Buitenrit op Texel met Belgische trekpaarden bij Jan Plezier

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JosineS

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-01-09

Buitenrit op Texel met Belgische trekpaarden bij Jan Plezier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 18:21

<3 Voor de niet-lezers en plaatjeskijkers: het was super leuk!

Voor degene die meer willen weten, hierbij het verhaal:


Gisteren samen met een vriendin een buitenrit gemaakt op Belgische trekpaarden. We wilden heel graag een keer op een trekpaard rijden en hadden een beetje rondgekeken waar dat allemaal mogelijk was. En aangezien ik zelf nog nooit op Texel was geweest leek ons dit een mooie gelegenheid. We hebben de buitenrit gedaan bij Jan Plezier.

Ik heb geprobeerd vooraf op bokt wat meer informatie hierover te vinden (ik kan toch niet de enige op bokt zijn die dit wil gaan doen), maar kon heel weinig vinden. Het bleek ook dat ze de ritten onder het zadel nog niet zo lang aanbieden. Daarom hier een uitgebreid verslag van hoe wij het hebben ervaren. En natuurlijk de foto’s :D

Het contact vooraf was prima, heel duidelijk en gastvrij. We moesten alleen wel van te voren betalen, maar dat bleek ook wel nodig. Degene die niet vooruit had betaald kwam niet opdagen, en ze houden er toch rekening mee. In de zomer mag je overdag niet op het strand, dus kan je os ’s ochtends, of ’s avonds. Wij hadden gekozen voor de avondrit (de ochtendrit doet het rondje tegenovergesteld).

Daar aangekomen bleken de hoofden van deze paarden toch echt groter dan we ons hadden voorgesteld. Heel erg mooi. Ze waren ook echt onwijs breed en heel machtig om te zien. Ontzettend gaaf. De paarden zien er overigens allemaal prima verzorgd uit en ze staan lekker op het land. De paarden die ook voor de kar lopen hebben ijzers. Een paar rijden (nog) alleen onder het zadel, en die hadden geen ijzers.

De paarden werden voor ons opgezadeld, omdat ze zeker wilden weten dat de zadels er goed op lagen. Je gaat toch drie uur weg, dus als het zadel niet goed ligt, is dat niet fijn voor het paard. Ook het haranchement zag er prima uit, een aantal met een trekzadel, een aantal met een dressuurzadel.

We waren met een klein groepje (ze rijden ook niet met grote groepen), van vier personen en de begeleider. Vervolgens werden de paarden verdeelt. Hierbij werd rekening gehouden met je rijervaring. Aangezien de andere twee meiden wat minder vaak hadden gereden, kregen die de wat rustigere en ik vermoed ook degene met de wat makkelijkere gangen. Ikzelf ben begonnen op Tessa, de benjamin van het stel. Nog maar vijf jaar en nog niet zolang bij de kudde. Mijn vriendin reed op Bella, met de bijnaam het renpaard. We hadden van te voren al overlegd dat we in de pauze gingen wisselen van paard.

Aangezien ik meestal op een dressuurzadel rijd moest ik erg wennen aan het trekkerzadel. Mijn vriendin was gewend op een boomloos zadel te rijden, dus die moest daarentegen heel erg wennen aan het dressuurzadel. We mochten zelf het hoofdstel in doen en er kwam iemand aan met een krukje om je te helpen opstappen. Vervolgens moesten we even kort proefrijden in het land. Zo konden zij zien of je een beetje lekker erop zat, en kan je zelf heel even wennen. De paarden zijn alleen niet gemaakt om rondjes te rijden, dus al snel vertrokken we.

