NVWA druk met paspoortcontrole.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:11

Mijn paard is geboren in 2003, maar pas 1.5 jaar later gechipt. Daar kon ik niets aan doen, heb het dier zonder chip gekocht, en thuis nadat de wormen en basisinenting geregeld was laten chippen.
Er zijn dus nog paarden die nog leven (16 is niet echt oud immers), nog gezond zijn, en nog geregeld vervoerd worden die niet in die 6 maanden regel na geboorte vallen, de mijne is ook zo'n grensgeval. Chippen moest, maar de fokker heeft het nooit laten doen. Ik wilde er mee de sport in, dus heb mijn jaarling laten chippen. En de slacht kan nog steeds hoor. De mijne is uit de overgangsperiode. En ja, de mijne mag geslacht worden. Ik weet dan dat mijn stukje paardenworst een goed leven gehad heeft. Heb geen moeite met slachten.

moorcats

Berichten: 353
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zaandam

Re: NVWA druk met paspoortcontrole.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 11:07

Het is pas sinds 01-07-2009 verplicht te chippen, dus alle paarden geboren na deze datum moesten binnen 6 maanden na geboortedatum gechipt worden. Alle paarden die voor die datum geboren zijn, vallen onder de uitzondering, maar moesten natuurlijk alsnog gechipt worden.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 11:13

moorcats schreef:
Het is pas sinds 01-07-2009 verplicht te chippen, dus alle paarden geboren na deze datum moesten binnen 6 maanden na geboortedatum gechipt worden. Alle paarden die voor die datum geboren zijn, vallen onder de uitzondering, maar moesten natuurlijk alsnog gechipt worden.

Is dat niet al sinds 2004? https://www.horses.nl/algemeen/chipverp ... -ingegaan/

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 11:52

moorcats schreef:
Het is pas sinds 01-07-2009 verplicht te chippen, dus alle paarden geboren na deze datum moesten binnen 6 maanden na geboortedatum gechipt worden. Alle paarden die voor die datum geboren zijn, vallen onder de uitzondering, maar moesten natuurlijk alsnog gechipt worden.

Neen, die hoefden niet alsnog gechipt te worden, wanneer, zij al wel in het bezit waren van een correct paardenpaspoort mët hoofdstuk medische behandeling (of los inlegvel met dit hoofdstuk erop, tijdig afgegeven) ën een correct beschreven signalement en ingetekende schets.
Wanneer dat op orde is, is ook nu nog steeds niet verplicht om deze paarden alsnog te chippen.
Elk paard dat niet correct geïdentificeerd was vanaf 1 juli 2009, moest een nieuw paspoort aanvragen en dat kan alleen nog indien zij gechipt zijn.
En wanneer een paspoort uitgegeven vanaf 1 juli 2009 voor een paard ouder dan 6 maanden, dan geldt automatisch dat ze uitgesloten zijn voor de slacht voor humane consumptie.
Paarden die correct geïdentificeerd waren met een paspoort van voor 1 juli 2009, hoeven niet automatisch uitgesloten te worden voor de slacht voor humane consumptie wanneer zij hun paspoort pas kregen nadat ze al ouder waren dan 6 maanden.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:22

Mijn paard is geboren in 1993, in 1996 naar NL gekomen en pas paspoort en chip toen dat verplicht werd. Later in 2008 los inlegvel erbij. Heeft al paar keer bute op en mag nog steeds geslacht officieel.
Staat ook geen schets in paspoort, schets is wel gemaakt bij opname. Kopie papier is ook afgegeven maar afstamming staat ook niet in paspoort.
Paard leeft nog steeds en gaat regelmatig mee op de trailer. Ben benieuwd wat ze er van vinden bij controle :D

Smotz

Berichten: 668
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:36

Ik ben ook eens door de NVWA van de snelweg afgehaald voor controle. Volgens mij iets van 3 a 4 jaar terug intussen.
Stond ook even raar te kijken toen het bordje Volgen tevoorschijn kwam maar de controle op een parkeerplaats ging vlot en vriendelijk.

Even chip uitgelezen, papieren doorgenomen etc.
Ik had een kopie van het stamboekpapier in m'n paspoort erbij, dat vinden ze wel fijn want daar sta ik ook als eigenaar op. Maar ik zou niet weten hoe ze met deze controle anders een gejat paard willen tegenhouden als je het paspoort er bij hebt.

