Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:41

Anya schreef:
Kijk even in mijn profiel.. het donkerbruine paard luchtzuigt al jaren. Zonder band. Zij is eerder te dik dan te mager.
Bovendien is een zeer bekend dressuurpaard ook luchtzuiger. Je kunt het ermee tot de wereldtop schoppen ;)

Nee, de lucht haalt de maag niet.



Euhm ja! Dat is geloof ik 00seven toch?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:42

Nee het was een ander paard.

Tieme
Berichten: 4968
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:59

roybrit schreef:
Ow oke, het is ook altijd anders, ik heb geleerd dat luchtzuigers altijd zo dun zijn doordat ze maag zich vult met lucht, maar dat is dus ook niet zo..

je moet het anders zien. luchtzuigers hebben meestal last van hun maag en hierdoor spijsverteringsproblemen. en DIT is dan de oorzaak van het mager zijn. dus niet het luchtzuigen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:00

En als je de maagproblemen oplost wordt het luchtzuigen vanzelf minder en het paard dikker en de mest weer goed. Een paard houdt doorgaans niet meer op met luchtzuigen. De gewoonte bestaat nog, maar het vermindert wel heel erg. En vaak alleen nog als je brok geeft of een snoepje of zo.

ninjahoen

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-04-07
Woonplaats: Elsloo

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 23:37

Nee die van mij is ook echt niet dun, maargoed ze heeft bij mij ook nog nooit luchtgezogen, en daar voor ook niet echt veel, op naar een stalling waar ze er zoveel verstand als jou hebben anya!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:38

Komt goed hoor :j
Gewoon even vooral bellen.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:41

Jee... ik weet niet of ik op zo'n stal zou willen staan hoor... zo ouderwetse gedachtengang als ze daar erop na houden.

Na al die studies die geweest zijn nog volhouden dat het overgenomen wordt.... beetje dommig.

Veel succes met het vinden van een fijne stal TS!

oh, en trouwens chapeau dat je die band niet gebruikt. Die maakt (letterlijk) ook meer kapot dan je lief is, zo'n band.

Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:36

tamaramt schreef:
paard is ook een gewoontedier en kan idd dus een paard gaan naapen als een ander paard bv luchtzuigt
maar bv ook een paard die onrustig is met voeren enz enz
dus dit gedrag kan zeker wel overgenomen worden
hoe spijtig en jammer het ook voor jou is ik begrijp de pensioneigenaar wel


Yes, dit bedoel ik dus. En vooral jonge paarden nemen dit dan aan ! Het hoeft nog niet eens luchtzuigen te zijn. Maar andere vormen van onrust.

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:41

Mijn paard heeft als jong paard naast een zuiger gestaan.
Zuigt niet.
2 andere jonge paarden naast een wever, weven niet.
1 had aangeleerd om tegen de stalwand te schoppen als hij aandacht wilde, kreeg hij ook doordat mensen zeiden hou op.
Ik heb gevraagd of ze het aub een poosje wilde negeren, hoeveel herrie hij ook maakte.
Hij schopt nu nog zelden tegen de wand.
Vaak leren paarden dingen perongeluk en worden daarop perongeluk beloond en blijven doorgaan.
Dan lijkt het soms dat ze het overnemen van elkaar.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:57

Meer dan 10 jaar een luchtzuiger gehad. Geen enkel van de andere paarden heeft het ooit overgenomen. Toen een ander paard gekocht en wat bleek die deed het ook. :D Trek schijnbaar zulke paarden aan. En nee geen van de andere paarden dacht van dat lijkt me gaaf ga ik ook doen.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:02

Ja ik heb het ook meegemaakt, alleen toen stonden we er al.
De meisjes tegeonver mijn pony waren gaan klagen bij de staleigenaar dat als hij niet weg zou gaan, hun pony het over zou nemen. En ineens begonnen ze allemaal.
Mijn luchtzuiger staat met mijn ene pony nu bijna 8 jaar en met de ander 15 jaar. Ze luchtzuigen geen van beiden.
Het is jammer dat je wordt afgewezen op luchtzuigen van je paard, maar helaas weinig aan te doen.

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:05

Aan de ene kant is het wel fijn dat je bent afgewezen.
Wie weet wat voor antieke ideeën ze nog meer naleven.

ninjahoen

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-04-07
Woonplaats: Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 10:08

vorame schreef:
Aan de ene kant is het wel fijn dat je bent afgewezen.
Wie weet wat voor antieke ideeën ze nog meer naleven.


