Bye bye vertrouwen!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Bye bye vertrouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:08

Wel een mooi paard om te zien.

Getup

Berichten: 8279
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:10

Die van mij is nu 7 en vrij "elegant " in alles. Ben zelf niet überconsequent, maar zet haar vrij snel n stapje terug als ze naar voren dramt. Dan is het bij haar meteen klaar, is een heel beleefd paard. Merk het ook in de omgang, als ze 2 weken amper wat gedaan heeft, bijvoorbeeld.

Mijn merrie was al superfijn opgevoed en gereden toen ik haar kreeg. Scheelt ook:D

Je gaat zeker resultaat van je werk krijgen, het zijn geweldige ( en werklustig en slim) paarden.

Snoopysnoep
Berichten: 88
Geregistreerd: 17-12-19
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:14

Fijn dat het beter gaat. Maar een tip, gebruik handschoentjes met het longeren. Dan voorkom je dat je je hand verbrand omdat hij er vandoor gaat.

lavidaloca
Berichten: 33
Geregistreerd: 03-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 12:18

Dankje, @Anjali!

@Getup: Ja wel, ik denk dat het daar misschien wat fout is gegaan. Ik ben ervan overtuigd dat zijn vorige eigenares geen slechte bedoelingen had maar hem gewoon wat zijn gangetje liet gaan. Mijn merrie is zelf ook erg beleefd en kan ik heel fijntjes mee werken.

Ik kan hem haast vergelijken met een kleuter: meneer krijgt zijn zin niet/vindt het te moeilijk en gaat dan maar een tantrum gooien ;-). Het was ook een hele klus om hem op een degelijke manier een snoepje aan te bieden en te laten aannemen. Nu neemt hij die eindelijk op een "normale" en respectvolle manier aan. Voorheen ging hij je nog net niet omver duwen opdat hij zijn snoep zou krijgen, of het nu verdiend was of niet.

Het is een werkje en ik ben niet "the next Anky" maar zodra we hier door zijn, ben 'k zeker dat'k er een droomknol aan over zal houden. Het gaat nu al zoveel pakken beter in vergelijking met paar weken terug.

@Snoopysnoep: Helemaal gelijk. Net tijdens die longeersessie had ik ze niet aan maar ze liggen wel standaard klaar. Het is nog een kwestie van er een gewoonte van te maken ze altijd bij de hand te nemen als'k ga longeren.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:18

Ik sluit me aan bij de tip van handschoentjes bij longeren :-)

Ook met wat de anderen al eerder zeggen: als het stapwerk moeilijk is even lekker draven of laten galopperen zodat hij wat energie kwijt kan :-)

Komt vanzelf goed, jullie kennen elkaar eigenlijk nog maar net en dan ook nog eens in de Coronatijd begonnen wat ook al niet al te makkelijk is.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bye bye vertrouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:23

mooi dat het beter gaat, prachtig paard is het ook :)
Ik zat nog even naar je 'longeer' foto te kijken, maar het lijkt zo alsof je bijna voor de schoft staat en hem moet 'aandrijven' met de zweep?

lavidaloca
Berichten: 33
Geregistreerd: 03-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 12:27

Goed en grappig dat je het aangeeft, Kinke.
Toevallig nu dat bij de longeersessie gisteren ik hem precies maar moeilijk vooruit kreeg. Toen viel mijn "Belgische frank" dat ik helemaal niet goed stond: stond hem eigenlijk te blokkeren aan de voorhand.

Dan wil je zodanig op je houding letten dat je globaal eigenlijk verkeerd staat ;-)

Maar wordt dus op gelet :j

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:29

lavidaloca schreef:
Klopt! Bij hem is het echt de truc om zelf koel en zacht te blijven. Zodra ik kwaad zou worden of mijn kracht ga gebruiken, krijg ik dat dubbel en dik terug. Dat is uiteraard een verloren strijd. Ik ben zelf 1.78m groot dus zo'n kleintje is het niet ;-).

We hebben de afgelopen weken goed geoefend op het respecteren van mijn bubbel. Werd ie eerst heel kwaad om (klinkt heel heftig, maar dat uitte zich in oren plat en kwaad kijken - geen schop of bok ;-) ) maar nu anticipeert hij daar zelf op. Hij gaat zelf nu een stapje achteruit als ik stop.

Ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen. We zijn in ieder geval zo al op de goede weg samen en worden goed begeleid.