Wij reden vanaf het land gelijk een ruiterpad op in het bos. De meeste ruiterpaden zijn mooi breed, dat hebben de paarden ook wel nodig met hun hoeven. De instructrice begon gelijk met een uitleg over de paarden en zodoende hebben we de hele rit veel gekletst over de paarden en van alles en nog wat. Erg gezellig! Ook werd er verteld dat de paarden gewend zijn aan de lange teugel gereden te worden, heel makkelijk. In het bos lekker gedraafd, later ook stukken galop. De galopstukken zijn redelijk recht, met rustige bochten, omdat de paarden niet heel erg snel wendbaar zijn in het bos. De instructrice keek veel achterom om te zien of het allemaal wel goed ging. Het ging wel hard vond ik zelf, maar dat komt omdat ze echt enorme sprongen maken. Het viel me wel op dat je in galop gewoon kon blijven zitten, lichtrijden was niet nodig zoals ik van te voren had gedacht.

Na ruim vijf kwartier rijden kwamen we aan bij de pauzeplek. Hier konden de paarden worden vastgezet. Ze werden vastgezet aan hun halsband, die ze gewoon omhadden tijdens het rijden. Er was een boomstam waar we even rustig op konden zitten. We kregen koffie/thee of water en een Texelse koek. Erg lekker en er was genoeg voor iedereen. De spullen zaten overigens in zadeltassen.

Na een korte stop zijn we verder gereden en ben ik gewisseld van paard. Voor mij een verademing om weer in een dressuurzadel te mogen zitten, voor mijn vriendin precies contra. We zijn door de duinen naar het strand gereden. Op het strand hebben we twee of drie keer een stukje galop gedaan. De paarden waren hierbij prima terug te houden (omdat je meestal met langere teugel rijd, was een beetje druk al genoeg), er werd niet geracet, maar het ging wel hard. Ik zat toen zelf op Bella, het renpaard. Heel erg leuk, die heeft een ritme van een kleine pony, dus ik schoot erg in de lach, en ze wilde graag heel hard, maar was prima te besturen. Ook lekker door het water gereden, dus behoorlijk nat geworden.

Vervolgens door de duinen en een klein stukje bos weer terug richting stal. Hier nog een drafje en galopje gedaan en toen merkte ik overigens echt wel dat ik erg moe was en dat mijn benen het wel genoeg vonden. De paarden daarentegen hadden er nog zin in!

Teruggekomen hebben we de paarden afgezadeld, ze kregen te eten en werden ondertussen afgespoten en vervolgens in het land gezet, met nog meer eten. Wij kregen nog een bittertje aangeboden, een Texelse strandwandeling, erg lekker. Al met al waren we moe en voldaan, maar vonden we het een super rit!

Om heel eerlijk te zijn vonden we vooraf de prijs nog wel een beetje een drempel, € 60,- per persoon. Achteraf gezien was dit het zeker waard. Je rijdt drie uur, omdat je dan echt een rondje rijdt, anders moet je heen en weer over het drukke deel van het strand, niet echt ideaal. Daarnaast kosten de paarden in onderhoud ook wat meer dan een gewoon paard. En je krijgt wat te drinken en een koek in de pauze, dus dan valt het eigenlijk wel weer heel erg mee. Het was het zeker meer dan waard.

Om niet geheel ongenuanceerd positief te zijn, een kleine kanttekening.
Bij aankomst was het erg druk, ook met mensen die ruiters komen afzetten, de mensen die nog bezig waren met andere paarden die voor de kar hadden gelopen en de mensen die aan het zadelen waren. Een kleine voorstelronde en wat uitleg was hier prettig geweest, maar anderzijds had je hier ook nog genoeg tijd voor tijdens het rijden.

Houd er rekening mee dat je na de rit naar de bakker wil rijden voor de koek, en naar het wijnhuis voor het bittertje, deze waren erg lekker!

En mijn rijlaarzen vonden het strand niet heel erg leuk, met name de rits, maar na een wasbeurt en wat vet waren mijn laarzen toch ook tevreden en voldaan.

Verder kregen wij te horen dat ze ook aan het nadenken zijn over bijvoorbeeld dagtochten met lunch etc. Dus mocht je iets anders willen dan wat er op de site staat, zeker de moeite waard om te informeren.

Een heel verhaal, maar het was dan ook echt ontzettend leuk en zeker voor herhaling vatbaar. Heb er nu alweer zin in!

