[VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21440
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 14:01

Dat denk ik ook, gelukkig maar. :D Dank je wel!

pien_2010

Berichten: 43891
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:20

Knabbelen op het bit is juist (als het niet overdreven is laat staan knarsen) positief. Ik vind je foto's een fijn beeld geven en op deze leeftijd is wat op de voorhand gaan niet erg. Hij mist die kracht nu eenmaal nog. Ik vind je foto's, foto's van een jong paard dat correct wordt opgeleid.

Bowo
Berichten: 2850
Geregistreerd: 11-04-18

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:43

Ik denk dat Elisa wel een puntje heeft wat betreft verbinding. Nu zijn het natuurlijk moment opnames en waarschijnlijk ook geselecteerd, maar op die laatste foto's heb je contact met de mond, wat je op die andere foto's niet had (overal een boogje in de teugel). Een paard dat licht is aan de voorkant is natuurlijk de bedoeling, maar misschien dat je hem nu zo los laat, dat hij daar in de mond ook onzeker van wordt? Sommige paarden hebben behoefte aan wat meer ondersteuning (en dan bedoel ik natuurlijk niet dat je zijn hoofd moet gaan tillen, maar wel een duidelijk contact) en kunnen dat pas missen wanneer ze sterker worden.

parnassia
Berichten: 838
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:18

Je laatste drie foto's zijn heel fijn.

Lastig natuurlijk, maar probeer vanuit het strekken van de hals heel subtiel en zacht, met contact hem meer in horizontaal evenwicht te rijden, zonder dat je halslengte verliest. Zorg ervoor dat hij zich niet overloopt in het tempo, dan duikt hij wsl weer teveel voorover. Onregelmatig in een iets lager tempo geeft vaak aan dat ze draagkracht missen, maar waak ervoor dat hij zich dan niet voorover weg stuwt.

Bitje dat ik heel fijn vind is de br dubbel gebroken bustrens met locked systeem. Heb je iets meer flexibiliteit/zachtheid dan een compleet ongebroken bit.

Ik zou proberen korte sessies geconcentreerd te draven en tussendoor veel stap werk met schakelen in halshouding / paslengte. En dan wel een zacht/stabiel contact aanhouden.

Maar, tis makkelijk gezegd vanaf een scherm en vanuit "plaatjes kijken" ipv real live. Succes!!

VogeltjeM

Berichten: 3765
Geregistreerd: 31-12-07

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:32

Als ik iets heb geleerd, is het dat je je gevoel moet volgen bij van die subtiliteiten. Ik had ook zo'n paard waarbij ik ongemak waarnam en verder iedereen dacht dat ik spoken zag. Achteraf bleek ik al die tijd gelijk te hebben. :)

Ben benieuwd wat die bitloze fitter gaat opleveren, mooie manier om te bevestigen dan wel uit te sluiten dat het aan het bit ligt.

Taucha

Berichten: 1205
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:57

Aan het bit ligt het niet, dan had je veel meer verschil moeten merken tussen de diverse probeerpogingen en niet alleen ‘nee’, ‘nee’, ‘nee’ en nog meer ‘nee’.

Ik heb zelf een tijdje een paard gereden die een ongelukje had gehad, bleek achteraf. Beessie liep een b en l proefje superbraaf, maar alleen op tempo. Buitenrijden geweldig. Tot er wat meer verzameling nodig was. Ik kreeg oren in de nek, uitwijken naar buiten, rare bewegingen van voren of gewoon een hele harde ‘nee’. Beessie wilde wel, bleef heel beleefd, bood vanalles aan, maar kón gewoonweg geen kracht vanuit de achterkant leveren. Toen pas kreeg ik het verhaal van het ongelukje -in de achterhand- te horen.
Dat gemis in kracht en balans zie ik, niet zo ernstig als bij dat andere beessie, maar wel lichtjes als ik zo door je hele topic diverse foto’s bekijk.

Heb je al buikspiertraining gedaan, meer balkjes lopen in langzaam tempo (dus niet de hoogte in, maar concentratie en balans in de lengte vragen) en andere krachtoefeningen voor de achterhand?

