Angsthaas vos is op de trailer geweest!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Angsthaas vos is op de trailer geweest!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 20:09

Vandaag had ik twee grote wortels meegenomen naar stal. Wortels die mijn paard mocht opeten. Hij hoefde er "alleen maar even" de trailer voor op.

Wat is het geval? Tweeënhalve week geleden heb ik mijn paard een trailerlaadfobietje bezorgd. Hij wilde niet laden en samen met degene die de trailer zou rijden heb ik toen van alles geprobeerd, van longeerlijn tot snoepjes, en we zijn toen bijna een uur bezig geweest om 'm er in te krijgen. Mijn brave paard dat tot dat moment zo makkelijk laadde :\ De terugweg was nog erger, met z'n vieren zijn we anderhalf uur aan het klungelen geweest, iedereen verhit, en niet alleen door het zomerse weer, paard overstuur, en hij was zelfs bang geworden voor de plek op het erf thuis waar we hem geladen en gelost hebben. Ik kan nog steeds niet met 'm over de parkeerplaats heen rijden, aan de hand gaat, zij het blazend en aarzelend.

Maar goed, ik vond toch dat hij min of meer normaal op de trailer moest kunnen, en aangezien ik het zelf verprutst heb wilde ik het ook zelf oplossen. Dus aan lief stalgenootje gevraagd of zij haar trailer wilde aankoppelen en onbeperkt (want ik wist niet hoeveel uur ik bezig zou zijn :7 ) op het erf laten staan, dat vond ze prima _/-\o_ We hadden vandaag afgesproken, dus trailer aangekoppeld, ergens rustig neergezet, wortels erin, paard halen. Kaptoompje om, stevige lijn eraan, en laten maar. Hij had me de vorige keer duidelijk gemaakt dat hij van afleiding (veel verschillende mensen, verschillende dingen aan/op z'n lijf) alleen maar heel erg onrustig en nog wantrouwiger wordt, dus ik wilde in m'n eentje 1 manier gebruiken om 'm op te laden. De manier die ik had gekozen heeft eerder bij enge plassen, droogrekken vol wapperende kleding en enge machines al zijn effect bewezen, met de kaptoom (aangezien ik daar het meeste mee te vertellen heb, en hij tot nu toe alle halsters en hoofdstellen op 1 na zelf af heeft weten te krijgen) geef ik druk, en die laat ik meteen los zodra hij een pasje in de goede richting zet.

Zo wilde ik dat dus ook doen met trailerladen. Hij heeft van alles geprobeerd: hoofd omlaag, hoofd opzij, hard schudden met z'n hoofd, achteruit lopen, wel z'n hals naar voren maar niet z'n voeten (doe de giraf!), en dat allemaal keer op keer. Hielp 'm allemaal niks, de druk bleef, en alleen als hij de kant op wilde die ik wilde, dus de kant waar ik stond, ging de druk weg. Ook heeft hij het een paar keer in z'n hoofd gehaald om zich vliegensvlug om te draaien en weg te lopen, gelukkig was hij niet echt bang en liep hij weg in stap, ik kon dus steeds op tijd voor 'm springen, hem een lel verkopen en 'm in 1 moeite door omdraaien. Toen het tot hem doordrong dat het hem niks opleverde behalve een klap liep hij nog wel af en toe achteruit weer de klep af maar bleef in het vervolg wel met z'n neus de goede kant op staan. Ik heb natuurlijk niet staan trekken want hij is oneindig veel sterker dan ik, gewoon alleen de lijn stevig vasthouden met het commando "kom, stap", wat ik altijd geef wanneer hij moet gaan lopen.

De eerste keer ben ik bijna een uur bezig geweest. Toen hij eenmaal naast mij in de trailer stond wilde hij wel graag de wortel maar was ook nog best zenuwachtig. Ik heb 'm wat gekalmeerd en daarna weer uitgeladen, waarna hij even een half uurtje mocht uitblazen, rollen en de spanning van zich af rennen in de paddock. Daarna wilde ik hem nog eens laden. Hij was bij de tweede keer al veel braver, over het laden + wortel opeten hebben we drie kwartier gedaan :) Ik ben best trots op 'm, hij was echt zenuwachtig. Het arme beest heeft zo weinig zelfvertrouwen, gelukkig durfde hij uiteindelijk met mij mee. We hebben elkaar vandaag beter leren kennen en daar ben ik blij om. Ik ben vooral ook blij dat ik er samen met 'm op een eerlijke manier uit ben gekomen. Binnenkort mag ik de trailer nog een keer lenen, dan wil ik hem weer inladen. En wie weet... dat dat over een tijdje in minder dan een half uur lukt :Y) :P

luffie

Berichten: 1005
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Angsthaas vos is op de trailer geweest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:51

Goed van je dat je het probleem op deze manier aanpakt en ik hoop dat je binnenkort nog maar een paar minuten nodig hebt om hem te laden......Succes ermee!

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:17

Wat een onderneming, wat een geduldwerk...en wat een overwinning! (okay, een uur en een drie kwartier, maar hé, hij heeft erin gestaan!)
Wedden dat Vos straks vast in nog minder dan een half uur op de trailer staat? En ik blijf vinden dat je het super doet met Vos, zeker zoals je zijn problemen aanpakt. Top hoor!

