Kinderen op een pensionsstal

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SadyLady

Berichten: 655
Geregistreerd: 09-10-06

Kinderen op een pensionsstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 13:48

Al weken heb ik het idee dat andere pensionklanten met hun kinderen mijn paard(en) snoepjes geven in het weiland, als ze hun eigen paard gaan halen, maar ik heb het nog nooit zelf zien gebeuren.
Gister stond m'n paard vast en was ik even naar de zadelkamer gelopen om wat te halen, kom ik terug staan die kinderen om m'n paard heen en geven haar een snoepje.. Dus ik netjes, maar duidelijk uitgelegt dat mijn paarden absoluut geen snoepjes mogen. Dit is omdat die ene echt vreselijk opdringerig wordt in het weiland, wat naar mijn idee komt door die snoepjes die ze elke keer krijgt van andere mensen, want ik had hier vroeger nooit last van toen die mensen er nog niet waren.
Ik heb tegen die kinderen (en die ouders stonden erbij, dus die hebben dat ook gehoord) gezegt waarom ze niks mogen geven. Maar blijkbaar had ik dat niet mogen zeggen, want die ouders werden boos op mij, omdat ik blijkbaar niet aardig tegen hun kinderen heb gedaan :\
Bleh, gezeik altijd. Ik wil het gewoon niet hebben dat ze ze voeren, dus dan zeg ik dat gelijk. En dat is voor hun eigen bestwil, want mijn paarden zijn met name opdringerig naar hun toe! En dan heb ik het straks gedaan, als mijn paard eens echt een ongeluk(je) maakt bij hun..

-:(-

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Kinderen op een pensionsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:53

Tssss, ben ik blij dat wij lekker bij een boer staan, en er niemand bij kan komen. Wel belachelijk hoor, zijn dat wel paardenmensen of gewoon mensen met paarden?

Walsertje

Berichten: 385
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:55

Groot gelijk! Ik heb het zelf ook liever niet :D
Ik moet er niet aan denken dat er een kindje verongelukt doordat MIJN paard een snoepje wil en snel!

Marijee

Berichten: 6532
Geregistreerd: 07-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:59

Pff, wat ben ik blij dat ik gewoon aan huis sta met de mijne
Maar het is wel mega vervelend, straks als er iets gebeurt, dan is het jou schuld omdat jou paard zo opdringerig was.....

Zilfstar

Berichten: 7548
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:01

Je hebt gelijk hoor! Ouders moeten kinderen opvoeden wat dat betreft! Mijn kids (4 en 7) geven de paarden van anderen nooit snoepjes. Ook ons eigen paard niet, want die is bij vorige eigenaar erg verwend en wordt zeker bij de kinderen opdringerig. Nu hij weet dat hij niks van ze krijgt is ie veel rustiger geworden.

Toch komen de andere (ranghogere) paarden in de kudde wel eens naar mijn kinderen toe alsof ze iets verwachten. Ze mogen ze aaien maar niks geven. Ik jaag ze altijd (vriendelijk) weg (tot grote verbazing van ons paard gaan ze ook, terwijl hij gewend is voor hun weg te moeten lopen :Y) ) Ik merk wel dat ze steeds minder vaak op mijn kinderen af komen.

Het enige dat ze mogen geven aan ons paard is gras in de wei. En ze helpen wel eens mee met hooi en biks voeren, maar dat is dus met begeleiding van de stalhouder.

Edit: En ik vind het prima als iemand mijn kinderen terecht wijst omdat ze iets doen wat ik niet zag (te vlak achter paard lopen bijv). En het geeft me geen biet als ze dan schrikken van het 'standje'. Mag ook best streng gezegd worden. Soms zijn het dingen die ik al vaak gezegd heb, maar van een ander komt het er dan even extra hard bij. Nu houden ze dan ook prima afstand van de paarden bijv.

SadyLady

Berichten: 655
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 14:03

Het is absoluut geen paardenmensen, ze hebben er totaal geen verstand van. Hun paard loopt dwars door hun heen, daarom heb ik ze zelfs uitgelegd wáárom ze geen snoepjes mogen geven.. en dan krijg ik op me dak dat ik gemeen ben tegen dat kind.

