Mijn meisje haar laatste dag

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Mijn meisje haar laatste dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 20:49

Gisteren hebben we de zwaarste beslissing in ons leven moeten nemen. We hebben een einde gemaakt aan het leven en lijden van mijn merrietje. Weder kerende kreupelheid, vierde keer in 4 jaar kreupel aan hetzelfde been zonder een echte duidelijke reden. Daarbij kreeg ze ontstoken kieswortels op de foto's.
Vrijwel direct zeiden we al dat het klaar was voor haar, kon het niet meer aan zien elke keer weer die pijn op haar gezicht te zien.
Twee manden heeft ze nog heerlijk genoten van haar leventje op de pijnstillers. Heerlijk scharrelen de hele dag en constant haar eigen ding doen. Zich nergens zorgen om maken en gewoon voor het eerst in haar leven weer echt ongedwongen vrij paard zijn.
We hadden eigenlijk direct wel besloten haar naar de slacher te brengen. Het wijffie heeft altijd een hekel aan veeartsen en prikken gehad. Alleen al om haar been te scannen moesten ze haar elke tien minuten bij verdoven met een praam op en een beentje in de lucht bleef ze slaan naar de veeartsen. Ik wilde absoluut niet zien dat ze de laatste 10 minuten(of misschien zelfs wel langer) zou vechten tegen alles en iedereen.
Gezocht en gekeken op internet en besloten dat ze naar de welbekende Jan van der Veen in Nijkerk zou gaan(waar de excursies ook worden gehouden). Het gaf me zo'n geweldig goed gevoel na een telefoon gesprek en wist dat het goed zat.

Mocht je een zwakkere maag hebben bepaal dan zelf of je het volgende leest, ik steek niets onder stoelen of banken en zal zoveel mogelijk 'smerige' details nuanceren.

Gisteren was de grote dag de belangrijkste dag in onze relatie. Na de paspoort en chip controle was het afwachten. Kregen koffie en konden ongedwongen ons ding doen.
Hebben voornamelijk veel tijd doorgebracht met het mooiste meisje heerlijk geknuffelt en getroetelt. Meisje vol gestopt met peentjes en appels en d'r hooi netje was ook goed in trek.
Na wat rondhangen besloot ik te kijken bij het uit elkaar halen van het eerste paard van de dag(wij waren nummer 5 geloof ik). Ik vond het zoiets moois om te zien hoe ze het dier met respect en precizie(weet even niet meer hoe ik dat schrijf ;) ) ontleed werd tot een product. Ik had verwacht er misselijk of op z'n minst onpasselijk van te worden maar het viel me alles mee.
Er was nog één paard voor mij en besloot toch een belangrijke vraag te stellen aan Jan, of ik haar zelf vast mocht houden tijdens het schieten. Zijn antwoord was heel duidelijk 'Dat mag, maar denk erom dat het niet mooi is. Het is een volbloed en die stuipen erger dan andere paarden dus het kan zijn dat het heel lelijk is'. Maakte me niet uit, ik heb zo veel meegemaakt met haar dus waarom zou ik er niet bij zijn in haar laatste seconden?
Toen was het de tijd, ik haalde haar met trillende handen en stromende tranen uit de trailer om de ja hoe noem je het...'schietzaal' in te gaan. Ze keek een beetje om zich heen zoekend waar ze was. Vervolgens stapte Jan op de trap. Nieuwsgierig als ze was keek ze zijn kant op. Één hele luide klap en nog voor je het geluid kon verwerken was ze al weg op de grond. Tot mijn allergrootste opluchting gaf ze slechts drie klappen als stuiptrekkingen en lag ze dood stil. Haar bovenlipje trilde nog iets maar verder bewoog ze niet, ze heeft zelfs niet mer de voorbenen gestuipt.
Direct na haar val sloeg Jan zijn enorme armen om me heen en drukte me tegen zich aan 'Je hebt het goed gedaan voor je paard'.
Ik heb haar nog geaaid terwijl ze daar lag, er was een enorme rust en opluchting in haar ogen te lezen. Ik werd meegenomen naar boven toe om het opheisen en bloeden niet te zien. Mijn vriend moest de trailer aan de kant zetten en kwam daarna bij mij zitten. Omdat we hadden gevraagd of ze haar voorbenen konden 'open maken' om te kijken of er misschien iets te zien was waarom ze steeds kreupel was werd Jan geroepen om de benen te bekijken. Uit enige nieuwsgierigheid liepen we mee naar beneden, als we dingen zouden zien die we niet wilden zijn hadden we naar buiten gestapt maar het tegendeel was waar. We hebben alles gezien behalve het onthoofden.
Ik vond het zelfs prachtig om te zien hoe enorm dik die spieren nog waren op haar achterbenen(ze was immers 100 kilo te licht maar die dijen waren nog zo ontzettend bespierd en zo mooi van vorm. Dat haar vel er niet in eens af kwam doordat het zo dun was. Alles alle kleine dingetjes, hoe mooi de ingewanden wel niet zijn, hoe prachtig alles nog eruit zag onder het schitterende maar getekend door het leven velletje.
Jan was de mannen aan het uitleggen wat de bedoeling was met de benen en deze hebben ze tot de knieën en hakken eraf gehaald. Samen met Jan hebben we de voorkogels open gemaakt. Eerst links, die viel mee, al schoof Jan zonder enige moeite de aanhechting van haar pees los 'Daar heeft ze genoeg pijn aan gehad, het ligament is helemaal verbeend, elke stap dat ze het been naar voren moest brengen heeft haar zeer gedaan'. Vervolgens haar andere kogel, hij sneed met een vlijmscherp mes het vel door en het moment dat hij het opzij schoof zag ik het al. Haar kogel was zo'n drie kwart gekneusd, hele dikke bloeduitstortingen en lagen litteken weefsel. Eveneens hier konden we het ligament zo losschuiven. Jan keek me aan en de woorden die hij toen zei doen me ontzettend veel 'Het klinkt misschien heel raar, maar je mag echt trots zijn op jezelf dat je een eind aan het lijden van je paard hebt gemaakt, dit was de enige juiste keuze voor dit dier'.
Samen met Jolliegirl hebben we haar achterbeen ook nog open gemaakt(hier zat een dikke bult op die door de dokters onverklaarbaar was). Dit was een enorme keihard bult met bloedstriemen erdoor.

