Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:51

Nou.. feit dat ze onderzoek doen zegt al heel wat vind ik. Voor mij zou dat genoeg reden zijn om er toch heen te gaan mochten ze hun mening veranderen. Het zijn duidelijk mensen die open staan voor meningen en hun best doen te leren. Dat is toch zeker de moeite waard.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:59

Nou ja als ze ervoor open staan.. dan zou ik er niet zoveel moeite mee hebben.

Op medisch bij het luchtzuigtopic en in de wiki staat een aardig uittreksel.

Succes.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:55

Ik heb over het algemeen geen voerbak in box van mijn luchtzuigende merrie...ze krijgt uit bakje op de grond..

waterpotje zit cribox op, daar zuigt ze niet meer aan....en ze heeft altijd goede kwaliteit ruwvoer in haar box...elke dag buiten , ook winters...ze zoog 24 uur per dag toen ik haar kreeg en nu doet ze het nog zelden.

als je er nog uitkomt met eigenaren van pensionstal, kan je ook zoiets afspreken, dat je alles waar ze evt aan kan zuigen uit box haalt of insmeert...denk wel dat je paard veel naar buiten moet, of iig zoveel ruwvoer moet hebben als ze op kan...anders zal ze waarsch op nieuwe stal weer luchtzuigen...

luchtzuigers zuigen in de zomer minder omdat ze de hele dag gras eten en hun eetpatroon anders is. en ze dit zelf kunnen invullen....op t moment dat ze weer ops tal gaan, word het eetpatroon bepaald door de mens...dit is iig mijn ervaring...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:11

Mijn ervaring niet hoor. Mijn merrie heeft ofwel gras, of wel hooi ter beschikking. Als ze de kans krijgt in de wei om te zuigen, dan zal ze dat doen. Op een paaltje desnoods. Dus als je een paard hebt dat ook buiten af en toe een luchtzuigje gaat halen, bekleed dan een paaltje zodat de tanden er niet van slijten en laat ze lekker zuigen.

De stal met cribox onder smeren heb ik vroeger ook wel gedaan. Maar de meeste paarden gaan dan in de lucht luchtzuigen en je beperkt ze in het gedrag dat ze nodig hebben om zich fijn te voelen. Eens een luchtzuiger blijft doorgaans een luchtzuiger (tenzij je er heel snel bij bent). Je kunt het luchtzuigen verminderen door de klacht waardoor ze het zijn gaan doen weg te nemen, maar rond als ze wat eten, of een appel of een wortel krijgen.. gaan het eten doorgaans altijd gepaard met een luchtzuigje. Ze hebben immers geleerd dat luchtzuigen de pijn van de maag verminderd. En dat blijven ze doen. Ook als de maagpijn weg is.

Dus nee: niet de stal ondersmeren. Er gewoon aan wennen dat je een luchtzuiger hebt. Of als je er niet tegenkunt: verkopen aan iemand die er wel tegen kan.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:00

dan hebben we beide een andere ervaring.. :(:)

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:45

Bijke schreef:
Euh, ik ken toch een paard die het overgenomen heeft... Stonden samen op stal en de ene deed de andere na...

Onze stalbaas heeft aan de twee luchtzuigers gevraagd of ze een luchtzuigband wilden kopen en dat hebben beide eigenaressen dan ook gedaan.
Beide luchtzuigers deden het ook op bakken hooi in de weide.

Ik denk dat men vaak de indruk heeft dat het wordt overgenomen, maar volgens mij is het idd geen overnemen, het kan wel dat meerdere paarden het gaan ontwikkelen, nog altijd door een verkeerde huisvesting, er is al vaak gezien dat die paarden een te zure maagph hebben, dat een deel van de reden van het luchtzuigen kan zijn. Ik dacht dat een aantal jaar geleden onderzoek werd gedaan naar het effect van bv de 'rennie' (wat oa gebruikt wordt bij de mens om de maagph minder zuur te maken). Blijkbaar had het toch wel effect op paarden die beginnend luchtzuiger waren. Dus kan omkeerbaar zijn, mits er wat aan de huisvesting wordt gedaan, paarden gaan het daarna vaak als een gewoonte zien, een manier om hun stress ook kwijt te raken. Luchtzuigbanden vind ik afschuwelijk, zou ik nooit gaan gebruiken.

