ze komt niet meer

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:16

en wat gaat er nu met de pony gebeuren dan?

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 11:22

SapjeV schreef:
Citaat:
ze was al een paar week bij mij geweest en toen heb ik haar gewoon gelongeerd. dat heeft de eigenaar al vanaf haar 1e jaar gedaan. en ze kende zakken zand eraan ook


Begrijp ik nu goed dat de pony vanaf dat ze 1 is al wordt gelongeerd?
Mag toch hopen van niet...

Ik ben ook wel benieuwd hoe ze heeft gereageerd op de zakken zand.
Wat is de reden dat diegene die haar het longeren en de zandzakken heeft aangeleerd, haar niet ook is gaan inrijden of jou heeft begeleid met de eerste stapjes erop? Die kent haar immers en heeft als het goed is haar vertrouwen?

Weet je zeker dat er nooit eerder een poging is gedaan om haar te berijden? Krijg nl een beetje een gevoel dat er wellicht al eens eerder pogingen zijn gedaan (indien er al zo jong is gelongeerd ed, zal mij dat niks verbazen) om haar onder het zadel te beleren en dat dit toen fout is gegaan.

Ik vind het iig geval rot voor je dat het zo is gegaan. Wellicht een leermoment voor een volgende x, neem ervaren begeleiding erbij als je zelf graag pony's wil leren beleren. Ik vind de eigenaar verder verantwoordelijk voor het zoeken van een passend beleeradres en kan het niet maken om deze pony af te schrijven voor zijn eigen gemaakte fouten.

Met mijn 5 jarige ben ik (ook niet de meest ervaren persoon) met 4 jaar, met/door deskundige begeleiding, begonnen met longeertraining en nu ze 5 is zit ik er pas op, met hulp van dezelfde begeleiding. Gaat super :D Daarvoor en tussendoor veel leuke dingen doen, wandelen, fietsen, grondwerk.
Vertrouwen en de tijd nemen vind ik zelf erg belangrijk, niks forceren of overvragen.


dat hij is begonnen met de zandzakken was om alvast de druk te leren herkennen.
ik weet echt heeel zeker dat er nooit iemand op heeft gezeten. en ja hij heeft geholpen met de 1e stapjes. er op leunen. en toen 1 pasje vooruit. toen begon ze dus steigeren en gleed ik eraf voor mijn eiigen veiligheid. en toen maakte ze plotseling zonder enige reden de salto achteruit. als er iemand op had gezeten was het niet goedgekomen.
ze wil gewoon niet lopen als je leunt. geen gebok alleen het levensgevaarlijke steigeren.

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 11:23

suuzepuus schreef:
en wat gaat er nu met de pony gebeuren dan?


ze zal nu eerst op de weide blijven

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:24

Urielle schreef:
polly2 schreef:
Niet iedereen heeft daarnaast het geluk dat ze iemand aan hun zijde hebben met veel ervaring.


Dan haal je die er dus bij. Vind ik geen excuus.
Niet iedereen heeft op stal iemand rondlopen, dan kijk je op internet en ga je bij mensen op stal kijken terwijl ze met een paard aan de gang zijn.


Wat ik bedoel te zeggen is dat honderd keer een pony gewoon beleerd wordt door er gewoon op te gaan zitten....en dan gaat het goed. Niet dat ik vind dat dit de juiste manier is...maar in de praktijk...jongens kom op, ik zie het om me heen, mensen doen dit gewoon. Heel naief....en heel onervaren vaak...en toch gaat het goed. (en met goed bedoel ik: er gebeuren geen rare dingen, met goed bedoel ik niet dat het rijtechnisch hoogstandjes worden)
Natuurlijk is het beter om er een deskundig iemand bij te halen....maar in de praktijk gebeurt dat lang niet altijd.
Wat ik hiermee zeggen wil, is dat de TS lang niet de enige is die op deze manier bezig is. Alleen omdat het nu fout gaat wordt er over haar heen gerold met allerlei argumenten.
Als het goed was gegaan, zoals het meestal in deze situaties gaat (omdat paarden zich vaak veel laten welgevallen), dan roept iedereen "oh" en "ah", wat geweldig....
En daarom zeg ik: niet zo hard reageren tegen de TS, ze is lang niet de enige die dit doet, alleen bij haar gaat het toevallig niet vanzelf goed. En die wijze les heeft ze nu dus zelf ondervonden, dus onze belerende vingertjes zijn volgens mij niet meer nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:25

