eerste poging :).

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

eerste poging :).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 20:48

Hallo,

Ik ben vandaag bij mijn verzorgpaard geweest, dat al een lange tijd stilstaat. Eigenlijk hartstikke zonde, als je weet hoe hij vroeger wedstrijden liep etc. Zijn eigenaresse heeft zelf weinig verstand van paarden, en durft daarom ook niet meer te rijden. Nu ben ik veel te onervaren om zelf te gaan rijden. Maar ik kan het niet aanzien dat hij alleen maar stilstaat. Nu wilde ik hem gaan longeren, maar wist niet of hij nog de commando's 'kent'. Daarom had ik hem bij een halstertouw gepakt en heb ik enkele rondjes met hem gestapt. Tijdens het stappen enkele malen 'halt' of 'ho' gebruikt om hem halt te laten houden. Dat ging netjes. Vervolgens heb ik nog geen hele baklengte met hem gedraaft aan de hand. Door middel van het commando 'drrrraf' en zelf een beetje te versnellen. Vervolgens weer 'ho' gebruikt om hem terug naar stap te brengen waar hij meteen op reageerde (eerder dan ik verwacht had, dus ik rende nog terwijl hij stapte zoiets haha). Vervolgens heb ik hem nog een keer het commando 'draf' gegeven en hij ging netjes over in een draf. Net zoals stap eerder dan verwacht, dus ik kon er achter aan hoddelen.
Daarna heb ik nog eventjes rustig met hem aan de hand gestapt. En heb hem tussendoor ruim beloond, voor het goed luisteren.

Waarom ik er vooral zo trots op ben, is de manier waarop. Het leek alsof hij er echt plezier in had. Vrolijke uitdrukking op zijn hoofdje, oortjes naar voor, hoofdje heel trots. Vond het echt leuk! Wil dit nu langzaam met hem opbouwen, tot hij aan de longeerlijn kan.
Ik heb niet te hard gedraafd met hem, gewoon sukkeldrafje. Wat voor hem al genoeg was (zowiso fijn voor mijn gekneusde teen haha!). Dus ik overdrijf niets met hem, en wil ook niets overhaasten. Lekker op een rustig tempo weer aan het werk.

Moest dit even van mij afsschrijven. Vond het zo leuk!
Dankje voor het lezen :).

R0oszs
Berichten: 2762
Geregistreerd: 18-12-08

Re: eerste poging :).

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:50

wat leuk :D

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: eerste poging :).

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:54

Zo te horen kan hij al wel aan de longeerlijn!
Leuk dat het zo goed ging. Succes verder.

Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 20:56

Pollewoppy, vast wel. Maar durf het niet te overhaasten. Wil eerst een paar keer met hem aan de hand lopen. Ook om te kijken wat hij zover wel aan kan. Het is een erg onzeker dier merk ik.. Schrikachtig, zenuwachtig etc. Met extra begeleiding, en snuffelmomenten (kijken wat voor een voorwerp is het?) Gaat het zowiso beter... ook tijdens poetsen is dat zo.

Trouwens wel bedankt :).

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:56

Wat leuk!!! :D
Op deze manier ga je er zekers wel komen!!! :j
Helemaal topp!!!

Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: eerste poging :).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 20:57

Fijn om te horen dat ik het goed doe :D. Ik doe het deels op gelezen theorie, deels op informatie van het forum. En op eigen gevoel. Dus soms twijfel ik er wel aan of het zo goed is :p maar jullie geloof ik wel! (btw, ik krijg voor longeren wel nog lessen en begeleiding)

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: eerste poging :).

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:02

Groot gelijk, als jij nog een paar keer zo wil oefenen, gewoon lekker doen! Kan zeker geen kwaad. Al is het om het paard vertrouwen te geven, dat is alleen maar goed.

Goed bezig meid!
Succes en veel plezier met lessen en natuurlijk het longeren zelf.

Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: eerste poging :).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 21:13

*nog trotser* Ik heb er zeker plezier in pollewoppy. Daar maak ik me absoluut geen zorgen om. Ik vind het heerlijk om met Luud bezig te zijn. Vooral als ik zie dat hij er zo'n plezier in heeft!

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: eerste poging :).

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:16

Luud?
Heb ik niet eerder een topic van jou gelezen?

Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: eerste poging :).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 21:19

Dat kan zeer zeker. Hij is nog niet zo lang mijn verzorgpaard. Net 3,5 weken ongeveer. :) Ik was zo trots dat ik hem mag verzorgen. En in overleg met de eigenaresse, mag ik met hem doen wat ik denk dat goed voor hem is. Vandaar dat ik heel langzaam begin met wat lopen etc.

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: eerste poging :).

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:21

Volgens mij heb ik je topic gelezen over hoe je aan je verzorgpaard gekomen bent. Weet nog dat ik Luud zo'n leuke naam vond, vandaar ;)

Leuk om nu dan weer een topic van je tegen te komen en te lezen dat het zo goed gaat!!

Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: eerste poging :).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 21:22

Ja klopt :P Je zei inderdaad dat je het een leuke naam vond. Het gaat inderdaad goed. :) Hij doet best vertrouwd tegen me.. Heel grappig: als hij iets engs hoort, gaat hij eerst luisteren. Vind hij het TE eng. Duwt hij zijn hoofd tegen mn buik..

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: eerste poging :).

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:37

Jullie hebben elkaar gevonden zo te horen :)

ilh_

Berichten: 50
Geregistreerd: 23-08-09
Woonplaats: 's Gravenmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:09

leeeeeeukk!,:D
ik ben al 2 jaar op zoek naar een verzorgpony, :(