ze komt niet meer

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
uniekhorse

Berichten: 985
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Onna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:34

Jeetje.. net als al gezegd is geef het beestje tijd om te wennen.
Het is allemaal hartstikke nieuw voor het paardje, geen wonder dat het ene paard hier anders op reageerd dan het andere paard.
Ik zou zeggen dat de eigenaar de pony het best naar een professionele stal kan brengen.
Om nu te zeggen dat het dier onverkoopbaar is en niet te vertrouwen is, vind ik een erg voorbarige conclusie.

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:34

fout gedrag is zo aangeleerd... nou maar weer eens recht breien.
de eigenaar had nooit mogen vastbinden :n . los van het rijtechnische aspect is het fysieke gedeelte niet eens bekeken...jammer gemiste kans.

Tip; van voren af aan beginnen. maar dan wel met heel deskundig iemand erbij.

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:36

Shattered schreef:
Ik vind van wel, als het rustiger opgebouwd was en er tijdens de eerste keer steigeren al een alarmbelletje was gaan rinkellen was het niet zover gekomen. De pony zal nu, waarschijnlijk op een niet zo ponyvriendelijke manier afgeleerd moeten worden om om te klappen. Of het arme diertje krijgt geen kans meer en wordt naar de slager gebracht..

.


Als je er een professional bij haalt die weet wat hij doet, dan hoeft dat helemaal niet hoor....
Wij deden vroeger niks om ze het af te leren. Wij deden andere dingen om ze goede dingen aan te leren, totdat je er op kon stappen...en guess what? Dan was er ineens geen verzet en geen gesteiger meer...
Je moet een andere route kiezen om het dier te deprogrammeren...en dat heeft niks met paardonvriendelijkheid te maken, in tegendeel.....
Je kiest een andere route, waarmee het dier nog geen associaties heeft en dan komt er vanzelf een moment dat je probleemloos op kunt stappen bij het dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:36

Shattered schreef:
Daarom moet je goede begeleiding hebben tijdens het beleren van een pony. Je hebt nu, grof gezegd een pony compleet verkloot..
Paardje heeft nu geleerd hoe hij de ruiter er af moet krijgen..

Laat dit een wijze les zijn, met deskundige begeleiding was dit niet gebeurd!


Amen.
Wat zonde van de pony.

riannetjhe
Berichten: 553
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:37

wietske je zegt wel had ik de topic maar niet geopend dat heb je zelf gedaan en je kan naagaan daat je kommertaar krijgt je... alls je een dier zadelmak wilt maken moet je hem zeker 2a3 maant hebben in de 3e maand moet je eerst gaan hangen en naa de maand had je aan het longeertouw eerst moeten longeren en daarnaa rustig opstappen


ik weet niet waar je woont maar bij ons in de buurt is een herman. als de op paarden gaat zitten bokken zelden kenis hadden ook een paard dat zoo deed mar toen hij erop ging was er niks aan de hand

ik hoop dat die niet naar de slacht gaat anaders heb ik haar liever, want dat vind ik geen manier van doen

Shattered

Berichten: 2073
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: In een doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:39

polly2 schreef:
Shattered schreef:
Ik vind van wel, als het rustiger opgebouwd was en er tijdens de eerste keer steigeren al een alarmbelletje was gaan rinkellen was het niet zover gekomen. De pony zal nu, waarschijnlijk op een niet zo ponyvriendelijke manier afgeleerd moeten worden om om te klappen. Of het arme diertje krijgt geen kans meer en wordt naar de slager gebracht..

.


Als je er een professional bij haalt die weet wat hij doet, dan hoeft dat helemaal niet hoor....
Wij deden vroeger niks om ze het af te leren. Wij deden andere dingen om ze goede dingen aan te leren, totdat je er op kon stappen...en guess what? Dan was er ineens geen verzet en geen gesteiger meer...
Je moet een andere route kiezen om het dier te deprogrammeren...en dat heeft niks met paardonvriendelijkheid te maken, in tegendeel.....
Je kiest een andere route, waarmee het dier nog geen associaties heeft en dan komt er vanzelf een moment dat je probleemloos op kunt stappen bij het dier.