En idd ik wil ook niet hebben dat straks mijn paard bekent staat als vals ofzo, omdat hun hem volstoppen met snoepjes.

Overigens sta ik ook gewoon aan huis, deze mensen huren een box bij m'n ouders. Maar juist daarom moet ik altijd aardig zijn van me ouders tegen die mensen, omdat het klanten zijn.. |o

SadyLady

Berichten: 655
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 14:06

Zilfstar schreef:
Edit: En ik vind het prima als iemand mijn kinderen terecht wijst omdat ze iets doen wat ik niet zag (te vlak achter paard lopen bijv). En het geeft me geen biet als ze dan schrikken van het 'standje'. Mag ook best streng gezegd worden. Soms zijn het dingen die ik al vaak gezegd heb, maar van een ander komt het er dan even extra hard bij. Nu houden ze dan ook prima afstand van de paarden bijv.


Ik vind ook dat de veiligheid voor alles gaat, en al helemaal als het om mijn paarden gaat. Zelfs als kinderen met hun eigen paard/pony onveilig bezig zijn, zou ik er wat van zeggen.
Maar ik ben nou eenmaal geen grote kinder-vriend, dus zal het vast te bot gezegt hebben voor die kinderen. Maar met mijn grote paarden van 1.70m kunnen er echt lelijke ongelukken gebeuren

hafjegek

Berichten: 793
Geregistreerd: 10-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:10

pff gezellig!
ik zou het ook gewoon zeggen als ik het niet wil hebben dat ze mn paard snoepjes voeren, mn oude haf mocht het wel want die is heel braaf ook met snoepjes krijgen. ze komt alleen bij je staan en af en toe voorzichtig bij je broekzak snuffelen, maar niet echt duwen of drammen ofzo, maar mn vierjarige wel, die loopt letterlijk over je heen als ze haar snoepjes maar krijgt :P dus die krijgt ook niks. alleen als ik aan de andere kant van het hek sta dan krijgt ze soms, en dan dramt ze ook niet dan pakt ze gewoon snoepje en dan loop ik weg en klaar.
gellukig staan ze hier bij me thuis waar verder niemand komt.

ben ook niet zo een kindervriend :P en zou het ook gewoon keihard zeggen, maar ik vind ook dat je tegenwoordig helemaal niks meer mag zeggen tegen kinderen, vooral van de ouders, pff, die vallen je meteen aan, hun kinders zijn heilig natuurlijk en weten niet beter, nou dan word het tijd dat ze wel beter leren en beter weten en horen te luisteren en respect horen te hebben voor een ander zijn spul en paard/pony. :Y)
Laatst bijgewerkt door hafjegek op 22-08-09 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:11

Ik zou zeggen:
Het is óns paard en ónze stal, en omdat jullie op óns terrein zijn mag je míjn paard geen snoepjes geven! }>

GEEN_ZIN

Berichten: 426
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:12

Ik ben zelf ook nog een kind. Maar ik ag nit zomaar iemand anders paard snoepjes geven als ik geen toestemming heb. En als ik eht dan zou doen en ik zou ene standje krijgen zouden mijn ouders sowieso niet denken dat diegene meteen onaardig doet. Het gedrag van sommige mensen is daarbij dan echt niet normaal. Ze moeten gewoon op hun eigen paard letten en op de gezondheid daarvan.

Zilfstar

Berichten: 7548
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:17

SadyLady schreef:
Ik vind ook dat de veiligheid voor alles gaat, en al helemaal als het om mijn paarden gaat. Zelfs als kinderen met hun eigen paard/pony onveilig bezig zijn, zou ik er wat van zeggen.
Maar ik ben nou eenmaal geen grote kinder-vriend, dus zal het vast te bot gezegt hebben voor die kinderen. Maar met mijn grote paarden van 1.70m kunnen er echt lelijke ongelukken gebeuren


:D :D :D
Bij mijn kinderen: hoe botter hoe beter! Gaan ze wel even huilen (jammer dan) en daarna kan ik mooi als moederzijnde er even op inhaken: JA nu hoor je het ook eens van een ander. De mijne is een Fries van 500 kilo... }:0

Maar ja ik geef toe: ook ik als moeder neem ze graag in bescherming. Maar niet als het om veiligheid gaat!!! Helaas zijn er ook ouders dat als je een scheet bij hun lievelingetje in de buurt laat ze al boos op je worden.