Misschien een idee om dat een paar maanden te proberen? Voor je weer aan de voorkant gaat sleutelen, waar hij al superbeweeglijk is en mijns inziens het probleem alleen geuit wordt, juist omdat daar wel ruimte en balans is.
Laatst bijgewerkt door Taucha op 05-07-23 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Berichten: 21440
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 21:00

Ik moet inderdaad meer contact hebben, of in ieder geval wat stabieler zodat hij steun heeft. Klopt helemaal! Ik ben al snel wat te 'lief' met mijn handen.

Mijn instructrice gaat er volgende week ook even op. Kijken of we dan verschil zien. De fitsessie staat nu gepland op 24 juli. Duimen maar. +:)+


Taucha schreef:
Aan het bit ligt het niet, dan had je veel meer verschil moeten merken tussen de diverse probeerpogingen en niet alleen ‘nee’, ‘nee’, ‘nee’ en nog meer ‘nee’.

Ik heb zelf een tijdje een paard gereden die een ongelukje had gehad, bleek achteraf. Beessie liep een b en l proefje superbraaf, maar alleen op tempo. Buitenrijden geweldig. Tot er wat meer verzameling nodig was. Ik kreeg oren in de nek, uitwijken naar buiten, rare bewegingen van voren of gewoon een hele harde ‘nee’. Beessie wilde wel, bleef heel beleefd, bood vanalles aan, maar kón gewoonweg geen kracht vanuit de achterkant leveren.
Dat zie ik ook als ik zo door je hele topic diverse foto’s bekijk.

Heb je al buikspiertraining gedaan, meer balkjes lopen in langzaam tempo (dus niet de hoogte in, maar concentratie en balans in de lengte vragen) en andere krachtoefeningen voor de achterhand?

Misschien een idee om dat een paar maanden te proberen? Voor je weer aan de voorkant gaat sleutelen, waar hij al superbeweeglijk is en mijns inziens het probleem alleen geuit wordt, juist omdat daar wel ruimte en balans is.


Ik merk wel verschil tussen bitten, maar het blijft inderdaad een 'nee'. Dat zeg je goed ja! Qua verzameling kan hij dat juist heel erg goed. Zeker aan de hand doet hij dat heel erg makkelijk.

Balkjes lopen doen we eigenlijk te weinig, dat is een goede dat kan ik vaker doen want dat vindt hij ook helemaal fantastisch en leuk! :j

Captain

Berichten: 21440
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 21:00

Dank jullie wel! :*

Taucha

Berichten: 1205
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:05

Maar verzameling is niet hetzelfde als verzameling…..

Verzameling vanuit de bovenlijn en voorhand, voelt anders aan dan verzameling in de onder-achterhand en buik. Maar omdat je slechts 1 paard ziet dat het voor het plaatje (bijna) prima doet zie je het bijna niet. Op die oren en die mond na.

Was er maar een mogelijkheid om een keer een vergelijking te hebben met een paard dat alleen van onder-achteren en de buik aangespannen verzamelde dat naast Latino te zetten…

Taucha

Berichten: 1205
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:12

Een oefening die je kan proberen is de hele lange zijde vol leggen met balken. Dan begin je met een normale afstand en ga je steeds korter. Probeer dan eens goed te kijken of hij vanuit zijn rug gaat lopen of zijn buik gaat aanspannen. Beloon buik aanspannen en werk er naar toe dat je dat op commando kan laten doen.

En natuurlijk kun je voor de variatie, balans en hersentraining ook balken in golfvorm korter en verder weg gaan leggen… over een tijdje.

Captain, komt vast goed met gewoon meer aandacht voor broekspier, dijbeen en de buik. :j

Captain

Berichten: 21440
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 10:52

Mijn instructrice heeft er zojuist even op gezeten. (Vond ie maar raar. _O-) Ze heeft alles even geprobeerd/gevoeld maar ze zegt ook "ik voel niets geks, niets waar je je zorgen over hoeft te maken. Dit zijn hele logische dingen voor een jong paard en het is gewoon een kwestie van kilometers maken en hem sterker maken." Het kauwen deed hij bij haar ook zodra er iets gevraagd wordt, gewoon onbalans vanuit het lijf wat hij zo uit.

Fijne oefeningen weer meegekregen om ook wat meer vanaf de grond te gaan tweaken, aangezien ik dat makkelijker vind dan ohz dus we kunnen weer vooruit! :)

En over anderhalve week de bitlooshoofdstel fitter dus ben benieuwd of dat ons wat rust kan geven.

