paard opgehaald van wei ziet er niet uit!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pipo123
Berichten: 184
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: home

paard opgehaald van wei ziet er niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 21:59

Hallo dit moet ik even kwijt,

Ik heb van de week m'n paard opgehaald van de wei, was eigenlijk niet de planning maar naar omstandig heden toch meegenomen. Ik ging er naar toe, opfok bedrijf, om een ander paard weg te brengen, die moet een jaartje op rust dus ik dacht "mooi" effe bij m'n andere paarden kijken hoe het met ze gaat.
Met m'n jonge paardjes gingen super maar toen ik bij m'n oudere paardje (16) kwam dacht ik die gaat mee.
pfffff schrok me rot hij zag er werkelijk waar niet uit. Hij stond op het "vetste" land met de merrie's met veulens maar was brood mager. Nou was hij toen hij erheen ging dat zeker niet maar twee maanden terug was hij apart gezet omdat hij niet kon wennen in de groep.
Hij heeft een tijdje met een merrie apart gestaan die moest veulenen en daarna met haar mee de groep ingezet waar hij nu in stond.
Ik baal er echt gruwlijk van dat ik hem op het land heb gezet, heb hem nu thuis en begint eindelijk weer zichzelf te worden. Attent op andere paarden en mensen,hij krijgt weer kleur, glanst weer en er zitten weer wat kilo's aan.
Ik heb hem overigens naar het weiland gebracht omdat hij een blessure had waardoor hij op rust moet die blessuure lijkt helemaal over dus vandaag weer ijzers eronder gezet morgen weer rijden rustig aan beginnen.
pfff baal er erg van dat ik 'm heb weggebracht had hem beter op stal kunnen houden maar toendertijd dacht ik hem een plezier te doen op de wei i.p.v. 4 weken boxrust en 2 maanden stappen aan de hand.
Heeft iemand dat ook wel eens gehad dat z'n paard niet kan wennen op het land?
bedankt voor het lezen moest het even kwijt

kaill87

Berichten: 536
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: ergens in Nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:04

Jeetje dat is zeker ff schrikken..
Ben je tussendoor niet meer wezen kijken dan ?
Gelukkig staat ie nu weer lekker thuis, het komt vast weer goed hoor..

Mijn paard kan echt niet op het land. Hij staat wel in een hit-actiefstal in een kudde en dat gaat goed al heeft dat ook een hele lange tijd geduurt. Maar het land is niks voor hem, hij moet echt op het terrein zelf blijven en af en toe mensen zien. Afgezonderd met een kudde op het land vind ie niks.. Gaat net zo lang staan brullen tot je hem haalt. Als ik hem nu 24/7 op het land zou hebben staan blijft er niks van hem over.
Nu zet ik hem er gewoon af en toe een uurtje op en blijf ik er lekker bijzitten in het zonnetje, dan gaat het goed.

Succes met je paard !
Laatst bijgewerkt door kaill87 op 31-08-09 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:05

Wat vervelend joh, dat is inderdaad niet leuk. Denk je er goed aan te doen, maar gebeurd het tegenovergestelde. Dat is vervelend.

Wij hebben het gehad met een jong paard. Die kon ook niet wennen in de groep en was ook broodmager. Thuis knapte hij ook weer snel op, maar hij heeft het slecht gehad op het land.

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Re: paard opgehaald van wei ziet er niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:08

Die van mij gedijde in de opfok op het land juist prima, maar in de winter in de groepsstal niet echt. Ze was niet dominant genoeg om voor zichzelf op te komen en kreeg dan regelmatig klappen. Dan at ze ook gelijk niet meer.

pipo123
Berichten: 184
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 22:09

@kaill87: dankje ja baal echt. Ben wel wezen kijken toen ze belde dat hij apart was gezet van de groep nou toen was het echt een drama, maar dacht die trekt nu wel bij. maar niet dus.

Apple

Berichten: 76227
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: paard opgehaald van wei ziet er niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:11

Ik herken dergelijke verhalen wel ja :-) Die van mij doet het ook niet zo goed op het land en zo ken ik er wel meer.

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:12

Sneu als ze er zo bij staan. Ik kan me wel voorstellen dat je nu blij bent dat je hem thuis hebt staan, toch? Maar leuk is anders. Kan me ook wel indenken dat je een dubbel gevoel hebt hierbij. Het kan in feite nu alleen nog beter gaan met hem.

Noon
Berichten: 2018
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Overijssel, Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:12

Diane65 schreef:
Die van mij gedijde in de opfok op het land juist prima, maar in de winter in de groepsstal niet echt. Ze was niet dominant genoeg om voor zichzelf op te komen en kreeg dan regelmatig klappen. Dan at ze ook gelijk niet meer.


