Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:20

Goed rijden kan ook zonder wedstrijden.
Maar helaas zie je vaak dat de mensen die het hardste roepen dat iets verkeerd is, zelf ook hun paard verkeerd rijden.
Op een andere manier misschien.
Maar op die manier kapot rijden lijkt wel te mogen op bokt.
Kan iemand dat verschil uit leggen?

En heb je die kennis, uit die dan in een discussie topic in RT-Discussie.
Zonder daarmee mensen zonder overleg daarvoor in de zeik te zetten.

Mandy_B

Berichten: 2574
Geregistreerd: 22-01-07
Woonplaats: Stoutenburg

Re: Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:23

in het begin ging het over momentopname's maar de video's zijn wel zo vertraagt dat het ook bijna foto's zijn.
Verder vind ik het eigenlijk ook niet kunnen ze zomaar te plaatsen op het internet.

Bovendien rijden deze mensen niet voor niets in de hogere klasse.

magda_90
Berichten: 32284
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:26

vorame schreef:
Goed rijden kan ook zonder wedstrijden.
Maar helaas zie je vaak dat de mensen die het hardste roepen dat iets verkeerd is, zelf ook hun paard verkeerd rijden.
Op een andere manier misschien.
Maar op die manier kapot rijden lijkt wel te mogen op bokt.
Kan iemand dat verschil uit leggen?

En heb je die kennis, uit die dan in een discussie topic in RT-Discussie.
Zonder daarmee mensen zonder overleg daarvoor in de zeik te zetten.


Ik praat het niet goed. Maar één ding moet je niet vergeten op een forum zoals bokt. Het is hier groot met heel veel leden. En ieder lid heeft een eigen manier van rijden. Kijk, ik en anderen zoals arabesk, zijn het niet eens met de manier van rijden zoals in de beginpost staat aangegeven. Maar daarnaast zijn er ook punten waarmee ik het niet eens ben met arabesk. En dat is het nu op bokt. Er zijn TE veel mensen en daardoor krijg je snel het effect van dat men zich aangevallen voelt als hij/zij een andere mening ziet staan. En daardoor kan jij vinden dat (bijvoorbeeld ik) ik mijn paard kapot rijd maar ik kan vinden dat je overdrijft. En zo heb je een topic van 30 pagina's. Snap je?

En tja wat die kennis uiten betreft. De discussie staat nu eenmaal op dit onderdeel. En wat zonder overleg betreft. Tja je weet dat dit soort mensen in de paardenwereld rond lopen en dat er kans is dat je 'gepakt' word op wedstrijden. Het is smerig, maar dat is de hele paardensport (ruw gezegd).

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:35

Ik snap je.
Zelf ben ik ook helemaal geen voorstander van diep rijden.
Ik doe dat zelf dan ook nooit.
Toch ben ik wel tegen een topic als dit.
Ik, jij en iedereen hebben slechte stukken in ons rijden.
Bij jou en mij misschien niet van een paard dat te diep loopt, maar wel weer op een ander vlak.
En als alleen dat stukje eruit belicht wordt met een supper snelle camera dan heb je dus uit 1 seconde beeld 300 foto's.
Dan lijkt het alsof een ruiter niets anders doet, maar het is net zoveel moment opname als bij een ander 1 foto.

De manier waarop op deze manier een topic geopend wordt vind ik niet kunnen.
Ook niet als het zou gaan om iemand die er om bekend staat niet diep te rijden, maar net dat stukje het paard niet bij elkaar heeft lopen en zo neergezet wordt.

Het is gewoon een oneerlijke manier van een onderwerp belichten.
En dat zou gewoon niet moeten kunnen.

Op een negatieve manier ruiters belichten die vanniets weten vind ik in strijd met de boktregels en is dus heel anders dan foto's beoordelen die door iemand zelf zijn geplaatst.
of het onderwerp in zijn algemeen bespreken in de daarvoor bestemde discussie plaats.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:37

magda_90 schreef:
vorame schreef:

Zeggen dat een ander het zo verkeerd doet is zo gemakkelijk als je zelf niet het goede voorbeeld kunt laten zien.


