Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 10:15

Wat heftig zeg! Ik heb een keer iets vergelijkbaars meegemaakt met een smid. Die stond voor de tweede keer in 1 week met een hoefnagel in een pijnlijke hoefzweer te porren. Mijn paard trapt, de smid schrikt, springt op en schopt mijn paard drie keer achter elkaar vol in haar buik. Tuurlijk, m’n paard mag niet trappen en dat mag gecorrigeerd worden maar dit was gewoon doortrappen (van de smid dan). Zoiezo had die al een beetje losse voetjes - in dezelfde sessie had ze al eerder in haar buik geschopt en die keer daarvoor ook. Ik was zo geschrokken dat ik niet goed wist wat ik moest zeggen. Uiteindelijk nog laten checken door een dierenarts de dag erop ivm snijden in leven, was gelukkig niet gebeurd. Paard heeft er nog 2 maanden gevoelig op gelopen en die smid hoeft echt niet meer terug te komen. Kennelijk is dat een heel normale manier om paarden te corrigeren, er zijn meer artsen en smeden die het doen, het wordt nog best normaal gevonden.

Ik zou ook een klacht indienen, de volgende keer om een andere arts vragen of gewoon naar een andere kliniek gaan. Ik denk dat ze er (helaas) niet al te zwaar aan tillen.

Tancreda4

Berichten: 24058
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 10:26

Oh wat heftig. Ik heb het gelukkig nooit meegemaakt en wil dat ook niet mee maken. Correcties mag en ik weet uit ervaring dat veel eigenaren daar te laat mee zijn 'want dat doet hij anders nooit'. Waardoor hoefsmid of arts vaak zijn leven niet zeker is (1 verkeerde trap is genoeg) en een paard moet gaan opvoeden en zelf moet corrigeren. Zelf wil en ben ik dat wel voor door zelf tijdig te corrigeren, af te leiden (al dam niet met een huidplooi). Bij een hoefsmid dan.

Bij een da heb je idd vaak een assistent die het van je overneemt en correcties vind ik geen probleem want het blijft een dier, mensen die het paard niet kent en dus andere reacties mogelijk dan bij de eigenaar, en het moet veilig blijven.

Maar uitbundig gaan schoppen zou ik not done vinden en snap ook goed dat je er van uit je doen bent. Ik zou ook niet zo snel meer terug komen bij die persoon.....

Of je er nu wat aan kan doen? Eerst maar even kijken wat ze met je klacht doen. Eventueel nog eens schriftelijk per mail indienen. Een excuses zou ik mee akkoord gaan, maar zelf de keuze maken er niet terug te komen.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 10:38

Ik was bij die eerste schop al weggeweest. Niemand slaat of schopt mijn paarden.

Ben benieuwd wat er met je klacht gedaan wordt.

anjali
Berichten: 15126
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 10:53

tmr001 schreef:
Wat heftig zeg! Ik heb een keer iets vergelijkbaars meegemaakt met een smid. Die stond voor de tweede keer in 1 week met een hoefnagel in een pijnlijke hoefzweer te porren. Mijn paard trapt, de smid schrikt, springt op en schopt mijn paard drie keer achter elkaar vol in haar buik. Tuurlijk, m’n paard mag niet trappen en dat mag gecorrigeerd worden maar dit was gewoon doortrappen (van de smid dan). Zoiezo had die al een beetje losse voetjes - in dezelfde sessie had ze al eerder in haar buik geschopt en die keer daarvoor ook. Ik was zo geschrokken dat ik niet goed wist wat ik moest zeggen. Uiteindelijk nog laten checken door een dierenarts de dag erop ivm snijden in leven, was gelukkig niet gebeurd. Paard heeft er nog 2 maanden gevoelig op gelopen en die smid hoeft echt niet meer terug te komen. Kennelijk is dat een heel normale manier om paarden te corrigeren, er zijn meer artsen en smeden die het doen, het wordt nog best normaal gevonden.

Ik zou ook een klacht indienen, de volgende keer om een andere arts vragen of gewoon naar een andere kliniek gaan. Ik denk dat ze er (helaas) niet al te zwaar aan tillen.

