[VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marilu
Berichten: 1250
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:07

Ben hier nu toevallig ook even vroeg aan het kijken ;-)

Op slechts 1 van bovenstaande foto's zie ik een wat je misschien een misnoegd gezicht zou kunnen noemen bij Latino. Op de andere foto's lijkt hij me gewoon supergeconcentreerd te zijn.
Kan het niet gewoon iets in die richting zijn ? Dat het bit iets is waarop hij zijn spanning (die voortkomt uit inspanning, concentratie) wat loslaat ? Zoals een mens ook een tic kan hebben (op een kauwgom kauwen, is ook zoiets, denk ik). Hoeft niet direct negatief te zijn, denk ik maar. Zeker omdat je schrijft dat het zo goed voelt van in het zadel. Hij slooft zich toch altijd erg uit voor jou, dat zie ik hem ook doen op deze foto's.

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:12

Ahh bitten en hoofdstellen zijn bij sommige paarden echt lastig.
Het duurde bij mij ook even voor ik wat gevonden had, dus ik snap heel goed dat je baalt! Zeker met het gevoel wat je hebt tijdens het rijden.
Ik denk inderdaad dat een bitloos hoofdstelfitter een goede stap kan zijn, maar zou misschien ook nog een andere hoofdstel&bitfitter consulteren. Soms heeft een net andere aanpak wel het juiste effect.
Maar snap ook dat je er misschien totaal anders over denkt want het is gewoon heel moeilijk.

Wel echt super goed van je dat je zo kritisch kijkt!
Je laat waarschijnlijk niet de duidelijke foto's zien want ik ben het eens met de poster boven mij :) .

Anoniem

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:05

Hij lijkt gewoon geconcentreerd. Dat jij hem fijn voelt lopen en ontspannen zegt ook heel veel toch? Mooie plaatjes!

pien_2010

Berichten: 43729
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:15

De Spaanse pas vind hij geweldig. Oortjes mooi erop. Misschien vind hij werken in de bak moeilijker en is hij geconcentreerd.
Heeft hij buiten ook die uitdrukking en die oortjes wel/niet erop of niet?

MyWishMax

Berichten: 25469
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:20

Weet je zeker dat het aan de voorkant zit en hij niet gewoon moeite heeft met wat je vraagt? Dus dat het ongemak wat hij laat zien komt omdat het jn de rest van het lijf moeilijk is? Even een zijweg, omdat zowel bit als bitloos niet fijn is.

Mijne doet bijvoorbeeld haar mond open als we op een moeilijk punt zitten, bijvoorbeeld qua recht richten of achterbeen actieveren, buigen en noem maar op. Ook met weinig contact of geen contact. Of wanneer zadel niet 100 procent meer ligt. Als je dan nog een paard hebt dat nog expressiever is in de mond kan het wel heftig worden.

Ik roep maar iets he? Heel naar gevoel, je bent zo goed bezig :(:)

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:46

En een keer foto's van zijn hoofd /schedel laten maken?
(ingegroeide kies, ontsteking ergens, botscheurtje, God weet wat ze daar allemaal nog kunnen hebben )

Dan heb je qua dat alles uitgesloten voor je eigen gemoedstoestand en dan kun je van daar uit verder gaan vogelen.
Je hebt tegenwoordig ook van dit bitten waar geen hoofdstel aan vast zit, misschien vind hij dat juist fijn....
Of misschien vind hij de steun van een losse sperriem juist fijn zodat het bit zo stil mogelijk ligt.... Of het bit juist 2 gaten strakker...

Als je weet dat het lichamelijke uitgesloten is, dan kun je naar zijn voorkeuren gaan zoeken....

Soms is wat wij denken dat fijn is, niet hetgeen waar de voorkeur van het paard naar uit gaat. (lees het singeltopic maar eens...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:49

Met toestemming van Captain, even een foto om te laten zien wat Latino doet. Ik heb tussen het foto's maken door ook geprobeerd om een beetje mee te kijken en hij kijkt er wel moeilijk bij (wat echt wel een andere blik is dan geconcentreerd), maar geeft verder eigenlijk geen tekenen van ongemak. Hij reageert gewoon prima op de hulpen, denkt heel enthousiast mee, zwiept niet met z'n staart als ze haar been aanlegt o.i.d. Echt het enige wat hij doet, is die mond, hier gewoon in stap over de lange zijde.