Maar dat is niet de snelste weg, die helaas mensen vaak toch proberen te nemen.. :n

Shattered

Berichten: 2073
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: In een doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:39

riannetjhe schreef:
wietske je zegt wel had ik de topic maar niet geopend dat heb je zelf gedaan en je kan naagaan daat je kommertaar krijgt je... alls je een dier zadelmak wilt maken moet je hem zeker 2a3 maant hebben in de 3e maand moet je eerst gaan hangen en naa de maand had je aan het longeertouw eerst moeten longeren en daarnaa rustig opstappen


ik weet niet waar je woont maar bij ons in de buurt is een herman. als de op paarden gaat zitten bokken zelden kenis hadden ook een paard dat zoo deed mar toen hij erop ging was er niks aan de hand

ik hoop dat die niet naar de slacht gaat anaders heb ik haar liever, want dat vind ik geen manier van doen


Spellingscontrole ? :+

diesel83

Berichten: 1182
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:40

als die pony al aan de longeerlijn steigerd waarom ga je er dan op. eerst goed aan de longe hebben en comandos ho stap draf halt aanleren.

Dan het hangen pony gaat steigeren dus niet klaar om beleerd te worden. Eerst de oorzaak zoeken en je weet al dat het niet perse is omdat je hangt want hij doet het al aan de longe.
Laat de pony nakijken op het gebit haken doen ontzettend pijn.
Laat de pony nakijken op zijn rug misschien heeft hij iets geblokeerd/ verdraaid.
Hoe zit het met de hoeven?netjes bekapt of nalatigheid?
Kijk naar je tuig hoe ligt het zadel laat er een prof naar kijken of het zadel echt goed ligt.
En laat er eens een instructrice bijkomen die ook kan kijken waar het gedrag van daan komt.

Dit is zonde voor de pony die misschien word opgegeven zonder dat hij er wat aan kan doen.
En het zonde voor jou want jou zelfvertrouwen en inzicht word er ook niet beter op.

ingeb0rg

Berichten: 850
Geregistreerd: 17-10-08
Woonplaats: IJmuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:41

Ik vind nou niet dat er meteen gegilt moet worden dat het paard helemaal verkloot is.
Heb zelf een merrie gehad die precies hetzelfde geintje flikte en die was 7. En die had niks aan haar wervels of rug maar gewoon
ontzettend koppig en dominant. Nou wil ik niet zeggen dat het met dit paardje ook het geval is maar je hebt nou eenmaal zulke paarden ertussen zitten. En misschien was dit ook met deskundige hulp gebeurd, paard van mijn vriendin is ook afgericht door "deskundigen" en die is er echt niet beter van teruggekomen. Dus het zegt niet zoveel hoor. Er is gewoon iets fout gegaan. Mijn advies zou zijn, gooi het dier een half jaar het land op pak haar dan weer op en kijk wat ze aankan ja of de nee misschien is het paard ergens heel erg van geschrokken en heeft de ruiter dat niet opgemerkt op dat moment. Rust geven en weer oppakken denk dat dat het slimste is! :D

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 19:51

bedankt dat er tenminste ook nog nuttige tips bijzitten.
wat het steigeren tijdens longeren betreft dat is gewoon omdat ze naar links wil schieten en dan stuur ik haar door op de volte gewoon op rechterhand en dan komt ze in protest. en ik hang er op en dan een stapje zetten dan gebeurd er dit al.

de eigenaar gaat toch al hulp zoeken

Nickeltje

Berichten: 28263
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:53

Moderatoropmerking:
Inmiddels is er uitvoerig ingegaan op waar het mis gegaan kan zijn en wat TS had moeten doen in het begin.
Prima allemaal, maar helaas is dat inmiddels een gepasseerd station.