Ik gooi mijn paspoort altijd in de auto als ik op pad ga voor een buitenrit, gewoonte geworden en kleine moeite. Handig ook voor als ik mee doe aan een rit etc waar ze er evt naar kunnen vragen (als doet men dat nooit, ook zoiets raars), dan vergeet ik 'm niet.

tienus63

Berichten: 12078
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 22:52

In paspoort staan NAW gegevens van de fokker/ eigenaar ook vermeld. Mits paard is overgeschreven van fokker naar volgende eigenaar wordt dat adres toegevoegd in het paspoort.
Het zelfde geldt voor de tenaamstelling op het stamboekpapier.
(Ga even uit van paarden en pony’s die na verplichting van chip en paspoort binnen 6 maanden na geboorte zijn).

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 23:02

Nabster schreef:
Wat goed dat ze controleren.


A. wat voegt het paspoort uberhaupt toe?
B. wat voegt het toe om onderweg een paspoort bij je te hebben?

speurneusc

Berichten: 5377
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:25

Arabesk schreef:
Nabster schreef:
Wat goed dat ze controleren.


A. wat voegt het paspoort uberhaupt toe?
B. wat voegt het toe om onderweg een paspoort bij je te hebben?


In iedergeval:
Dat er geen illegaal/niet geregistreerd vlees ergens tussenkomt in de menselijke voedselketen.

Dat bij epedemie uitbraken bewijs in welke regio bepaalde dieren zijn geweest vandaan komen, zoals op wedstrijden.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: NVWA druk met paspoortcontrole.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:38

Beginnersvraag; maandag a.s. ga ik mijn net gekochte paard ophalen. Waar moet ik dan op letten om mee te nemen?
Paspoort paard en verder? Paard staat natuurlijk nog niet op mijn naam, is dat een probleem?

Verder huren we een trailer. Denk dat ik dan daar de papieren van mee moet vragen?

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:51

Simbaa schreef:
Beginnersvraag; maandag a.s. ga ik mijn net gekochte paard ophalen. Waar moet ik dan op letten om mee te nemen?
Paspoort paard en verder? Paard staat natuurlijk nog niet op mijn naam, is dat een probleem?

Verder huren we een trailer. Denk dat ik dan daar de papieren van mee moet vragen?

Je eigen rijbewijs en kentekenbewijs natuurlijk, inderdaad het kentekenbewijs van de trailer en het paspoort van je nieuwe paard moet meteen met jou mee. Het is geen probleem als het paard niet op jouw naam staat, paspoort is net als bij mensen ter identificatie, niet om eigendom vast te leggen.
Veel plezier *\o/*

roxiie

Berichten: 7827
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:01

speurneusc schreef:
Arabesk schreef:

A. wat voegt het paspoort uberhaupt toe?
B. wat voegt het toe om onderweg een paspoort bij je te hebben?


In iedergeval:
Dat er geen illegaal/niet geregistreerd vlees ergens tussenkomt in de menselijke voedselketen.

Dat bij epedemie uitbraken bewijs in welke regio bepaalde dieren zijn geweest vandaan komen, zoals op wedstrijden.


Want ze krijgen bij het verlaten van elke regio een stempeltje in het paspoort? Of als je mee hebt gedaan aan een wedstrijd?

Imo heeft het paspoort voor een paard totaal geen toegevoegde waarde, behalve dat je aan de jury kunt laten zien dat ie geënt is.

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:29

rumay schreef:
:D Heb ik toch een probleem geen chip dus niet uit te lezen, mogen ze DNA gaan doen.
Op zondag reizen scheelt ook dan werken ze meestal niet


Dan heb je ind een probleem waarom laat je niet chippen dan kan je rustig de weg op.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:32

Ik zou het paspoort even nalopen.
Bij voorkeur zelfs chip laten controleren, als dat niet al gedaan is bij de keuring.
Je zult de eerste niet zijn die een ander paspoort meekrijgt dan het paard dat je koopt (al dan niet per ongeluk).

En checken of het paspoort compleet is, dus met het hoofdstuk Medische behandeling in het paspoort.