Afbeelding

Eef_Bam

Berichten: 4123
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:12

*kruipt onder meeleessteen vandaan*

Ik heb al eerder via pb aangegeven dat ik het paard achter niet helemaal rad vind. Denk dat daar zeker dit soort aanleuningsproblemen vandaan kunnen komen. Zou het dus niet zoeken in het bit of hoofdstel, maar een kreupelheidsonderzoek bij een dierenarts. Hij is absoluut niet zwaar kreupel, maar er is iets in de achterhand wat niet helemaal klopt. Succes ermee verder.

Summerdreams

Berichten: 1272
Geregistreerd: 17-05-18

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:29

Ik ben benieuwd wat er uit je bitloos-fitting sessie komt, denk dat dit een goede zet is!
Sommige paarden wennen nooit aan een bit en blijven voor eeuwig rommelen ermee, is mijn ervaring. Ik lees nu alleen dit, weet niet of hij al wat neckreining kent maar dan kan je helemaal alle kanten op .. bv een sidepull dus iets waar geen release systeem aan zit vind ik zelf heel fijn om mee te rijden.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:36

Had je al eens een wat meer traditioneel Spaans bit geprobeerd? Of bv shanks met western hoofdstel? Dat geeft een heel andere inwerking

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 09:44

Bedankt allemaal voor het mee denken. :* Ik ga zo goed mogelijk op iedereen reageren!

Marilu schreef:
Ben hier nu toevallig ook even vroeg aan het kijken ;-)

Op slechts 1 van bovenstaande foto's zie ik een wat je misschien een misnoegd gezicht zou kunnen noemen bij Latino. Op de andere foto's lijkt hij me gewoon supergeconcentreerd te zijn.
Kan het niet gewoon iets in die richting zijn ? Dat het bit iets is waarop hij zijn spanning (die voortkomt uit inspanning, concentratie) wat loslaat ? Zoals een mens ook een tic kan hebben (op een kauwgom kauwen, is ook zoiets, denk ik). Hoeft niet direct negatief te zijn, denk ik maar. Zeker omdat je schrijft dat het zo goed voelt van in het zadel. Hij slooft zich toch altijd erg uit voor jou, dat zie ik hem ook doen op deze foto's.


Ik denk dat je doelt op de eerste foto? Daar vraag ik hem aan te springen in galop, dat vindt hij inderdaad HEEL erg moeilijk, zeker rechtsom. Ik snap wat je bedoelt met dat het concentratie lijkt te zijn, maar ik vind het zelf een stapje verder gaan dan concentratie. Het is zeker een manier van hem om dat te uiten, want als ik niets van hem vraag, en dus gewoon contact heb en een beetje rondstap (in de bak of buiten) is zijn mond stil. Zodra ik iets contact aanneem of been aanleg om iets te vragen begint het geknaag.

Josien_ schreef:
Ahh bitten en hoofdstellen zijn bij sommige paarden echt lastig.
Het duurde bij mij ook even voor ik wat gevonden had, dus ik snap heel goed dat je baalt! Zeker met het gevoel wat je hebt tijdens het rijden.
Ik denk inderdaad dat een bitloos hoofdstelfitter een goede stap kan zijn, maar zou misschien ook nog een andere hoofdstel&bitfitter consulteren. Soms heeft een net andere aanpak wel het juiste effect.
Maar snap ook dat je er misschien totaal anders over denkt want het is gewoon heel moeilijk.

Wel echt super goed van je dat je zo kritisch kijkt!
Je laat waarschijnlijk niet de duidelijke foto's zien want ik ben het eens met de poster boven mij :) .


Ik vind het lastig om te weten waar ik goed aan doe.. Een andere bitfitter.. Tsja, ik zou echt niet weten welk bit ik nog zou kunnen proberen. -O- Ik wil nu eerst het bitloze even afwachten denk ik..

Adelaide71 schreef:
Hij lijkt gewoon geconcentreerd. Dat jij hem fijn voelt lopen en ontspannen zegt ook heel veel toch? Mooie plaatjes!


