Open brief aan mijn paard: Meneer Anton. En hoe nu verder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:50

Ik lees nu jouw brief pas .. met tranen in de ogen. Het maakt bij mij veel los...

Mijn lieve sportpony waar ook niemand wat aan zag, mij voor gek verklaarde want ik haalde wat in mijn hoofd. Op sommige dagen dácht ik ook echt dat anderen gelijk hadden en ik overdreef. Maar ook ergens wist ik dat er iets niet klopte. Mijn merrie wilde niet meer voorwaarts, de drang was weg, haar aanleuning soms wat stroever. Tig keer de DA erbij gehaald, niets te vinden dus zie je wel, niets aan de hand. En tóch bleef het bij mij knagen ... Tot ook die dag, tot ik wist dat ìk echt wel gelijk had, helaas. En zoals jij ook schrijft, heb ik toen ook mijn verantwoordelijkheid voor haar genomen. Geld telt dan niet, ik moest ervoor zorgen dat haar geen verder leed werd aangedaan.

Ik heb ontzettend veel respect voor de manier waarop jullie hier mee omgaan en wens jullie veel sterkte !

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 19:59

:(:)

Liever heb je geen gelijk. Maar helaas wel

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Open brief aan mijn paard: Meneer Anton. En hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:26

Mooie brief alleen... ik vraag me dan wel af :" wervels L4 en L5 zijn aan elkaar gegroeid" dat moet een osteopaat toch voelen dat daar iets niet klopt, of ben ik nu gek?

Petpa

Berichten: 1690
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Open brief aan mijn paard: Meneer Anton. En hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:50

Ik krijg kippenvel door het lezen van de brief.

Zo ontzettend mooi geschreven, de liefde voor het dier staat zo ontzettend centraal. Hij heeft het getroffen met je!

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Open brief aan mijn paard: Meneer Anton. En hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:20

Jeetje wat heftig en super jammer..
Wel echt een heel mooi verhaal heb je ervan gemaakt, en wat een liefde voor het paard!
Ik hoop toch dat hij heel oud bij jullie mag worden en lekker kan genieten in de wei :o

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 21:38

sunny43 schreef:
Mooie brief alleen... ik vraag me dan wel af :" wervels L4 en L5 zijn aan elkaar gegroeid" dat moet een osteopaat toch voelen dat daar iets niet klopt, of ben ik nu gek?

Ze voelen wel dat hij daar weinig mobiel is, maar niemand heeft ooit de link gelegd dat het daar aan elkaar is gegroeid. Schijnt weinig voor te konen.

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Open brief aan mijn paard: Meneer Anton. En hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:09

Jeetje, Janouk... jullie mooie, lieve meneer Anton. Ik kan me nog herinneren dat ie bij jullie kwam. Dit had niemand aan zien komen denk ik, maar wat is het fijn dat je je gevoel gevolgd hebt en naar hem geluisterd heb. Wat zijn jullie toch top baasjes <3. Als ik 1 ding geleerd heb de afgelopen jaren dan is dat: luister naar je gevoel (hart), want dat klopt.

Heel veel sterkte met t verwerken van dit alles en ik hoop dat jullie toch nog n waardige opvolger voor Janouk mogen vinden.

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:21

Pfft, heftig. Mooi en intens!
luisteren naar je paard is zo belangrijk. Het kleinste signaal op te pakken wat ze aangeven.

Dank voor het delen van je verhaal.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Open brief aan mijn paard: Meneer Anton. En hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:59

Ach, wat een naar bericht zeg! Heel erg jammer dat jullie je dromen met Meneer Anton niet waar kunnen gaan maken. Hij is zo stoer voor de wagen! Maar helaas mag het niet zo zijn blijkbaar.
Wel fijn om te lezen dat hij bij jullie mag blijven, maar dat had ik niet anders verwacht bij jullie. Jullie Hafjes mogen zich gelukkig prijzen met jullie!

