Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninjahoen

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-04-07
Woonplaats: Elsloo

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 23:14

maar hyppolyte, nu het volgende geval, als jij zegt dat ik het paard weer terug 24/7 het land op moet doen, omdat ze snachts op stal misschien weer gaat zuigen, en ik doe dat, maar moet het paard dan toch te koop gaan zetten omdat ik er dan niks/weinig meer mee kan...(en daar heb ik er al 2 van rondlopen...) wat dan, dan word ze verkocht en misschien weer doorverkocht aan mensen die niet zoals mij zoeken naar de beste oplossing voor beide, dan komt ze misschien wel 24/7 weer op een stal...

Dat is toch ook niet de bedoeling...

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:20

Citaat:
Volgens de wiki worden beide termen gebruikt, ook voor paarden die iets vastpakken en daar wordt bovendien genoemd dat een kribbebijter ook daadwerkelijk enkel bijt en niet per se lucht zuigt. Maar afgezien daarvan, wat maakt het verder uit? De pony waar ik het over had is duidelijk een luchtzuiger, die dingen vastpakt. Die van mij is eerder een kribbebijter, die sloopt de hele stal als ze daarin moet (al was het alleen 's nachts). Maar die doet weer absoluut niet aan luchtzuigen. Hoe je het beestje ook noemt, het gaat om hetzelfde idee.


dan heeft de wiki het fout ;)
een luchtzuiger pakt NOOIT iets vast, dat doen alleen kribbebijters.
of deze ten alle tijde wel/niet lucht gaan zuigen, geen flauw idee, neem aan dat dit per paard verschillend is.
maar weet wel dat zodra je paard iets vastpakt, je het de naam luchtzuiger niet meer mag geven.
Ook vanuit de KNHS Orun cursus heb ik specifiek geleerd dat het Kribbebijten ook met luchtzuigen gepaard kan gaan. maar er zullen zat paarden zijn die gewoon lekker hun tanden overal in zullen zetten natuurlijk.

op zich geen probleem en natuurlijk niet de moeite waard om een discussie over te starten, want beide zaken zijn problematisch.
maar ging mij vooral om het feit dat er zoveel dingen en zaken worden verteld als een vaststaand feit, terwijl men de basisbenamingen niet eens uit elkaar kan halen :=

over Naturals pro/anti doe ik geen uitspraken, beide hebben voor en andelen, en alle partijen die ik op bokt tegenkom zijn overtuigd van hun manier van doen.
gelukkig leiden er meer wegen naar Rome, en zullen alle methodes hun voordelen hebben en hoop ik dat men ook respect kan hebben voor andersmans manieren.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:34

Moderatoropmerking:
Zo, er wordt hier weer gezellig op de persoon gespeeld. Ik heb een aantal reacties verwijderd of aangepast en wil jullie dringend verzoeken op een fatsoenlijke en respectvolle manier met elkaar te reageren.

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:03

lisch schreef:
dat kan wij hebben leuke mensen hier die alleen tevreden zijn.
paarden kunnen zomer dag en nacht buiten(eigen keuze)
en winter alle dagen over dag buiten. in vaste groepen. in de stallen zitten er geen muren tussen dus genoeg sociaale contacten daardoor word gedrag wel over genomen voorbeeld.!
smorgens word er altijd om 6 uur gevoerd(wij hebben vaste tijden) dan gaan de paarden drammen 1 paard gaat tegen de voerbak trappen 2 dagen later doen 2 anderen leuk mee. dat zit in karakter en dat bedoel ik met weven luchtzuigen ect. ook.!

Lees het topic aub nog eens door. :)
Luchtzuigen en weven leren paarden in goede omstandigheden niet.
En als jij de paarden die staan te trappen geen brok had gegeven tot ze weer stil stonden, trapte die nu ook niet.
Jij hebt hun gedrag beloond en nu denken ze dat als ze trappen het goed doen.
Ik heb er ook 1 die begon met trappen, zelf helemaal verzonnen. :D
Maar die doet het niet meer.
Weven of luchtzuigen is iets wat ze zelf gaan doen, iets wat jij als eigenaar/pensionhouder ook niet beloond met voer.
Ze belonen zichzelf door bijvoorbeeld de endorfine die vrij komt.
Daar kun je als eigenaar niets aan veranderen, daarom ook niet afleren.
Wat jij je bak schoppers wel weer kunt.
Het zijn vergelijkingen die totaal zo anders zijn dat ze niet te vergelijken zijn.
En het is eigenlijk erg triest dat mensen die paarden hebben en laat staan boxen verhuren deze antieke denkbeelden nog hebben.
En dat bedoel ik niet naar jou persoonlijk,maar over iedereen die nog zo ouderwets denken en die niet eens wat opsteken van een topic als dit, maar aan de starre foute gedachtengang vast blijven houden.