Dus ik mag niet zeggen dat de voorbeeldruiters in de beginpost verkeerd rijden omdat ik geen wedstrijden etc. rijd? Over krom gesproken :=

[edit] Meer toelichting gezien ik een nogal krap door de bocht reactie geplaatst heb. Kijk ik ben geen topruiter maar ik zie wel dat op de films en foto's er niet fijn gereden word. Dat ziet zelfs iemand die niets van paarden weet. Maar waarom zou je dan niet mogen zeggen dat het verkeerd is? Alleen maar omdat ik zelf het goede voorbeeld niet kan laten zien? Ik vind dat erg krom. Want zoals eerder gezegd (maar blijkbaar straal overheen gelezen) kan je veel kennis tot je beschikking hebben maar deze nog niet uitvoeren in de praktijk maar dit betekent niet dat je deze kennis/ je mening niet mag uiten.


Zomaar roepen dat het verkeerd is wat op die beelden gebeurt zonder argumenten en enige ondebouwing schiet gewoon niet op.
Weet jij wat daar gebeurt, was je erbij?
Daarom is dit zo'n vreemd topic en kun je met die beelden helemaal niets. Zeker niet omdat er geen feedback kan komen van de ruiters zelf. Totaal zinloos dus om er een waarde-oordeel aan te plakken.

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:42

Oh wat een gruwel, dit is zo verschrikkelijk sjielug dat ik er bijna van moet huilen!

http://www.youtube.com/watch?v=2hJw6lx6 ... annel_page
http://www.youtube.com/watch?v=e4SD3IUo ... annel_page

Nee dan is dit veel beter:

Lekker stijf door de bochten en vooral niet inbuigen want dat is sjielug:
http://www.youtube.com/watch?v=L03x-Kdl ... annel_page

Even lekker met die sporen bij elke stap in de ribben van je paard porren. Dat mag, want je rijd toch bitloos!:
http://www.youtube.com/watch?v=GL_KScJM ... annel_page

Hotsehotsehots, lekker stuiteren met die honderd kilo. Ja mijn paard breekt zijn rug hiermee maar ik rij wel bitloos!:
http://www.youtube.com/watch?v=FfrecOZB ... annel_page

Hackamore, oh wat zijn die dingen paardvriendelijk! En waarom dan niet meteen je handen mee op en neer stuiteren, je rijdt toch bitloos! En natuurlijk ook af en toe even flink de sporen erin
http://www.youtube.com/watch?v=lUxI1Hkd ... annel_page

Ik weet niet of mijn vermoeden klopt, maar ik heb het idee dat bitloos ruiters gewoon minder goed kunnen rijden. Geen onafhankelijke zit, en lekker meestuiteren met die handen en benen. Ja, dan is het idd beter als je bitloos rijdt!
Laatst bijgewerkt door Hinke op 07-08-09 18:58, in het totaal 2 keer bewerkt

magda_90
Berichten: 32284
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:45

maikeltje schreef:
Zomaar roepen dat het verkeerd is wat op die beelden gebeurt zonder argumenten en enige ondebouwing schiet gewoon niet op.
Weet jij wat daar gebeurt, was je erbij?
Daarom is dit zo'n vreemd topic en kun je met die beelden helemaal niets. Zeker niet omdat er geen feedback kan komen van de ruiters zelf. Totaal zinloos dus om er een waarde-oordeel aan te plakken.


Ik was er niet bij nee, maar ik beoordeel die platen die ik zie en daar is mijn mening dus ook op gebaseerd. Maar mijn mening is daarnaast ook gebaseerd op platen die ik in diverse andere topics, sites en in eigen ervaringen gezien heb. Want ik zie deze beelden veel vaker tegenwoordig, zowel op TV, als foto's als op wedstrijdterrein. Tja en dan begint het voor mij langzaamaan geen momentopname meer te worden maar iets wat populair word want de grote sterren baten er ook bij.

Nogmaals MIJN mening was niet puur en alleen tegen de genoemde ruiters maar over de gehele paardensport waarbij ik dit steeds vaker zie (zowel sport als recreatief).

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:46

Faux schreef:
Ik schrik een beetje van dit topic. Dat er überhaupt mensen zijn die hetgeen vertoont wordt in de openingspost verdedigen? Er valt toch níets maar dan ook níets goed te praten aan dit soort beelden? Als je een béétje liefde voor paarden hebt, i.p.v. voor sport...

Natúúrlijk zijn er ook momenten waarop dingen wel goed gaan, maar die worden wel een beetje ondergesneeuwd door dit soort beelden. Momentopnamen? Dan is er dus tóch een moment (of eigenlijk heel veel momenten) geweest waarop het zo ging, en dat zou al niet moeten gebeuren.

