vreemd verhaal...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:33

rainbow8 schreef:
Wat een ophef over een paard wel of niet aaien. De opmerking van dat je van andermans/vrouws spullen af hebt te blijven, komt over als of het een ding is ipv een levend wezen.

Maar waarom zou je verschil moeten maken tussen een ding en levend wezen - met het wel of niet aanraken ervan?
Het heeft een eigenaar en loopt niet op de openbare weg....
BTW blijkbaar vind lang niet iedereen het prettig dat hun paarden worden geaaid door vreemden -> toch fijn men dat dan niet zomaar gaat doen

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:21

[quote="Het heeft een eigenaar en loopt niet op de openbare weg....[/quote]
Nee, het loopt niet langs de openbare weg, maar het staat er wel. En als het paard aankomt draven en met het hoofd over het hek staat, is het hoofd op openbaar grondgebied. Dus als je het dan wilt aaien mag dat. En als het paard het niet wil, komt het vast niet aangedraafd. Of zou het soms kunnen zijn dat een paard komt aangedraafd om niet aangehaald te worden? Hmmmm, geeft toch iets om over na te denken. Hierin heeft het dier toch een eigen mening denk ik.

upperlady
Berichten: 1140
Geregistreerd: 16-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:52

amen _/-\o_[/quote]
Maar als jij zo'n bijtgraag paard hebt, dan snap ik niet dat je het risico neemt dat mensen toch je paard kunnen aaien. Heel veel mensen vinden het leuk om ff een aai over de bol van een paard te geven.
Als een paard komt, dan vraagt een paard daar vaak om.
Maak dan een draadje zodat niemand aan je paard kan komen.
Als je al zegt ( zo ik uit je tekst begrijp) dat je paard niet echt vriendelijk is, dan moet je daar toch zelf maatregelen voor nemen! Mensen weten niet dat jou paard niet zo vriendelijk is en mocht hij dan echt bijten, dan snap ik heel goed dat die mensen naar jou toe komen hoor.
Zorg dat ze er niet bij kunnen OPGELOST!!!!![/quote]

Maar moet ik dan maar mijn paardje "opsluiten" omdat bepaalde mensen hun handen niet thuis kunnen houden? Nee bedankt!

Anoniem

Re: vreemd verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:34

mensen weten niet of een paard vriendelijk is of niet, willen ze niet gebeten worden dan moeten ze zorgen dat ze niet gebeten kunnen worden.. niet aaien dus.. beetje omgekeerde wereld om te zeggen dat je je paard daar dan niet neer moet zetten, mensen moeten er gewoon af blijven, klaar.. loop je het risico ook niet om gebeten te worden.. loop je er wel heen en aait hem dan moet je ook niet zeuren als je gebeten word.. je kent het paard niet dus je weet nooit wat hij/zij doet..

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:06

rainbow8 schreef:
Nee, het loopt niet langs de openbare weg, maar het staat er wel. En als het paard aankomt draven en met het hoofd over het hek staat, is het hoofd op openbaar grondgebied. Dus als je het dan wilt aaien mag dat. En als het paard het niet wil, komt het vast niet aangedraafd. Of zou het soms kunnen zijn dat een paard komt aangedraafd om niet aangehaald te worden? Hmmmm, geeft toch iets om over na te denken. Hierin heeft het dier toch een eigen mening denk ik.


Stel je niet aan over het hoofd |o Het hek hoort op eigen grond te staan en staat 9 van de 10 x niet strak langs de openbareweg-grens.
Dat het paard "komt" voor en aai is ook een aanname want de meeste willen gewoon graag eten :P
Daarbij kan een paard niet alles krijgen wat hij wil, want dat is levensgevaarlijk!
Gewoon afblijven dus :Y)

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:09

Ik aai heus wel is even een paard als ik erlangs kom..

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:09

Betteke schreef:
Je bent toch zeker wel een praatje met de buren gaan maken Klomp? ;)


Absoluut, maar ze schaamde zich al enorm toen ik mijn scheur open trok :D
Ik heb een hele dikke preek gehouden, ze hebben ook echt hun best gedaan
om het goed te maken :j Al ben ik altijd voorzichtig met hun gebleven in contact.

Yeyo

Berichten: 1096
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:21

Ik vind het ook wel vreemd om te zeggen dat iedereen die aan mijn paard zou komen een beuk zou krijgen.