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:18

|( Janouk |(
Mooie knappe stoere Meneer Anton. Respect voor je besluit en sterkte met het verlies........ Nu je dromen en ooit ook jullie stoere vriend |(

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:29

Gelukkig zijn er ook nog echte paardemensen, ik dank je voor jou brief!
hier hebben we ook zoiets en dat doet echt pijn,ja gewoon zo een shet maar voor ons is hij zo bijzonder....maar tja nu komen zijn laatste dagen en dat valt iedereen hier enorm zwaar. Hoog bejaard oud en versleten, deze brief geeft de bevestiging aan ons "het paard verteld"

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Open brief aan mijn paard: Meneer Anton. En hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-18 11:28

:(:) @kwita

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 14:39

Zonde, maar wat ik niet begrijp, rechtuit gaat dus wel? Dus dan is er niets aan de hand en kun je wel gewoon rijden of mennen. Dan maak je er toch een bospaard van? Of is dat ineens ook niet meer mogelijk?
En waarom is zoiets dan niet eerder gevonden? En waarom kan het paard het onbelast wel? Dus met longeren zie je ook niets? Dus eigenlijk is ie gewoon als je hem laat keuren goedgekeurd, maar zul je als je M of hoger wilt rijden pas wat merken? Of merk je het al bij lange teugelen en lummelen voor de wagen?

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:38

Misschien de hele brief lezen Germie.

Citaat:
Jouw Facetgewrichten Thoracale wervels T13, T14, T15 T16 en T17 hebben een vorm van artrose, precies onder zadel dus,daarom kan jij geen ruiter dragen en niet lateraal buigen in de bochten

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:44

Mando schreef:
Misschien de hele brief lezen Germie.

Citaat:
Jouw Facetgewrichten Thoracale wervels T13, T14, T15 T16 en T17 hebben een vorm van artrose, precies onder zadel dus,daarom kan jij geen ruiter dragen en niet lateraal buigen in de bochten

ja en dan snap ik het toch niet. Artrose is vaak juist in beweging houden en hoeft dus geen rust te betekenen. Er wordt hier gesproken in geen ruiter dragen en niet buigen. Ik kan me van het niet buigen dus wel wat voorstellen, maar niet de combi met niet dragen omdat dat eerder geen probleem was.
Let wel, het is niet om iemand te veroordelen, maar ik probeer te begrijpen hoe je aan een conclusie komt. Ik probeer er zeg maar van te leren. En zeker ook omdat kennelijk zonder belasting de mogelijkheid tot buigen er wel is? En komt er dan nog zo veel gewicht op de schoft bij het mennen? Ook dat is iets waar ik nu dus benieuwd naar ben. De vragen zijn dus niet bedoelt om te denken dat er een foute conclusie (rust, afgekeurd) getrokken is, maar wel het waarom en of dit zelf te ontdekken is (denk het niet overigens, ik denk dat het vaker voorkomt dan weet).

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-18 21:04

Veel vragen, germie. Ik wil ze best beantwoorden.

Een paard is een prooidier en laat het liefst geen zwakheid zien. Daarbij is Meneer Anton een echt mannetje. Stoer en een bikkel.
Dat je iets niet ziet als mens, wil niet zeggen dat hij geen pijn heeft. Hij loopt door zijn dadendrang door veel heen.

Onbelast betekent voor mij ook dat hij helemaal zijn eigen beweging kiest, zijn eigen tempo.
Als hij begint te werken, kan hij op spierkracht zichzelf goed bewegen. Maar na 10 minuten beginnen de spieren kracht t verliezen en moeten zijn botten de houding overnemen en kan hij zijn wervels niet meer onbewegelijk houden.
En als je dan ook nog een mens en zadel erop legt, maak je het nog veel moeilijker voor hem. Vooral omdat de mens toch hem uit balans brengt en hem "dwingt" anders te lopen al is het maar om de rug te bollen, terwijl hij juist liever holle rug houdt. De facetgewrichten van de wervels kan je het beste op zoeken op google, dit zijn niet de doornuitsteeksels waar jij waarschijnlijk aan denkt. Deze gewrichten wil hij stabiel houden. Een ruiter zit hem in de weg. Vooral bij buigen.