Erg jammer TS dat je paard niet toegelaten wordt op die stal. Overnemen geloof ik ook niet in dus dat is geen reden. Reden kan wel zijn bv eventuele schade aan de stallen, omheiningen, bakranden,... en het is vaak geen zicht, snap ik wel, wel jammer dat je er dus niet heen kunt.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:42

Vind het wel positief dat ze inderdaad de moeite nemen om zich erin te verdiepen, heel goed. Maar dan blijft natuurlijk wel het vraagstuk zou je dat wel doen. Ik weet niet hoe lang ze daar naar buiten kunnen en of ze het hele jaar door naar buiten mogen. Maar dat lijken me zeker wel dingen waar je heel goed naar moet kijken. En zoals ik al eerder zei, moet je wel in het belang van je paard blijven denken.

@Anya, ik vind dat je nogal overtrokken reageert, de enige reden dat je zo fanatiek reageert is omdat het nu gezegd wordt door arabesk en nu komt het stempeltje natural er weer op. Dat is niet terecht, er zijn vele opmerkingen geweest dat luchtzuigen doorgaans veroorzaakt wordt door een slecht stalklimaat en daar heb je ook niet zo gereageerd.
Als het luchtzuigen inderdaad ophoudt op het moment dat het beestje op het land staat (wat nu het geval is), dan is het dus nog niet zo erg dat het een gewoonte is. Als ze nou straks weer begint met luchtzuigen, dan ben ik van mening dat ze dan dus voor een andere oplossing moet gaan zorgen. En dan vind ik ook dat het belang van je paard voorgaat op het hebben van een bak.

lisch

Berichten: 4650
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:09

stal gedrag kan over genomen worden zowel weven als luchtzuigen als rondjes lopen. ik heb een pesion. en gedrag word hier algauw door elkaar overgenomen maar gelukkig hier geen luchtzuigers ect. vaak drukke stress gevoelige paarden nemen dit gedrag over. maar reden om een paard niet in stalling te nemen.? je kan toch een band omdoen in de stal.? en arme beesje op stal.? neem aan dat ze overdag buiten komen.? dus vind ik niks zieligs aan. vind ik een overdreven oordeel.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:18

Nou ik zal je mijn antwoord geven. Omdat het bijvoorbeeld niet veilig is in de wei. Mijn paard heb ik met snij en steekwonden en een gebroken kaak uit de wei mogen halen. Ja ik woon in Twente. Waar de paardenbeul actief was. Het heeft jaren geduurd voor ik mijn paard weer een uurtje onbeheerd in de wei durfde achter te laten.

Inmiddels staat mijn jongste paard weer dag en nacht buiten, maar ik blijf bang dat ook hem wat overkomt. De reden dat hij er toch staat is dat hij duidelijk gelukkiger is dag en nacht buiten.

Mijn oudste paard kon op haar vorige stalling kiezen. Binnen of buiten staan. Zij ging uit eigen beweging altijd naar binnen voor de nacht en sliep in het stro. Dat paard is dus duidelijk gelukkiger binnen.

En aangezien luchtzuigen geen kwaad kan als het littekengedrag betreft, is het ook niet erg dat ze een keer een luchtzuigje doen. Bovendien zuigen veel luchtzuigers wel degelijk óók in de wei. Op een weidepaaltje bijvoorbeeld. Of soms zelfs op de kont van een kleiner paard in diezelfde wei.

Kortom: ik heb niets tegen 24/7 buiten. Maar je moet eerst de oorzaak behandelen. En dat is maagklachten. Tenminste onderzoeken of die maagwand nog wel heel is. En als je een paard hebt dat liever op stal staat, of dat om redenen niet hele dagen in de wei kan (snel hoefbevangen of zo, of omdat het dier echt niet tegen vliegen kan) dan kan het dus geen kwaad een luchtzuiger 's nachts binnen te zetten. Ze krijgen er niks van.