Daar ligt bij mij ook het probleem, dat mijn gevoel echt tegenstrijdig is met wat ik zie op de foto's.. ;(

pien_2010 schreef:
De Spaanse pas vind hij geweldig. Oortjes mooi erop. Misschien vind hij werken in de bak moeilijker en is hij geconcentreerd.
Heeft hij buiten ook die uitdrukking en die oortjes wel/niet erop of niet?


Werken in de bak is zeker moeilijk voor hem, hij vond het ook nooit zo heel erg leuk. Maar sinds we een nieuwe instructeur hebben sinds januari heeft hij er meer plezier in omdat hij sterker geworden is. Buiten heeft hij altijd de oortjes er op, maar ben ik eerlijk gezegd ook niet heel dressuurmatig bezig. We stappen vooral lekker met een lang teugeltje. Ik doe wel wat oefeningen zoals schouders verzetten en overgang stap/draf maar dan knaagt hij ook.

MyWishMax schreef:
Weet je zeker dat het aan de voorkant zit en hij niet gewoon moeite heeft met wat je vraagt? Dus dat het ongemak wat hij laat zien komt omdat het jn de rest van het lijf moeilijk is? Even een zijweg, omdat zowel bit als bitloos niet fijn is.

Mijne doet bijvoorbeeld haar mond open als we op een moeilijk punt zitten, bijvoorbeeld qua recht richten of achterbeen actieveren, buigen en noem maar op. Ook met weinig contact of geen contact. Of wanneer zadel niet 100 procent meer ligt. Als je dan nog een paard hebt dat nog expressiever is in de mond kan het wel heftig worden.

Ik roep maar iets he? Heel naar gevoel, je bent zo goed bezig :(:)


Ja het is zeker een uiting van dat hij iets moeilijk vindt, ik heb het net ook nog even nagevraagd aan mijn instructrice en die zegt wel dat ze zeker verbetering ziet met hoe hij in januari was en dat haar Iberische paard dit ook zo deed en dat ook allemaal goedgekomen is. Maar het duurt me te lang, misschien ben ik wel te ongeduldig hoor.. := Maar hij is nu een goed jaar onder het zadel en ondanks dat hij zoveel sterker is geworden (als ik vergelijk met zeg maar 6 maanden geleden) blijft het zo obesssief ofzo..

Sky_As schreef:
En een keer foto's van zijn hoofd /schedel laten maken?
(ingegroeide kies, ontsteking ergens, botscheurtje, God weet wat ze daar allemaal nog kunnen hebben )

Dan heb je qua dat alles uitgesloten voor je eigen gemoedstoestand en dan kun je van daar uit verder gaan vogelen.
Je hebt tegenwoordig ook van dit bitten waar geen hoofdstel aan vast zit, misschien vind hij dat juist fijn....
Of misschien vind hij de steun van een losse sperriem juist fijn zodat het bit zo stil mogelijk ligt.... Of het bit juist 2 gaten strakker...

Als je weet dat het lichamelijke uitgesloten is, dan kun je naar zijn voorkeuren gaan zoeken....

Soms is wat wij denken dat fijn is, niet hetgeen waar de voorkeur van het paard naar uit gaat. (lees het singeltopic maar eens...)


Ik denk niet dat het iets in zijn schedel is. Chiropractor heeft alles nagevoeld, en hij heeft verder ook geen problemen met eten, halsters of wat dan ook..
Sperriem ben ik geen voorstander van. Dat zorgt imo namelijk niet voor steun maar zorgt er enkel voor dat de mond niet zo ver meer open kan waardoor het rustiger lijkt maar voor het paard juist frustrerender.
Bit strakker of losser hebben we ook al geprobeerd. :(

Mkango schreef:
Met toestemming van Captain, even een foto om te laten zien wat Latino doet. Ik heb tussen het foto's maken door ook geprobeerd om een beetje mee te kijken en hij kijkt er wel moeilijk bij (wat echt wel een andere blik is dan geconcentreerd), maar geeft verder eigenlijk geen tekenen van ongemak. Hij reageert gewoon prima op de hulpen, denkt heel enthousiast mee, zwiept niet met z'n staart als ze haar been aanlegt o.i.d. Echt het enige wat hij doet, is die mond, hier gewoon in stap over de lange zijde.