De schoft heeft hier hiets mee te maken, dat zit veel verder naar voren. Deze facetgewrichten zitten onder het zadel. Rijden is geen optie meer. En ik vind dat wij dat ook niet meer moet willen. Dus ook geen bos lummelen. Helemaal geeñ ruiter er meer op. Daarom geven wij hem ook niet weg, omdat er altijd weer mensen zullen zijn dat ze het beter weten en zullen denken dat het wel zou gaan om hem te berijden.

Aan de longe kan hij ook niet buigen, na 10 minuten stopt hij met lopen en gaat hij knarssetanden. Dus longeren is ook geen optie.

Het tuig voor de koets ziit verder naar voren, en drukt veel minder dan een zadel. Het tuig gaat goed. Maar voor de koets heeft hij kracht nodig vanuit het achterbeen en daar komt hij in de problemen met het si gewricht. In het tweespan trekt het andere paard als hij het even niet kan. Langs de boom hoeft hij ook niet in zijn lijf te buigen. De veearts denkt dat het misschien mogelijk is om hem op te trainen in tweespan, uit de trek, dus zonder dat het hem veel kracht kost. We zijn aan het afwegen wat mogelijk is en wat eerlijk is. We moeten hem tegen zich zelf beschermen. Hij wil wel, maar het moet ook kunnen. Dus jouw idee lummelen voor de wagen is lastig als je paard geen lummelpaard is maar een paard dat actie wil.

In de bak mennen kan niet meer omdat je 4 keer een bocht tegen waar hij moet buigen. Hij stopt met voorwaarts lopen als hij last krijgt.
Maar hij is niet kreupel of onregelmatig. Hij gaat niet rennen in paniek. Hij staakt met lopen als het hem niet meer lukt om stabiel te blijven.

Waarom het niet eerder is gevonden? Omdat hij een bikkel is en niet liet zien waar hij last van had. Wat uitverdoven als hij niet kreupel is? wat fotograferen als je niet weet waar het zit? Hij staakt en knarssetandt als hij last heeft.


Longeren is geen optie, onder het zadel geen optie, zijgangen zijn geen optie, buigen in middenlijf zijn geen optie.
.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Open brief aan mijn paard: Meneer Anton. En hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:21

ja, dat is inderdaad lastig. Dus met longeren wel hetzelfde beeld. Dat vroeg ik me ook even af. En ja, ik ken ook paarden die doorgaan. Maar in dit geval lijkt het me inderdaad iets wat je dan niet zomaar ziet of vindt. Het gaat dus wel even, dan verzuurt er iets en dan wil ie niet meer lopen. Dat beeld lijkt me heel raar, want je zoekt het niet in pijn in eerste instantie lijkt mij. Ik probeer het gewoon te rijmen met wat paarden die ik gereden heb, daar had ik natuurlijk ook wel eens issues mee, maar niet zo hoor. Ik kan me gelukkig niet herinneren dat ik hierin ergens te ver gegaan ben omdat een paard toch iets bleek te mankeren. Maar ik hoop het ook niet mee te maken.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 13:57

Wat een droevig verhaal. Fijn dat jullie nu weten wat er aan de hand is. Arm dier! Maar wat heeft hij geluk dat hij bij de juiste mensen is terecht gekomen. Voor hem een geluk bij een ongeluk.

Is het geen optie om met hem te mennen in een tandem constructie? Of is hij daar het paard niet voor? Als hij vooraan loopt hoeft hij helemaal geen kracht te gebruiken... Het moet natuurlijk veilig zijn en blijven :-)

Verder denk ik dat het helemaal prima is om hem als weipaardje te laten staan. Een paard heeft op zich geen arbeid met de mens nodig om een blij en gelukkig paard te zijn.