Ik vraag jullie dus het hier opbouwend te houden.
TS ziet zelf in dat zij de onervaren is voor deze pony en zal daar ook verder naar handelen.
Als jullie hier verder nog praktische tips voor hebben, dan zien wij die graag in dit topic.

mvdbijl

Berichten: 3684
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:21

misschien kna deze man haar naar iemand met veel ervaring sturne om haar wat bijtescholen.

zo te lezen was ze gewoon misschien niet geschikt voor jou.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: ze komt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:30

Ik ga met Shattered mee.

Inrijden is niet iets wat je zomaar even doet.
Zeker niet met onervaren mensen.
Degene die erop gaat hoeft niet eens de meest ervaren te zijn, als degene erlangs dat maar wel is.

1,5 jaar geleden heb ik ook iemand anders een vd paarden laten inrijden, terwijl het geen ervaren ruiter was, maar wel iemand die volledig deed wat ik zei.

Inrijden kun je niet zomaar, van wat ik lees is het gewoon totaal op de verkeerde manier gebeurd.
Ga eens een aantal keren bij een stal in je buurt kijken waar ze paarden zadelmak maken, zodat je zelf leert hoe dat eigenlijk had moeten gebeuren. Dan zul je inzien dat de pony dus niet voor niets is gaan steigeren.

Voor wat de pony betrefd, die heeft nu een trauma, als de eigenaar verstandig is, brengt hij de pony naar ervaren mensen toe, die met alle rust en verstand opnieuw beginnen.
Een "verpeste" pony om het zo even te noemen, is veel moeilijker in te rijden dan een hele groene.
Maar zowiezo zijn de eigenaren al verkeerd bezig geweest door veel te jong te beginnen met longeren enzo.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:03

Nickeltje schreef:
Moderatoropmerking:
Inmiddels is er uitvoerig ingegaan op waar het mis gegaan kan zijn en wat TS had moeten doen in het begin.
Prima allemaal, maar helaas is dat inmiddels een gepasseerd station.

Ik vraag jullie dus het hier opbouwend te houden.
TS ziet zelf in dat zij de onervaren is voor deze pony en zal daar ook verder naar handelen.
Als jullie hier verder nog praktische tips voor hebben, dan zien wij die graag in dit topic.



Sorry Nickeltje, maar zowel voor pony als TS vind ik het onverantwoord om hier 'opbouwende tips' te geven. Pony stevent af op de slacht en TS stevent af op rolstoel of grafsteen.
De enige goede tip die je hier kunt geven is het dier weg te brengen naar een stal die met deze pony rustig aan de slag wil om het dier in alle rust en vertrouwen te beleren. Dan krijgt TS een brave pony terug die ze verder door kan rijden.

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:13

Ik wil hier nog even het volgende aan toevoegen.
De TS wordt af en toe aangesproken op onverantwoord beleren, te snel etc..
Voor deze pony is dat wellicht van toepassing.
Maar....er zijn er zovelen die met jonge pony's zo aan de slag gaan en dan gaat het wel goed. Tuurlijk heb je dan geluk...en is de actie waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid.....
Wat ik hiermee zeggen wil is dat er voor iedereen die paarden/pony's beleerd, er een eerste keer is. En dat je het die eerste keer niet helemaal goed doet....dat is ook logisch.
Niet iedereen heeft daarnaast het geluk dat ze iemand aan hun zijde hebben met veel ervaring.
Ik prijs mezelf gelukkig met het feit dat ik dat wel had. Ik ben met beleren begonnen toen ik een jaar of 11/12 was. Maar had een paardenman pur sang naast me, die me stap voor stap begeleidde. Toen ik later van de welshpony's overstapte op de paarden, was hij er ook weer. En totdat ik stopte met het rijden van de paarden op zijn bedrijf, hebben we het altijd samen gedaan.
Ik stopte doordat ik ging verhuizen en te ver weg ging wonen. En toen ging ik het alleen doen, met jonge paarden. En dat lukte dan ook goed.
Maar...niet iedereen heeft zo'n begeleiding.
Ik zou ze de kost niet graag willen geven, die zonder ervaring en zonder begeleiding op een jong paard/pony stappen en waar het gewoon goed gaat....
Kortom, wat ik hiermee wil zeggen is dat de TS wellicht ook de pech heeft gehad een wat sensibeler pony te treffen, die wel een ervaren oog en hand nodig had..... En ik vind het alleen maar goed dat ze hulp zoekt en zelf aangeeft dat het niet lukt zo. Ook dat zie je vaak anders en gaat men gewoon doormodderen.
Kortom...een beetje minder hard oordelen mag wat mij betreft wel. Ik denk dat de TS zich inmiddels zelf al erg bewust is van het feit dat er soms meer komt kijken bij het beleren van paarden dan ze in de eerste instantie dacht....