[ Afbeelding ]


Dank je wel! <3 Maar dat is het dus ook, hij vindt het geweldig om te werken, en ik zit vaak met slappe lach op hem omdat hij zich vreselijk aan het uitsloven is. Tijdens de les moet de instructeur vaak ook lachen omdat als hij iets moeilijk vindt hij alles uit de kast trekt wat hij kent om maar het juiste antwoord op mijn vraag te vinden. Hij heeft er wel plezier in, maar dat zie ik dus op de foto's niet zo terug. -O-

Eef_Bam schreef:
*kruipt onder meeleessteen vandaan*

Ik heb al eerder via pb aangegeven dat ik het paard achter niet helemaal rad vind. Denk dat daar zeker dit soort aanleuningsproblemen vandaan kunnen komen. Zou het dus niet zoeken in het bit of hoofdstel, maar een kreupelheidsonderzoek bij een dierenarts. Hij is absoluut niet zwaar kreupel, maar er is iets in de achterhand wat niet helemaal klopt. Succes ermee verder.


Hij kan af en toe een pasje onregelmatig lopen, maar dat heeft dan meer met zijn onbalans te maken want als ik hem dan vraag wat voorwaartser te lopen dan is er geen probleem meer. Chiropractor heeft hem in mei ook helemaal gezien en nagekeken en had dit er zeker ook uitgepikt. Ik hou het in mijn achterhoofd maar ik heb niet het idee dat dit hét is. Instructrice net ook even ge-appt, die ziet het ook niet. Mijn chiropractor is overigens ook dierenarts.

Sintara schreef:
Had je al eens een wat meer traditioneel Spaans bit geprobeerd? Of bv shanks met western hoofdstel? Dat geeft een heel andere inwerking

Ja, ook al eens met stang gereden maar dan was zijn reactie nog heftiger.

Summerdreams schreef:
Ik ben benieuwd wat er uit je bitloos-fitting sessie komt, denk dat dit een goede zet is!
Sommige paarden wennen nooit aan een bit en blijven voor eeuwig rommelen ermee, is mijn ervaring. Ik lees nu alleen dit, weet niet of hij al wat neckreining kent maar dan kan je helemaal alle kanten op .. bv een sidepull dus iets waar geen release systeem aan zit vind ik zelf heel fijn om mee te rijden.

Dit is voor mij nu inderdaad even een eerstvolgende stap.. Mocht hij tijdens het bitloze rijden nog zo kijken, dan kan ik verder kijken.

Neon

Berichten: 4947
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:50

Vervelend dat je na alle inspanning nog niet gevonden hebt wat de aanleiding is.

Heeft hij altijd zo'n korte stap achter? Of is de foto van mkango een momentopname?

Hoe zijn de hoeven van achter? Ik kan me herinneren dat op de verkoopfoto 1 achterhoef minder uitzag? Als daar nog een afwijking zit zou ik dat inderdaad eens meenemen in een kreupelheidsonderzoek...


Verder zit jij op die foto's niet helemaal recht, maar hel je wat naar voren omdat je op je voorkantje lijkt te zitten i.p.v. op je bips. Hiermee maak je het hem ook wat moeilijker, kun je eens een keertje kijken of je op zo'n simulator een zitlesje kunt nemen?

Ik vind je een ontzettend vriendelijke ruiter :) en jullie band spat van het scherm af :) :D Ik heb ook een beetje moeite met "kritiek" geven... omdat het zeer zeker niet als kritiek bedoeld is maar als meedenken :)

Succes

MyWishMax

Berichten: 25469
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:53

Het is gewoon vervelend, Captain. Alleen mag je echt wel vertrouwen op jouw gevoel dat hij het ook leuk vindt he? Het kan en en zijn.

Heb je al eens verschillende kopstukken geprobeerd? Soms hoeft er geen reactie te zijn met voelen met handen maar kan het wel verschil maken in het rijden

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:59

Ik bedoelde trouwens niet alleen het bitfitten, maar ook hoofdstelfitten. Soms kan een ander hoofdstel echt wel verschil maken, zo ook kunnen sommige paarden echt een voorkeur hebben voor juist wel een sperriem ipv enkel een hoge neusriem.

Maar ook denk ik dat je super goed bezig bent met deze zoektocht en je alles doet om het zo goed mogelijk voor elkaar te hebben!