lisch

Berichten: 4650
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:31

dus dat houd in dat ik om half 6 en dan beginnen ze weet om 5 uur dus. het is juist goed om op vaste tijden te voeren naar buiten te doen ect. dus ik vind da jij er fout over oordeeld en ze gaan dus met de bakken rommelen om kwart voor 6 omdat ze weten dat ze zo eten krijgen. ik vind dat bokt wel een beetje gauw oordelen trekt over alles. en daarbij hebben wij in het verleden een wever gehad die doordat wij vaste tijden hebben is gestopt met weven.

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:37

lisch schreef:
dus dat houd in dat ik om half 6 en dan beginnen ze weet om 5 uur dus. het is juist goed om op vaste tijden te voeren naar buiten te doen ect. dus ik vind da jij er fout over oordeeld en ze gaan dus met de bakken rommelen om kwart voor 6 omdat ze weten dat ze zo eten krijgen. ik vind dat bokt wel een beetje gauw oordelen trekt over alles. en daarbij hebben wij in het verleden een wever gehad die doordat wij vaste tijden hebben is gestopt met weven.

nee je hoeft niet eerder te voeren, je geeft de rammelaar pas voer als hij perongeluk 5 seconden met zijn been aan de grond staat.
En dat blijf je doen.
Dan merk je dat hij ook eens 10 sec. op de grond staat en dan geef je hem zijn voer.
Rammelt hij weer geef je niets op dat moment.
Zo moeilijk is dat toch niet te bedenken?
Wevers hebben inderdaad vaak baat bij vaste patronen.
maar daardoor kun je een wever en een schopper ook niet met elkaar gaan vergelijken zoals ik eerder al zei.

En trekt bokt oordelen? of zijn het een boel mensen die zich wel eens ergens in verdiept kunnen hebben?

lisch

Berichten: 4650
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:43

de paarden krijgen hier om 6 uur eten dat weten ze en dat ze dan rammelen vind ik niet erg. ik ga dan geen uur wachten omdat die rammelt dan kan ik beter stoppen met werken. De paarden worden hier allen gereden dus een keer geen voer is geen optie! en bij mij is de stalling slecht dat bedoel ik! met oordelen....... wij hebben al jaren paarden het is mij met de paplepel erin gegoten heb paarden opleiding gedaan ect. dus ik weet er echt wel wat van.!

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:46

lisch schreef:
de paarden krijgen hier om 6 uur eten dat weten ze en dat ze dan rammelen vind ik niet erg. ik ga dan geen uur wachten omdat die rammelt dan kan ik beter stoppen met werken. De paarden worden hier allen gereden dus een keer geen voer is geen optie! en bij mij is de stalling slecht dat bedoel ik! met oordelen....... wij hebben al jaren paarden het is mij met de paplepel erin gegoten heb paarden opleiding gedaan ect. dus ik weet er echt wel wat van.!

Dat is te lezen dat jij er veel van weet :D

Vind je het erg dat ik nu niet meer verder op je in ga voordat de moderator opmerking ook hier van kracht gaat zijn?
Tip: lees het topic nog eens door en leer er van.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:55

Even vooraf; heb geen verstand van luchtzuigen, maar ik reageer vanuit mijn oogpunt en dat is dat het welzijn van ieder paard voorop staat.

ninjahoen schreef:
maar hyppolyte, nu het volgende geval, als jij zegt dat ik het paard weer terug 24/7 het land op moet doen, omdat ze snachts op stal misschien weer gaat zuigen, en ik doe dat, maar moet het paard dan toch te koop gaan zetten omdat ik er dan niks/weinig meer mee kan...(en daar heb ik er al 2 van rondlopen...) wat dan, dan word ze verkocht en misschien weer doorverkocht aan mensen die niet zoals mij zoeken naar de beste oplossing voor beide, dan komt ze misschien wel 24/7 weer op een stal...

Dat is toch ook niet de bedoeling...