Triest toch dat de hedendaagse maatschappij zo in elkaar steekt.
Toen ik 15 jaar geleden nog een echte penny was en ik voor elk paard wel zou willen stoppen om hem te aaien, was dit geen enkel probleem.
Tegenwoordig hoor je dus uitspraken als "als iemand het waagt om aan mijn paard te komen dan kan ie een opsodemieter krijgen", hoe triest is dat zeg.
Zeker als dat dier nog bereikbaar is vanaf de openbare weg. Als iemand je erf op komt, oke, dan kan je iemand in elkaar slaan (not dus) en zeggen dat het niet de bedoeling is dat iemand op je eigen terrein komt, maar verder vind ik dat je geen recht van spreken hebt als iemand je paard aanhaalt vanaf een plek waar iedereen mag komen, ook al is het jouw eigendom!
Hoeveel paardengekke meisjes heb je wel niet die ervan dromen om paard te kunnen rijden of een eigen paard te hebben? Dan is een paard een aai geven toch iets geweldigs????

En iemand zei, moet ik dan mijn paard maar opsluiten??
Nou nee, maar zorg er wel voor dan dat je paarden niet binnen armlengte bij een openbare gelegenheid kunnen komen.

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: vreemd verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:48

Mijn mini shetten staan om deze reden achter een hekwerk van 1,80, maar in het verleden zijn er meermaals mensen over het hek geklommen om paardjes te aaien of ze steken hun arm door het gaas, wat daar eigenlijk te klein voor is, in beiden gevallen schade aan het hekwerk en dan moet ik niet zeuren, fijn zeg.

Als ik erbij ben ben ik de eerste die het kinderen en volwassenen aanbied om te aaien, maar alleen onder mijn toezicht en niet als ze alleen zijn. Ik leg dit ook aan ouders netjes uit, met als reden dat paarden vaker (helaas)gevoerd worden en dan kunnen denken dat het kind eten heeft, en ze dan per ongeluk wel eens kunnen happen.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:27

Yeyo schreef:
Ik vind het ook wel vreemd om te zeggen dat iedereen die aan mijn paard zou komen een beuk zou krijgen.

Triest toch dat de hedendaagse maatschappij zo in elkaar steekt.
Toen ik 15 jaar geleden nog een echte penny was en ik voor elk paard wel zou willen stoppen om hem te aaien, was dit geen enkel probleem.
Tegenwoordig hoor je dus uitspraken als "als iemand het waagt om aan mijn paard te komen dan kan ie een opsodemieter krijgen", hoe triest is dat zeg.
Zeker als dat dier nog bereikbaar is vanaf de openbare weg. Als iemand je erf op komt, oke, dan kan je iemand in elkaar slaan (not dus) en zeggen dat het niet de bedoeling is dat iemand op je eigen terrein komt, maar verder vind ik dat je geen recht van spreken hebt als iemand je paard aanhaalt vanaf een plek waar iedereen mag komen, ook al is het jouw eigendom!
Hoeveel paardengekke meisjes heb je wel niet die ervan dromen om paard te kunnen rijden of een eigen paard te hebben? Dan is een paard een aai geven toch iets geweldigs????

En iemand zei, moet ik dan mijn paard maar opsluiten??
Nou nee, maar zorg er wel voor dan dat je paarden niet binnen armlengte bij een openbare gelegenheid kunnen komen.



Ik vind dat men tegenwoordig zichzelf veel toe-eigend.
Helaas komt het steeds meer voor dat men het ook nodig vind om te voeren en zelf de wei of stal in te gaan. Logisch ook dat eigenaren met verschillende ervariningen er ook anders over gaan denken.

Ik vind het erg dat je je paarden moet beschermen tegen mensen door extra hekwerk etc..

Voor een aai kunnen die meisjes ook naar de manege!

Met dat dikgedrukte bedoel je (als eigendom) het paard of de grond waar je gaat staan?
Ik vind het trouwens beide niet netjes om jezelf het recht te geven om die te aaien of op te mogen staan om te kunnen aaien...

Yeyo

Berichten: 1096
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:37

Ik bedoelde het paard met eigendom.

En ik vind het ook wel erg kort door de bocht gelezen als je vind dat je niet moet zeuren als je hekwerk gesloopt wordt door mensen die graag willen aaien want dat schrijf ik dus niet.
En ik heb het uitsluitend over aaien, voeren zou ik op zich tot op zekere hoogte niet erg vinden, als het maar onder mijn toezicht zou zijn, of als het gevraagd is. Als mensen ongevraagd mijn paard zouden voeren dan zou ik ook verzoeken om dit niet meer te doen. En datzelfde geldt als mensen ongevraagd op mijn erf zouden komen.
Gelukkig leid ik wat dat betreft een makkelijk bestaan want ik heb dat allemaal niet....