Respect voor jullie! +:)+

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 14:26

Graag willen wij een aantal problemen aan de kaak stellen. Het keuren en afkeuren van paarden en pony's en de daarbij behorende rapporten die niet bij het paard horen maar van de betalende partij zijn. En ook de cijfers die op een keuringsrapport staan zijn een momentopname en je kunt er geen rechten aan ontlenen, wat dat betreft kunnen ze net zo goed op WC papier geschreven worden.......
Zo kan het voorkomen dat een paard met b.v. kissing spines, glansrijk door de klinische en röntgenologische sportkeuring heen komt.
Waarom zijn alle sportprestaties geregistreerd en alles wat met het medische verhaal te maken heeft geheim.
Om veel leed te voorkomen, voor zowel paard /pony als eigenaar, pleiten wij voor een verplichte registratie van officiële documenten, ook al is het slechts een momentopname.

Recent hebben wij met een tweetal paarden van ons heel wat doorgemaakt.

Wij zijn met de dood bedreigd, en ons huis zou in de brand gestoken worden als we door zouden gaan met waarschuwen van potentiële kopers van ons vorige paard, dat we onder contract verkocht hadden aan een persoon die alleen met hem zou mennen, hij kon nog wel voor de wagen lopen maar niet meer pijnvrij onder zadel vanwege vastgestelde kissing spines.
Nadat deze man een dubbele hernia had gekregen moest hij het paard verkopen, wij mochten hem terug kopen maar hadden inmiddels al een ander paard gekocht.
Er zou gezocht worden naar een nieuwe eigenaar, een menner! Maar helaas werd hij verkocht aan een handelaar, en weer door verkocht en weer door verkocht.
Nu zal hij waarschijnlijk in het buitenland zijn, en hopelijk komt hij bij iemand terecht die net als wij hem laten onderzoeken als hij opnieuw gaat bokken onder het zadel.
En achteraf denken wij, we hadden hem moeten laten inslapen, maar hij had echt plezier en geen pijn in zijn leven als recreatief menpaard.

Vandaag hebben we helaas ons 6 jarige paard af laten maken, omdat we ondanks een volledige klinische en röntgenologische keuring (ook hals en rug) na 9 maanden de diagnose progressieve artrose in haar linker voorkogel hebben gekregen.
We gingen na een paar maanden (toen ze net professioneel beleerd was voor de wagen) terug naar de kliniek waar ook de foto's van keuring waren gemaakt, omdat we een kreupelheidsonderzoek lieten doen op aanraden van een osteopaat die ook afgestudeerd dierenarts is. Bij de röntgenologische keuring was er al twijfel of het een 2 of een 3 was, en er was voor een 2 gekozen vertelde de dierenarts die toen ook de foto's ter plaatse had gemaakt. Wij zeiden dat we dat liever hadden geweten want dan hadden we haar niet gekocht (we hadden haar gekocht om mee te mennen, springen en dressuur en buitenritjes).
Na de buigproef, uitverdoven, scannen en inspuiting met pijnstilling en ontsteking remmers cortisone steroide in de kogel liep ze redelijk, en we hebben na 6 weken weer groen licht gekregen om de arbeid uit te breiden. Na 3 dagen stond ze op 3 benen en wilde de stal niet meer uit, dus weer de dierenarts erbij en metacam gekregen en 2x per dag afspuiten en op rust. Na 2 dagen weer op 3 benen en weer in de trailer naar de kliniek, er zat een hoefzweer vlakbij de rand bij de straal en dat was niet te zien op de foto en ook met knijpen met een tang gaf ze niets aan.
De hoefsmid op de kliniek had wel een klein plekje gezien op de foto en toen kwam na wat weg krabben de troep eruit.
Heel even ging het goed en toen ging ze weer minder rad lopen, weer naar de kliniek omdat ze zich op rechts aangetikt had en haar griffelbeen bleek na foto gescheurd, zalfje mee en het was toch weer haar linkerbeen waar ze kreupel op liep, en er werd veel v.d. oude zool weggehaald en daar zat wat prut en kleine steentjes tussen.
Onze hoefsmid heeft een kunststof zooltje ter bescherming van de zool tussen het ijzer en de zool gezet, want na paar dagen liep ze nog kreupel.
Na 2 weken toch een andere kliniek erbij gehaald en nadat deze arts de kogel zag met aan twee kanten vocht en gaf hij aan dat daar het probleem vandaan kwam.
Voor de zekerheid een buigproef en weer uitverdoven v.d. kogel toch een paar foto's die kon hij vergelijken met de foto's die we al hadden en daar was duidelijk te zien dat er een progressieve vorm van artrose zat.
Hij zei dat de röntgenfoto's v.d. aankoop ook echt een 3 had moeten zijn! De eerder geconstateerde zweer en scheur in het griffelbeen met schiefel zorgde niet voor de kreupelheid, maar de kogel linksvoor wel!