Ik heb overigens afgelopen woensdag nog gesprongen in de springweide omdat de bak bezet was. Hij heeft zo'n lol gehad. <3 Hij zocht alle hindernissen zelf op en vond het stom toen ik niet alles durfde. _O-

Nog een foto van de afsprong toen Mkango mee was. :D Volgens Latino moet je eerst een levade doen voor je de afsprong kunt nemen. :') Dit was de eerste keer onder het zadel!
Afbeelding

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:03

Captain: Ik heb even meegelezen maar wilde toch even reageren. Ik denk dat je het wat los mag laten. Is lastig maar het is fijn dat je instructrice je die bevestiging ook heeft gegeven. Je hebt alles wat je kunt checken gecheckt en het is en blijft een Spanjaard.

Door jouw verhaal ook eens met andere ogen naar Hungaro gekeken maar het knabbelen is heel herkenbaar net als het geconcentreerde hoofd. Naarmate hij ouder wordt nu en hij de oefeningen beter beheerst en zichzelf beter draagt wordt het steeds minder. Vraag ik hem echter iets wat hij lastig vind dan uit zich dat meteen in knabbelen op zijn bit.

Je wil niet weten hoe onze eerste vliegende wissels eruitzagen. Ik dacht dit komt nooit goed :') inmiddels zijn ook die bevestigd.

Ik had het nooit gedacht maar bij ons bleek stang en trens ook echt een uitkomst. Omdat hij wat meer in zijn mond heeft is hij een heeeeel stuk rustiger in zijn hoofd/mond. Waar hij op een trensje snel achter het bit kruipt is hij met stang en trens een stuk stoerder ;-) zo zie je maar, voor ieder paar werkt weer iets heel anders.

We rijden buiten bitloos en dat werkt ook wel positief. In het begin merkte je dat hij zelf zonder bit in aan het knabbelen was ;-) maar het is bij Hungaro echt een ding op zijn spanning kwijt te kunnen. Als hij niet kauwt maak ik me eigenlijk zorgen.

Wat doet hij trouwens als je de teugels wat meer oppakt? Ik zie nu vooral "losse" teugels.
Misschien heeft hij nog net jouw hand nodig voor zijn balans?
Laatst bijgewerkt door keeyzie op 14-07-23 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:53

Jouw eigen worstelingen hier zijn echt precies wat ik 'tegen' heb op al die oordelen op foto's of zelfs video's. Iets wat ik jou op bokt ook zie doen.

Het is natuurlijk super goed om je altijd af te blijven vragen of iets beter kan, of je op de goede weg zit, of er een kern van waarheid in een frisse blik zit van iemand anders of van een foto van jezelf.
Maar daar houdt het ook gewoon een keer op.

Een blik is maar precies dat. Een blik. Hoe vaak ik niet als mens de opmerking krijg 'is er iets? als ik gewoon geconcentreerd ben. Of hoe vaak ik niet lig te mopperen als ik aan het sporten ben. Hoe hard ik kan kreunen als er een nieuwe aanwijzing komt die ik moeilijk denk te vinden (en die dan bij uitproberen wel meevalt).
Bijna even zo vaak heb ik foto's van mijn paarden tijdens volledig blije ontspannen momenten in de wei die er werkelijk vreselijk uitzien.
Een blik moet je altijd in de context van het geheel blijven zien.

Wat ik me wél echt kan voorstellen: Je hebt een geweldig gevoel tijdens het rijden omdat het heel licht is. Mogelijk is je paard er juist nog niet helemaal doorheeen/sterk genoeg en is hij daarom nog zo licht. En kijkt hij daarom nog zo moeilijk.
Daar zie ik wel wat aanwijzingen voor op de foto's (dus ik doe niet zomaar de aanname, misschien is het echt het bit of het hoofdstel en moeite vanuit achter). Je paard zou nog heel erg zoekende kunnen zijn. En dat poephoofd is gewoon een 'ik vind dit ingewikkeld' hoofd. En daar hoeft niks mis mee te zijn. Je kunt het leven niet doorkomen zonder poephoofd momenten wat mij betreft.

En dat 'heerlijke lichte' herken ik dan weer heel erg van mijn uber lichte merrie. Voelt fantastisch, sprookjesachtig, maar is nog niet helemaal functioneel. Ik help haar er niet echt mee vooruit om het altijd zo luchtig te houden. Kwam ik ook pas achter toen ik beeld zag.