Wat ik ook wel erg vind, is dat de TS minderjarig is en ik persoonlijk vind dat haar ouders hier wat verantwoordelijker mee om hadden moeten gaan. Mijn kind liet ik niet zonder een ervaren iemand een groen paard inrijden. Met de juiste begeleiding is het tot daar aan toe, maar zonder :n

Als je niet iemand in de buurt hebt die ervaren is met dit soort dingen, moet je er gewoonweg niet aan beginnen. Alvorens een dier aan te schaffen, vind ik dat je daar rekening mee moet houden. Ik heb een jong paard en ik kan daar niet de knoppen op zetten, dat doe ik dus ook niet. Voor de veiligheid van het paard, als voor mijn eigen veiligheid. We hebben hem gekocht toen hij 5 maanden oud was en we hebben geld voor zijn beleren aan de kant gezet. Dus het is een excuus van lik mijn vestje.

TS voor de volgende keer: geen dingen doen, waar je geen verstand van hebt. Een paard dat al zo aan de longe reageert, moet je niet op gaan zitten, maar eerst het longeren goed bij brengen. Zodra dat goed gaat, kun je verder gaan denken. En haal daar de volgende keer aub een professioneel iemand bij, zodat het voor jou en de pony een happy end heeft.

@polly2, ja en dan kun je er op gaan zitten en dan? Inrijden is toch meer dan er op gaan zitten. Ook al gaat dat dan goed, dan nog zou ik het niet goedkeuren en zeker niet oh, ah en geweldig roepen, want het is gewoon onverantwoord. En dat de meesten het doen en dat het vaak goed gaat, vind ik ook een slap excuus van mensen. Dat iedereen het doet, wil niet zeggen dat het goed is en dan ook acceptabel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-07-09 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:26

wietske100 schreef:
suuzepuus schreef:
en wat gaat er nu met de pony gebeuren dan?


ze zal nu eerst op de weide blijven

misschien is het verstandig om haar lekker te laten wennen aan van alles, lekker met haar te gaan wandelen en haar dan over maanden ofzo in te laten rijden door iemand anders. dan de winter lekker op de wei te zetten en er volgend voorjaar rustig mee an de gang te gaan. misschien kun je het dan zelf met hulp van een goede instructrice.

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 11:28

voor de laatste keer. de eigenaar was de begeleiding en die heeft zoveel paarden beleerd!! die heeft echt wel ervaring!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:29

wietske100 schreef:
voor de laatste keer. de eigenaar was de begeleiding en die heeft zoveel paarden beleerd!! die heeft echt wel ervaring!!!


Maar ook hij moet er iemand bij halen, zei je toch? En longeren vanaf het eerste jaar vind ik eerlijk gezegd niet erg deskundig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-07-09 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:31

wietske100 schreef:
voor de laatste keer. de eigenaar was de begeleiding en die heeft zoveel paarden beleerd!! die heeft echt wel ervaring!!!

waarschijnlijk heeft dit paard net even een andere gebruiksaanwijzing als de andere paarde die hij heeft beleerd!

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 11:31

hoe bedoel je ? mindim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:32

wietske100 schreef:
bedankt dat er tenminste ook nog nuttige tips bijzitten.
wat het steigeren tijdens longeren betreft dat is gewoon omdat ze naar links wil schieten en dan stuur ik haar door op de volte gewoon op rechterhand en dan komt ze in protest. en ik hang er op en dan een stapje zetten dan gebeurd er dit al.

de eigenaar gaat toch al hulp zoeken


Je zegt dat de eigenaar hulp gaat zoeken ;)

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 11:32

suuzepuus schreef:
wietske100 schreef:
voor de laatste keer. de eigenaar was de begeleiding en die heeft zoveel paarden beleerd!! die heeft echt wel ervaring!!!

waarschijnlijk heeft dit paard net even een andere gebruiksaanwijzing als de andere paarde die hij heeft beleerd!


ja dat blijkt zo

Anoniem

Re: ze komt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:34

arme pony... :n

sowieso nooit trekken als een paard gaat steigeren. dan gaat hij hoger en klapt achterover. longe altijd los houden dan! een stoot teugel ook niet, dan heeft het paard geen evenwicht meer (houdt zich niet meer in evenwicht met zijn hoofd)

ik denk dat jullie veeel te snel zijn gegaan, zoals anderen ook zeggen. Ik weet zeker dat ik hem weer goed zou kunnen krijgen.
echt zonde van de pony ..