Waar is de bescherming voor een particulier met goed vertrouwen en liefde voor het paard? Waar kan je terecht als het in ons geval voor een tweede keer zo misgaat? Wat is de waarde van een aankoopkeuring, en waar kan je terecht om misverstanden aan de kaak te stellen zonder verstrikt te raken in mitsen en maren op keuringsrapporten en algemene voorwaarden, regeltjes en handen boven het hoofd houden?
Zure verdiende spaarcenten weg, vertrouwen kwijt en een enorm verdriet is wat overblijft...

We kunnen natuurlijk ook gewoon niets zeggen en dit maar keer op keer laten gebeuren. Als je mensen spreekt is er op elke stal of manege, wel iemand met soort gelijke ervaring.
Keiharde euro's regeren,

Ik weet niet of het wat helpt dit te schrijven, niks doen voelt ook zo verkeerd.....

Afbeelding

Afbeelding

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 17:12

beline1 schreef:
Graag willen wij een aantal problemen aan de kaak stellen. Het keuren en afkeuren van paarden en pony's en de daarbij behorende rapporten die niet bij het paard horen maar van de betalende partij zijn. En ook de cijfers die op een keuringsrapport staan zijn een momentopname en je kunt er geen rechten aan ontlenen, wat dat betreft kunnen ze net zo goed op WC papier geschreven worden.......
Zo kan het voorkomen dat een paard met b.v. kissing spines, glansrijk door de klinische en röntgenologische sportkeuring heen komt.
Waarom zijn alle sportprestaties geregistreerd en alles wat met het medische verhaal te maken heeft geheim.
Om veel leed te voorkomen, voor zowel paard /pony als eigenaar, pleiten wij voor een verplichte registratie van officiële documenten, ook al is het slechts een momentopname.

Recent hebben wij met een tweetal paarden van ons heel wat doorgemaakt.

Wij zijn met de dood bedreigd, en ons huis zou in de brand gestoken worden als we door zouden gaan met waarschuwen van potentiële kopers van ons vorige paard, dat we onder contract verkocht hadden aan een persoon die alleen met hem zou mennen, hij kon nog wel voor de wagen lopen maar niet meer pijnvrij onder zadel vanwege vastgestelde kissing spines.
Nadat deze man een dubbele hernia had gekregen moest hij het paard verkopen, wij mochten hem terug kopen maar hadden inmiddels al een ander paard gekocht.
Er zou gezocht worden naar een nieuwe eigenaar, een menner! Maar helaas werd hij verkocht aan een handelaar, en weer door verkocht en weer door verkocht.
Nu zal hij waarschijnlijk in het buitenland zijn, en hopelijk komt hij bij iemand terecht die net als wij hem laten onderzoeken als hij opnieuw gaat bokken onder het zadel.
En achteraf denken wij, we hadden hem moeten laten inslapen, maar hij had echt plezier en geen pijn in zijn leven als recreatief menpaard.