Maar ik begrijp dat je dus in een lastige situatie zit: aan huis, mensen zijn klant van je ouders... kun je met jouw ouders dat niet bespreken dat ze bijv de stalregel maken dat andere paarden niet gevoerd mogen worden?? Kunnen je ouders dat uitleggen (iets meer overwicht wellicht als stalhouder zijnde) en dan heb je ook iets om op terug te vallen. Voor je ouders zal de veiligheid op stal toch ook belangrijk zijn denk ik zo. Want anders zijn zij straks aansprakelijk als er iets door jouw poaard gebeurd.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:26

In zo'n geval zou ik héél gemeen doen tegen die ouders
Dan willen ze hun kinderen niet meer in de buurt van mij of mijn paard laten }:)

SadyLady

Berichten: 655
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 19:35

Zilfstar schreef:
Maar ja ik geef toe: ook ik als moeder neem ze graag in bescherming. Maar niet als het om veiligheid gaat!!! Helaas zijn er ook ouders dat als je een scheet bij hun lievelingetje in de buurt laat ze al boos op je worden.

Maar ik begrijp dat je dus in een lastige situatie zit: aan huis, mensen zijn klant van je ouders... kun je met jouw ouders dat niet bespreken dat ze bijv de stalregel maken dat andere paarden niet gevoerd mogen worden?? Kunnen je ouders dat uitleggen (iets meer overwicht wellicht als stalhouder zijnde) en dan heb je ook iets om op terug te vallen. Voor je ouders zal de veiligheid op stal toch ook belangrijk zijn denk ik zo. Want anders zijn zij straks aansprakelijk als er iets door jouw poaard gebeurd.


In dit geval is dit helemaal van toepassing!

Het is juist lastig dat ik 'de dochter van..' ben, want ik mag absoluut niks vervelends zeggen tegen onze klanten van m'n ouders.
Maar me ouders hebben nu ook wel door dat mijn paarden niet gevoerd mogen worden (en ik kan me voorstellen dat andere mensen op stal dat ook niet willen hebben), maar dat kan ik niet zomaar tegen ze zeggen. Want als ze dan weer naar m'n ouders gaan, heb ik een probleem thuis -:(-

SadyLady

Berichten: 655
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 19:37

superwoman schreef:
In zo'n geval zou ik héél gemeen doen tegen die ouders
Dan willen ze hun kinderen niet meer in de buurt van mij of mijn paard laten }:)


Dat gaat dus niet. Ik heb zowiezo al een hekel aan kinderen als ik met de paarden bezig ben. M'n paarden moeten gewoon flink aangepakt worden en daar kan je geen kinderen bij in de buurt hebben.
Maar ik kan dus niks zeggen, want.. zie post hierboven

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:57

Jij hoeft helemaal niets uit te leggen...paard mag geen snoep...punt uit.Als de ouders gaan lopen zeiken moet je eens aan ze vragen of hun het op prijs zouden stellen dat hun kinderen door Jan en Alleman volgepropt worden met snaai :o

Willen ze toch uitleg...prima,paard is allergisch en staat op een streng dieet...(vraag een adres zodat je weet waar de rekening van de DA heen moet),bovendien is hij opdringerig en aggressief...voor je het weet ligt er een van hun "lieve telgjes" onder een voet en dat willen we tenslotte niet :o

Ik wordt hier zo moe van,je loopt alles en iedereen op te voeden en je paard gaat naar zijn grootje.Het zou fijn zijn als paarden niet als algemeen bezit zouden worden beschouwd...o en als vuilnisbak :( bah...vraag het even maar dat is wel erg moeilijk :roll: .

Heb in het verleden ook wel eens een discussie met iemand gehad die mijn paard vol stond te proppen met brood.Kreeg te horen waar ik mij wel niet mee bemoeide en dat ze dat zelf wel uitmaakte.Werd toen wel iets minder vriendelijk moet ik zeggen _-:( ...heb adres gevraagd zodat ik wist waar ik de rekening van de DA heen kon sturen.En gevraagt of ze het ook goed zou vinden als ik haar hond vol zou proppen...toen droop ze af.

Ben blij dat ik niet meer op een grote stal sta...