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 11:37

VivaLaVida schreef:
arme pony... :n

sowieso nooit trekken als een paard gaat steigeren. dan gaat hij hoger en klapt achterover. longe altijd los houden dan! een stoot teugel ook niet, dan heeft het paard geen evenwicht meer (houdt zich niet meer in evenwicht met zijn hoofd)

ik denk dat jullie veeel te snel zijn gegaan, zoals anderen ook zeggen. Ik weet zeker dat ik hem weer goed zou kunnen krijgen.
echt zonde van de pony ..


mijn vader was bang dat hij achter over klapte juist en dat ze men dan plette. maar juist toen zei het touw los deden TOEN klapte ze achterover. ik weet dat het niet goed is gegaan. maar je doet het juist verkeerd alhoewel je gevoel zegt dat je moet trekken. heb ik men vader duidelijk gemaakt. de teugels hingen los.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:41

wietske100 schreef:
voor de laatste keer. de eigenaar was de begeleiding en die heeft zoveel paarden beleerd!! die heeft echt wel ervaring!!!


Oh ja? Als de eigenaar van deze pony, zoals je eerder schreef een touw moet vastmaken aan het bit en dan aan de singel om het steigeren te voorkomen, dan zet ik grote vraagtekens bij de manier van beleren. Dat is gewoon een dwangmaatregel en in mijn opvatting past "dwang" en "forceren" niet bij beleren. Als deze, en vergelijkbare "trucjes" gebruikt worden om een paard te beleren, dan is het niet zo gek dat je verzet en verlies van vertrouwen krijgt.

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:43

Mindim schreef:
.

@polly2, ja en dan kun je er op gaan zitten en dan? Inrijden is toch meer dan er op gaan zitten. Ook al gaat dat dan goed, dan nog zou ik het niet goedkeuren en zeker niet oh, ah en geweldig roepen, want het is gewoon onverantwoord. En dat de meesten het doen en dat het vaak goed gaat, vind ik ook een slap excuus van mensen. Dat iedereen het doet, wil niet zeggen dat het goed is en dan ook acceptabel.


Je hoeft mij niet uit te leggen wat het inrijden van een paard betekent. Ik heb het meer dan 20 jaar professioneel gedaan.
Nogmaals ....wat ik bedoel is dat velen (vooral bij pony's) er gewoon op gaan zitten en dat het dan goed gaat (lees...geen ongelukken) en daarmee tevreden is.
Natuurlijk zou het als het professioneel gedaan is, zo'n pony sporttechnisch veel verder komen (en sneller uiteindelijk). Maar dat is vaak het doel helemaal niet. Jonge meisjes gaan er op zitten, pony is braaf....en mijn rijdt er vrolijk mee rond en heeft zelf de pony ingereden en men roept "ah"en "oh" wat goed, helemaal zelf gedaan.
Ik zie dit toch heel vaak gebeuren in mijn omgeving. Of je dat nu de goede manier vindt, of niet...ik bedoel hiermee te zeggen dat het niet raar is dat de TS ook denkt het wel even te kunnen doen. Er zijn zovelen met haar.... En daarom wil ik haar niet te hard aanvallen.
Het is wellicht naief geweest om zo te denken....maar voor hetzelfde geld was de pony wel braaf geweest en was er weer iemand bij geweest die vindt dat je het zo maar even doet.
In die zin, is deze les dus heel goed voor de TS en is het niet meer nodig om daar nog allerlei verwijten bovenop te doen, lijkt mij.
Zo bedoel ik het.
En hiermee zeg ik niet dat het okay is dat pony's zo beleerd worden....maar de realiteit is gewoon anders.....
Overigens moet ik ook zeggen dat ik meisjes met pony's aan de gang heb gezien, waarbij pony's braaf waren en ik zelf met kromme tenen zat, maar dat na jaren en jaren lessen om beginfouten te herstellen, het uiteindelijk ook goed komt. Echt goed komt. Dat is dan misschien niet mijn manier....maar wie ben ik om een ander daarop te veroordelen. Er zijn tenslotte meer wegen die naar Rome leiden. En al zijn sommige wegen omslachtige wegen.....en zou het niet mijn weg zijn....er zijn toch mensen genoeg die wel die weg nemen.
En hoe kan dan zo'n jong meisje al weten wat de juiste weg is? Dat is mijn punt.