Op mijn vorige stalling hadden ze een vaste hoefsmid en die begon altijd met het paard kort vast te zetten en hem dan in zijn buik te trappen. Terwijl het paard nog helemaal niets gedaan had.(Ik wou die hoefsmid niet.Iedereen wist dat hij dat deed maar ze zeiden dat het een goede smid was bij probleemhoeven).Deze smid is tenslotte in de gevangenis beland omdat hij een mens met een barkruk op het hoofd had geslagen!

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:00

Ik vind het redelijk dubbel, I know, trappen is not done...

Maar ik heb een tijd meegelopen met mijn dierenarts, wat kunnen de op het eerste zicht brave paarden lelijk uit de hoek komen als je bij de achterbenen bezig bent. Mijn dierenarts gaf dan altijd een waarschuwend geluid, maar als het paard dan doorging was het ook voor mijn dierenarts eigen leven eerst en maken dat ze bij dat been weg kwam.

Zo heb ik ook mijn doodbrave merrie mijn vaste smid eens zien neertrappen toen een steekbeest op de verkeerde plaats en verkeerde tijd de merrie irriteerde. Die smid is daar ook een paar dagen van arbeidsonbekwaam geweest, dat wil je gewoon als smid/dierenarts niet meemaken... Dus ik snap wel dat een dierenarts het voor zichzelf veilig wilt houden, maar agressief worden lijkt mij niet de oplossing.

SjonnieZ

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:21

Ik vraag me af TS wat je met dit topic wilt bereiken.
Het is een week geleden gebeurd. Je hebt een mail gestuurd en bent in afwachting van een reactie. Mss netter om die reactie eerst eens af te wachten.

Ik als lezer kan hier helemaal niks mee.
Een verhaal heeft altijd 2 kanten.
En zoals hier al eerder is aangegeven zijn er mss ook argumenten die het gedrag van de medewerkers van de kliniek verklaren.

Voor degene die nu denken dat ik banden met de kliniek heb...nee geen idee over welke kliniek dit gaat.

Amber_anne

Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:42

Maar hoe is schoppen ooit een goede keuze?

Ts als er niet was geschopt had ik sowieso al een side note laten maken over het gedrag van de assistente. Je bent betalende klant en dient normaal behandeld te worden.

Schoppen is nooit normaal ook niet als je paard het been weg trekt. Heb zelf een jonge pony die slecht evenwicht heeft en dus weg trekt en hupst bij de smid. Die blijft rustig en heeft het zo geklaard. Nee met een paar schoppen zou dat zeker niet beter gaan

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:48

Seltje schreef:
Ik vind het redelijk dubbel, I know, trappen is not done...

Maar ik heb een tijd meegelopen met mijn dierenarts, wat kunnen de op het eerste zicht brave paarden lelijk uit de hoek komen als je bij de achterbenen bezig bent. Mijn dierenarts gaf dan altijd een waarschuwend geluid, maar als het paard dan doorging was het ook voor mijn dierenarts eigen leven eerst en maken dat ze bij dat been weg kwam.

Zo heb ik ook mijn doodbrave merrie mijn vaste smid eens zien neertrappen toen een steekbeest op de verkeerde plaats en verkeerde tijd de merrie irriteerde. Die smid is daar ook een paar dagen van arbeidsonbekwaam geweest, dat wil je gewoon als smid/dierenarts niet meemaken... Dus ik snap wel dat een dierenarts het voor zichzelf veilig wilt houden, maar agressief worden lijkt mij niet de oplossing.



Ja precies dit.
Ook ik werk bij een dierenarts op de paardenafdeling. En ook ik zie heel veel paarden die in de categorie gaan van "dat doet hij anders nooit".
Ik let heel erg op als ik een achterbeen oppak, maar ze zitten er tussen die daarop toch echt link wegslaan. 1x mag bij mij, 2x ook, maar als ze een 3e keer link trappen krijgen ze van mij toch echt met de vlakke bovenkant hand een tik als waarschuwing. Daar kikt mijn reactie dan in. Kan ik ook niets aan doen. en 9 van de 10 keer is dat ook genoeg om ze weer bij de les te krijgen. En als echt niet, gaan we even met wat anders bezig rondom het paard. Maar echt schoppen of slaan, no way. En mijn baas doet dat ook zeker niet.
Het moet alleen ook wel veilig voor ons blijven.


scooby09 schreef:
Even los van het gedrag van de Arts waarom heeft hij als hij de pees vermoed niet gewoon ook gelijk een echo gemaakt je was daar toch.