Bowo
Berichten: 2838
Geregistreerd: 11-04-18

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:37

Ik zou ook medisch toch graag willen uitsluiten dat er wat aan de hand is. En dan toch misschien met second opinions, want fouten maken is menselijk en niet iedereen ziet alles. (Onze fysio met goede reputatie en volgens mij ook samenwerking met een DA miste KS waarvoor paard nog geen half jaar later werd afgeschreven als rijpaard).

En zeker ook omdat je qua hoofdstellen en bitten als zoveel hebt geprobeerd, dat het waarschijnlijk een probleem ergens anders in zijn lijf is.

Ik ben het wel met je eens dat zijn blik niet prettig is en ook voor mij toch verder lijkt te gaan dan geconcentreerd of het moeilijk vinden wat je vraagt.

Alenthe05

Berichten: 1098
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 11:44

Ik lees al je gehele topic mee en vind dat jullie het samen zo goed doen! Zo vriendelijk met veel liefde voor mekaar.

Ik heb ook een PRE, die heeft ook altijd graag zn mond open. Hoort ook bij het ras. Ik heb ook vanalles geprobeerd, ook medisch en ben er nog steeds niet achter. Die van mij is vrolijk, werkt hard met plezier. Ik laat het er nu maar bij, weet niet waar ik het namelijk nog meer moet zoeken.

Lees graag mee naar tips van anderen.

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 12:55

Neon schreef:
Vervelend dat je na alle inspanning nog niet gevonden hebt wat de aanleiding is.

Heeft hij altijd zo'n korte stap achter? Of is de foto van mkango een momentopname?

Hoe zijn de hoeven van achter? Ik kan me herinneren dat op de verkoopfoto 1 achterhoef minder uitzag? Als daar nog een afwijking zit zou ik dat inderdaad eens meenemen in een kreupelheidsonderzoek...

Verder zit jij op die foto's niet helemaal recht, maar hel je wat naar voren omdat je op je voorkantje lijkt te zitten i.p.v. op je bips. Hiermee maak je het hem ook wat moeilijker, kun je eens een keertje kijken of je op zo'n simulator een zitlesje kunt nemen?

Ik vind je een ontzettend vriendelijke ruiter :) en jullie band spat van het scherm af :) :D Ik heb ook een beetje moeite met "kritiek" geven... omdat het zeer zeker niet als kritiek bedoeld is maar als meedenken :)

Succes


Is puur een momentopname, hij stapt altijd over zijn afdruk heen. Maar als hij zo zit te rommelen aan de voorkant verkort de stap natuurlijk ook.
Hij heeft verder geen afwijkingen aan zijn hoef, ik weet ook niet waarom mensen dat denken. _O- Hij had inderdaad een chip die eind 2021 verwijderd is.

Wil je het alsjeblieft geen 'voorkantje' noemen. _O- Gatsiedarrie.
Daar wordt overigens ook aan gewerkt, maar ik ben vorige week flink door mijn rug gegaan en dit was de eerste keer dat ik er weer op zat, maar klopt ik zit teveel naar voren. :j

Ik zie het ook niet als kritiek hoor, en als ik dat niet had gewild had ik het hier niet moeten posten. :)

MyWishMax schreef:
Het is gewoon vervelend, Captain. Alleen mag je echt wel vertrouwen op jouw gevoel dat hij het ook leuk vindt he? Het kan en en zijn.

Heb je al eens verschillende kopstukken geprobeerd? Soms hoeft er geen reactie te zijn met voelen met handen maar kan het wel verschil maken in het rijden


Ik heb wel verschillende hoofdstellen geprobeerd maar altijd met een recht kopstuk. Voor zover ik kon zien komt dat ook aan bod bij de bitloos-passessie. :j

Josien_ schreef:
Ik bedoelde trouwens niet alleen het bitfitten, maar ook hoofdstelfitten. Soms kan een ander hoofdstel echt wel verschil maken, zo ook kunnen sommige paarden echt een voorkeur hebben voor juist wel een sperriem ipv enkel een hoge neusriem.

Maar ook denk ik dat je super goed bezig bent met deze zoektocht en je alles doet om het zo goed mogelijk voor elkaar te hebben!


Dank je wel! <3 Ik heb inderdaad nog geen hoofdstelfitter er bij gehad.