Ja dat is inderdaad zo, alhoewel ze wel echt aardige mensen waren hoor! maar gewoonweg niet in zien dat als pietje 1 op de stalling waar ze eerst zelf stonden, een keer zegt dat luchtzuigen overgenomen wordt, niet hun eigen beeldvorming en onderzoek daar naar doen als ze dan een eigen pensionstalling beginnen...

Ach ja, nu weer op zoek(maar deze stalling viel zo mooi binnen het budget :D, en de meeste hier in de buurt zitten er dan weer 100 euro boven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:19

Wellicht wel helemaal geen paardenkennis en daar wordt je ook niet vrolijk van.

oneiros

Berichten: 274
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Eindhoven

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:56

De aanleg tot het ontwikkelen van een stalondeugd is erfelijk bepaald. Dit betekent dat een paard die deze aanleg genetisch bij zich draagt vatbaarder is tot het ontwikkelen van bijvoorbeeld luchtzuigen. Dit kan komen doordat er al een paard op stal staat dat luchtzuigt of door slecht management.

Vandaar dat er paarden zijn die jarenlang naast een paard dat luchtzuigt, kunnen staan zonder dit 'over te nemen'.

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:04

het is inderdaad erg vervelend voor je dat je niet toegelaten bent.
of het wel of niet overgenomen wordt door andere paarden geen idee, ik heb het in elk geval (gelukkig) niet meegemaakt.
ik kan me wel voorstellen dat wanneer ik eigenaar zou zijn van een kleine stal dat als ik keus genoeg zou hebben aan klanten met wie het allemaal goed klikt, dat ik zou keizen voor een niet luchtzuiger. maar meer omdat ik het zo'n irri geluid vind. hiermee zeg ik niet dat ik pertinent luchtzuigers zou weigeren hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:15

Wat een onzin wordt hier allemaal geschreven zeg!!! Kijk eens in het topic over luchtzuigen op medisch en op de bokt-wiki!!!

Luchtzuigen is niet erfelijk, evenmin is de aanleg tot het onwikkelen van stalondeugden erfelijk: bepaalde bloedlijnen kunnen gevoeliger zijn voor neurotansmitters betrokken bij stress en daardoor gevoeliger zijn voor stress. Deze paarden kúnnen eerder stalondeugden ontwikkelen dan minder gevoelige paarden, maar dit hóeft niet.
Er is nog nooit uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat er sprake is van erfelijkheid bij luchtzuigen. Bovenstaande is wel ontdekt.

Dat paarden luchtzuigen niet overnemen omdat ze de erfelijke aanleg missen is ook echt onzin! Wanneer het stalmanagement dusdanig is dat paarden moeite hebben zich daaraan aan te passen, kán het zien van een luchtzuiger een druppel zijn hier zelf mee te beginnen. Dit heeft niets met erfelijkheid oid te maken.

En ja...ook ik heb een luchtzuigende merrie, geen enkel paard heeft het overgenomen en nee, haar zoon doet het niet!

Luchtzuigen start vaak op een leeftijd van een half jaar (speenleeftijd) of op een leeftijd van 3 jaar (uit de opfok, van 24/7 op de wei met andere paarden naar 1/24 uur onder zadel en met een beetje geluk een paar uurtjes buiten). Het ontstaat vaak als gevolg van maagproblemen agv stress en/of krachtvoergift(veulenmaagjes zijn niet gewend aan krachtvoer, zeker niet op 4 tot 5 maanden, 3 jarigen krijgen vaak een bult meer krachtvoer).
Op het moment dat niet dírect wordt ingegrepen wanneer een paard start met luchtzuigen, bijv. door het stalmanagement radicaal om te gooien, zal het paard niet meer stoppen met luchtzuigen (op de uitzondering na). Wanneer de oorzaak al lang en breed weg is, kan het gedrag dus blijven bestaan. Dan spreek je over litteken gedrag.

Luchtzuigbanden zijn uit den boze. Helaas ben ik meerdere paarden tegengekomen met beschadigde huid, een paard met een verstoorde afvoer van afvalstoffen uit het hoofd, kapotte stembanden etc. Die banden beschdigen het paard. Daarnaast belet het het paard een gedrag uit te voeren dat hij hard nodig heeft om zich prettig te voelen.
Laat het paard lekker zuigen, het kan behalve voor de tanden geen kwaad. Ze krijgen er geen koliek van, worden er niet mager van (dit heeft eerder dezelfde oorzaak als het luchtzuigen: problemen met het maagdarmkanaal). En voor de tanden kun je het simpel oplossen door de luchtzuigplek af te dekken met rubber.