Zertab

Berichten: 12420
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:33

Lastige Captain, vooral omdat je het gewoon super goed wil doen voor Latino. Advies heb ik niet, daarvoor heb ik er te weinig verstand van. Ik hoop dat de bitfitter iets kan betekenen!

Rule_Breaker

Berichten: 44
Geregistreerd: 30-01-22
Woonplaats: Noord Holland

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:18

Idd eerst even kijken hoe het bitloos gaat en of dat verbetering brengt is een goed idee.

Ik vond de tip van een hoofd/nek scan ook wel een goede tip.
Want wie weet heeft Latino bij de fokker in Spanje misschien weleens een ongelukje gehad ofzo? Ze gaan daar toch wat anders met dieren om dan wij hier in NL.

Succes!

Captain

Berichten: 21440
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 19:50

Vanochtend was ik om 6u al op stal want mijn man had de auto de hele dag nodig en ik dacht even lekker op buitenrit te gaan. Maar Latino kwam niet toen ik hem riep, en stond een beetje raar te schudden met zijn hoofd, te gapen en steeds naar zijn buik te kijken.
oliebol!
Dus hem uit de wei gehaald, ik denk misschien zit er een steekvlieg onder z'n deken ofzo of is er iets anders aan de hand.. Deken er af.. Zag niks. Overal even gevoeld, geen reacties. Hij was inmiddels ook opgehouden met naar z'n buik kijken.

Even gekeken of hij hooi wilde, nee. Vervolgens een klein beetje slobber gemaakt, en dat at hij gretig op en hij leek daarna ook wel wat alerter gelukkig. Dus heb hem z'n schoenen aangetrokken en we zijn aan de hand gaan wandelen. Heb hem veel laten grazen. Tijdens de wandeling leek hij zich helemaal prima te voelen gelukkig. Hinnikte naar andere paarden, probeerde in mijn schouders te bijten en deed Spaanse pas dus dat is een goed teken. +:)+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de wandeling heeft hij even gerold, maar gewoon, niet alsof hij buikpijn had. Daarna nog wat slobber op met psylliumvezels, gewoon voor de zekerheid mocht het door zand gekomen zijn. Toen terug de wei in, waar hij heeft gepoept, geplast, een hapje hooi heeft gegeten, wat ging grazen en toen ging slapen.

Afbeelding

Nog contact gehad met de staleigenaar, tussen de middag was hij helemaal OK en net kreeg ik een filmpje doorgestuurd dat hij gewoon rustig stond te grazen. +:)+

Weer genoeg spanning voor vandaag. := Man man man wat kun je je dan druk maken zeg pffff...
Alsof hij een beetje naar was van de honger ofzo.. terwijl hij toch 24/7 op gras staat dus gewoon telkens kan eten als hij dat zou willen.

pien_2010

Berichten: 43891
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:02

Oei daar zou ik ook niet blij mee zijn. Fijn dat het zo over was.

Marilu
Berichten: 1255
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:20

Volledig terecht dat je dat wil opvolgen ! En dat je er ongerust in was, is niet meer dan normaal !

Zullen toch wel buikkrampen geweest zijn. Hoeft niet per se tot koliek te leiden, maar ziet er toch ook maar verontrustend uit.
Ik las hier op Bokt over een goed middeltje daarvoor : Colosan. Dat heb ik nu altijd in huis. Heb het al 1 keer moeten gebruiken bij een paard met krampen en het hielp echt ! Dus, misschien iets om ook in huis te halen, Captain.

Captain

Berichten: 21440
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 21:41

Ja ga ik inderdaad zeker doen! En even een zandweg kuurtje. Nog even uitzoeken wat ik daar het beste voor kan gebruiken. Dacht gewoon psylliumzaad.

Maaik
Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:45

*kruipt onder meelees vandaan.

In de mensport is het iets gebruikelijker, maar wel is aan een bitlifter gedacht? Ben er persoonlijk ook niet kapot van, maar mijn pony vertoont hetzelfde gedrag als Latino en die zweert erbij. Vele hoofdstellen (ook bitloos) en bitten geprobeerd, maar met bit is dit voor hem echt de uitkomst en gaandeweg in z’n opleiding doe ik ‘m steeds losser in de hoop dat ‘ie er ooit af kan. Hij hangt er nu nog voor de show om (te los om in te kunnen werken), maar mentaal helpt het hem schijnbaar nog steeds want zonder wordt ‘ie toch weer onrustig. }:0

Captain

Berichten: 21440
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 18:20

Dat kende ik niet nee, maar is nu ook niet meer nodig. :D
Vandaag is Lis van Vliet geweest van Bitlooshoofdstelfitting.
Ze heeft eerst even gevoelt, en voelde een gevoelig tongbeen maar verder was hij mooi in balans.

