[VOLG] Stal de Bonte Dijk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freyr
Berichten: 701
Geregistreerd: 20-07-17

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:54

Wat goed! Gefeliciteerd!

Elisa2

Berichten: 37584
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:19

Gefeliciteerd! bij welk stamboek is hij goedgekeurd?

littleroosie

Berichten: 6065
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 10:34

Hij is voor het ZSSE stamboek goedgekeurd. Niet een heel spannend stamboek maar veulens kunnen bij het nrps worden ingeschreven en dat is erg fijn.


Nog even een klein stukje van de HK.

Nog een maand en dan is Eapolita uitgerekend van Hunk, ik kan niet wachten :))

Elisa2

Berichten: 37584
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:37

Dat ken ik niet, maar fijn dat de veulens bij het NRPS ingeschreven kunnen worden. Zo'n bonte hengst wordt vast wel populair.

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:22

Ik lees al een tijdje mee naar nu heb ik een vraag. Dat stamboek ken ik ook niet, hoe gaat zijn keuring in z'n werk bij zijn stamboek? Ik ken alleen de keuringen van de 'grote' stamboeken. Moet je hier ook röntgenologisch keuren en een rij test naast de exterieur test doen?
Ben heel benieuwd naar zijn eerste veulens en hoe hij uit gaat zwaren straks

littleroosie

Berichten: 6065
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 14:30

@Noisy; de hengsten worden klinisch gekeurd van te voren en op de dag zelf moeten ze eerst op t harde op de straat in stap en draf en daarna gaan ze los in de baan waar ze kunnen vrij bewegen. Röntgen keuren is dus niet nodig.

Hunk is als jaarling in de mestput gevallen en heeft hier de nodige beschadigen nog van (dikke kogel, dikke oogkas, mist een stukje bij zn ribben daar is hij vorig jaar nog aan geopereerd). Ik weet dat ik hem voor een ander stamboek niet goedgekeurd ga krijgen. Het Bonte Paarden Stamboek is een dochter stamboek van het ZSSE, ik heb daar een tijdje in het bestuur gezeten en zij weten dat dit met Hunk is gebeurd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37584
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:07

Hij is rontgenologisch wel goed dan op de gevolgen van het ongeluk na? (he bah wat naar zeg, arm dier) Dat is voor veel fokkers wel belangrijk om te weten.

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:39

Jeetje wat zullen jullie geschrokken zijn :oo Die beschadigingen hebben verder toch geen invloed op een röntgenologisch onderzoek?

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:41

Oh jeetje wat een heftig ongeluk, gelukkig is hij er relatief goed vanaf gekomen. En gefeliciteerd met de keuring, al moet ik eerlijk zeggen dat ik hem niet vaderdier waardig vind. Vind voornamelijk zijn beenstand achter wat matig.
Maar dat gezegd hebbende, ik hoef er ook niet mee te fokken :P Ik ben wel benieuwd hoe hij gaat uitgroeien als er meer spier op komt. :)

littleroosie

Berichten: 6065
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 16:54

Noisy schreef:
Jeetje wat zullen jullie geschrokken zijn :oo Die beschadigingen hebben verder toch geen invloed op een röntgenologisch onderzoek?


Zijn ene sprong is niet helemaal top en dat kan dus wel door trauma komen. Ik stel hem daarom dit jaar (en ik denk ook volgend jaar) nog niet ter dekking voor anderen. Ik wil graag een paar veulens van hem op de foto om te beoordelen of die goed zijn. Ik heb hem vooral nu naar de HK gedaan omdat ik zelf een veulen van hem verwacht en graag daar een nrps papier bij wil aanvragen.

Earth het is geen mega topper en dat zal hij ook nooit worden. Maar ik denk wel dat hij leuke, fijne paarden zal geven voor de normale ruiter en die missen we op het moment.

Dit is zijn veulen van afgelopen jaar;

Afbeelding

Afbeelding
Hier een paar uur oud.

Afbeelding
De linker, de rechter is van Botticelli.

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:06

Ik dacht dat je hem alleen liet goedkeuren vanwege de reeds lopende drachten ivm zijn spat en dat van zijn moeder. De kans dat dit erfelijk is, is natuurlijk wel heel groot. Helaas ervaringsdeskundige.....

littleroosie

Berichten: 6065
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 23:45

Mer1980 schreef:
Ik dacht dat je hem alleen liet goedkeuren vanwege de reeds lopende drachten ivm zijn spat en dat van zijn moeder. De kans dat dit erfelijk is, is natuurlijk wel heel groot. Helaas ervaringsdeskundige.....