Afschuwelijk.. :n

Arabesk, goed gedaan. Dit soort dingen moeten vaker verschijnen. Voor mijn part in de Bit, Hoefslag, noem de bladen maar op. En dan zonder die censuur.



Faux schreef:
Ik rij niet, dus dat gaat een beetje lastig. :)



Kijk, en daarom vind ik dit soort topics zo irritant. Ik kan het natuurlijk gewoon negeren en niet reageren. Maar er zijn hordes mensen, die zelf geen paard hebben en niet kunnen rijden en die nemen dit allemaal voor waar aan. En dat moet ik dan vervolgens weer aanhoren.

magda_90
Berichten: 32284
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:48

Hinke, je bericht komt wat raar over bij mij. De bitlose filmpjes daar reageer je imo wel wat raar op :o

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:49

magda_90 schreef:
Hinke, je bericht komt wat raar over bij mij. De bitlose filmpjes daar reageer je imo wel wat raar op :o


Oh heus.

magda_90
Berichten: 32284
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:50

Hinke schreef:
Kijk, en daarom vind ik dit soort topics zo irritant. Ik kan het natuurlijk gewoon negeren en niet reageren. Maar er zijn hordes mensen, die zelf geen paard hebben en niet kunnen rijden en die nemen dit allemaal voor waar aan. En dat moet ik dan vervolgens weer aanhoren.


Maar je hoeft het toch niet aan te horen? Of begrijp ik je nu heel erg verkeerd?

Ps. Ik ben niet de helderste meer op dit moment, excuses daarvoor. :o

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:51

magda_90 schreef:
maikeltje schreef:
Zomaar roepen dat het verkeerd is wat op die beelden gebeurt zonder argumenten en enige ondebouwing schiet gewoon niet op.
Weet jij wat daar gebeurt, was je erbij?
Daarom is dit zo'n vreemd topic en kun je met die beelden helemaal niets. Zeker niet omdat er geen feedback kan komen van de ruiters zelf. Totaal zinloos dus om er een waarde-oordeel aan te plakken.


Ik was er niet bij nee, maar ik beoordeel die platen die ik zie en daar is mijn mening dus ook op gebaseerd. Maar mijn mening is daarnaast ook gebaseerd op platen die ik in diverse andere topics, sites en in eigen ervaringen gezien heb. Want ik zie deze beelden veel vaker tegenwoordig, zowel op TV, als foto's als op wedstrijdterrein. Tja en dan begint het voor mij langzaamaan geen momentopname meer te worden maar iets wat populair word want de grote sterren baten er ook bij.

Nogmaals MIJN mening was niet puur en alleen tegen de genoemde ruiters maar over de gehele paardensport waarbij ik dit steeds vaker zie (zowel sport als recreatief).


Waar ik nieuwsgierig naar ben is of je je mening kan onderbouwen ;)

magda_90
Berichten: 32284
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:52

Hinke schreef:
magda_90 schreef:
Hinke, je bericht komt wat raar over bij mij. De bitlose filmpjes daar reageer je imo wel wat raar op :o


Oh heus.


Wat ik meer wou zeggen (maar dus verkeerd heb gezegd) is wat je doel daarmee was? Ik volg je niet meer namelijk. Overigens het tweede filmpje vind ik een niet zo fijn beeld geven, net als met sommige bitlose filmpjes.

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:53

magda_90 schreef:
Hinke schreef:
Kijk, en daarom vind ik dit soort topics zo irritant. Ik kan het natuurlijk gewoon negeren en niet reageren. Maar er zijn hordes mensen, die zelf geen paard hebben en niet kunnen rijden en die nemen dit allemaal voor waar aan. En dat moet ik dan vervolgens weer aanhoren.


Maar je hoeft het toch niet aan te horen? Of begrijp ik je nu heel erg verkeerd?

Ps. Ik ben niet de helderste meer op dit moment, excuses daarvoor. :o


Ik heb het redelijk vaak mee gemaakt, dat mensen bij mijn paard gaan staan, en dan vanuit het niets 'tips' geven. Oftewel gaan vertellen wat er allemaal niet goed is, en waarom, etc. etc. Ik word daar echt moe van! Ik moet er werkelijk waar niet aan denken dat ik straks op stal allemaal arabeskjes heb rondlopen. Dan kan ik straks niet meer normaal paardrijden!!!