Als antwoord op jou vraag Scooby. Als het been uitverdoofd is, kan je geen echo meer maken. Je hebt nl vloeistof in het been gespoten en die zie je terug op de echobeelden. Die kunnen vertekenen, je kan niet meer zien wat nou de eigen gewrichtsvloeistof is en wat de verdoving, en dus niet meer goed bepalen of en wat het probleem is. De echo zou je dan vooraf moeten maken. En tja dan is het zoeken naar een naald in een hooiberg omdat je niet weet waar precies je die echo moet uitvoeren.

Gini
Berichten: 17929
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:55

Als een professional mijn paard moet schoppen om zijn werk gedaan te krijgen, is dat de laatste keer dat ik van zijn of haar diensten gebruik maak. Dat een dierenarts voorzorgen neemt om zijn eigen veiligheid te waarborgen en dat er dan al eens een schreeuw of een tik aan te pas moet komen, dat kan ik zeker begrijpen, maar een onterechte schop, nop, aan zulk negatief gedoe wil ik mijn paard niet blootstellen. De dierenarts is sowieso geen pretje voor een paard, vaak heeft het dier dan al last of pijn, als de dierenarts dan de behoefte voelt om daar nog een schepje bovenop te doen, nou doei.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:57

Jemig zeg wat een narigheid... Dan sta je ook te kijken. Ik had ook een arts die mijn paard een goede trap in de buik gaf.. Maar het was leven of dood, hij had een slang in zijn slokdarm en alles zat verstopt. Hij luisterde wel meteen.

Miss dat je een review kan schrijven? Ik zou er in ieder geval niet meer heen gaan.

marleen_88

Berichten: 14069
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:59

Ik ben toch erg benieuwd welke kliniek je bent geweest, ik woon in dezelfde regio als jij. Ik vind een paard aanpakken prima, maar schoppen?!
Ik heb de afgelopen jaren ook veel blessureleed gehad, scannen, foto's, buigproeven etc etc. de dierenartsen uit deze regio hebben altijd keurig gehandeld.

SparklingApp

Berichten: 1947
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:09

Huh Dondon, waarom gaf je dierenarts je paard dan een trap?

Wat een narigheid Ts, wij waren er natuurlijk niet bij, maar als een paard een blessure heeft moet je imo altijd alert zijn op een uithaal als je weet dat je het dier op dat moment pijn kan doen, daarin zijn natuurlijk wel grenzen, het paard hoeft daarop bijvoorbeeld niet in de aanval te gaan.

Hier ooit eens een hoefsmid van een klant op het erf gehad die een hoogdrachtige merrie kwam bekappen, die gaf het paard, wat alleen maar wat stond te draaien een keiharde trap in haar buik!
Ik liep er meteen op af dat ik dat misdadig vond en daarna gaf hij haar nog zo'n stoot met de vijl dat ze een bloedende wond in haar buik had. Jarenlang hebben wij in onze voorwaarden opgenomen gehad dat die smid nooit meer op ons erf mag komen.
Er zitten helaas hufters bij...

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 12:13

Ik heb nu reactie van de kliniek gehad na 5 dagen. Ik heb ook op beeld dat je kan zien dat mijn paard trok met haar been en niet trapte. En dat ze dus ook heel braaf daarvoor ook mee liep en gewoon luisterde.
En snap mensen denken ik overdrijf, rekening met de arts en assistent veiligheid moet denken.
Zit al behoorlijk lang in de paarden en ben veel klinieken geweest, maar dit was gewoon echt onterecht.
Trapte mijn paard echt, was ze heel onrustig, dat ze niet stil stond, had ik nog wel wat begrip misschien voor. Maar ze was echt super braaf en trok alleen met haar been, omdat het haar gewoon zeer deed.
Ik wacht reactie van ze af, ze weten dat ik ook beeldmateriaal er van heb, dus zullen zien.

Anoniem

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:18

Je wacht reactie af maar je hebt net reactie gehad zeg je?