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:44

Jannepauli schreef:
wietske100 schreef:
voor de laatste keer. de eigenaar was de begeleiding en die heeft zoveel paarden beleerd!! die heeft echt wel ervaring!!!


Oh ja? Als de eigenaar van deze pony, zoals je eerder schreef een touw moet vastmaken aan het bit en dan aan de singel om het steigeren te voorkomen, dan zet ik grote vraagtekens bij de manier van beleren. Dat is gewoon een dwangmaatregel en in mijn opvatting past "dwang" en "forceren" niet bij beleren. Als deze, en vergelijkbare "trucjes" gebruikt worden om een paard te beleren, dan is het niet zo gek dat je verzet en verlies van vertrouwen krijgt.


Dat is een ouderwetse van dik hout zaagt men planken methode....die ook door ervaren mensen wordt toegepast, helaas...., dat zag ik dertig jaar geleden ook al wel voorbij komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:51

wietske100 schreef:
VivaLaVida schreef:
arme pony... :n

sowieso nooit trekken als een paard gaat steigeren. dan gaat hij hoger en klapt achterover. longe altijd los houden dan! een stoot teugel ook niet, dan heeft het paard geen evenwicht meer (houdt zich niet meer in evenwicht met zijn hoofd)

ik denk dat jullie veeel te snel zijn gegaan, zoals anderen ook zeggen. Ik weet zeker dat ik hem weer goed zou kunnen krijgen.
echt zonde van de pony ..


mijn vader was bang dat hij achter over klapte juist en dat ze men dan plette. maar juist toen zei het touw los deden TOEN klapte ze achterover. ik weet dat het niet goed is gegaan. maar je doet het juist verkeerd alhoewel je gevoel zegt dat je moet trekken. heb ik men vader duidelijk gemaakt. de teugels hingen los.


Ja als jij trekt en dan laat je los dan klapt ie achterover... maar ook als je blijft trekken ;) gelijk los dus.

Dit soort ponies komen altijd op africhtingsstallen..

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:00

TS ik vind het echt heel naar dat jij nu zo'n ervaring hebt gehad met deze pony.
Dit is niet zomaar een pony maar een beestje waar echt iets mee aan de hand is.
Lichamelijk en/of fysiek.
Het is ook sneu voor de pony dat al niet eerder is ingezien dat de pony niet door zomaar iemand ingereden kan worden al denk ik dat een prof ook zijn handen vol heeft aan het beestje en misschien zelfs wel bedankt voor de eer.
De vraag blijft of je een pony (waar nu eenmaal altijd kinderen op zullen rijden)met zo'n karakter wel onder het zadel wil hebben.
Genoeg leuke pony dus waarom met zo'n rotzakje(als het karakter is) gaan werken.

Ik heb er zelf inmiddels ook al een paar ingeleerd en ben nu weer bezig met eentje maar als ze al zo maf zouden doen met longeren liet ik hem eerst eens controleren door de DA en als het karakter was hield ik het voor gezien.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:06

polly2 schreef:
Als het goed was gegaan, zoals het meestal in deze situaties gaat (omdat paarden zich vaak veel laten welgevallen), dan roept iedereen "oh" en "ah", wat geweldig....


Tja, van mij niet, als ik zoiets lees:
Citaat:
Rustig hangen enzo. maar ze schrok en schoot weg.
Nou geeft niet. komop ze is een onbeleerde pony.


Dan denk ik al: :n te snel...

Mij interesseert het niet of zo'n dier uiteindelijk zadelmak en ingereden is, mij interesseert de weg ernaartoe.

Het moet voor het paard een leuke ervaring zijn om aan het werk te gaan en bovenal en zeker in het geval van zo'n jong meidje: het moet veilig zijn!
Bij zo'n eigenaar denk ik ook: waar heb je je verstand zitten. Ik neem aan dat die man het zichzelf ook nooit zou vergeven als TS een dwarslaesie heeft omdat zijn pony ermee omslaat. Dat TS niet beter weet, ze is nog jong en nu weet ze het wel. Maar de volwassenen om haar heen moeten toch beter weten. Je hebt wel te maken met een paar honderd kilo.