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:54

Citaat:
Wat ik meer wou zeggen (maar dus verkeerd heb gezegd) is wat je doel daarmee was? Ik volg je niet meer namelijk. Overigens het tweede filmpje vind ik een niet zo fijn beeld geven, net als met sommige bitlose filmpjes.


Dat dit topic stemmingmakerij is door de kant erg eenzijdig te belichten. Die tekstjes in die filmpjes alleen al, "kijk eens hoe strak die sperriem zit", :r

magda_90
Berichten: 32284
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:00

maikeltje schreef:
magda_90 schreef:
Ik was er niet bij nee, maar ik beoordeel die platen die ik zie en daar is mijn mening dus ook op gebaseerd. Maar mijn mening is daarnaast ook gebaseerd op platen die ik in diverse andere topics, sites en in eigen ervaringen gezien heb. Want ik zie deze beelden veel vaker tegenwoordig, zowel op TV, als foto's als op wedstrijdterrein. Tja en dan begint het voor mij langzaamaan geen momentopname meer te worden maar iets wat populair word want de grote sterren baten er ook bij.

Nogmaals MIJN mening was niet puur en alleen tegen de genoemde ruiters maar over de gehele paardensport waarbij ik dit steeds vaker zie (zowel sport als recreatief).


Waar ik nieuwsgierig naar ben is of je je mening kan onderbouwen ;)


Wat wil je onderbouwd horen? Ik ben altijd iemand geweest die het liefste wil dat het paardrijden voor zowel ruiter als paard een leuke gelegenheid is, dus dat er samen een team gevormd word. Wat ik momenteel erg veel zie is dat prestaties belangrijker zijn dan het plezier van een paard. Alles moet snel en het paard moet altijd meewerken (dit beeld heb ik gekregen op stages en op wedstrijden). Hierdoor worden er naar mijn mening te snel naar drastische maatregelen gegrepen en achter de grote menigte aan gelopen. Het klassieke voorbeeld de rollkur, in handen van proffesionals (zoals Anky) kan het best een prima methode zijn (al ben ik het er dus niet mee eens) het werpt de vruchten af. Hierdoor word er door menigeen gedacht dit ook te kunnen doen (zoals ik dus ook weer op wedstrijden, maar ook 'thuis' zie). En dan krijg je deze platen; paarden die de kin op de borst hebben en naar mijn mening geestelijk niet lekker in hun vel kunnen zitten op dat moment.

Wat ik een veel fijner beeld vind is een paard die zijn rug goed kan gebruiken. De achterhand die goed onder massa word geplaatst. Het hoofdje het liefste een fractie voor de loodlijn. Met andere woorden het klassieke beeld. Ik heb mij hier een tijdje in verdiept (oa. op het academische dressuur forum, boeken gelezen, bokt en andere sites) en ben zelf tot de conclusie gekomen dat deze houding wel fijner moet zijn voor de paarden.

Heb ik je vraag zo goed beantwoord? Zo nee dan hoor ik het wel.

magda_90
Berichten: 32284
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:06

Hinke schreef:
Citaat:
Wat ik meer wou zeggen (maar dus verkeerd heb gezegd) is wat je doel daarmee was? Ik volg je niet meer namelijk. Overigens het tweede filmpje vind ik een niet zo fijn beeld geven, net als met sommige bitlose filmpjes.


Dat dit topic stemmingmakerij is door de kant erg eenzijdig te belichten. Die tekstjes in die filmpjes alleen al, "kijk eens hoe strak die sperriem zit", :r


Tja meningen mogen geuit worden. De boodschap is naar wat ik meer vermoed dat het dat de verkeerde kant opgaat met de paardensport en dat het volgens mij niet eens zo heel specifiek puur om deze ruiters gaat.

Maar dat kan alleen de TS bevestigen.

Eenzijdig belichten. Daar staat internet bekend om. Hoevaak zijn de bekende sportmensen niet onder de loep genomen, en hoe vaak hoor je daar nu mensen over? Maar nu het minder bekende mensen zijn is het veel kwalijker. Dat blijft het gevaar met het openbaarlijk filmen en foto's maken van internet.

Net zo als er soms films/foto's ineens verschijnen van een of ander iemand in verweggistan die ook rare fratsen uithaald met een paard. En daar word zelden zo op gereageerd als met deze ruiters.