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:24

Ik heb nog even geen reacties gelezen. Je moet wel bedenken dat dierenartsen/hoefsmeden constant gevaarlijk werk doen en constant hoeven naar hun hoofd krijgen en dus soms hard moeten optreden voor iedereens veiligheid. Nu klinkt het wel alsof hier veel te extreem op gereageerd is, maar safety first. Daarbij, in die hals knijpen is heel normaal, dat is een manier om een paard af te leiden van iets vervelends, dat wordt juist aangeleerd aan studenten diergeneeskunde.

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 12:26

DeMolenhoek schreef:
Je wacht reactie af maar je hebt net reactie gehad zeg je?


Ja, na 5 dagen kreeg reactie, dat ze het vervelend vinden dat het mij niet goed bevallen is en het intern gaan bespreken.
De reactie was wel van de arts in kwestie die mijn paard geschopt heeft.

Ik heb netjes geantwoord, dat ik het afwacht en dat ik dus ook beeld materiaal ervan heb.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:29

meisje schreef:
Ik heb nu reactie van de kliniek gehad na 5 dagen. Ik heb ook op beeld dat je kan zien dat mijn paard trok met haar been en niet trapte. En dat ze dus ook heel braaf daarvoor ook mee liep en gewoon luisterde.
En snap mensen denken ik overdrijf, rekening met de arts en assistent veiligheid moet denken.
Zit al behoorlijk lang in de paarden en ben veel klinieken geweest, maar dit was gewoon echt onterecht.
Trapte mijn paard echt, was ze heel onrustig, dat ze niet stil stond, had ik nog wel wat begrip misschien voor. Maar ze was echt super braaf en trok alleen met haar been, omdat het haar gewoon zeer deed.
Ik wacht reactie van ze af, ze weten dat ik ook beeldmateriaal er van heb, dus zullen zien.

Al zou ze hebben getrapt, dan maak je als dierenarts dat je weg komt en zorg je voor je eigen veiligheid. Je kan een schreeuw geven en degene die hem vast heeft kan wat doen met een praam of een ruk aan het halstertouw, maar schoppen en slaan.... Ik zou niet weten waar dat goed voor is. :n

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 12:31

StableDoor schreef:
Ik heb nog even geen reacties gelezen. Je moet wel bedenken dat dierenartsen/hoefsmeden constant gevaarlijk werk doen en constant hoeven naar hun hoofd krijgen en dus soms hard moeten optreden voor iedereens veiligheid. Nu klinkt het wel alsof hier veel te extreem op gereageerd is, maar safety first. Daarbij, in die hals knijpen is heel normaal, dat is een manier om een paard af te leiden van iets vervelends, dat wordt juist aangeleerd aan studenten diergeneeskunde.


Ik snap het heel goed, dat je in hals knijpt voor afleiding.
Maar dit hier gebeurde sloeg nu nergens op. Je ziet ook op film dat de assistent met 1 hand in der zak terwijl ze haar vasthoud. En dat dus bij de 2e buigproef ze met haar been trok en meer niet deed.
Als ze zo gemeen lastig was. sta je daar niet heel ongeïnteresseerd met 1 hand in je zak dat paard vast te houden.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:34

meisje schreef:
StableDoor schreef:
Ik heb nog even geen reacties gelezen. Je moet wel bedenken dat dierenartsen/hoefsmeden constant gevaarlijk werk doen en constant hoeven naar hun hoofd krijgen en dus soms hard moeten optreden voor iedereens veiligheid. Nu klinkt het wel alsof hier veel te extreem op gereageerd is, maar safety first. Daarbij, in die hals knijpen is heel normaal, dat is een manier om een paard af te leiden van iets vervelends, dat wordt juist aangeleerd aan studenten diergeneeskunde.


Ik snap het heel goed, dat je in hals knijpt voor afleiding.
Maar dit hier gebeurde sloeg nu nergens op. Je ziet ook op film dat de assistent met 1 hand in der zak terwijl ze haar vasthoud. En dat dus bij de 2e buigproef ze met haar been trok en meer niet deed.
Als ze zo gemeen lastig was. sta je daar niet heel ongeïnteresseerd met 1 hand in je zak dat paard vast te houden.


Dat is inderdaad heel vreemd. Goed dat je een klacht hebt ingediend!

anjali
Berichten: 15126
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:42

SparklingApp schreef:
Huh Dondon, waarom gaf je dierenarts je paard dan een trap?

