Ik begrijp Jim wel. Zo'n bak is ook uitermate uitnodigend.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 21:58

Ja het was echt sneu. Hij wilde écht heel graag. Maar hij mocht niet van mij. Het gaat ook echt niet, want hij zit goed vast rechts achter, hoog. Dus ik doe alleen aan rechtrichten en conditie trainen. Ik heb dus wat grote voltes, maar vooral hoefslag gestapt en gedraafd. Maar enige vorm van buiging of verplaatsing opzij van het rechterachterbeen gaat niet. Geen pijnreactie, maar alsof het blokkeert ofzo.
Woensdag krijgen we een les aan de hand. Ik ben heel benieuwd. Wel heel fijn om er niet altijd op te hoeven om te trainen. Want dat voelt soms best bezwaarlijk.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:07

Wat ga je doen in de les aan de hand?

Mijn arabisch typje heeft in februari een ongelukje gehad in de paddock met als gevolg kapotte achterbenen en, naar later bleek, gescheurde bilspieren. Qua revalidatie hebben we veel aan de dubbele longe gewerkt onder leiding van een klassiek geschoolde instructeur die veel ziet en weet. Met die dubbele longe vind ik het echt zo fijn werken omdat je heel gericht bezig kunt zijn.

Nu arabisch typje weer grotendeels hersteld is, ga ik er ook weer voorzichtig op. In het begin denkt ze dan dat ze nog niet kan lopen, het voelt ook alsof haar bekken verticaal staat in plaats van horizontaal, maar ik kan merken dat haar rug nu weer OK is en ze durft nu letterlijk weer stapjes te maken.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 13:55

Dubbele lijnen, lange lijnen, maar ook echt aan de hand.
Maar.... het idee was leuk. Uitvoering confronterend. Jim is echt niet goed :n
Ik had al het idee dat hij steeds minder goed ging lopen, maar gisteren gaf hij voor het eerst echt protest op rechts. Hij wil gewoon niet rechtsom lopen, het doet hem pijn. Hij begon op een gegeven moment meerdere malen te gapen en dat heeft hij echt nog nooit gedaan. En dat allemaal gewoon in stap. Dus een heftig signaal.

Ik had al een telefonisch consult met de dierenarts staan voor vandaag en hem net gesproken. Hij is er niet gerust op. Uit eerder onderzoek leek het probleem vooral in het gebied si/heup/bekken te zitten. Maar het rare is dat hij wel zijn been onder kan plaatsen, hij niet scheef is in het bekken, hij recht spoort en prima achterwaarts kan. Hij loopt echter wel onregelmatig rechtsachter met name rechtsom (of zeg inmiddels maar kreupel), buigt extreem in de sprong, maar weinig in de knie en galoppeert rechtsom bijna met 2 achterbenen tegelijk. Volgens mijn dierenarts typisch een knieprobleem en dan pezen/banden. Met het bezoek aan de kliniek is het gewricht uitverdoofd. Dit gaf geen verbetering en werd de conclusie getrokken dat het hoger zit. Maar de pezen en banden zijn daarmee natuurlijk ook niet verdoofd en kunnen nog steeds pijn geven. En dus is de knie, als in meniscus en kniebanden, dus helemaal niet uitgesloten.

En dat is geen goed nieuws wat herstel betreft.
Vervolgstap is contact opnemen met de Lingehoeve en daar een afspraak plannen voor verder onderzoek. Ik kan wel janken. ;(

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:01

:(:)

Ligt hij wel genoeg nu? Geen rare schuivers gemaakt in de tussentijd? Hij kan wl met zijn hoofd zijn achterkant knabbelen en omrollen?

Connor en Heleen (2keer) en Karuna hadden hetzelfde beeld een keer alleen alle drie een andere oorzaak. Connor na een schuiver in de trailer pas tijd later ging hij raar lopen. En absoluut niet linksom willen/kunnen. Rollen deed hij steeds minder. Bleken er drie nekwervels niet lekker te zijn. Lange revalidatie en wervels goed zetten volledig opgelost ook.

Karuna als oorzaak cushing/tumor met als gevolg deels kruislam. Helaas geen goede afloop daarvan -O- .