Je hebt een kopie van mijn fjord.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:32

Ik vind jouw houding op die longeer foto ook niet ideaal. Je blokkeert hem op deze manier. Je moet niet ter hoogte van de schoft staan, maar meer ter hoogte van de achterhand. Dat is wat ik geleerd heb iig. Ik ben zelf een hele tijd bang geweest voor mijn eigen paard na een nare val toen we hem net hadden. Wat ik geleerd heb: zelf zorgen dat de spanning uit je lijf is, paard geestelijk bezig houden en doordat je je paard steeds bezig houdt tijdens het rijden heb je ook geen tijd om in je eigen hoofd te gaan zitten. Veel wendingen en overgangen rijden bijvoorbeeld. En idd ga lekker draven en galopperen als je spanning voelt in stap. Zoals ik het lees rij je hem teveel terug. Enige wat je paard dan nog kan doen is eruit naar voren, dus precies wat jij niet wil.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:33

De waardevolste tip die ik vroeger heb gehad.
Niet te lang stappen bij een paard dat "spoken" ziet of spanning heeft.
Die kan er alleen maar meer naar opzoek gaan.
Aan het werk ermee.
Vind je hem niet los genoeg, dan eerst longeren. Maar onder de man 10 minuten aan het werk, beter dan 10 minuten stappen waar hij zich snel gaat vervelen en het zelf wel uitdagend gat maken.

En werk is niet over de hoefslag draven, nee werk is voltes, overgangen, S-en, nog meer voltes.
Hem de aandacht dus steeds bij jou laten houden.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:43

Je hebt al een heleboel tips gehad, maar waar ik aan dacht is die anatomische singel. Niet alle paarden vinden dat fijn. Misschien vindt hij een rechte singel fijner en dan moet je nog kijken of hij liever leer heeft of toch een ander materiaal. Succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:59

Idd eerst longeren is ook een goede tip. Hebben wij ook lang gedaan :j

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:12

SusanH schreef:
Idd eerst longeren is ook een goede tip. Hebben wij ook lang gedaan :j

Doe ik nu ook hoor. Heb ook dat lef niet meer wat ik vroeger wel had.
Mijn ene paard kan ook dingen zien als ze niet aan het werk staat.
Aan de longeerlijn schiet ze ook wel eens in galop. Of ineens een paar passen opzij.
Onder de man heeft ze dat nog niet gedaan, maar daar zet ik haar wel aan het werk. En dat is niet lichamelijk intensief werk, maar wel geestelijk erbij houden.
En uitstappen doe ik dan vaak ook weer lekker wandelend er naast, ondertussen lekker knuffelen. Is ook een fijne afsluiting.

lavidaloca
Berichten: 33
Geregistreerd: 03-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 13:13

Mijn lesgeefster is sinds het versoepelen van de coronamaatregelen enkele keren langsgekomen.
De eerste keren was aan de longe en nadien gaf ze me het huiswerk om er alleen even mee rond te stappen, ook al is het maar uitstappen na het longeren.

Ik zeg niet dat het 100% ontspannend was voor me. Hij heeft het dan ook nog 's 1 keer geprobeerd om "een spook te zien en er vandoor te rennen" maar omdat we in een volledig afgesloten ruimte zaten, kon 'k hem snel weer bij mij vragen. Niks aan het handje dus *\o/*

Gisteren opnieuw een rijles, helemaal los en wat hebben we heerlijk gereden. En echt gereden. Tempowisselingen in draf en stap, overgangen op de zit, rechtrichten... Nog niet perfect natuurlijk - dat zou nogal mooi zijn - maar samen lekker aan de slag gegaan. :j

Dus bij deze. Vertrouwen is er nog niet 100% terug maar ik durf al te zeggen dat het er voor een goede 70% is :o Ik durf er opnieuw alleen op en aan de slag gaan.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:38

Sunnda schreef:
Het antwoord op je problemen is even simpel als lastig: je.denkt.teveel!

Ik lees hele lappen tekst die eigenlijk nergens over gaan.
Allemaal randverschijnselen en meteen de kern van het probleem: je paard wil geen analyse, maar gewoon duidelijkheid.

Sowieso lees het als onbeerlijk saai voor een paard. Wat een gedoe over een beetje stappen, dat komt normaal gesproken vanzelf tijdens de training voorbij.

Mijn tip zou zijn: ga doen in plaats van denken. Ga lekker aan de slag.
Stap, draf, galopeer, ga naar buiten en longeer en val het dier niet lastig met alle problemen, maar los ze op!
Leer van je fouten, zeg oliebol en ga dan weer verder en laat je paard zien wat je wel wilt.

Zoals ik nu lees is deze combi genoemd te mislukken, of je moet jezelf een schop onder je kont kunnen geven en bedenken dat, of je het nu leuk vindt of niet, dit paard al lang doorheeft dat hij je de baas kan en dus moet je terugpakken en zeggen: vanaf vandaag ben ik degene die bepaalt.

En dat maakt paarden zo mooi: je kunt elke dag opnieuw beginnen! Ga ervoor en geniet van de weg die je samen aflegt ipv alles eindeloos te overdenken. :D

Amen.

Laat ik je een kapstok geven. Niet om je aan te vallen, maar als kreet om voor jezelf te onthouden:
Donder op met dat gezemel, laten we iets gaan DOEN.

Dit is, heel cru, wat het paard je probeert duidelijk te maken.

Begin met goede basislessen, stappen, draven, galopperen en vooral: netjes luisteren in de omgang. Opvoeding dus.
Dat perfecte is voor later. Als een paard niet simpel kan stappen, draven en galopperen, kan het dat in ieder geval nooit netjes doen.
Je begint met gang en richting, de rest is van latere zorg.