Dat klopt ook. Maar als de nakomelingen goed zijn dan kunnen we zeggen dat het wel door het ongeluk komt. Het is niet niks geweest wat er toen is gebeurd, hij is toen in de mestput over de kop heen getrokken om te kijken of z'n benen niet gebroken waren, en toen weer terug + alle bewegingen die hij gemaakt heeft om er proberen om eruit te komen minimaal 4 uur lang.

Elisa2

Berichten: 37584
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 09:58

Spat is erfelijk inderdaad helaas..

Ik vind zijn veulen van vorig jaar wel erg knap! Mooi getekend zeg.

littleroosie

Berichten: 6065
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 10:22

Spat kan erfelijk zijn maar kan ook door trauma van buitenaf komen (en die kans bestaat wel met wat hij heeft mij gemaakt). Vandaar dat ik graag straks wil kijken hoe de veulens op de foto zijn. Maar als de veulens niet goed zijn dan gaan Hunk zn ballen er af.

littleroosie

Berichten: 6065
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 10:15



Mattie voor het eerst in de lange lijnen, deed hij erg braaf.


Afbeelding
Eapolita is de 23e uitgerekend maar ik vind dat ze echt al veel uier heeft. Zou het veulen eerder komen? Ik grapte al straks wordt t veulen op de 11e geboren, ik ben dan jarig :P

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:54

Knap van Mattie dat hij het zo fijn oppakt. Hij heeft het getroffen met jullie dat je je zo aan kan passen naar hem.

Eapolita schiet al op, die van mij is 29 maart uitgerekend en heeft nog bijna niets.

littleroosie

Berichten: 6065
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 13:39

Eapolita houdt zich nog rustig :7 maar goed hoe langer t zit des te beter voor t veulen natuurlijk.
Afbeelding
Dit was haar uier gister. We gaan vandaag camera in de stal ophangen zodat ik haar in de gaten kan houden.

Afbeelding
Kira voor de eerste keer met zadel op. Dit deed ze heel braaf dus ik denk dat ze dit al kent.



Mattie weer in de lange lijnen, nu met tuigje en staartriem. Staartriem zat wat los dus wat strakker gedaan. Hij heeft er even een paar keer flink op gebokt maar toen was het klaar. We gaan deze week even doorpakken met hem.

littleroosie

Berichten: 6065
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 12:47

Vorige week heb ik een nieuwe merrie gekocht; La Signorita, voor vrienden Laatje. Ze is een 10 jarige Oldenburgse merrie (Lapis Lazuli x Cordial Medoc). Ze heeft in het verleden L dressuur en B springen gelopen maar sinds vorig jaar blessureleed. Inmiddels in de revalidatie en dat gaan wij hier verder oppakken. Vrijdag gaat ze naar de holistische arts toe, benieuwd wat hier uit gaat komen.
Afbeelding

Alja

Berichten: 25650
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:52

Oh wat is zij prachtig

Jij lijkt er echt wel een abonnement op te hebben

littleroosie

Berichten: 6065
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 13:56

Op wat? Projectjes? :D

Alja

Berichten: 25650
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 14:05

Prachtige paarden *\o/* <3

Elisa2

Berichten: 37584
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:02

Mooi dier, wat heeft ze voor een blessure(s)?

Hoe gaan jullie doorpakken met Mattie deze week? En Kira is ook al mooi aangekomen zie ik.

Dat uier ziet er uit alsof het niet zo lang meer gaat duren..

littleroosie

Berichten: 6065
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 16:24

Ze heeft linksvoor een peesblessure. Heeft altijd op ijzers gestaan en met beenbeschermers om, dat nu niet meer, ik denk dat dat ook al gaat helpen. En dan natuurlijk zien wat er vrijdag uit gaat komen.

Als t lukt wil ik graag dat Mattie einde van de week met een pallet erachter door de bak heen kan. Kira is idd al aan het groeien, gaat langzaam en door t luchtzuigen zal het ook langzamer gaan.

Lita houdt mij graag in spanning, morgen zal ik even een trailer voor stro halen, dan kan ik de box helemaal klaar maken. Camera hangt inmiddels.

Elisa2

Berichten: 37584
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:34

Ja van luchtzuigen worden ze vaak niet dik. Ik ben benieuwd hoe Mattie dat op gaat pakken.

Peesblessures komen vaak wel goed met een hoop TLC, tijd en goed management. Ik weet wel zeker dat beenbeschermers er af gaat helpen. Pezen blijven daar toch vaak te warm onder waar ze niet sterker van worden.

littleroosie

Berichten: 6065
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 10:00

Ik ben ook niet heel bang voor een peesblessure vooral omdat ze goed rad loopt. Ze stond bij de vorige eigenaar nog in een kleine paddock zonder andere paarden, hier loopt ze op de wei met Kira en Mattie. Ik ben van mening dat beweging zorgt voor een betere doorbloeding en ook helpt bij het herstel en dan natuurlijk nog een mentaal stukje.