Heleen een keer door verkeerd kappen te losse banden en een raar loopje. Anders gekapt tijd alleen rechtuit en probleem opgelost. De tweede keer door een schuiver kreupel en raar lopen wat uiteindelijk een beschadigde rugspier bleek te zijn. Na revalidatie volledig opgelost.

Je moet eerst de oorzaak vinden voor je weet hoe erg het is. :(:)

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 14:25

De pijnplek is wel overduidelijk rechtsachter door trauma en geen opgebouwde blessure :j
De vraag is alleen is het knie (gewricht is uitgesloten, dus banden/pezen) of hoger rond SI, heup of bekken? En dan is niet duidelijk of het bot of weke delen zijn. Het zit in ieder geval hoog, knie of hoger.
Maar de oorzaak is al bekend.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:35

Dat is volkomen k u t op zijn hollands gezegd. Janken mag, Jim is tenslotte al jaren je maatje en sinds mafje er niet meer is, de leukste en liefste dikbil van Nederland.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:36

Ah ok, zou anders zo naar zijn als er een extraatje is bijgekomen stiekem. -O-

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 14:49

Nee dat denkt de dierenarts niet.
In de tijdlijn: in december of januari zijn we onderuit gegleden in het bos. Hij liet toen een onregelmatigheid rechtsachter (hoog) zien. 10 dagen Metacam, 2 weken stappen, daarna opbouwen. In maart/april zo'n beetje zaten we weer op de ritten van 10-15 kilometer, in juni terug op de oude conditie.
In juli is hij in elkaar getrapt in de kudde (of uitgegleden door ruzie, er was in ieder geval gedonder). Toen liet hij weer die onregelmatigheid rechts zien. Opnieuw 10 dagen metacam en 2 weken stappen. Dit gaf geen verbetering, dus stappen verlengd. Toen is de chiropractor (tevens dierenarts) geweest, zij heeft hem lost gemaakt en gaf ook trauma aan met blessure hoog. Hij moest toen apart, dat kon niet, en zijn we stel op sprong verhuisd. Daar hebben we na 2 weken rust opnieuw een kreupelheidsonderzoek gehad omdat hij onregelmatig bleef. Toen was de voorlopige diagnose: knieprobleem. Daarmee zijn we naar de kliniek gegaan en is hij uitgebreid onderzocht tot zover zij konden, inclusief een scan met sensoren om bewegingskreupelheid te meten. Ook daar kwam rechtsachter uit. Vervolgens is het been uitverdoofd, eerst kogel, sprong en als laatste knie. Hij liet bij alle 3 geen verbetering zien. Dus was de conclusie: het zit hoger.
10 dagen 2x per dag bute, 20 dagen 1x per dag en een maand 20-30 min stappen aan de hand of onder het zadel. Ik deed 2 dagen aan de hand, 1 dag onder het zadel afwisselen. Na een maand was de bute op, nog een week gewacht, een keer aan de longe laten lopen om te kijken hoe hij liep en dat was goed. Daarop mocht ik gaan opbouwen. Veel rechtuit, lekker in het bos. Af en toe wat draven of een galopje, op aangeven van Jim. Dat hebben we uitgebouwd tot 5km, iets meer dan een uur, met veel stappen en wat stukjes draf en galop. Als in: hij bepaalt het tempo, ik de richting. Ik heb 2x in de bak gereden, de afgelopen 2 weken, met name veel hoefslag. Hij draaft linksom okee, rechtsom onregelmatig rechtsachter. Hij galoppeert links goed, rechts met 2 achterbenen tegelijk en onder protest (doen we dus ook niet).
Daarom heb ik vandaag opnieuw contact opgenomen.

En met alle bewegingsproblemen, tests (bijvoorbeeld achterwaarts gaan, dat moeiteloos gaat) en kijken bij elkaar opgeteld, lijkt het dus eerder knie dan hoger.

Maflinger: dank je :+: :*

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Re: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:53

Ik ben er stil van. Heel veel sterkte met Jim! :knuffel:

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:40

Klote Amanda. Maar ik zou inderdaad een ritje naar lienden maken. Daar hebben ze alles in huis om goed onderzoek te doen en dan heb je meer duidelijkheid.

Freekfuchs
Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Ergens op Aarde

Re: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:43

Balen zeg dat het met Jim nog niet goed gaat :(:) . Ik geniet altijd van jullie verhalen en oortjes foto's