Op bezoek bij: Klaus Ferdinand Hempfling

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Op bezoek bij: Klaus Ferdinand Hempfling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 02:32

Dat betekend niet dat ik je niet desondanks een fijne vakantie toewens, en ik hoop dat hij aan je verwachtingen voldoet.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 02:38

Da's een hoop eer voor iemand als ik. Gunst. :o
Heb je mij echt op een voetstuk gezet, da's aardig van je.
Al klinkt er tussen de regels door wel een beetje een boze Cassidy.

Mijn trap je niet zomaar op mjn ziel hoor, maak je geen zorgen daarover. Nogmaals dank voor je merkwaardige reactie en de vele eer die je me geeft.
Mocht je nog iets willen vragen dan hoor ik dat wel van je.

Wat is een OW?
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 13-08-09 02:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 02:41

Begrijpend lezen is duidelijk een probleem voor je. Toch je schoolgeld maar terughalen?

Een OW is een Openbare Waarschuwing (waar ik waarschijnlijk naar loop te solliciteren, omdat ik mijn mening zo duidelijk op bokt ventileer). :D

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 02:45

Oh, dat mag je toch doen?
Cassidy waarom ben je toch zo boosaardig, heb ik je ergens zo geraakt dan.

Ik stop er maar mee, je klinkt inderdaad niet zo fijn. Het komt nogal aanvallend over wat je allemaal zegt, en dat is jammer.

Succes met je OW.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 11:30

Dit stukje vond ik zeer fascinerend en herkenbaar.
Link naar de website van Marijke de Jong.

Iemand waar ik ook veel bewondering voor heb, ze doet erg goed en mooi werk.

Oordeel zelf: Probleempaarden

KDS

Berichten: 810
Geregistreerd: 15-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:56

Een mooi stukje, vooral omdat er zo simpel en kort uitgelegd wat er mis gaat... waar het mis gaat... en dat de oplossing niet eens moeilijk hoeft te zijn, gewoon luisteren, open stellen en eerlijk reageren.

Ik vind zelf de derde groep het lastigst om mee te beginnen; ze reageren niet meer op kleine dingen en reageren zo 'geleerd' op sommige bewegingen, de motivatie van de paarden vinden kost moeite. Ze kunnen soms zoveel, maar het zijn allemaal verplichte kunstjes voor ze geworden geen uitingen meer. Om soms diezelfde dingen terug te kunnen gaan vragen maar nu expressiever en dit keer plezierig. Dat is misschien wat er vaak mist, plezier en uitdrukking. De mogelijkheid om ook 'nee dat wil ik niet' te kunnen zeggen.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Re: Op bezoek bij: Klaus Ferdinand Hempfling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:07

Paardentango, ik heb enigzins begrip voor de reactie van Cassidy. Ik heb je vaker berichten zien plaatsen op een toon die denigrerend overkomt naar eenieder die anders in het (paarden)leven staat dan jij. Veelal voel ik me niet geneigd te reageren maar ´leven en laten leven´is ook een kunst.
door uitspraken mbt paardenminnend nederland en het gebrek aan ´echte kennis´ werk je gewoon mensen tegen je in het harnas. Als het jouw doel is om een mooiere paardenwereld te creeren wil ik je toch adviseren om je communicatieve vaardigheden nog eens onder de loep te nemen. De intentie zal vast goed zijn!
Overigens kom je op mij, wat ik van je heb gelezen dan, ook over als iemand die redelijk ´extreem´is in wat je doet en vooral hoe je jezelf over de buhne brengt.

Anyhow! Veel succes bij Hempfling! Het wordt ongetwijfeld een overgetelijke ervaring!

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Op bezoek bij: Klaus Ferdinand Hempfling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:16

Ach, zo is iedereen anders toch? :)
Zolang we elkaar lekker in waarde laten..
Behalve dit topic heb ik ook verder niks van de TS gelezen hoor trouwens.
Las hier ook iets dat KFH sektarisch is? Op welke manier?

Eydis

Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Re: Op bezoek bij: Klaus Ferdinand Hempfling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:54

Mooi stuk, ik herken er ook veel in.
Hoop dat je vind wat je zoekt en er verslag van blijft doen.
Vind de sfeer in dit topic naar elkaar ook goed.

AnnemiekvM

Berichten: 8255
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Op bezoek bij: Klaus Ferdinand Hempfling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:25

Wat Gaaf, dat je dit kunt doen. Ik hoop dat je er veel aan hebt.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 17:25

Het blijft voor mij iets waar ik al lang naar heb uitgekeken.
Bezoek zijn werk zo vaak ik kon, nu een jaartje of 15 denk ik. Gewoon omdat hij niet alleen de kunsten laat zien maar meer raakt wat mij erg aanspreekt. Dan kom je op een ander vlak, een stap verder en dat is wat mij ook bezig houdt. Hij laat me, tot nu toe, nadenken en maakt me nieuwsgierig.

Redenen genoeg om eindelijk te doen wat ik al zo lang wil doen en ook om een maand lang mezelf helemaal af te kunnen sluiten van alles hier.