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:22

polly2 schreef:
Niet iedereen heeft daarnaast het geluk dat ze iemand aan hun zijde hebben met veel ervaring.


Dan haal je die er dus bij. Vind ik geen excuus.
Niet iedereen heeft op stal iemand rondlopen, dan kijk je op internet en ga je bij mensen op stal kijken terwijl ze met een paard aan de gang zijn.

capopjekop

Berichten: 30690
Geregistreerd: 30-11-03

Re: ze komt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:26

Dat ben ik helemaal met Urielle eens. Ik heb ook een half jaar gezocht voor ik iemand heb gevonden die mij en mijn pony begeleid naar onze eerste aangespannen tripjes. Als je onervaren bent, moet je gewoon goede begeleiding hebben of ontiegelijk veel geluk. Dan zou ik voor de veiligheid van de pony en van jezelf toch voor dat eerste kiezen.

palham
Berichten: 999
Geregistreerd: 29-03-05

Re: ze komt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:32

Zelfs als je al 22 jaar ervaring met (eigen) paarden hebt, haal ik er zelfs ook een ervaren persoon bij (in dit geval rij-instructrice), omdat ik mezelf te onervaren vind met het inrijden van jonge paarden. Ben inmiddels een half jaar bezig met een 4-jarige arabier en door vele goede tips van mijn rij-instructrice, veel boeken lezen en bokt-tips, gaat het heel goed. Zit er net op en we leren nu wat sturen betekent. Dus ALTIJD een ervaren persoon erbij.

Wennii

Berichten: 2311
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:38

Mijn paard heb ik ook 'zelf' ingereden en ik ga helemaal met crossmonster mee. Ik was niet de meest ervaren persoon (was de eerste keer), maar mijn begeleidster wel!
Zij heeft mij en mijn vader (die mij moest helpen met alles wat niet op rijden aankwam omdat mijn paard erg bang was) tot in de puntjes verteld wat wel en niet te doen, wanneer wat toe te passen en hoe te reageren... Dus ik heb het uiteindelijk wel 'zelf' gedaan, maar met heel veel (hard nodige) hulp.

Overigens, was het bij ons geen kwestie van heel veel maanden, maar een aantal weken (5 om precies te zijn) en toen kon ik voor het eerst alleen met hem rond in de bak :D... Wel complete dagen gespendeerd aan het opbouwen van vertrouwen (grondwerk), spelletjes met paardlief enz... Zelfs nog vrij voor genomen haha.

Dus als het paard niet weggebracht kan worden, kan er ook iemand ter plekke komen die je kan helpen. Diegene moet dan wel heel goed weten wat er moet gebeuren...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: ze komt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:49

Citaat:
Niet iedereen heeft daarnaast het geluk dat ze iemand aan hun zijde hebben met veel ervaring.


WTF heeft dat met geluk te maken?
Wat een onzin, dat heeft niets met geluk te maken, maar met gezond verstand.

Iedereen die zonder begeleiding en zonder ervaring zelf een paard/pony gaat inrijden vind ik onverantwoord en betuigen van zeer weinig verstand.