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 22:23

Ik veroorzaak ze wel ook eerst zelf he pbp }:0 Maar bedankt allebei voor jullie commentaar, en inderdaad weet ik soms zelf ook niet waar ik het geduld toch vandaan haal... het is maar goed dat ik zo veel van 'm houd :o

insun
Berichten: 677
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:45

Wat góed van jullie twee. Nu nog een paar keer oefenen en vos loopt alleen de trailer op. :j

Anoniem

Re: Angsthaas vos is op de trailer geweest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:08

Wat goed dat het zo toch gelukt is! Het lijkt zo op het oog heel erg op de manier waarop ik zelf een trailerprobleempje heb opgelost. Het idee van druk houden kon ik alleen niet toepassen, mijn paard aanvaardt dat vrij makkelijk en hangt rustig terug en dat houd ik weer niet vol, dus doen wij het 'los'.

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 21:16

Dan ben ik heel benieuwd hoe jij dat bedoelt Lovely?

Vos is juist heel gevoelig voor druk. Een ietsiepietsie te veel en je bent 'm kwijt, geestelijk en fysiek. Leer ik wel weer heel veel van :Y)

Anoniem

Re: Angsthaas vos is op de trailer geweest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:19

Mijn kleintje vindt het prima als ik druk op het touw houdt, hij hangt dan gewoon zijn hoofd erin en gaat dus niet op zoek naar verlichting van die druk. Ik houd dat niet vol om dan toch de door mij gekozen druk te blijven houden. Daarom houd ik niet letterlijk druk op het touw.

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 21:25

Nee, dat begrijp ik. Maar hoe lukt het jou dan om je paard te laden?

Casca
Berichten: 4068
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:28

Super dat het nu zo goed is gegaan! Ik begrijp helemaal hoe geweldig dat voelt.

Ik heb een tijdje geleden ook veel gedaan met een paardje die moeilijk rustig op de trailer wou staan, en ook niet geheel makkelijk te laden was. Ik had een voerbak voorin de trailer, dan de trailer inlopen (terwijl het paard dus bij de klep blijft staan omdat ie er nog niet in wil) dan muesli in de bak gieten en aan het werk, zodra die een paar happen in de trailer heeft genomen weer eruit, volte 20 meter draaien, en hup weer erin. Ik heb vooral de ervaring dat je het beste vaak achter elkaar erin kunt gaan, ook al is het paard zeer zenuwachtig. (mijn paardje stond te trillen en te bokken ;) )

Veel oefenen, dan krijgen ze snel het vertrouwen weer terug. En het beste is inderdaad in je eentje oefenen, gewoon alle rust ervoor nemen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:30

Op een avond heb ik hetzelfde gedaan als jij, de tijd genomen om het laden te oefenen zonder druk. Toen ik in de trailer stond, stond hij nog voor de klep en bij toeval ging mijn telefoon. Terwijl ik zat te kletsen, kwam mijn paard voetje voor voetje de trailer in, hij vond het binnen kennelijk gezelliger dan buiten ;). Daarna heb ik het oplopen nog een paar keer herhaald, hem los laten staan, zelf uit de trailer gegaan, ik er weer in enzovoort, hem voorin de trailer wat brokjes gegeven in de voerbak. Hij deed het echt heel erg braaf. Paar maandjes terug is hij ook weer in de rijdende trailer geweest op weg naar zijn zomerverblijf, in oktober haal ik hem weer op en hopelijk is hij dan nog steeds okidoki.

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 21:49

Zo Lovely, wat fijn dat 't zo gelukt is +:)+ Super zeg dat je paard zo zonder druk laadde, dat wil ik eigenlijk ook wel :o

Casca, er zijn natuurlijk een heleboel manieren ;) Ik wil graag dat mijn paard met mij meeloopt, en niet achter z'n voer aan wandelt, bovendien had ik het al geprobeerd met snoepjes en dat is juist te veel afleiding voor hem. Daarnaast zie ik het niet zitten om iedere keer als het beest geladen moet voor muesli te zorgen. Nu heb ik hem wortels gegeven, zodat hij ook een tijdje zou blijven staan om de wortel op te eten. Lijkt me een goed plan om steeds als hij de trailer op moet een wortel te geven, en naarmate de trailer gewoner wordt kun je dan kleinere worteltjes voeren.

Overigens heeft vos gister gedemonstreerd hoe lang hij wel niet is (en we hebben het over mijn niet al te atletisch gebouwde IJslander, even voor de duidelijkheid he?) Met zijn voorbenen wilde hij best op de klep. Hij wilde zelfs wel met zijn voorbenen in de trailer... maar zijn achterbenen bleven maar op de grond staan. Je had 'm moeten zien: met z'n voorkant al aan boord en met z'n achtervoeten helemaal uitgerekt, want voor geen goud dat die voeten op de klep zouden gaan staan he :=

Anoniem

Re: Angsthaas vos is op de trailer geweest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:53

Ik was ook superblij toen ik zijn voetjes op de klep hoorde en even later zijn neus tegen mijn arm, het was echt een oke moment. Volgens mij was het ook wel belangrijk dat hij uit zichzelf naar binnen kwam uit nieuwsgierigheid.