Groot hoofd:
Afbeelding
De paarden klaar voor vertrek:
Afbeelding
Vlak voor de pauze, een kwestie van op het juiste moment nemen. Ze had last van een vlieg, schudde even met haar hoofd, maar ze lijkt wel een wilde hengst! _O-
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZKIDCMFF.jpg
Ik op tessa:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-H7GXPTLI.jpg
De paarden in de pauze:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MZGI6PEJ.jpg
Opweg naar het strand:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-F3MMDE7L.jpg
En nog even ikzelf op strand :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XSQOMDIW.jpg
Met een echte trekpaard houding <3
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HNAKCFZQ.jpg
In draf (en ook galop) door het water:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FNC68XUC.jpg
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 25-08-12 10:17, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto's in links gezet, maximaal 2 zichtbare afbeeldingen toegestaan.

Petra83

Berichten: 149
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Leerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:40

Wat leuk, ik ben jullie gisteren tegen gekomen! Ik was met een andere groep mee en zat op een paint!
Het zag er erg leuk uit en een mooie kleine groep.
Ik dacht nog zou ik dat van de week nog een keer doen!

JosineS

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-01-09

Re: Buitenrit op Texel met Belgische trekpaarden bij Jan Plezier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 18:44

Petra, jullie liepen toch met z'n tweeën? Of heb ik nu een andere paint in gedachten (of heb ik de rest van de groep over het hoofd gezien :o ). Het is echt een aanrader en een mooi stuk van Texel wat je ziet.

Petra83

Berichten: 149
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Leerdam

Re: Buitenrit op Texel met Belgische trekpaarden bij Jan Plezier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:50

Nee, ik zat tussen de fjorden en haflingers en zat dus als enige op een paint.
Ik ben beetje bang dat ik enorme spierpijn krijg van zo'n trekpaard en ik vind de prijs inderdaad ook aan de hoge kant. Wel denk ik dat de gemiddelde leeftijd wat hoger ligt, want bij ons waren er ook jongere meiden. Misschien ga ik toch even keer kijken bij Jan Plezier

JosineS

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-01-09

Re: Buitenrit op Texel met Belgische trekpaarden bij Jan Plezier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 18:58

Haha, om heel eerlijk te zijn kan ik me dat da nniet eens herinneren :o Ben zo opgegaan in het paardrijden. Spierpijn valt tot nog toe erg mee, had ik wel verwacht dat ik heel erg zou krijgen... En de prijs, het is even een drempel, maar je krijgt er dan ook echt vrij veel voor terug.

JosineS

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 19:56

Ook nog even een filmpje van de galop het strand:

Beetje wiebelig, maar degene die filmde zat zelf ook op een paard.

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Re: Buitenrit op Texel met Belgische trekpaarden bij Jan Plezier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:03

Gaaf Josine! Misschien ook idee voor onze meeting! Ergens volgend jaar ofzo!

Yordi1989

Berichten: 27
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Maarssen

Re: Buitenrit op Texel met Belgische trekpaarden bij Jan Plezier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:54

Leuk wil ik ook een keer doen!!

kokkiesanne

Berichten: 28
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Texel

Re: Buitenrit op Texel met Belgische trekpaarden bij Jan Plezier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:29

Ziet er leuk uit.. Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben gehad..!!

__nina

Berichten: 2772
Geregistreerd: 28-01-09

Re: Buitenrit op Texel met Belgische trekpaarden bij Jan Plezier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:33

Wat leuk! Ik ben een paar weken terug ook een rondje mee geweest, echt een geweldig gevoel zo'n trekpaard.
Wie hadden jullie mee als begeleiding?

JosineS

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-01-09

Re: Buitenrit op Texel met Belgische trekpaarden bij Jan Plezier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 09:55

_nina, om heel eerlijk te zijn weet ik haar naam niet mee, maar ze helpt in de zomer mee, anders hebben ze een vakantiehuis voor grote groepen (schoolkinderen etc.). Ook al doet ze dit alleen in de zomer, deed ze het erg leuk en was ze ook gediplomeerd etc. Sanne doet (volgens mij) ook veel van die tochten, maar die was het niet.