Er word toch verder niets toegeeigend? De paarden krijgen een aai over hun bol, er word hier gesproken alsof mensen met een honkbalknuppel op de paarden af komen.
Tuurlijk zijn er grenzen, maar om nou te stellen dat mensen een paar tikken moeten krijgen als ze een paard van iemand aaien...nee dat gaat mij echt te ver.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: vreemd verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:43

Bij mij was het dus zo dat mijn paard de stompen kreeg en ik het ook al eerder een kind heb zien doen bij andere paarden, daar wordt je toch ook niet erg vrolijk van. Ik ben gewoon enorm voorzichtig en wantrouwig ervan geworden.

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: vreemd verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:51

Ik bedoel ook niet dat jij zegt dat ik niet over een beschadigd hek moet zeuren, maar mensen die deze overlast veroorzaken verpesten het wel voor andere.

Yeyo

Berichten: 1096
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Haarlem

Re: vreemd verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:09

Daar ben ik het wel mee eens, dat mensen het voor elkaar verpesten.

Ik praat dan uiteraard over de ideale situatie waarin mensen met respect met het dier omgaan, dus alleen aaien en klaar.
Niet dat ze hekken slopen en je paarden slaan, dat gaat natuurlijk nergens over.

Misschien ben ik supernaief hoor, maar ik heb iets dergelijks (gelukkig) nog nooit meegemaakt en ik zou het al helemaal niet in mijn hoofd halen om zo met dieren of andermans spullen om te gaan (het betreffende hek!).

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:34

Als ik aan het wandelen ben en kom langs een weide waar een paard in staat en die staat toevallig bij het hek te koekeloeren, dan aai ik hem wel denk ik.
Gewoon niks bijzonders........dat een eigenaar daar misschien niet blij van wordt is natuurlijk niet de bedoeling, maar als het paard langs een openbare weg loopt zal de eigenaar bijna politieagentje moeten gaan spelen, kortom zolang de voorbijgangers het paard enige intersse geven en deze wat aaien of plukje gras geven zou ik als eigenaar me daar niet druk om maken, als het paard geslagen wordt of eigendommen worden vernield is het een ander verhaal.
Ik weet natuurlijk niet wat de intensie van de eigenaar is met paard in de toekomst, hij heeft het over een 'wild' paard wat niet mak mag worden, tja leuk ideaal maar langs een openbare niet te verwezelijken lijkt me. (ook niet tijdelijk).

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:42

Yeyo schreef:
Daar ben ik het wel mee eens, dat mensen het voor elkaar verpesten.

Ik praat dan uiteraard over de ideale situatie waarin mensen met respect met het dier omgaan, dus alleen aaien en klaar.
Niet dat ze hekken slopen en je paarden slaan, dat gaat natuurlijk nergens over.

Misschien ben ik supernaief hoor, maar ik heb iets dergelijks (gelukkig) nog nooit meegemaakt en ik zou het al helemaal niet in mijn hoofd halen om zo met dieren of andermans spullen om te gaan (het betreffende hek!).


Dan heb je mazzel - heerlijk!
Echter komt het gewoon steeds vaker voor.
Maar ook goede bedoeldelingen gaan wel eens mis.

cissie: Dat plukje gras waar het paard niet bij kan, moet je ook niet geven.
Kan zijn dat het net bespoten is óf dat het paard op een korte weide moet staan ivm bevangenheid etc.

Yeyo

Berichten: 1096
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Haarlem

Re: vreemd verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:55

Triest toch, dat het zo moet gaan.
Vroeger kon dat allemaal gewoon en ging het uitsluitend om goede bedoelingen, maar tegenwoordig......

Tuurlijk gaat het wel eens mis ook, mijn zoontje wilde een snoepje geven waar ik bij was, paard had per ongeluk ook het vingertje van mijn zoontje tussen zn tanden, nix aan te doen.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:08

o_floor_o schreef:
Het verschillen van mening in dit topic komt waarschijnlijk door het wel of niet hebben van een eigen paard/pony. Als eigenaar heb je absoluut geen behoefte om het paard van een ander te knuffelen.