Dus heb ik een probleem met het stukje 'arme paardje op stal opsluiten' dat je schrijft, want voor dit soort omschrijvingen verwijs ik je naar mensenwelzijn. Kun je daar klagen over wat jij allemaal zielig vindt ;) Zo, staan we quite.
Laatst bijgewerkt door Anya op 15-08-09 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:21

Anya schreef:
Nou ik zal je mijn antwoord geven. Omdat het bijvoorbeeld niet veilig is in de wei. Mijn paard heb ik met snij en steekwonden en een gebroken kaak uit de wei mogen halen. Ja ik woon in Twente. Waar de paardenbeul actief was. Het heeft jaren geduurd voor ik mijn paard weer een uurtje onbeheerd in de wei durfde achter te laten.

En aangezien luchtzuigen geen kwaad kan als het littekengedrag betreft, is het ook niet erg dat ze een keer een luchtzuigje doen. Bovendien zuigen veel luchtzuigers wel degelijk óók in de wei. Op een weidepaaltje bijvoorbeeld. Of soms zelfs op de kont van een kleiner paard in diezelfde wei.

Dus heb ik een probleem met het stukje 'arme paardje op stal opsluiten' dat je schrijft.


Sorry, maar het gaat hier niet om jouw paard en jouw paardenbeul, het gaat om het paard van de TS. En die staat nu prima in de wei, voor zover ik begreep zonder lucht te zuigen.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:23

krijg even een erg naar antigevoel bij sommige reacties hier :n
duidelijk dat veel mensen erg weinig van luchtzuigers weten en gewoon banketstaaf antwoorden neerkletsen hier.

Hier ook in het bezit van een luchtzuiger ( welke dus GEEN spullen vastpakt maar het "ïn de lucht" doet)
Wel spullen vastpakken; dat heet een kribbebijter

TS: super dat de pension stal toch moeite doet om meer informatie te winnen, hopen dat er straks meer begrip is voor je paard.

Hoewel ik het zelf ook extreem irritant vind, hoort het nu eenmaal bij het houden van dieren.
ik heb ook niet staan springen toen mijn paard ermee begon en het nu heel extreem heeft en op alle momenten van de dag lekker staat de boeren/blurpen omdat ze het zo fijn vind.
Reden van luchtzuigen is hier bekend, probleem was redelijk snel opgelost toen ( maagproblemen), maar het zuigen is nu, 8 jaar later, nog altijd aanwezig.

niet elk paard is perfect en als men op zulke zaken zou gaan selecteren op een pensionstal(welke niet worden doorgegeven aan andere paarden), dan zou ik mijn paard niet eens bij zulke mensen willen neerzetten eerlijk gezegd.
echte paardenmensen weten dat dit geen negatieve waarde hoeft te hebben op andere paarden, dus de enige reden die ik kan bedneken is of geen kennis, of men neemt zo'n dier niet vanwege het "plaatje"
Beide redenen vind ik persoonlijk geen veilige start om op een stal te hebben als je je paard aan goede paardenmensen denkt toe te vertrouwen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:23

Ja en heb je TS gevraagd waarom zij haar paard op stal wil hebben 's nachts? Want zij kan daar net als ik heel goede redenen voor hebben.

En dan maak jij van haar met één zinnetje (arme paardje op stal opsluiten) dus een halve dierenbeul. Terwijl littekengedrag van luchtzuigers geen kwaad kan.. ze krijgen er niets van. En dat vind ik te kort door de bocht.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:29

Anya schreef:
Ja en heb je TS gevraagd waarom zij haar paard op stal wil hebben 's nachts? Want zij kan daar net als ik heel goede redenen voor hebben.


Citaat:
omdat ik haar nu 24/7 bij mij op het land heb, maar geen bak tot mijn beschikking heb, dus ik wil graag ergens heen waar ik ook goed kan rijden met haar, en helaas zijn er geen stallingen waar je het paard 24/7 buiten mag/kan laten staan....