Ben het ermee eens, zoals ik al zei, dat iedereen dit een eerste keer moet doen. Maar NIET zonder goede, ervaren begeleiding erbij.
En dus zeker niet zoals in dit geval, een vader erbij .
Degene die erlangs staat is belangrijker dan degene die erop zit.
Een pony die net ingereden word kent immers alleen de stemhulpen van de longeur ;)
Vandaar dat die zoveel belangrijker is.
Degene die erop gaat moet in eerste instantie helemaal niets anders doen dan zitten en goed meegaan in de beweging, en blijven zitten.
De been en stuurhulpen leren komt pas later aan de orde, en zullen ook samen met de begeleider/longeur geleerd moeten worden.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: ze komt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:56

Ik heb dit ook eens gehad met een pony. Een welshje. Welliswaar niet met inrijden, maar met beleren voor de wagen.
Ik had hem voor de 4e keer het tuig op, en ik wilde beginnen met sturen. Sturen ging magnifiek, helemaal niets mee aan de hand. Maar op het moment dat ik hem wilde laten draaien, dus op de volte zeg maar, dan ging het mis. Deed precies hetzelfde als jouw merrie, benen van de vloer en op de rug. En dat met een schoftje erop dus. Aan het halster was het geen probleem, dus ik heb eerst nog een keer of wat alleen met halster, tuig erop, aan de hand gedraaid. Hij probeerde het, maar liet het niet meer zover komen. Na een maand of 3/4 ging het weer super. Heb het alleen nooit af kunnen maken omdat ik wegging bij die mensen, maar inderdaad, als je geen verstand hebt neem er iemand bij, en als je dat niet wilt, ga dan helemaal terug naar de basis, naar wat hij wel kent.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: ze komt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:04

Arme pony is de dupe van stupiditeit van ruiter en eigenaar. Jullie hadden ervaren iemand erbij moeten halen! Dit is echt allemaal de schuld van de eigenaar en de ruiter!

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:09

breng het beestje naar een profesional. het is duidelijk dat het bij jullie niet lukt. stop met aan klooien en breng hem naar een deskundig iemand. het kost wel wat maar dan komt het vast goed.

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Re: ze komt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 11:13

hallo hij is weer bij de eigenaar.
enne wat jullie vertellen over begeleiding die deskundug moet zijn dat was het ook hoor want die eigenaar heeft zoveel pony's beleerd maar is te oud om deze nu te doen dus die heeft echt wel ervaring en weet wat ie doet als hij zegt dat het verstandiger is om te stoppen. wat doen jullie nu moeilijk als ik toch al gestopt ben

SapjeV

Berichten: 47
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:16

Citaat:
ze was al een paar week bij mij geweest en toen heb ik haar gewoon gelongeerd. dat heeft de eigenaar al vanaf haar 1e jaar gedaan. en ze kende zakken zand eraan ook


Begrijp ik nu goed dat de pony vanaf dat ze 1 is al wordt gelongeerd?
Mag toch hopen van niet...

Ik ben ook wel benieuwd hoe ze heeft gereageerd op de zakken zand.
Wat is de reden dat diegene die haar het longeren en de zandzakken heeft aangeleerd, haar niet ook is gaan inrijden of jou heeft begeleid met de eerste stapjes erop? Die kent haar immers en heeft als het goed is haar vertrouwen?

Weet je zeker dat er nooit eerder een poging is gedaan om haar te berijden? Krijg nl een beetje een gevoel dat er wellicht al eens eerder pogingen zijn gedaan (indien er al zo jong is gelongeerd ed, zal mij dat niks verbazen) om haar onder het zadel te beleren en dat dit toen fout is gegaan.

Ik vind het iig geval rot voor je dat het zo is gegaan. Wellicht een leermoment voor een volgende x, neem ervaren begeleiding erbij als je zelf graag pony's wil leren beleren. Ik vind de eigenaar verder verantwoordelijk voor het zoeken van een passend beleeradres en kan het niet maken om deze pony af te schrijven voor zijn eigen gemaakte fouten.

Met mijn 5 jarige ben ik (ook niet de meest ervaren persoon) met 4 jaar, met/door deskundige begeleiding, begonnen met longeertraining en nu ze 5 is zit ik er pas op, met hulp van dezelfde begeleiding. Gaat super :D Daarvoor en tussendoor veel leuke dingen doen, wandelen, fietsen, grondwerk.
Vertrouwen en de tijd nemen vind ik zelf erg belangrijk, niks forceren of overvragen.