En verder: dat je een paard er niet mee kan laten stoppen, betekent niet dat je niets hoeft te veranderen: geef het paard veel ruwvoer, zo min mogelijk krachtvoer, veel weidegang en contact met andere paarden en eventueel een middeltje voor het maagdarmkanaal.

Maar goed...even on topic: TS wees blij dat je er niet welkom bent! ;) Daar moet je niet eens willen staan!

ArabicQueen
Berichten: 2350
Geregistreerd: 13-03-09
Woonplaats: NED Gelderland

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:18

Ik heb zelf thuis ook een luchtzuiger en bij ons mogen gewoon mensen paarden stallen ook als ze luchtzuigen... Vind het een beetje discriminerent eigenlijk...

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:29

jeetje,wat een discusie hier. -O-

TS sneu voor jou maar ik kan me heel goed plaatsen in de stalhouder......
ook hier een kleinschalige stal,en bij mij komen er ook geen zuigers in.
buitenom al het genoemde heb ik gewoon geen zin om daar een hele dag tegenaan te hikken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:49

ArabicQueen schreef:
Ik heb zelf thuis ook een luchtzuiger en bij ons mogen gewoon mensen paarden stallen ook als ze luchtzuigen... Vind het een beetje discriminerent eigenlijk...


En zo zie je maar, er zijn genoeg stallen waar ze verstand van zaken hebben en luchtzuigers gewoon toelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:50

Anya schreef:
ArabicQueen schreef:
Ik heb zelf thuis ook een luchtzuiger en bij ons mogen gewoon mensen paarden stallen ook als ze luchtzuigen... Vind het een beetje discriminerent eigenlijk...


En zo zie je maar, er zijn genoeg stallen waar ze verstand van zaken hebben en luchtzuigers gewoon toelaten.


Precies!!! :j :D

ninjahoen

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-04-07
Woonplaats: Elsloo

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 11:54

heb vandaag al 3 andere stallen gebeld, die me met m'n luchtzuigend paard wel gewoon binnen laten... maar dan ben ik weet niet tevreden omdat ze te weinig naar buiten gaan.... haha een gulden midden weg vinden is moeilijk, maar we komen er wel!

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:29

Wanneer je paard echt heel weinig luchtzuigt is van overlast ook niet meer te spreken. Ik heb voor mezelf wel besloten nooit meer een luchtzuiger te kopen. Hij gaat dan ook direkt terug wanneer ie het gaat vertonen. Net zoals ik nu ook nooit meer een paard zou gaan kopen wat al lichte verschijningen van zomerexeem heeft. Wanneer je met je paard veel op trektochten gaat of hij regelmatig eens in een andere stal overnacht of je hebt hem aan huis staan dan is het toch niet een echt prettig geluid wat je paard de hele tijd produceert. Maar dat is ieder zijn eigen mening ik vindt het gewoon niet aangenaam om 's avonds bij mijn paardje te zitten die dan de hele tijd een soort van kokhalsend geluid maakt en zo kan ik het me ook voorstellen dat wanneer je een kleinschalige pensionstal hebt je daar ook niet voor kiest. Zie niet in wat dat met onwetenheid heeft te maken aan de zijde van de pensionhouder. En van mijn luchtzuigers heeft nooit iemand iets gezegd ik ergerde me er gewoon zelf altijd aan. Die ene deed het altijd terwijl hij meestal buitenstond. Hij begon er 2 weken na aankoop mee en gewoon buiten op de weidepaaltjes. Begrijp de ts ook dat ze baalt je gunt je paard juist een leuke plek en dat wordt zo onmogelijk gemaakt. Er is voor beide wat te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:34

Verschil zit m in de reden:
Als je niet tegen het geluid kunt, moet je vooral geen luchtzuiger kopen en als je een pensionstal hebt, geen luchtzuiger op je pensionstal houden.
Maar hier wordt als reden gegeven dat het altijd wordt overgenomen en dat is gewoonweg onjuist!

Mocht het op een stal wel gebeuren dat het luchtzuigen overgenomen wordt, dan zegt dat meer over de stal dan over de paarden! Hopelijk wordt er dan direct iets aan het management veranderd of pakt de paardeneigenaar snel zijn biezen en zet zijn paard op een betere plek!

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:40

:o ik haalde uit het bericht van de ts alleen dat de pensionhouder geen luchtzuigers op stal wil hebben. Niet de reden waarom. Ik dacht dat de tekst er onder de eigen interpretatie van ts was.