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:33

maar.. gewoon even een tussenvraag; WAAROM zou een luchtzuiger niet op stal mogen?
enige die het irritant vind zijn wij mensen.
er is al wetenschappelijk bewezen dat er geen lucht in de buik van het paard komt, en zo'n dier dus medisch gezien weinig te lijden heeft?
alleen kribbebijters, die zullen slijtage aan de tanden krijgen, maar dat is met een matje op harde delen van de stal binden zo opgelost?
mijn paarden doe je namelijk geen plezier met 24 uur weidegang per dag, zomers misschien wel, maar s'winters willen ze sávonds toch wel weer heeel graag binnenstaan.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:36

Ik zeg niet dat een luchtzuiger niet op stal mag. Ik ken ook een luchtzuiger die gewoon in de wei gaat luchtzuigen.

Het paard van de TS echter zuigt nu geen lucht, maar heeft dat wel gedaan toen het vroeger op stal stond, dus die zou ik niet op stal zetten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:40

Citaat:
omdat ik haar nu 24/7 bij mij op het land heb, maar geen bak tot mijn beschikking heb, dus ik wil graag ergens heen waar ik ook goed kan rijden met haar, en helaas zijn er geen stallingen waar je het paard 24/7 buiten mag/kan laten staan....


En vooral deze gaat het om. Ik kan me best voorstellen dat iemand in een bak wil rijden. Maar als er geen stallingen zijn waar je paar 24/7 buiten mag die goed zijn (niet in de drek, schuilmogelijkheden e.d.)... dan heb je wel een probleem.

En eerlijk gezegd: los van de stalling waar ik nu sta, ken ik in mijn omgeving ook geen goede stalling voor 24/7 buiten. De reden dat Wiz in de winter een paar maanden naar binnen moet s nachts is dat de wei een grote drekzooi wordt (zand/klei grond). Daar wil je je paard niet inzetten. En ik ken alleen deze stalling waar het huis direct naast de wei ligt, waardoor er voldoende toezicht is om mij i.i.g. gerust te stellen. Ik neem aan dat TS echt die opties wel bekeken heeft die er in haar omgeving zijn. Anders schrijft ze bovenstaande niet op.

ninjahoen

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-04-07
Woonplaats: Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 17:48

nou goed ik zal het duidelijk met alle feiten en meningen van mij zelf uitleggen waarom ik op een stalling wil(maar met zoveel mogelijk weidegang als mogelijk)

Het is een dressuur paard waarmee ik verder kan en wil, en ik heb nu niet de faciliteiten dat ik echt iets met haar kan doen
Het paard zelf is erg werklustig, en word er alleen chagerijnig van om niks te doen, s'nachts zoekt ze hier ook gewoon de stal op, dus dat is naar mijn mening hetzelfde als op een pensioen stalling overdag buiten staan en s'avonds naar binnen.
Vliegen heeft ze inderdaad erg veel last van, en in de winter wil ik en het paard waarschijnlijk inderdaad niet in de modder rond lopen.
Bij de vorige eigenaresse heeft ze gewoon op een pension gestaan, en ook daar was het luchtzuigen minimaal, inderdaad ze doet het bij mij in de wei(zover als ik heb kunnen zien) helemaal niet, maar die 10x dat ze het dan s'nachts in de stal doet vind ik niet reden genoeg om het een weidepaard voor de rest van haar leven te maken(ze is nog maar 6 en heeft veel potentieel)

Ik wil op een persoonlijke vlak meer met haar kunnen doen/meer contact met andere paardenmensen hebben/meer begeleiding in het goed omgaan/rijden van haar, daar lijkt mij toch niks mis mee?

Zoals ik ook al eerder heb aangegeven zet ik haar niet op de eerste de beste manege, dit had ik meteen kunnen doen, maar ik heb me de tijd genomen om een leuke plek te zoeken, waar wij allebei baat bij hebben, zij een leuke stal waar ze zomer en winter de hele dag op wei kan, en dan inderdaad s'avonds naar de stal, ik een plek waar ik kan leren van anderen en meer met haar bezig kan zijn...

Ik hoop dat het zo voor iedereen duidelijk is...