Maar dan had je het paard toch 'gewoon' niet moeten kopen?
Je wist toch dat je dressuur wilde rijden en dat waar ze nu staat daar geen mogelijkheden zijn.
Dan had je dus of moeten beslissen haar niet te kopen omdat je er niet mee kon doen wat je wilde, of consessies doen en er alleen mee buiten gaan rijden, of voor het kopen aan eerst informeren in je omgeving of je haar wel kon bieden wat ze nodig heeft?
Dan had je haar toch beter op proef kunnen vragen om te kijken hoe erg het luchtzuigen eigenlijk is als ze op een plek staat waar ze alleen snachts op stal staat?
Er zijn zat mensen die zo'n paard wel kunnen bieden wat hem nu zichtbaar goed doet en er gewoon alleen mee buiten willen rijden, of een weiland EN bak tot hun beschikking hebben. Mocht je haar willen/moeten verkopen, zijn die mensen dus ook wel te vinden en jij als eigenaar met goede bedoelingen voor het paard zoekt dan dus toch ook iemand die haar niet op stal gaat zetten?
Als het een goed paard is en mensen hebben de juiste huisvesting en beste bedoelingen, wordt ze waarschijnlijk sowieso niet doorverkocht en al helemaal niet aan stalmensen.

Tja ik weet niet hoor, je wilt toch doen wat het beste is voor je paard en soms moet je dan consessies doen of beslissingen maken. Mijn haflinger staat ook te koop omdat hij toch liever recreatief bereden wil worden en ik meer dressuurmatig.
Ik ga dus op zoek naar iemand die lekker met hem buiten wil rijden, waar hij zichtbaar enorm van geniet.
Hij heeft zomereczeem.
Hij heeft er bij ons geen last van , met vliegendekentje op en 24/7 in de wei zonder dingen om aan te schuren.
Hij gaat dus ook alleen naar iemand die hem ditzelfde kan en wil bieden, niet iemand die hem bij zomerdag 'snachts op stal zet want daarbij vind ik het risico om te gaan schuren gewoon te groot. Ook voor mensen met een klein gebrek zijn er genoeg leuke mesnen te vinden hoor :)

Ik snap dat je baalt dat ze niet toegelaten wordt op een stalling.
Kwam ik in het verleden ook weleens tegen ivm het eczeem, vroeger waren sommige mensen nog bang dat het besmettelijk was ;)
Maar goed, eerst informeren naar stalling voordat je het paard daadwerkelijk koopt dus.

ninjahoen

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-04-07
Woonplaats: Elsloo

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 10:12

Ik heb zeker goed nagedacht over wat ik wou, en ik heb een weiland waar ik altijd op terug kan vallen mocht het niet lukken in een stalling, maar ik wil er alleen maar mee zeggen dat ik in ieder geval de moeite doe om een goede stal te zoeken waar ze inderdaad overdag naar buiten gaat en alleen in de avond op stal gaat, dit heb ik overigens ook gevonden! en dus niet de stalling waar ik het topic over gestart heb....

Mocht het er ooit van komen dat ik haar ga/moet verkopen, zal ik ook zeker eisen stellen aan de koper over het hoe en wat van dit paardje, maar ik wil er alleen maar mee zeggen dat ik dus precies gedaan heb, en ben aan het doen, wat iedereen zo hard roept dat ik had moeten doen/moet gaan doen... ik ben dus heel hard op zoek gegaan naar een plek waarmee ik met consessies het beste voor beide heb, en in de tussentijd, toen ik het nog niet kon vinden, bleef ze gewoon lekker op de wei staan, maar nu hebben we een fijne plek gevonden, en gaan we daar naar toe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:33

Lowara: in de wetenschap worden luchtzuigen en kribbebijten voor hetzelfde gedrag gebruikt, cribbiting is het Engels dat gebruikt wordt voor luchtzuigen. Dus ja, kribbebijten en luchtzuigen worden toch echt voor hetzelfde gedrag gebruikt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:55

skippy ik kom ook de term windsucking tegen. Het ene is volgens mij luchtzuigen in de lucht, terwijl cribbing paarden betreft die zich vastzetten met de tanden en dan luchtzuigen. Tenminste zo heb ik het altijd geinterpreteerd. De termen worden wel door elkaar gebruikt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:58

In tegenstelling tot luchtzuigen of weven is stalschoppen een paard wél af te leren. Zoals hierboven al gezegd wordt. Pas voeren als ze even niet schoppen. Dat kost een week of twee, maar dan wordt er gegarandeerd niet meer geschopt. Als het mijn paard was zou ik het zeer op prijs stellen als je die moeite zou nemen. Een paard dat staat te schoppen kan zichzelf immers verwonden. Dus ik denk dat ik een andere stalling zou zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:16

Dat schoppen heeft mijn paard op 1 stalling gedaan, zo maar ineens. Was niet zo prettige stal en dat vond hij wellicht ook, verplaatst nooit meer gedaan, al vanaf dag 1.