Vandaag hebben we helaas ons 6 jarige paard af laten maken, omdat we ondanks een volledige klinische en röntgenologische keuring (ook hals en rug) na 9 maanden de diagnose progressieve artrose in haar linker voorkogel hebben gekregen.
We gingen na een paar maanden (toen ze net professioneel beleerd was voor de wagen) terug naar de kliniek waar ook de foto's van keuring waren gemaakt, omdat we een kreupelheidsonderzoek lieten doen op aanraden van een osteopaat die ook afgestudeerd dierenarts is. Bij de röntgenologische keuring was er al twijfel of het een 2 of een 3 was, en er was voor een 2 gekozen vertelde de dierenarts die toen ook de foto's ter plaatse had gemaakt. Wij zeiden dat we dat liever hadden geweten want dan hadden we haar niet gekocht (we hadden haar gekocht om mee te mennen, springen en dressuur en buitenritjes).
Na de buigproef, uitverdoven, scannen en inspuiting met pijnstilling en ontsteking remmers cortisone steroide in de kogel liep ze redelijk, en we hebben na 6 weken weer groen licht gekregen om de arbeid uit te breiden. Na 3 dagen stond ze op 3 benen en wilde de stal niet meer uit, dus weer de dierenarts erbij en metacam gekregen en 2x per dag afspuiten en op rust. Na 2 dagen weer op 3 benen en weer in de trailer naar de kliniek, er zat een hoefzweer vlakbij de rand bij de straal en dat was niet te zien op de foto en ook met knijpen met een tang gaf ze niets aan.
De hoefsmid op de kliniek had wel een klein plekje gezien op de foto en toen kwam na wat weg krabben de troep eruit.
Heel even ging het goed en toen ging ze weer minder rad lopen, weer naar de kliniek omdat ze zich op rechts aangetikt had en haar griffelbeen bleek na foto gescheurd, zalfje mee en het was toch weer haar linkerbeen waar ze kreupel op liep, en er werd veel v.d. oude zool weggehaald en daar zat wat prut en kleine steentjes tussen.
Onze hoefsmid heeft een kunststof zooltje ter bescherming van de zool tussen het ijzer en de zool gezet, want na paar dagen liep ze nog kreupel.
Na 2 weken toch een andere kliniek erbij gehaald en nadat deze arts de kogel zag met aan twee kanten vocht en gaf hij aan dat daar het probleem vandaan kwam.
Voor de zekerheid een buigproef en weer uitverdoven v.d. kogel toch een paar foto's die kon hij vergelijken met de foto's die we al hadden en daar was duidelijk te zien dat er een progressieve vorm van artrose zat.
Hij zei dat de röntgenfoto's v.d. aankoop ook echt een 3 had moeten zijn! De eerder geconstateerde zweer en scheur in het griffelbeen met schiefel zorgde niet voor de kreupelheid, maar de kogel linksvoor wel!

Waar is de bescherming voor een particulier met goed vertrouwen en liefde voor het paard? Waar kan je terecht als het in ons geval voor een tweede keer zo misgaat? Wat is de waarde van een aankoopkeuring, en waar kan je terecht om misverstanden aan de kaak te stellen zonder verstrikt te raken in mitsen en maren op keuringsrapporten en algemene voorwaarden, regeltjes en handen boven het hoofd houden?
Zure verdiende spaarcenten weg, vertrouwen kwijt en een enorm verdriet is wat overblijft...

We kunnen natuurlijk ook gewoon niets zeggen en dit maar keer op keer laten gebeuren. Als je mensen spreekt is er op elke stal of manege, wel iemand met soort gelijke ervaring.
Keiharde euro's regeren,

Ik weet niet of het wat helpt dit te schrijven, niks doen voelt ook zo verkeerd.....