Edit:Zie net je probleem..even nieuw stalreglement aan laten maken.Paarden van anderen niet ongevraagd voeren....
Dat moet geen probleem zijn lijkt mij...even overleggen thuis en misschien met de klanten.Er zullen er vast meer bijzitten die het niet fijn vinden als hun paard ongevraagd gevoerd wordt ;)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:39

SadyLady schreef:
Dat gaat dus niet. Ik heb zowiezo al een hekel aan kinderen als ik met de paarden bezig ben. M'n paarden moeten gewoon flink aangepakt worden en daar kan je geen kinderen bij in de buurt hebben.
Maar ik kan dus niks zeggen, want.. zie post hierboven

Das lastig,
Kan je niet overleggen met je ouders? Ik vind juist dat zij zich netjes moeten gedragen op jou (ouders) stal. Zo was het bij "ons" wel altijd toen ik nog op een pension stond, vo(i)nd ik logisch.

Verder vind ik die van Tinky12 ook goed - over het snoep geven aan hun kinderen door jan en alleman +:)+

MoriMann

Berichten: 801
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: This side of reality

Re: Kinderen op een pensionsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:09

Zelfs al klein (en later groot ;)) meisje op de manege gaf ik nooit snoepjes of wat dan ook aan paarden zonder eerst aan hun baasje te vragen of dat mocht. Was het antwoord nee, dan kreeg ie niks. Was er geen baasje om het aan te vragen? Dan ook niet. Logisch toch?

Maar goed, zo zijn er ook mensen die katten van anderen bijvoeren. Als zo'n beest in hun tuin binnen wandelt, zal dat tenslotte wel betekenen dat ie honger heeft ofzo..

Een opdringerige kat zal alleen niet zo snel gevaarlijke situaties opleveren als een opdringerig paard. En inderdaad, op het moment dat je paard kindlief omver loopt op zoek naar een snoepje, is je paard opeens een gevaarlijk monster dat op stal gehouden moet worden. Ook dat zou er toe kunnen leiden dat deze mensen met hun paard(en) ergens anders heen gaan. Misschien een argument voor je ouders?

Keandra
Berichten: 1173
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:32

wij staan in de winter op een prive spring stal, staan max 10 pensionklanten, en dan komen er nog een 10-tal van buitenaf de piste gebruiken
van die externe piste gebruikers was er vroeger een kleine van een jaar of 8, en zij had geleerd dat ze met de zweep moest slaan omdat anders haar pony niks deed (vraag me niet waarom :( , zijn al een tijdje niet meer geweest), stond ze opeens voor ons Githa (fjord) haar stal, met de zweep naar mijn pony uit te halen en we horen haar ouders zeggen dat ze goed bezig was, ik ben direct die zweep gaan afpakken, kapotgedaan en een uitbrander gegeven, (sindsdien komen er bijna geen kinderen meer op die stal, of het is een enkele keer en als ze een zweep vast hebben worden ze naar de parking verwezen of het straat.) Githa was dus uiteindelijk niet het enigste slachtoffer van de kleine opdonder, de dure springpaarden hebben ook geregeld een paar meppen gehad, de ouders hadden de kleine wijsgemaakt dat ze enkel voorbij de stallen mocht/kon passeren als de paarden hun hoofd in stal had, dan kon ze niet gebetenworden. DE OPLOSSING: slaan met de zweep naar het hoofd van de paarden. jammer genoeg zijn de wasplaatsen telkens op het einde van een gang (3 gangen met elk 7 stallen en een wasplaats en 1 gang met solarium) en moest de kleine zo wel voorbij 7 paarden

nu heb ik wel nog 1 ding te doen, Arwen leren dat ze dat absoluut niet mag doen. Arwen is mijn dochter en zij zal nog veel op stal komen (maken ze ook geen probleem meer over, juist de echte knotjes ruiters die van alles schrik hebben, zijn bang van een 9 maand jonge baby in een buggy :+ )

dat van de snoepjes, we verdenken zelfs volwassenen van dat geregeld te komen doen :7

Koper

Berichten: 30409
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:05

SadyLady schreef:
Het is absoluut geen paardenmensen, ze hebben er totaal geen verstand van. Hun paard loopt dwars door hun heen, daarom heb ik ze zelfs uitgelegd wáárom ze geen snoepjes mogen geven.. en dan krijg ik op me dak dat ik gemeen ben tegen dat kind.