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:52

Citaat:
Zoals ik ook al eerder heb aangegeven zet ik haar niet op de eerste de beste manege, dit had ik meteen kunnen doen, maar ik heb me de tijd genomen om een leuke plek te zoeken, waar wij allebei baat bij hebben


+:)+
Super dat je dat zo aanpakt.

ninjahoen

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-04-07
Woonplaats: Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 17:52

en nog als aanvulling, ik kan natuurlijk ook wel een beetje in de wei hierzo hobbelen, maar ze is nog erg jong in haar hoofd, maakt vaak een rare bokkesprong, en dat is voor haar benen op de harde weide grond hier niet goed, en voor mij met het vallen ook niet.... :)

amillia

Berichten: 1407
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:52

het gebeurt idd vrijwel nooit als het een goede stalling is met veel afleiding, en ze zouden eigenlijkeen paard hierop niet mogen weigeren. MAAR paarden zijn net kleine kinderen, wat de een doet moet de ander uitproberen. , maar meestal bevalt het dan niet! ik heb wel 2 paarden verzorgd, en als de een de ander zag luchtzuigen moest hij het ineens ook doen

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:53

ik vind dat de TS goed heeft nagedacht over de voors en tegens, petje af :j

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:00

Lowara schreef:
ik vind dat de TS goed heeft nagedacht over de voors en tegens, petje af :j


eens, veel plezier op je nieuwe stal.

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:19

lisch schreef:
stal gedrag kan over genomen worden zowel weven als luchtzuigen als rondjes lopen. ik heb een pesion. en gedrag word hier algauw door elkaar overgenomen maar gelukkig hier geen luchtzuigers ect. vaak drukke stress gevoelige paarden nemen dit gedrag over. maar reden om een paard niet in stalling te nemen.? je kan toch een band omdoen in de stal.? en arme beesje op stal.? neem aan dat ze overdag buiten komen.? dus vind ik niks zieligs aan. vind ik een overdreven oordeel.

Wel een reden om nooit een paard bij jou op stalling te zetten.
En dat zou voor mij echt een reden zijn om niet te komen.

Als jij paarden hebt die bij jou dingen over nemen wil het niets anders zeggen dat jou stal management te wensen over laat.
En dat bedoel ik niet rot, maar dat is wel mijn gedachte hier over.

lisch

Berichten: 4650
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:44

dat kan wij hebben leuke mensen hier die alleen tevreden zijn.
paarden kunnen zomer dag en nacht buiten(eigen keuze)
en winter alle dagen over dag buiten. in vaste groepen. in de stallen zitten er geen muren tussen dus genoeg sociaale contacten daardoor word gedrag wel over genomen voorbeeld.!
smorgens word er altijd om 6 uur gevoerd(wij hebben vaste tijden) dan gaan de paarden drammen 1 paard gaat tegen de voerbak trappen 2 dagen later doen 2 anderen leuk mee. dat zit in karakter en dat bedoel ik met weven luchtzuigen ect. ook.!

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:58

Het gaat hier om een paard wat op stal wel aan luchtzuigen deed en op het land niet meer, daar hebben beide uitspraken betrekking op. In dat geval stel je inderdaad je eigen belang voorop door een paard weer op stal te zetten terwijl ze op het land niet meer lucht zuigt. Dat is geen vooroordeel, maar een conclusie op het eerder genoemde verhaal. Het wordt dus niet op iedereen betrokken, er wordt zelfs niet gezegd dat het altijd aan het opstallen ligt, alleen aan de manier waarop. En dat was volgens mij iets waar we het allemaal al over eens waren.

nog even iets, de woordkeuze vind ik trouwens ook niet geheel geschikt.

Citaat 3 is ook inderdaad niet van jou, daar heb ik alleen zo op gereageerd. Daarom heb ik er ook bij gezet dat het om de onderstaande quote (zonder s) ging. Maar dat had ik er inderdaad wel even duidelijker bij kunnen zetten. Reden dat ik niet alle reacties quote is omdat ik al niet kort van stof ben, als ik de hele context nog ga quoten vul ik straks een hele pagina :D.