Bowo schreef:
Ik zou ook medisch toch graag willen uitsluiten dat er wat aan de hand is. En dan toch misschien met second opinions, want fouten maken is menselijk en niet iedereen ziet alles. (Onze fysio met goede reputatie en volgens mij ook samenwerking met een DA miste KS waarvoor paard nog geen half jaar later werd afgeschreven als rijpaard).

En zeker ook omdat je qua hoofdstellen en bitten als zoveel hebt geprobeerd, dat het waarschijnlijk een probleem ergens anders in zijn lijf is.

Ik ben het wel met je eens dat zijn blik niet prettig is en ook voor mij toch verder lijkt te gaan dan geconcentreerd of het moeilijk vinden wat je vraagt.


Ik weet zelf eigenlijk voor 90% zeker dat het geen kreupelheid oid is. Ik laat hem zeer regelmatig nakijken door de chiropractor en zadelmaker (elke 6 maanden) ik heb elke 3 weken les, en ook net aan haar gevraagd of zij soms iets van een onregelmatigheid zag. Ze zei van wel, maar dat dat puur onbalans is en ook normaal is bij een jong paard. Zodra ik hem wat voorwaartser rijdt is het ook weg.
Daarnaast zit hij verder ook echt super in zijn vel, hij is vrolijk, doet alles vanuit het vrijheidsdressuur zonder enige moeite en heeft ook echt plezier in werken.

Ik ken hem inmiddels door en door, als hij ergens echt last van heeft geeft hij dat duidelijk aan. Toen het zadel bijvoorbeeld niet meer lekker lag ging hij 'moeilijk' doen met opstappen.

Eind 2021 toen hij een chip had en licht kreupel was had ik écht een ander paard. Hij was ontzettend mager, en zat niet lekker in zijn vel. Deed ook minder enthousiast mee en zag er gewoon niet goed uit. Toen had hij echt pijn.
Afbeelding

Dat heeft hij nu absoluut niet, hij heeft ook in rust geen painface dus ik sluit dat echt voor 90% uit.
Twee weken geleden gemaakt, gewoon in rust.
Afbeelding

Mocht het na de fitsessie nog steeds niet lekker zijn, dan wil ik inderdaad wel verder gaan kijken, maar ik verwacht niet dat een kreupelheidsonderzoek zin heeft. :)

Alenthe05 schreef:
Ik lees al je gehele topic mee en vind dat jullie het samen zo goed doen! Zo vriendelijk met veel liefde voor mekaar.

Ik heb ook een PRE, die heeft ook altijd graag zn mond open. Hoort ook bij het ras. Ik heb ook vanalles geprobeerd, ook medisch en ben er nog steeds niet achter. Die van mij is vrolijk, werkt hard met plezier. Ik laat het er nu maar bij, weet niet waar ik het namelijk nog meer moet zoeken.

Lees graag mee naar tips van anderen.


Ja heel erg lastig.. Ik hoop dat jij ook een oplossing kunt vinden! :j

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:57

Oh nee dan is dat de oplossing ook niet inderdaad :n

Marilu
Berichten: 1250
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:59

Het is - al is hij verder gewoon doodbraaf- toch ook gewoon een paard met best wel wat temperament. Er zit leven en emotie in dit dier. Ik denk toch echt dat het gewoon bij zijn manier van zijn hoort. Ik zie echt geen ongelukkig paard op die foto's. Ook geen paard met pijn.

Geef ook nog even mee dat onze jongste (quarter) ook lang dat op het bit knabbelen gehad heeft. Dit jaar is ze 10 geworden en is het knabbelen quasi verleden tijd. Ze zal wel nog altijd geeuwen na het rijden. Het is ook nogal een temperamentje en het lijkt me dat bij haar de spanningen zich ook aan/via haar hoofd/mond uiten, door knabbelen/geeuwen.

Autumnn

Berichten: 8078
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:00

Wat doet hij buiten met bit in en aan de longeerlijn?

Wat hierboven gezegd wordt herken ik wel, maar je hebt knabbelen en knarsen. Mijn PRE knabbelt op het bit wanneer we wat meer van hem vragen, het is bij hem echt opperste concentratie. Ik merk echt dat wanneer hij meer over de rug gaat lopen hij gaat knabbelen.
Ook hij is helemaal op de foto gezet en ook ‘goedgekeurd’ door meerdere masseurs, bitfitters, hoofdstel is op maat gemaakt en door de masseur wordt hij 2 keer per jaar nagelopen.