Mocht je het leuk vinden om te kijken wat het programma is kijk dan op: Flyer 2009

KDS

Berichten: 810
Geregistreerd: 15-08-07

Re: Op bezoek bij: Klaus Ferdinand Hempfling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:43

die woorden raken precies wat ik ook altijd vond van hempfling.
Hij heeft me niet zozeer geleerd hoe ik dingen moet doen. Hij heeft me geleerd het vanaf een ander punt te bekijken en het dan zelf op te lossen.

Hierdoor is het voor mij ook interessant gebleven en heb ik het idee dat ik het op elk paard in elke situatie en in elk onderdeel toe kan passen. Maar ook zeker een zienswijze die je ook buiten de paarden kan toepassen.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 09:40

Voor wat ik gezien en gelezen heb van het werk van Hempfling zie ik dat hij, net als paarden dat doen, uitgaat van het gevoel van het moment. In het hier en nu, niet met een vooropgezet doel maar spelend met het moment. Het accent ligt op de onderlinge relatie en niet de prestatie of competitiedrang.

Wat ik dan bij de paarden zie is dat ze zich er zeer snel gemakkelijk voelen en in hun waarde worden gelaten. Het is geen conditioneren, zoals vele stromingen en zienswijzen dat wel doen. Dat kan ook, zonder meer je kunt paarden van alles leren. Misschien ook niet verkeerd, zolang er maar duidelijkheid is voor het paard.

Mijn eigen idee is dat ik paarden wel iets wil leren, ruiter dragen bv en bestuurbaar blijven, maar dat wil ik niet omdat het 'beessie luistert naar de baas' maar omdat het paard het zèlf wil. Doen wat goed is voor dàt paard. En omdat ik denk dat paarden vanuit zichzelf absoluut een relatie willen aangaan met ons mensen. Als groepsdieren, wat ergens genetisch is bepaald en in de loop der tid ongewijzingd is gebleven.

De tegenstanders van hem en zijn werk die vaak meer behoefte hebben aan hapklare gebruiksaanwijzingen kunnen vaak helemaal niks met zijn werk of zijn uitspraken. Niet dat tegenstanders verkeerde mensen zijn, maar vaak hebben deze mensen behoefte aan analyses, uitleg, bewijzen en allerlei andere harde feiten. (Volgens hen dan)
Ik denk dat daar ooit, jaar of 10 terug ofzo, allerlei wilde ideeën vandaan zijn gekomen. Wat we niet snappen veroordelen we. Net als de 'anders denkenden' die meer vanuit het gevoel, de emote denken en handelen. Heb er destijds wel wat over gelezen, maar ik geloof niet dat het bepalend was voor zijn boodschap c.q. werk.

Wat ik ook leuk vind is dat ik een zekere ontwikkeling heb gezien. in de tijd dat ik kennis met hem maakte en terugkwam in NL met nzichten hebben we op mijn werk, ik werkte toen met jeugd delinquenten best aardig wat van zijn ideeën toegepast. Als voorbeeld: Iedereen kwam binnen met een tien, zonder vooroordelen gingen wij mentoren aan de slag met de intergratie van de jongere. Ach en meer, ga bokt daar maar niet mee volproppen.

Ik denk in mensen die met hun verstand willen werken, de semi-wetenschappelijk ingestelden. Voor anderen zijn die feiten niet noodzakelijk. Wetende dat ook al weet je precies hoe een beenmechanisme werkt, welke spieren waar zitten en hoe een spier wordt angespannen je nog niets weet over de omgang met een paard.

Al met al heb ik grote bewondering dat hij oppositie durft in te nemen en niet commercieel meewaait met van alles. Integendeel hij houdt zijn eigen standpunten.
Misschien is dat wat je met paarden ook moet doen. (en mensen). Duidelijk zijn waar je voor staat, wie je bent en wat je wil. Van daaruit onstaat een ontdekkingsreis naar de ander (paard).
Ik zie vaak om me heen de afgevlakte catatonische paarden met mensen die daar trots op zijn.
Ook zie ik vrij veel paarden die totaal niet begrepen worden en die alleen maar op hun lazer krijgen voor alles wat ze doen. Mensen die denken vanuit een hiërachische menselijke organisatie. Ik denk zelf dat paarden anders leven en denken dan hoe veel mensen dat menen.

Wat de meeste mensen 'braaf' noemen noem ik anders, ik zie vele paarden die als paard, als wezen als het ware onteerd zijn. Of ze doen malle kunstjes met menselijke uitleg erbij die vermakelijk is maar ver weg staat van de beleving van het paard zelf. Of de paarden worden verwend en volgepropt met snoepies als hij dan zijn dingetje maar doet. Paarden met kunstjes die we meestal aan honden leren, die dat wel leuk vinden. Of de paaden doen vaak , in de ogen van de mens, zo goed als alles verkeerd en ook al is een paard een paard, dat verdient hij niet.
Zelf zie ik graag een trots paard wat als het ware met een zelfingenomen grijns leeft.
Nou en dat gaan we maar eens even bekijken.

Samen met de twee jongens op naar Denemarken.
Wordt het leuk, dan is dat mooi, wordt het niet leuk dan zijn we een hele ervaring rijker (en financieel een stuk armer)