Dit heeft die van mij ook. In een kleine groep gaat het goed, maar in de opfok heb ik hem terug moeten halen.

pipo123
Berichten: 184
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: home

Re: paard opgehaald van wei ziet er niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 22:48

@diane65 ja ben inderdaad als een kind zo blij dat hij weer lekker in z'n stalletje staat te genieten van alle aandacht.

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: paard opgehaald van wei ziet er niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:51

Vervelend dat je paard zo achteruit is gegaan! Misschien was het niet de ideale groep voor hem en kon hij geen maatje vinden en zat hij daardoor niet lekker in zijn vel.

Maar ik lees dat je er morgen weer op wilt stappen. Zou je niet liever rustig aan beginnen met longeren? Want als je paard 4 weken op het land + 2 maanden gestapt is (aan de hand) dan zou ik het zelf wat rustiger opbouwen. Vanwaar die haast?

MidnightStar
Berichten: 38
Geregistreerd: 31-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:54

Mijn pony ging paar maandjes gelede in de wei met 2 haflingers een fjord en een paard, het ging heel goed en het was rustig ik kwam terug..
Zaten ze allemaal als een paar gekke achter mijn pony aan te rennen..
Dat zag er ook zielig had ik hem er snel uitgahaald..
Volgende dag kreupel ..
Gelukkig 1/2 dagen erna weer goed.. ;)

knollentuin
Berichten: 10409
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:57

Ja ik heb ook zo een paard die zit liever naast ons op het bankstel dan dat ie in de wei staat! nou ok een paar uurtjes dan maar dan weer snel eruit want anders springt ie zelf de wei uit en kom je m in de schuur tegen...die wordt gek als ie 24 u moet en een heel hoog hek

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:00

Jeetje echt vervelend dat je hem zo aantreft, vind het ook niet netjes van de stalhouder eerlijk gezegd...

_Sigrid_ schreef:
Maar ik lees dat je er morgen weer op wilt stappen. Zou je niet liever rustig aan beginnen met longeren? Want als je paard 4 weken op het land + 2 maanden gestapt is (aan de hand) dan zou ik het zelf wat rustiger opbouwen. Vanwaar die haast?


Zo te horen was het iets met een pees oid? Dan is longeren uit den boze en stappen op de harde ondergrond (evt onder het zadel) veel beter. Rustig opbouwen kan ook zijn: beginnen met 15 minuutjes stappen, bijv naar dorp en terug(zo is het hier) en dat steeds uitbreiden. Is minder zwaar dan longeren hoor!

Veel succes met hem, sommige paarden zijn nu eenmaal niet geschikt als kuddedier. :P

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:05

Peesprobleem haal ik niet uit het verhaal, maar het zou kunnen inderdaad. Longeren is dan geen goede opbouwer. Maar als ik lees: "rijden rustig aan beginnen" dan denk ik weer eerder aan werken in de bak dan aan stappen onder het zadel.
Viel me gewoon even op, that's all.

pipo123
Berichten: 184
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 23:07

@sigrid in de tweede groep hij had ook niet echt een maatje nee.
Ja morgen ga ik er weer op. Hij heeft 3 maanden op het land gestaan niet gestapt dat moest als ik hem thuis had gehouden.
De afgelope dagen heeft hij veel op de molen gestaan zodat hij nog wel genoeg gecontroleerde beweging heeft gehad. Ik ga hem niet longeeren omdat hij dan te veel energie heeft en kan hem niet rustig houden aan de lijn zonder bijtezetten. Op de paddock is hij ook te druk en aan de hand wandelen is lastig met hem hij krijgt al weer praatjes en dan is er op veiliger, kan ik rustig beetje stappen en draven. Als hij te veel spanning krijgt kan ik dat rustig laten afvloeien.
Ik ga hem niet rijden om te trainen maar voor de afwisseling zodat hij lekker z'n beweging en aandacht krijgt i.p.v. 4 x daags molen 30 min.

lees net laaste bericht: Was een probleem met aanhechting v.d. pees. i.d.d.

pipo123
Berichten: 184
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: home

Re: paard opgehaald van wei ziet er niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 23:11

@janejansen: Ik verwijt de stalhouder niets, die bellen altijd keurig als er iets is soms wel iets te dat ik denk "hallo een wondje kan gebeuren" en die hadden tijdens telefonisch contact tussen door gezegd dat ze 'm niet echt dik konden krijgen.

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:38

pipo123 schreef:
@janejansen: Ik verwijt de stalhouder niets, die bellen altijd keurig als er iets is soms wel iets te dat ik denk "hallo een wondje kan gebeuren" en die hadden tijdens telefonisch contact tussen door gezegd dat ze 'm niet echt dik konden krijgen.


Okee gelukkig dan maar!

Succes met het opbouwen weer! Stappen op de harde ondergrond en koud afspoelen is nu het beste denk ik.

pipo123
Berichten: 184
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: home

Re: paard opgehaald van wei ziet er niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:39

bedankje, harde ondergrond is wel goed ja goeie tip.