[ [url=m/UZ6DLi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Xud0J7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een ellende zeg. Er is geen eerlijkheid in paardenland vanwege het geld.En de paarden worden de dupe.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:53

Allereerst vreselijk dit alles, voor alle paarden die zoiets betreft. Helaas heb ik er zelf ook een gehad, die ondanks rontgenologische en klinische keuring 100% erdoor kwam zelfs 2x helemaal op rug plus hals laten keuren nooit goed aan het lopen onder het zadel is gekomen.
Inwendige echo hebben we nooit gedaan, is ons ook nooit aangeraden. Ik denk nu misschien dat dat wel wat had opgelevert?
Wat ik vooral enorm frustrerend vond is dat het paard altijd na enige tijd weer aangaf ruitergewicht zo onplezierig te vinden maar dat er volgens DA's en specialisten niets aan de hand was. Uren en uren getraind aan de hand, aan de lijnen, van alles geprobeerd en gedaan maar het bleef zo dat ze na een of twee keer rijden (wat dan geweldig ging...) weer terugviel naar terughoudend zijn en niet meer voorwaarts willen t/m zwaar in de staak / levensgevaarlijk gedrag.

En toch vind ik het enorm lastig de vraag die volgt... hoe nu verder? Een paard wat in de wei gelukkig is en nog als gezelschap kan dienen kost wel tig-Euro's per maand / jaar, hoe je het ook went of keert, maar je 'kunt' er dus niets mee... wie kan dit en wie houdt dat vol? Ik heb daar enorm respect voor want het betekent bijv voor mensen dat ze geen ander paard meer kunnen houden waar je wel je actieve sport mee kunt doen... Stel je hebt dus een paard van een jaar of 8, 9, 10, ze kunnen wel 25 worden....

Ik heb er voor gekozen het betreffende paard (ze was toen 6) naar iemand te doen die dit dier gebruikt voor de fok, ja, want op papier / keurings technisch gezien (meerdere malen!) is er niets aan de hand... en het vermoeden is dat het een trauma is maar van wat , hoe en wie/wat? Geen idee. Dus gelukkig was er een verder.... maar dan heb je het over een merrie, niet over een ruin...

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 03:23

Ninx schreef:
Gini schreef:
Fijn om te lezen dat een zogenaamd "once in a lifetime-paard" dat ook echt mag zijn. En niet maar een "zo lang ik mijn droom met jou kan najagen-paard" is geworden.
Klinkt gek, maar ik vind dit een prachtig verhaal.


Mooi gezegd..... want hoeveel paarden met gebreken worden hier 'met pijn in het hart' weggeschoven en vervangen door een vers exemplaar....


ik mag aan nemen dat men die paarden in laten slapen.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:54

pompadour schreef:
Ninx schreef:
Mooi gezegd..... want hoeveel paarden met gebreken worden hier 'met pijn in het hart' weggeschoven en vervangen door een vers exemplaar....


ik mag aan nemen dat men die paarden in laten slapen.

Laat ik het zo zeggen: als die aanname klopte, dan waren er nu veel minder kapotte paarden in de handel. Ik zou willen dat de mensen daar het lef voor hadden, maar vaak kiezen ze voor de makkelijke weg, niet inslapen maar verkopen of weggeven.
Tja...

Daarom heb ik ook respect voor wat TS doet, ze houden het volledig in eigen hand en zorgen er zelf voor dat hun geliefde paard niet meer gaat lijden onder wat wij (mensen) van hem willen. Dat vind ik stoer, zouden meer mensen moeten doen.

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Open brief aan mijn paard: Meneer Anton. En hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 19:26

@beline1 wat een ellende. Twee zulke mooie paarden. Wat een verdriet.
:(:)

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:43

Wat ben jij een super baasje dat hij lekker bij jou mag blijven en dat je doorgegaan bent tot je de oorzaak hebt gevonden! Ik vind het helemaal niet arrogant klinken dat je denkt dat ie het bij jou het meest goed heeft, dat denk ik ook!