En andere PRE had dat ook, zodra er wat van hem gevraagd werd raakte hij ‘in zijn eigen wereldje’ en begon hij te knabbelen op zijn bitje.

Op de laatste foto, van MKango, zie ik hem ook kantelen met zijn hoofd. Hoe is zijn rechtgerichtheid en balans? Dat valt me wel op. Maar, ook dat kan een wisselwerking zijn, omdat hij zijn balans moeilijk kan vinden gaat hij knabbelen of knarsen.
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 05-07-23 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:12

Het er achter kruipen, onrustig zijn met de mond, bit niet goed willen aannemen zijn hele specifieke problemen die vaker voorkomen bij de Spanjaarden.

Wat ik lijk te zien op de paar foto's (beeld is beperkt uiteraard) is een paard die aan het inhouden is, beeld is niet van achter naar voren. En dat is heel duidelijk terug te zien aan de voorkant waardoor hij opkropt, het bit niet aanneemt etc.

Nu is een Spanjaard goed voorwaarts/ neerwaarts krijgen in aanspanning waarbij deze zelf het bit aan gaat nemen en de hand mee gaat nemen, ook even hele andere koek dan bij een KWPNer en vaak het resultaat van er op een hele andere manier naar toe werken.

Maar daar zou ik het in gaan zoeken in ieder geval.

Afbeelding
Deze heeft deze ook moeten leren, hier zie je dat hij zelf vw/ nw de hand op wilt gaan zoeken en verbinding pakt. Daar wil je heen..je moet voelen dat hij de hand mee naar beneden en naar voren wilt nemen.

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 13:36

Marilu schreef:
Het is - al is hij verder gewoon doodbraaf- toch ook gewoon een paard met best wel wat temperament. Er zit leven en emotie in dit dier. Ik denk toch echt dat het gewoon bij zijn manier van zijn hoort. Ik zie echt geen ongelukkig paard op die foto's. Ook geen paard met pijn.

Geef ook nog even mee dat onze jongste (quarter) ook lang dat op het bit knabbelen gehad heeft. Dit jaar is ze 10 geworden en is het knabbelen quasi verleden tijd. Ze zal wel nog altijd geeuwen na het rijden. Het is ook nogal een temperamentje en het lijkt me dat bij haar de spanningen zich ook aan/via haar hoofd/mond uiten, door knabbelen/geeuwen.


Zeker, hij mag bij mij lekker zichzelf zijn, daar krijgt hij de ruimte voor. Misschien ben ik zelf ook wel te ongeduldig. Ik rijd natuurlijk ook niet zo heel vaak, maximaal 3 keer per week 20 minuten. Misschien is het ook wel een kwestie van eens een tijdje wat doorpakken en wat vaker en langer rijden om kracht op te bouwen.


Autumnn schreef:
Wat doet hij buiten met bit in en aan de longeerlijn?

Wat hierboven gezegd wordt herken ik wel, maar je hebt knabbelen en knarsen. Mijn PRE knabbelt op het bit wanneer we wat meer van hem vragen, het is bij hem echt opperste concentratie. Ik merk echt dat wanneer hij meer over de rug gaat lopen hij gaat knabbelen.
Ook hij is helemaal op de foto gezet en ook ‘goedgekeurd’ door meerdere masseurs, bitfitters, hoofdstel is op maat gemaakt en door de masseur wordt hij 2 keer per jaar nagelopen.

En andere PRE had dat ook, zodra er wat van hem gevraagd werd raakte hij ‘in zijn eigen wereldje’ en begon hij te knabbelen op zijn bitje.

Op de laatste foto, van MKango, zie ik hem ook kantelen met zijn hoofd. Hoe is zijn rechtgerichtheid en balans? Dat valt me wel op. Maar, ook dat kan een wisselwerking zijn, omdat hij zijn balans moeilijk kan vinden gaat hij knabbelen of knarsen.