Voor transport staan de zaken hierboven al weergegeven.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:35

Laura1982 schreef:
rumay schreef:
:D Heb ik toch een probleem geen chip dus niet uit te lezen, mogen ze DNA gaan doen.
Op zondag reizen scheelt ook dan werken ze meestal niet


Dan heb je ind een probleem waarom laat je niet chippen dan kan je rustig de weg op.

Dan heeft ze geen probleem zolang het paard een paspoort heeft dat aan de regels voldoet van de periode dat het paard nog niet gechipt hoefde te zijn.
Paarden die vóór 1 juli 2009 correct waren geïdentificeerd en aan de voorwaarden voldeed om niet gechipt te zijn, hoeven na 2009 niet alsnog gechipt te worden.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:34

Ik ben een paar jaar geleden al eens aan de kant gehaald voor een controle. Ze vroegen om paspoorten en hebben even door het deurtje gekeken. Mijn mazzel want ik had wel een aantal paspoorten bij maar ik had net van 1 van de twee t paspoort niet mee.

moorcats

Berichten: 353
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zaandam

Re: NVWA druk met paspoortcontrole.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 22:31

@marijejiplover :echt waar?! Lekker dan, dan had ik nooit mijn merrie laten chippen! Ze heeft een hele bult op die plek waar die zit, bindweefselvorming denk ik. De dierenarts heeft volgens mij toen gezegd dat het moest.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 22:57

Dank voor jullie reacties en de plezierwens!! :D

Paard is gekeurd, dus chip klopt. Medisch inlegvel ga ik even goed op letten.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 23:32

moorcats schreef:
@marijejiplover :echt waar?! Lekker dan, dan had ik nooit mijn merrie laten chippen! Ze heeft een hele bult op die plek waar die zit, bindweefselvorming denk ik. De dierenarts heeft volgens mij toen gezegd dat het moest.

Volgens mij mag chippen ook alleen worden nagelaten als er voor 2009 een ontheffing is aangevraagd?

Citaat:
Ontheffingen

Tot 1 juli 2009 was het mogelijk voor eigenaren om ontheffing aan te vragen om te kunnen reizen met een ongechipt paard. De identiteit van het paard werd dan aan het paspoort gekoppeld door middel van een DNA-test, waardoor controle meer tijd en geld kostte. In tegenstelling tot de chip, die maar eenmalig geplaatst hoeft te worden en op elk moment snel gecontroleerd kan worden.

Daarom worden deze ontheffingen niet meer uitgegeven en behoren alle paarden een chip te hebben. Paarden die deze ontheffing reeds bezitten, blijven deze behouden.

Bron: https://www.delingehoeve.nl/paarden/keu ... gelgeving/

Niet elk paard zonder chip hoeft dus niet zonder meer niet meer gechipt te worden. Zelf heb ik ook twee oudere pony's een paar jaar geleden gechipt. Volgens mij is dat ook gewoon verplicht, tenzij er ontheffing is aangevraagd. Maar dat zal meestal niet het geval zijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 05:34

Of als het paard in het buitenland geboren is en daar voor 1 juli 2009 een paspoort heeft gekregen.
Chip was in de EU regelgeving voor 1 juli niet verplicht, dus er zijn heel veel paarden die prima voldoen aan de regels en toch geen chip hebben.

Het gaat erom dat er een correct en volledig paspoort bij zit afgegeven vóór 1 juli 2009.

En correct en volledig wil dus zeggen afgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie, met (kloppend) beschreven signalement én ingetekende schets, met hoofdstuk medische behandelingen.

Is dat paspoort er niet, of was het niet volledig (geen hoofdstuk Medische behandeling) dan is het dier niet correct geïdentificeerd en dan moet er een nieuw paspoort worden aangevraagd.
En dat kan alleen wanneer voldaan wordt aan de huidige regels, dus met een chip.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:36

Mijn begin van het jaar overleden paard heeft pas een paspoort vanaf dat hij 8 was, en hij is wel gewoon geslacht omdat er in het paspoort gezet is “geschikt voor humane consumptie”.
Maar wie weet wat hij voor zijn achtste allemaal binnen gekregen kan hebben.. we zitten wat dat betreft toch in een overgangsfase en ik geloof dat er zat paarden geslacht worden die buut hebben gehad.
Maar ik eet geen vlees dus dat scheelt. Aangezien paardenvlees tegenwoordig ook als koeienvlees en varkensvlees verkocht wordt...