Ik heb geen enkele vraag meer. Ik heb haar leven met een heel goed gevoel afgesloten. Ik weet dat ze niet geleden heeft. Ik weet dat dit de beste keuze voor haar was.

Doe met deze informatie wat je wilt, gebruik het als motivatie of verklaar me voor gek. Maakt voor mij heel weinig verschil maar laten we wel heel eerlijk zijn dat dit MIJN ervaring is. Hou respect voor mijn keuze.

JuliaMaria
Berichten: 4230
Geregistreerd: 28-10-09

Re: Mijn meisje haar laatste dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:52

Wauw dapper hoor.... Fijn dat je nu weet wat er aan de hand was, en dat het duidelijk de juiste beslissing is geweest. :)

Heel veel sterkte ermee meid, je bent stoer! :(:)

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:53

Ik heb er maar 1 woord voor: RESPECT, dat je dit zo hebt kunnen doen.

Limegroen
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:55

Ik heb zeker respect voor je keuze!
En ik denk dat het wel een opluchting voor je is dat je eindelijk weet wat je paardje zoveel pijn gedaan heeft.

Veel sterkte er mee!

Resfeber
Berichten: 4167
Geregistreerd: 24-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:57

Een betere eigenaresse had dit paard zich niet kunnen wensen.
Lief dat je tot het laatst bij haar bent geweest. 't Was een top paard. :j

Goede keuze die je hebt gemaakt, sterkte alsnog.
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 13-08-11 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

tassie73

Berichten: 744
Geregistreerd: 16-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:57

Klinkt raar maar........SUPER gedaan :j
Je zal haar nog heeeel erg missen maar het verzacht de pijn wel dat je er heeeeeel goed aan hebt gedaan

Autumnn

Berichten: 8047
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:58

Knap van je zeg, je paard mocht echt blij zijn met zo'n baas als jij!
Ook dat je haar vast hield tot aan haar laatste seconden..
Niets meer als respect voor je!

meelanor

Berichten: 181
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Alphen (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:59

Ik hoop dat als het nodig zou zijn (hopelijk niet) ik ook de moed op kan brengen om het zo af te ronden.

Goed gedaan! ze kan nu rusten.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:59

Dapper hoor. dapper dat je deze moeilijke beslissing hebt kunnen nemen. Dapper dat je haar op het moment zelf vast hebt kunnen houden. Ik heb bewondering voor je dat je de voorbenen wilde zien. Nu weet je wat ze mankeerde en je weet nu ook dat dit de enige juiste beslissing was voor je paard. Ik denk dat ondanks je verdriet en het gemis je toch wel vrede kunt hebben met je beslissing.
In ieder geval wil ik je nog veel sterkte wensen want het gemis blijft.

tinkerfunss

Berichten: 1374
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:00

Heel knap dat je dit heb gedaan! fijn dat het de juiste keuze is geweest!
ik weet niet wat ik zou doen, als het zover is, slager is het vriendelijkst, maar daarna lijkt zo raar, en inslapen duurt zo lang. Ik hoop maar dat hij vredig zelf zal sterfen! :) hoef ik geen keus te maken!

esthervannes
Berichten: 43
Geregistreerd: 30-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:01

pff wat een verhaal. ik word er emotioneel van. Knap van je.