Haha, ik heb 8 paarden, maar als men ze wil aaien, mag dat hoor. Geen enkel probleem mee. Maar misschien zit het verschil hem daar inderdaad wel in. Mensen die een eigen paard hebben, voelen zich misschien een beetje verheven boven de rest. Kom op zeg, een paard aaien.....waar hebben we het over.
Alle 8 mijn paarden mogen geaaid worden. Gelukkig heb ik geen agressieve paarden (wil ik ook niet hebben, ik heb kinderen). Mocht ik die wel hebben, zorg ik dat ze niet geaaid kunnen worden. Verder worden ook mijn paarden niet bijterig van nu en dan voeren, daarvoor zijn ze te goed opgevoed.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:49

Diablo schreef:
Maar misschien zit het verschil hem daar inderdaad wel in. Mensen die een eigen paard hebben, voelen zich misschien een beetje verheven boven de rest.



haha, wat een onzin! %)

Ik denk dat het grootste verschil zit in de ervaringen.
Wanneer het altijd goed is gegaan, zal je idd het probleem niet zien - is er dan ook niet.
Echter wanneer je het vertrouwen bent kwijtgeraakt is het wel en probleem.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: vreemd verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:57

Inderdaad Superwoman, ik had er nooit problemen mee, tot het je overkomt, het wantrouwen blijft.
Je word gewoon extra voorzichtig, ik wil gewoon niet dat het weer een keer gebeurt en mijn paard ten onrechte een stomp op zijn neus krijgt. Gelukkig staat mijn paard verrrrr weg van de weg d.m.v. schrikdraad. :)

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:01

Natuurlijk is het onzin Superwoman. Maar het is ook onzin dat alleen niet-paardenbezitters paardjes willen aaien, daar doelde ik eigenlijk op. Alsof het een groot voorrecht is om het paard van een ander te mogen aaien. Mmmm, nee hoor, heb er zelf zat. Maar als er een paard zijn hoofd over de omheining steekt, wil ik daar best mijn hand even over zijn hoofd laten gaan.

Kan bij mij trouwens niet, ik heb al mijn paarden bij huis. Als ze mijn paarden willen aaien, moeten ze achter mijn huis zijn, dat voorrecht heb ik dan weer.

R_paardje

Berichten: 12
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:06

upperlady schreef:
kiwiski schreef:
als je niet wil dat er iemand aan je paard komt zou ik een bordje bij het weiland zetten, of hem ergens in een bos ofzo neerzetten, waar bijna niemand komt. en we stonden er niet bij in de wei ofzo.


niet mee eens. Iedereen moet gewoon met zn handen van andermans eigendommen afblijven. Dat zou al een stuk schelen in deze wereld!



ben ikke heelmaal mee eens met upperlady *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:10

siskeh schreef:
persoonlijk vind ik dat je van de paarden van een ander af moet blijven....
als er mensen mijn paard zomaar zouden komen aaien zouden ze een flinke "opdonder" van me kunnen verwachten...


Wat een onzin zeg dus als ik een keer langs de stal van je paard loop en die aai ik even dan krijg ik gelijk klappen? Wat een onzin zeg!

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:28

Diablo schreef:
Natuurlijk is het onzin Superwoman. Maar het is ook onzin dat alleen niet-paardenbezitters paardjes willen aaien, daar doelde ik eigenlijk op. Alsof het een groot voorrecht is om het paard van een ander te mogen aaien. Mmmm, nee hoor, heb er zelf zat. Maar als er een paard zijn hoofd over de omheining steekt, wil ik daar best mijn hand even over zijn hoofd laten gaan.

Kan bij mij trouwens niet, ik heb al mijn paarden bij huis. Als ze mijn paarden willen aaien, moeten ze achter mijn huis zijn, dat voorrecht heb ik dan weer.


ohh, dan had ik je berichtje verkeerd begrepen :o

Ik heb mijn paarden nu ook bij huis, heerlijk!
Helaas toch meegemaakt dat iemand mijn erf op ging om de paarden in de bak te kunnen aaien. Ik vind dat erg aso! Stoom kwam uit mijn oren _-:(
Moet ik dan ook nog mijn hek van de oprit sluiten?

Nu dan eindelijk een stuk weide kunnen kopen,helaas niet aan huis, dus dat zal dus ook goed beveiligd worden }:)

Op de manege zie je ook vaak dat het niet bij aaien blijft - de "rot"-paarden krijgen een "zwaai" of klap, terwijl de rest wat brood krijgt. 8)7

Ik blijf er zelf vanaf, tenzij de eigenaar erbij is en het duidelijk mag..dan nog vind ik het natuurlijk echt niet bijzonder.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:58

Superwoman, als er mensen op mijn erf komen om naar de paarden te gaan, is het een ander verhaal. Dan komen ze op míjn grond, zonder daar toestemming voor gevraagd te hebben.

Maar als mijn paarden aan een openbare weg hadden gestaan, en ze hangen met hun hoofden over bijv. een fietspad, zou ik er geen moeite hebben als iemand ze aait. En als ik dat wel zou hebben, zou ik zorgen da ze niet dáár kunnen komen, waar iedereen kan en mag komen.