Overigens keur ik het niet goed maar kan de boodschap erachter wel begrijpen.

Evelienepien

Berichten: 3314
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:00

Goh, ik doe ff stipje :D . Typ: bitloos in en krijg hier de oude filmpjes van Arabesk en dit topic te zien.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:15

Hinke schreef:
Maar er zijn hordes mensen, die zelf geen paard hebben en niet kunnen rijden en die nemen dit allemaal voor waar aan. En dat moet ik dan vervolgens weer aanhoren.


Waarom zou je paard moeten rijden om een mening over de beelden uit het ts te mogen hebben?

Om te kunnen vinden dat stenigen ethisch niet verantwoord is hoef ik geen ervaring in stenigen te hebben toch?!

Het hele probleem is dat binnen de paardenwereld een vreemd proces heeft plaatsgevonden waardoor men dit soort beelden niet meer objectief kan zien als dierenkwellerij.

Laat het aan een willekeurige niet-ruiter zien en je krijgt afschuw als reactie. ´Mag dit?´ ´Waarom is dit niet verboden?´
Zoals Oomens eerder heel netjes uitlegt is wat in de modale hoofdstroom ruiterij norm is, voor de rest van de maatschappij een misstand.

De kritiek op de manier van rijden betreft de manier van rijden. Het maakt niet uit of er een bit in zit of niet :)*
Ik ben om díe reden vanaf het begin tegen de bitloze dressuur initiatieven geweest omdat er geen fundamentele verandering is.
Het gaat niet over bit of bitloos. De kern is dat de ruiterij het welzijnsrecht van het paard niet bovenal heeft staan.

hc

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:33

Faux schreef:
Slowmotion kan nóóit iets erger doen lijken dan het is. Iets is zoals het is, kan een beeld niets aan veranderen. Slowmotion laat het alleen duidelijker zien.


:)*

hc

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:45

bulck schreef:
Welzijn is meer dan wat je ziet op wedstrijdniveau, maar start al bij de aanvang van het paardenhouden en fokken (strenger beleid ipv wildfokken met overschot), correctheid in het management (bekappen, ontwormen enten), meer aandacht voor de lichamelijk gezondheid (preventief werken, een paard mankeert immers veel sneller iets vooralleer je het merkt)
Dan absoluut de vorming van ruiters (verplicht maken van cursussen of het behalen van brevetten voor mensen die verder willen met rijden dan het manegerondje of eigenaar van een paard worden)
En dan nog heb je geen garantie dat alles perfect zal lopen.


Inderdaad.
Het punt is dat het bestaansrecht van de paardenhobby nu net die garantie is.


hc

Bubsj

Berichten: 2073
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Arctis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:30

Hinke schreef:
Ik weet niet of mijn vermoeden klopt, maar ik heb het idee dat bitloos ruiters gewoon minder goed kunnen rijden. Geen onafhankelijke zit, en lekker meestuiteren met die handen en benen. Ja, dan is het idd beter als je bitloos rijdt!


Ik denk/weet dat je met deze opmerking de plank volledig misslaat. Laat jezelf eens op de film zetten op deze manier, je zult versteld staan. ECHT zitten en rijden zoals het moet is verdomd moeilijk, als ik gok dat 5% van alle ruiters ter wereld dit beheersen ben ik nog positief (nee, ondanks het streven behoor ik absoluut niet bij deze 5%)

Afgezien van dat; een groot deel van de bitloze filmpjes werden idd als negatief bestempeld, zowel bij de pro's als bij de anti's. Ik als 'geen mening, zie het probleem niet' vond het enorm verhelderend te zien dat deze groep ook kritisch naar zichzelf kon kijken (iets wat ik vaak mis bij 'naturel achtig' ) Doen alsof deze de hemel in geprijsd werden en dat zodoende gebruiken om deze 'momentopnames' te weerleggen slaat werkelijk helemaal nergens op :)

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:07

TS veroorzaakt hele discussie's maar zelf reageerd ze niet meer

FriesWytske
Berichten: 9913
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:08

Zoals gewoonlijk. Ze wil alleen maar stoken.

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:09

Lindy1982 schreef:
TS veroorzaakt hele discussie's maar zelf reageerd ze niet meer

Ze is nog steeds in de duinen denk ik. :)
Moeten we geen zoekactie opstarten ze is vast verdwaald daar.