Hopelijk is jouw trailerprobleem ook een stuk opgelost nu, je kunt als hij eenmaal comfortabel is ermee ook proberen om het zonder druk te doen.

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 21:55

Ja, dat is ook het streven inderdaad :j

Anoniem

Re: Angsthaas vos is op de trailer geweest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:56

Als hij eenmaal weet wat de bedoeling is, hoef je alleen nog maar te wachten. Tenminste, dat denk ik.

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 22:04

Ondanks dat hij er errug stoer uitziet is het een beetje een bangeschijterd (gister ook al: hij had last van de vliegjes. Ja sukkel, wat dacht je dan als je eerst heel de omgeving onderkakt :roll: ) en het ontplooien van heldhaftig initiatief is hem volslagen vreemd. Als hij over een tijdje gewoon braaf naast mij de klep op en de trailer in loopt ben ik blij genoeg :)

Anoniem

Re: Angsthaas vos is op de trailer geweest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:06

Als je het oefenen nog een paar keer herhaalt, zal het vast wel lukken :j.

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 22:12

Blijven oefenen wil ik sowieso doen :j We hebben veel samen geleerd, en meestal in kleine stapjes. Als hij nou de volgende keer om te beginnen het niet meteen op een poepen zet en verder braaf z'n best doet, en daarbij bij voorkeur z'n tijdsrecord van gisteren verbreekt, gaan we daarna eens kijken wat de volgende stap wordt ;)

Anoniem

Re: Angsthaas vos is op de trailer geweest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:14

Mijn kleintje moest even puzzelen met hoe zijn pootjes op de klep te zetten, dat mocht :). Maar ik weet zeker dat het steeds beter zal gaan met je vos, als je hem maar niet een keer te enthousiast door wil drukken, maar dat voel je zelf wel aan.

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 22:22

En als ik dat toch niet doe zal hij mij erop wijzen :+

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:34

hestejente schreef:
ik kon dus steeds op tijd voor 'm springen, hem een lel verkopen en 'm in 1 moeite door omdraaien.

Het arme beest heeft zo weinig zelfvertrouwen, gelukkig durfde hij uiteindelijk met mij mee. We hebben elkaar vandaag beter leren kennen en daar ben ik blij om. Ik ben vooral ook blij dat ik er samen met 'm op een eerlijke manier uit ben gekomen. :P



Fijn voor je dat je hem weer op de trailer hebt gekregen, er zijn echter andere manieren om dit zonder geweld te bewerkstelligen.
Ik geloof niet dat slaan een paard meer zelfvertrouwen geeft, hij heeft je zeker wel beter leren kennen...zonder twijfel, eerlijk is het echter niet.

Hopelijk gaat het trailerladen volgende keren beter, succes !

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 22:48

Wanneer mijn paard zich probeert los te rukken en wegloopt krijgt hij van mij een lel ja. Aarzelen, bang zijn, mag best, maar hij moet het wel op willen lossen. Hij heeft dat nooit hoeven doen en ik wil dat hij zelfstandiger wordt en leert om met problemen om te gaan. Wegrennen mag hij niet. Niet wanneer ik hem wil laden, niet wanneer ik rijd. Gewoon helemaal nooit.

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Re: Angsthaas vos is op de trailer geweest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:07

ik geloof niet dat je met slaan je paard zelfstandiger maakt en met problemen leert omgaan.
Je paard heeft je zeker wel beter leren kennen.

ik respecteer je mening en wil geen zinloze discussie met je aan gaan en wens je succes (welgemeend !) met trailerladen.

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 23:16

Heel toevallig heb ik nogal wat te stellen gehad met 'm wat plotseling omdraaien en wegrennen betreft. Hij doet dat te pas en te onpas en dat is niet alleen nogal gevaarlijk, ik laat me ook niet door mijn paard in de zeik zetten. Punt uit. Ga daar inderdaad maar niet met mij over in discussie.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:52

Je kan het misschien zelf veroorzaakt hebben, maar het erkennen van een probleem is al de halve weg naar de oplossing ;)
Je kan het inderdaad beter zo doen nu je er de tijd voor heb, maar hou in je achterhoofd dat je altijd heeeeel rustig aan zal moeten laden met dit paard om het vertrouwen er in te houden.

Wij hebben toen met onze 3 jarige een trailerlaad cursus gedaan bij Petra Vlasblom. Het viel me op dat een heleboel mensen ons vreemd stonden aan te kijken toen we vertelde dat ons paard geen trauma of problemen had met trailer laden, maar dat we hem wat meer ervaring op wilde laten doen onder deskundige begeleiding, zodat je later zelf weet hoe je eventuele problemen moet oplossen.

Kon me ook helemaal vinden in de uitspraak van Petra:

'Mensen gaan met een puppie van 6 kilo op puppycursus om te leren volgen en luisteren, maar een paard van 600 kilo verwachten ze gewoon een smalle donkere ruimte in te lopen.'