Wat een narigheid Ts, wij waren er natuurlijk niet bij, maar als een paard een blessure heeft moet je imo altijd alert zijn op een uithaal als je weet dat je het dier op dat moment pijn kan doen, daarin zijn natuurlijk wel grenzen, het paard hoeft daarop bijvoorbeeld niet in de aanval te gaan.

Hier ooit eens een hoefsmid van een klant op het erf gehad die een hoogdrachtige merrie kwam bekappen, die gaf het paard, wat alleen maar wat stond te draaien een keiharde trap in haar buik!
Ik liep er meteen op af dat ik dat misdadig vond en daarna gaf hij haar nog zo'n stoot met de vijl dat ze een bloedende wond in haar buik had. Jarenlang hebben wij in onze voorwaarden opgenomen gehad dat die smid nooit meer op ons erf mag komen.
Er zitten helaas hufters bij...

Een drachtige merrie nog wel. Ik snap niet dat mensen die duidelijk niet van dieren houden toch een beroep kiezen waarbij ze er mee om moeten gaan.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:32

Seltje schreef:
Ik vind het redelijk dubbel, I know, trappen is not done...

Maar ik heb een tijd meegelopen met mijn dierenarts, wat kunnen de op het eerste zicht brave paarden lelijk uit de hoek komen als je bij de achterbenen bezig bent. Mijn dierenarts gaf dan altijd een waarschuwend geluid, maar als het paard dan doorging was het ook voor mijn dierenarts eigen leven eerst en maken dat ze bij dat been weg kwam.

Zo heb ik ook mijn doodbrave merrie mijn vaste smid eens zien neertrappen toen een steekbeest op de verkeerde plaats en verkeerde tijd de merrie irriteerde. Die smid is daar ook een paar dagen van arbeidsonbekwaam geweest, dat wil je gewoon als smid/dierenarts niet meemaken... Dus ik snap wel dat een dierenarts het voor zichzelf veilig wilt houden, maar agressief worden lijkt mij niet de oplossing.


Dat gaf mijn smid toen ook aan - dat ze haar werk veilig wilde kunnen doen. Er zijn echter genoeg smeden en artsen die hun werk goed en veilig doen zonder ooit grof geweld te hoeven gebruiken. Corrigeren mag zeker maar er zijn grenzen.

Ben benieuwd of je nog iets hoort TS!

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:39

SparklingApp schreef:
Huh Dondon, waarom gaf je dierenarts je paard dan een trap?

Wat een narigheid Ts, wij waren er natuurlijk niet bij, maar als een paard een blessure heeft moet je imo altijd alert zijn op een uithaal als je weet dat je het dier op dat moment pijn kan doen, daarin zijn natuurlijk wel grenzen, het paard hoeft daarop bijvoorbeeld niet in de aanval te gaan.

Hier ooit eens een hoefsmid van een klant op het erf gehad die een hoogdrachtige merrie kwam bekappen, die gaf het paard, wat alleen maar wat stond te draaien een keiharde trap in haar buik!
Ik liep er meteen op af dat ik dat misdadig vond en daarna gaf hij haar nog zo'n stoot met de vijl dat ze een bloedende wond in haar buik had. Jarenlang hebben wij in onze voorwaarden opgenomen gehad dat die smid nooit meer op ons erf mag komen.
Er zitten helaas hufters bij...


Omdat zijn slokdarm verstopt was en nu geholpen moest worden anders was het klaar. Alleen hij bleef trappen en toen schopte de DA terug. Toen was het direct goed en bleef hij stil staan en hebben we hem kunnen helpen. Anders was het te laat geweest, ging helaas niet anders

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:50

Maar je paard had ook anders kunnen reageren door die trap... gelukkig maar dat het goed is gegaan.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:58

Jessix schreef:
Maar je paard had ook anders kunnen reageren door die trap... gelukkig maar dat het goed is gegaan.


Klopt hij had anders kunnen reageren. Er had zoveel anders kunnen gebeuren. Op dat moment is je paard aan het stikken en moet je iets doen. Je begrijpt wel dat je op zo'n moment alles doet om je beest te redden. Verder ga ik niet meer offtopic.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 14:20

Wat een idioten daar TS :(