En idd ik wil ook niet hebben dat straks mijn paard bekent staat als vals ofzo, omdat hun hem volstoppen met snoepjes.

Overigens sta ik ook gewoon aan huis, deze mensen huren een box bij m'n ouders. Maar juist daarom moet ik altijd aardig zijn van me ouders tegen die mensen, omdat het klanten zijn.. |o

Nou, tadaaaaaaaaaaaa! Da's helemaal makkelijk, overleg met je ouders, geef aan dat je graag een nieuwe stalregel wil: geen snoepjes voeren aan andermans paard. Is bij ons op stal een regel. En verder is het ook normaal en fatsoenlijk om je niet met andermans eigendom te bemoeien.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Kinderen op een pensionsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:05

Wat vervelend joh! Kinderen kunnen erg lastig zijn en niet zo zeer door hunzelf, maar vanwege de ouders die ze niet goed de boel uitleggen en de normen en waarden aanleren.
ik heb gelukkig topkids op mijn stal rondlopen, komen altijd keurig vragen of mn merrie dit of dat mag en er vallen hele goede afspraken met ze te maken (kindje is nog maar 8 jaar notabene).

Kan de pensionstaleigenaar niet een algemene brief opstellen als regel, dat er niet elkaars paarden wordt gevoerd etcetc? Dat het er luid en duidelijk hangt?

ukoldaatje

Berichten: 1517
Geregistreerd: 21-10-06
Woonplaats: Bruinisse,schouwenduiveland

Re: Kinderen op een pensionsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:06

@Amy77: de ouders zijn de pensioneigenaren..Dat is nu net het lastige van het hele verhaal..

@TS: Ik zou het je ouders op een normale manier vertellen wat is voorgevallen en dat je het heel vervelend vindt.
Misschien kan je vader tussen neus en lippen door even laten vallen bij die mensen dat je paarden niet gevoerd mogen worden..

Punt is dat je dus je vader aan je zijde moet krijgen..

Anoniem

Re: Kinderen op een pensionsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:50

Kinderen kunnen soms lastig zijn op een pensionstal, breek me de bek niet open :D.

Een tijdje terug heb ik er eentje de stuipen op het lijf gejaagd. Er stond bij ons een pony die erg bevangen was geweest en dus eigenlijk nauwelijks wat mocht hebben, behalve stokoud hooi. Op een dag staat een of ander grietje dat dier koffiekoekjes (!) te voeren. Toen heb ik gezegd dat ze dat absoluut niet mocht doen omdat hij daar dood van kon gaan. Dat kind schrok zich wezenloos en droop af.
Op de stal van mijn paard staat dat hij niet gevoerd en niet geaaid hoeft te worden en als dat niet helpt zet ik er wel op dat hij hele onwijze besmettelijke schimmel en droes heeft :)).

Zilfstar

Berichten: 7548
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:11

Och mijn paard aaien vind ik niet zo'n ramp hoor... Integendeel, hij is gek op aandacht dus mogen anderen hem best even aaien. Wordt ie echt niet opdringerig van of zo en hij is ook niet vals/ gemeen etc. Dus gevaarlijk is het ook niet. Maar snoepies voeren etc wil dus niet. Maar dat is bij ons ook niet gewoon, dat je een paard van een ander iets voert.

Cowgirl

Berichten: 23768
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:47

Ik heb gister een paar kinderen de bak 'uitgestuurd' omdat ze al 45 minuten bezig waren met paardjes(shet) jonger dan 2 jaar, longeren, springen etc etc.

We hadden eerst de discussie of we daar wel iets van moesten zeggen omdat ze toch een andere dag verder gaan. Maar goed voor het goede gevoel van mijzelf heb ik er wat van gezegd en hebben ze eigenlijk wel direct de bak verlaten.

alinuh
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-08-09

Re: Kinderen op een pensionsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:48

kan je niet mt de pensionstalhouder overlegen dat mensen die niks te zoeken hebben bijpension paarden, dat die uit de buurt blijven
bij oins mogen er geenmensen in de stal komen die er nikste zoeken hebben
en al helemaal niet in het land