Bellarose
Berichten: 2320
Geregistreerd: 06-02-07
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:01

Van mij ook respect. Het is een ontzettend moedige beslissing die je toch 'maar even' moet nemen. Veel sterkte met het verwerken, want het blijft natuurlijk ontzettend moeilijk!

Zira1994

Berichten: 1263
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:02

RESPECT !! _/-\o_ _/-\o_ echt waar alleen maar respect heb ik voor je +:)+ zo'n keuze kunnen maken en je paardje tot op het eind begeleid !! Fijn dat je nu weet dat je idd de juiste keuze hebt gemaakt. heel veel sterkte met dit verlies!! :(:)

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 21:05

bedankt voor de reacties. Het gemis is enorm, er is een heel groot gat in ons leven gevallen maar dat vult zich wel weer met herinneringen aan haar. Het doet me zo veel goed om alles gezien te hebben. Ook bij de andere paarden, alles gaat exact hetzelfde bij ieder dier, met respect voor het lijf.

charissiej
Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-03-06
Woonplaats: Zuidland

Re: Mijn meisje haar laatste dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:06

Ik kan niets anders zeggen: RESPECT! En HEEL veel sterkte! Ik zou zelf niet bij het schieten hebben kunnen staan denk ik, al ben ik 23 mei wel bij het inslapen van de mijne geweest, maar ik vind het echt dapper!

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:07

ik hoop dat als t ooit zo ver is, ik net zo sterk kan zijn.... respect

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:09

Ik vind het knap hoe je dit hebt gedaan, eerst je paard naar de slager en ook nog kijken wat er nou precies aan de hand is.
Ik denk dat dit je ook rust geeft dat je nu wel weet wat er aan de hand was.
je hebt je paard een lijdensweg bespaard door zo dapper te zijn.
Alsnog veel sterkte.

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:09

Ik ben niet zo snel ergens van onder de indruk maar hier word ik even stil van. Het gemis en de pijn wordt er niet minder van maar je kan nu met 100% zekerheid zeggen dat je de juiste beslissing genomen hebt.

anneM_Ajax

Berichten: 2594
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Breukelen UT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:12

Respect, diep respect. Wat ongelooflijk mooi dat je haar einde zo hebt mee kunnen maken.
En jeetje haar benen, zo erg. Het was idd de juiste keuze.
Heel veel sterkte met het verlies van je mooie merrie!

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:13

Respect voor jou, echt mijn allerdiepste respect.

4 jaar geleden heb ik ook voor deze keus gestaan, die man is echt super, en met een hart voor paarden.
Het is niet het leukste om mee te maken, maar ook ik heb er van geleerd, dat dit vele malen vrediger is dan inslapen (imo)

Heel erg veel sterkte bij het verlies. En fijn dat je iig weet wat je meisje mankeerde, en dat je nu zeker weet dat je keus 100% goed is geweest.

Dikke dikke knuff!

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:15

Super gedaan meid en heel veel sterkte de komende tijd! Ook heel fijn dat jullie nu precies hebben kunnen zien wat er scheelde en dat je 100% zeker bent dat dit dé beste beslissing was om voor haar te nemen. Ze heeft een top-baas aan jou gehad.

VinandoW
Berichten: 522
Geregistreerd: 09-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:15

Ikv heb zoveel respect voor je! Ik hoop dat ik het net zo kan doen als het tijd is.. Sterkte

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:15

RESPECT! het is de moeilijkste en pijnlijkste beslissing maar wel de beste beslissing en absoluut het allereerlijkste tegenover je paard.
Je bent een voorbeeld v vele anderen! veel sterkte met het verwerken vh verlies van je prachtige paard

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:16

Ik zou het zelf echt niet kunnen op de manier waarop jij het gedaan hebt maar ik heb er wel respect voor. Met eigen ogen kunnen zien dat het echt de enige juiste beslissing was is wel een kleine troost... Heel veel sterkte..

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:17

Goh dat je dat zo gedaan hebt is een mooie bewuste keuze maar zoiets zou ik echt voor mijn paard absoluut niet willen.