Eerst even een rondje gereden met het bit, en daarna zijn we verschillende hoofdstellen gaan proberen.
Afbeelding

Afbeelding

We begonnen met een sidepull. Hij vond het vreselijk. Keek ontzettend boos, kop in de lucht en erg op de rem. Sturen ging ook erg moeizaam.

Afbeelding

Hij wilde ook helemaal niet stil staan bij het hek waar we alle hoofdstellen steeds wisselden.
We hebben een stuk of drie versies geprobeerd maar hij vond het maar niets.
Daarna zijn we naar de kingekruiste hoofdstellen gegaan. Ik had deze zelf nog nooit geprobeerd omdat ik met Menno er weleens mee reed maar de release niet fijn vond. Maar Latino gaf toch aan deze wel prettig te vinden. :j
Afbeelding

Hij zocht regelmatig mijn hand op, was voorwaartser en ook prima te sturen. Ook stond hij nu wel netjes stil bij het wisselen van hoofdstellen en stopte hij zelfs zijn hoofd er zelf in. <3

Toen hebben we nog een serie kaakgekruiste hoofdstellen geprobeerd. Hier liep hij ook wel goed en fijn op. Dat bracht me wat aan het twijfelen, dus ik heb natijd nog eens gevraagd om de kingekruiste eens om te doen, en toen was mijn keuze gemaakt. :j
Afbeelding

Fijn mooi minimalistisch hoofdstel. <3
Afbeelding

Het was bijzonder om te zien hoe duidelijk hij aan gaf wat hij wel en niet prettig vond.
Het was een vreselijk vermoeiende dag, zeker voor Latino. Hij was mentaal echt helemaal kapot.
Bij het laatste rondje draven kreeg ik hem ook amper in draf, hij liep alleen maar heel boos de Spaanse pas te doen want hij wilde dat ik er af ging. _O- Morgen weer lekker vrij! <3

Dan gaan we woensdag verder met onze Lord of the Rings challenge! :D Ik weet niet of jullie de virtuele challenges kennen? ([MWS] The Conqueror Challenges) maar ik ben aan de Rohan challenge begonnen, ik vind de medaille zoooo gaaf! <3
Afbeelding

Ik heb al eens eerder zulke challenges gedaan, maar deze doe ik samen met Latino! :D
En de eerste 18% zit er al op!
Afbeelding

Afbeelding

En dan wil ik vanaf januari 2024 de reis van the Shire naar Mordor gaan maken, dat is ruim 3.000 kilometer, dus dat gaan we waarschijnlijk over zo'n 3 jaar uit spreiden. Lijkt me super gaaf om dat samen te doen. Ik ben zo'n grote LOTR fan, altijd de muziek op tijdens het rijden in het bos ook. <3

En vandaag is m'n jurk binnen gekomen voor de shoot die ik vrijdag met hem heb. :D
Afbeelding

We hebben in ieder geval niet stil gezeten. :))
Ik zal nog een vlog maken over de fitsessie van vandaag, en ik ben ook bezig met een vlog van onze online challenge, maar die duurt dus nog even. :D

Anoniem

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:02

Ik volg ook nog steeds. Vind het zo mooi dat je updates blijft geven of ze nou positief of negatief zijn en je je kwetsbaar durft op te stellen door foto's te delen.
Je hebt zoveel geprobeerd en uitgesloten dat ik ook niet verwacht dat hij echt ongemak ervaart maar hij het gewoon lastig vind en steun van jouw hand nodig heeft.

Mooie jurk, ik ben benieuwd naar de foto's!

Ellen_ov

Berichten: 1329
Geregistreerd: 12-01-17

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:18

Wat een mooie jurk en idd een prachtig ‘simpel’ hoofstel. Staat hem heel knap.

Sintara

Berichten: 7487
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:32

Staat hem goed inderdaad :D !

Zertab

Berichten: 12420
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 20:25

Fijn dat je een hoofdstel hebt gevonden :D