__nina

Berichten: 2772
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:50

JosineS schreef:
_nina, om heel eerlijk te zijn weet ik haar naam niet mee, maar ze helpt in de zomer mee, anders hebben ze een vakantiehuis voor grote groepen (schoolkinderen etc.). Ook al doet ze dit alleen in de zomer, deed ze het erg leuk en was ze ook gediplomeerd etc. Sanne doet (volgens mij) ook veel van die tochten, maar die was het niet.

Okee, heet ze toevallig marleen? Dat is namelijk mijn tante!

JosineS

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 14:19

__nina schreef:
JosineS schreef:
_nina, om heel eerlijk te zijn weet ik haar naam niet mee, maar ze helpt in de zomer mee, anders hebben ze een vakantiehuis voor grote groepen (schoolkinderen etc.). Ook al doet ze dit alleen in de zomer, deed ze het erg leuk en was ze ook gediplomeerd etc. Sanne doet (volgens mij) ook veel van die tochten, maar die was het niet.

Okee, heet ze toevallig marleen? Dat is namelijk mijn tante!

Haha, dat zou heel goed kunnen. Wat si de paardenwereld dan toch maar weer klein!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Buitenrit op Texel met Belgische trekpaarden bij Jan Plezier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:23

Leuk zeg!

Ik heb het overwogen, maar vond het echt te duur. Maar zo te zien wel een hele bijzondere ervaring :)

Marij120462
Berichten: 570
Geregistreerd: 29-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:59

Hallo allemaal, ben nieuw hier op Bokt en heb een vraagje. Ik ga van 2 t/m 7 oktober naar Texel met mijn eigen pony (kruising Tinker). Helaas kan degene waar ik mee zou gaan niet mee maar ik ga toch. Ben nu op zoek naar iemand die daar mee wil gaan rijden want alleen is ook maar alleen. Lekker samen over het strand en naar het bos. Ik verblijf bij stal Astrid. Ik ben trouwens 50 jaar mocht dat voor iemand belangrijk zijn.

kimberleydam

Berichten: 27
Geregistreerd: 16-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 00:01

wauwie leuk verhaal lijkt me ook super leuk over het strand en duinen dat wil ik ook graag deze zomer nog doen maar eerst ga ik over een week een buitenrit doen op de shires ben erg benieuwd
en ik ga even kijken bij die stal waar jij dit heb gedaan

groetjes kimberley

IloveAnoukje

Berichten: 1025
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:57

ooe leuk! ik ga in de zomer ook naar texel

JobR

Berichten: 83
Geregistreerd: 22-02-10
Woonplaats: Brummen

Re: Buitenrit op Texel met Belgische trekpaarden bij Jan Plezier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 17:03

Jaren terug hebben wij bij jan plezier een huifkartocht gemaakt met de belgen voor de kar. Prachtige ervaring en paarden liepen er goed bij!

Echt een aanrader dus

angelastolk

Berichten: 579
Geregistreerd: 27-07-13
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:03

Leuk dar je een verslagje hebt geschreven!
Ik ga dinsdag zo'n strandrit maken, lijkt me super leuk!

trollenranch
Berichten: 136
Geregistreerd: 14-11-08
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:03

Oh ja, dit is echt een aanrader!. Leuk verslag heb je gemaakt. Ik heb deze rit vorig jaar met mijn dochter gemaakt. Hier thuis zit ik nooit meer op het paard, maar op zo'n bels wilde ik een keer meemaken. Wat een sublieme rit. Die 60 euro dubbel en dwars waard. Je gaat door een prachtig stuk natuur van Texel, echt heerlijke betrouwbare paarden, en goede, verantwoordelijke leiding mee, die van alles vertelde over het eiland.
Ik heb een week niet kunnen lopen van de spierpijn, maar wat was dat genieten!

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Buitenrit op Texel met Belgische trekpaarden bij Jan Plezier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:07

men ziet wel dat topic al 2 jaar oud is?

JosineS

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-01-09

Re: Buitenrit op Texel met Belgische trekpaarden bij Jan Plezier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 13:17

Kun je nagaan hoe leuk het is ;)