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 12:09

nou kijk deze pony zou dus voor kleine kindereren geschikt moeten worden.. maar als hij zo zou doen komt dat niet goed natuurlijk.
hij kwam even in staking toen trok ik aan de longe en toen steigerde ze even.
maar die weken erna gingen goed dus toen ging ik leunen enz.

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 12:17

polly2 schreef:
Tja, van mij niet, als ik zoiets lees:
Citaat:
Rustig hangen enzo. maar ze schrok en schoot weg.
Nou geeft niet. komop ze is een onbeleerde pony.


Dan denk ik al: :n te snel...

Mij interesseert het niet of zo'n dier uiteindelijk zadelmak en ingereden is, mij interesseert de weg ernaartoe.

Het moet voor het paard een leuke ervaring zijn om aan het werk te gaan en bovenal en zeker in het geval van zo'n jong meidje: het moet veilig zijn!
Bij zo'n eigenaar denk ik ook: waar heb je je verstand zitten. Ik neem aan dat die man het zichzelf ook nooit zou vergeven als TS een dwarslaesie heeft omdat zijn pony ermee omslaat. Dat TS niet beter weet, ze is nog jong en nu weet ze het wel. Maar de volwassenen om haar heen moeten toch beter weten. Je hebt wel te maken met een paar honderd kilo.



dat is dus ook de reden waarom hij zei : het is kalar. we stoppen. hij wil het niet op zijn geweten hebben dat er wat gebeurd met mij.

hij had dit nooit verwacht. dat ze zo raar zou doen. daarom zijn we gestopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:21

@polly2
Ik vertel je nergens hoe je een paard in moet rijden.
Tuurlijk zijn er meer wegen die naar Rome leiden, de ene hobbeliger dan de andere en de laatste is vervelender rijden dan een een goede weg. Is het wenselijk dat je een pony zo moet inrijden, dat het dier jaren les nodig heeft om de fouten te herstellen?

Citaat:
En hoe kan dan zo'n jong meisje al weten wat de juiste weg is? Dat is mijn punt.

Ik zei het al in een andere post:
Citaat:
Wat ik ook wel erg vind, is dat de TS minderjarig is en ik persoonlijk vind dat haar ouders hier wat verantwoordelijker mee om hadden moeten gaan. Mijn kind liet ik niet zonder een ervaren iemand een groen paard inrijden. Met de juiste begeleiding is het tot daar aan toe, maar zonder :n

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: ze komt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:31

Het enige trieste aan het verhaal is dat ik vrees dat de pony de prjs gaat betalen voor de fouten van haar eigenaar. TS is 15 daar kun je niet altijd verwachten overal de gevolgen van in te zien. Maar een eigenaar met jaren ervaring die op deze manier met paarden om meent te moeten gaan, echt ongeloofelijk. Meid wees maar blij dat je nog heel bent, volgende keer niet meer zulke acties ondernemen zonder ECHT GOEDE begeleiding. Ik zou wel proberen de eigenaar over te halen haar naar een goede africhtingsstal te brengen. Dan verdient ie er meer aan dan dat ze naar de slacht gaat.

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:54

TS ik begrijp jouw verhaal ;)

Het klinkt alsof de pony singel/zadel nijd heeft.
Gaat ze ook steigeren als ze zonder iets op haar rug wordt gelongeerd?

Ik heb ook zo'n ponietje.
ALs 5 jarige gekocht en langzaamaan beleerd.
Wij hebben al vele vele pony's en paarden beleerd.
Toch ging het met deze pony anders.
Ook zij ging achterover zodra ze de singel voelde.
Heel gevaarlijk natuurlijk.

Uiteindelijk zadelden we haar al stappend op en mijn man zette mn dochter en dan op.
Dat ging prima.
Ze hebben ook heerlijk gereden samen.

Nu mijn dochters en te groot voor zijn, mag ze verder als fokmerrie ;)
Want ook ik wil geen andere kinderen op zo'n pony.
Kijk wij hebben er ervaring mee, wat wat gebeurt er bij anderen??
Geen risico's!

Goed van de eigenaar dat hij dat ook niet wil.
Er worden te vaak van dit soort pony's verkocht aan kinderen, zonder eerlijk het verhaal er bij te vertellen.
Als er dan iets ergs gebeurt |o
Misschien heeft hij wel de ruimte om haar als fokmerrie te gaan gebruiken.

Veel succes verder :(:)