Niks afleren, luisteren naar paard, hij was niet blij daar, gefrustreerd en daarna weer relaxed op ander adres.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:22

ja als ze niet happy zijn op een stal is het wat anders.. maar er zijn ook paarden die gewoon schoppen omdat ze denken dat het voer daarmee sneller komt. Dat is een ander verhaal dan.

Maar goed: ik heb geen schopper gelukkig ;)

randasangel
Berichten: 24
Geregistreerd: 14-10-06

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:40

@Ninjahoen. Gefeliciteerd met het vinden van de nieuwe plek. Hopelijk gaan jullie samen veel rijplezier beleven!
En gezien alle adviezen in dit topic zal het met het luchtzuigen vast ook wel goedkomen.

lisch

Berichten: 4650
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:45

maar er zijn ook paarden die gewoon schoppen omdat ze denken dat het voer daarmee sneller komt. Dat is een ander verhaal dan.
juist.!

lisch

Berichten: 4650
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:47

maar ik denk dat ik maar stop met plaatsen iedereen verweit toch dat de paarden bij mij ongelukkig zijn. terwijl dat dat niet zo is.!

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:48

Anya schreef:
ja als ze niet happy zijn op een stal is het wat anders.. maar er zijn ook paarden die gewoon schoppen omdat ze denken dat het voer daarmee sneller komt. Dat is een ander verhaal dan.

Maar goed: ik heb geen schopper gelukkig ;)

Mee eens.
Die van mij de zelf bedacht dat schoppen wel kon is gewoon een drammer.
Met alles.
En dat doet hij om aandacht, maar zeker ook voor brokjes.
Gewoon negeren heeft zowel het schoppen om aandacht als de brokjes afgeleerd.
Duurde niet eens 2 weken.
Ook even afgesproken met stalgenoten dat als hij zat te schooien om aandacht op die manier dat ze hem moesten negeren, dus ook niet een "Hé hou eens op" kreet moesten geven.
Toch een stuk beter voor zijn gezondheid en al helemaal fijner voor de verminderde herrie.
maar goed, het topic gaat niet over schoppen, is naar mijn idee ook geen vergelijk om dat het ene aangeleerd gedrag is en ook af te leren en het ander niet.

TS, gefeliciteerd met je nieuwe stal.
Veel plezier daar!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:50

@Lish dat weet ik niet.. kan ik niet zien vanaf hier.. maar tenminste is het niet handig een paard te voeren dat schopt tegen de stalwand. Dus daar zou je wat aan moeten doen. vind ik dus. En er is redelijk makkelijk wat aan te doen. Het kost alleen even tijd. Maar ze leren heel snel dat schoppen niet beloond wordt en niet schoppen wel.

lisch

Berichten: 4650
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:56

ik doe de stalling naast mijn werk. en dan kan ik niet altijd wachten dus komt het er op neer geen voer ik denk dat de mensen dat niet zo mooi vinden. endaarbij weten zei dat allemaal en ervaren dit als niet erg of owja deed ie eerder ook al. dus een paard wat smorgens honger heeft en dan met de voerbak gaat rammelen. omdat het etenstijd is gebeurt bij zoveel paarden heb meerdere stages gehad en daar gebeurde het ook zodra ik kwam voeren de ene schaarpte de ander rammelde de andere met tanden aan de tralies schuren.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:20

Maar lisch het feit dat ze het op meer plekken doen, wil niet zeggen dat het goed is. En het is in ieder geval niet nodig. Vraagje: voer jij eerst brok??? Of eerst hooi. Want de meeste stallen doen eerst brok, terwijl al heel lang bekend is dat eerst hooi beter is (zeker ook om luchtzuigen te voorkomen). Maar goed.. dit is een ander topic eigenlijk.

lisch

Berichten: 4650
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:43

ik loop met brok en mijn vriend is voor mij aan beneden om kuil te voeren maar daardoor rammelen ze wel

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:50

Toevallig is er sinds gisteren een luchtzuiger bij ons op stal gekomen met een band om zijn nek.
Mijn paard staat er schuin tegenover maar ik maak me nergens druk om mijn ruin zal het echt niet overnemen.
Geloof wel dat er paarden zijn die het kunnen overnemen voonamelijk stesskippen denk ik en jongen paarden.
Het zuigen is ook voornamelijk een maagprobleem.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:19

Misschien kan je degene met die band voorzichtig eens wijzen op het feit wat zo"n band voor schade bij haar paard kan aanrichten. Je hebt dan weliswaar een luchthapper terug maar een paard met zo"n band om te zien lijkt me ook geen pretje. Vooraal de huid onder de band wanneer degene hem afdoet.