Buiten als ik wat dressuurmatiger vraag ook knabbelen, maar het is vaak met een lang teugeltje lekker genieten samen. Longeren doe ik zonder lijn/hoofdstel meer in vrijheid. Echt longeren vind ik geen hol aan en hij ook niet.

Het is bij Latino inderdaad ook concentratie, maar ik vind het teveel concentratie ofzo..
Toevallig zei ik gisteren tegen Mkango dat hij echt vrijwel niet meer met zijn hoofd kantelt wat hij aan het begin echt heel erg deed. We zijn lekker bezig met rechtrichten, en in februari heeft de zadelmaker het zadel weer recht gemaakt omdat Latino inmiddels recht genoeg was. (Ze had het zadel zo aangepast dat het compenseerde voor het feit dat Latino mij op links gooide) Ik merk de laatste tijd dat hij linksom weer wat naar binnen valt, dus dat is voor ons zeker weer een punt waar we aan werken. :j


Elisa2 schreef:
Het er achter kruipen, onrustig zijn met de mond, bit niet goed willen aannemen zijn hele specifieke problemen die vaker voorkomen bij de Spanjaarden.

Wat ik lijk te zien op de paar foto's (beeld is beperkt uiteraard) is een paard die aan het inhouden is, beeld is niet van achter naar voren. En dat is heel duidelijk terug te zien aan de voorkant waardoor hij opkropt, het bit niet aanneemt etc.

Nu is een Spanjaard goed voorwaarts/ neerwaarts krijgen in aanspanning waarbij deze zelf het bit aan gaat nemen en de hand mee gaat nemen, ook even hele andere koek dan bij een KWPNer en vaak het resultaat van er op een hele andere manier naar toe werken.

Maar daar zou ik het in gaan zoeken in ieder geval.

[ [url=m/vTWDgY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze heeft dat ook moeten leren, hier zie je dat hij zelf vw/ nw de hand op wilt gaan zoeken en verbinding pakt. Daar wil je heen..je moet voelen dat hij de hand mee naar beneden en naar voren wilt nemen.


Ik snap wat je bedoeld, maar ik vind dit dus geen prettig beeld. Achter de loodlijn en veel te diep.
Ik rijd Latino zeker van achter naar voren, hij is van zichzelf ook erg voorwaarts dus het afremmen doe ik bijvoorbeeld door langzamer licht te rijden. Hij kan overigens mijn hand super netjes volgen..
Afbeelding

Dit zijn wat screenshots van een paar weken geleden, wat op de voorhand, maar hij volgt mijn hand op sommige momenten echt super fijn. <3
Afbeelding

Afbeelding

Wellicht was het maandag ook gewoon zijn dag niet helemaal, maar het is voor mij wel even een eye-opener om even verder te zoeken hoe ik het voor hem comfortabeler kan maken. <3

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:44

Ja maar dit is dus precies het verschil, hij loopt op de voorhand en er is geen verbinding van achter naar voren want hij rekt niet naar voren op boeghoogte. Hij valt op de voorhand zonder aanspanning van achteruit. Het is meer halsstrekken dan voorwaarts/ neerwaarts rijden.

De stapfoto lijkt wel beter, maar die draffoto's geven imo precies het probleem aan. :o

En juist die missende aanspanning nekt je. Ik heb geen betere foto's meer dit dier bij mij liep absoluut niet achter de loodlijn..deze pakte juist de rek en verbinding naar voren toe en dat is waar je heen wilt met een Spanjaard. Verkorten kunnen ze wel, verlengen met aanspannen in het frame is een stuk moeilijker voor ze. Dus naar voren, rekken in aanspanning en de hand mee nemen.

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 13:50

Ik denk dat wij het hier nooit over eens zullen worden, want op je foto loopt het paard zeer duidelijk achter de loodlijn. :)
Ik zie overigens wel verbinding van achter naar voren op mijn foto's. :) Maar wij zijn het wat dit soort dingen betreft nooit met elkaar eens dus laten we daar het volgtopic niet mee vervuilen.
Toch bedankt voor je input!

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:55

Ik denk dat wij een andere definitie hebben van het naar van achteren naar voren lopen. In ieder geval kom je zonder aanspanning/ verbinding nergens. Maar goed, daar kom je dan vanzelf nog wel een keer achter. :-) In ieder geval succes met alles en je prachtige paard. :-)