Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lutjehorsy
Berichten: 281
Geregistreerd: 21-09-06
Woonplaats: in de provincie Groningen

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:01

Ik heb Reumatoide artritus en artrose. Ik ben vorig jaar in de zomer weer begonnen met rustig rijden. Dit gaat wel, maar met veel moeite en pijn. Ik heb het er wel voor over. Het zou alleen gemakkelijker wezen, als ik weer zelf op paard zou kunnen stappen.
Nu in de herfst en winterperiode ben ik gestopt. Dit omdat het weer het niet echt toe laat voor mij (al mijn gewrichten zijn dikker dan dat ze waren en ben behoorlijk stijf) en omdat de 2 paarden waar ik op reed, nu wel erg fris zijn. Ik wil toch geen ongelukken.

Ik zal zo graag mijn zelfvertrouwen met rijden weer terug willen vinden. Voor mijn reuma reed ik moeilijke paarden en pony's. Ik ben nu zo bang om te vallen en dat ik wat breek of gewrichten beschadig. Maar door het paardrijden krijg ik wel met kleine beetjes mijn vertrouwen terug. Ik hoop dat het snel warmer wordt en dat ik andere medicijnen krijg, zodat ik weer kan gaan paardrijden. Gelukkig helpt mijn vader mij bij mijn grote hobby! Wat ongelofelijk veel voor me betekent...

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 06:52

Dat mit dat zelfvertrouwen komt mij bekend voor...vroeger maakte het mij niet uit,waar ik op reed. maar nu ben ik stukken onzekerder geworden,jammer genoeg.Mijn KWNP er moest ik pcz om die redenen ook verkopen, hij voelte dit feilloos aan de door spanning in mijn benen,helaas...nu heb ik een tinker en dat is pcz goed voor mij!

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:58

Bari, klinkt bekend.
ik kan helaas ook niet meer de dingen die ik 20 jaar geleden nog wel kon op mijn paard. Daarom heb ik nu voor een haflinger gekozen, niet te groot en lekker breed en ze heeft een heerlijke vlakke gang, dat zit dus heeeerlijk. Als ik dan mijn beugel eens verlies val ik er tenminste niet meteen af, hahaha
Ze was vanochtend lekker fris trouwens, had er mijn handen vol aan om haar rustig rond te laten gaan, hihi. Leek wel een arabiertje. Maar ze zit zo heeeeeeeerlijk. Het enigste waar ik een beetje bang (bang is een groot woord) voor ben, is dat als ik alleen aan het rijden ben en ik mijn rechterbeugel verlies, ik de controle kwijtraak en ze een loopje met me gaat nemen. Daarom rijd ik voorlopig nog niet in mijn uppie. Maar dochterlief was ineens pleite vanochtend. Ze had als eerste op Lizzy gereden en na 10 minuten wilde ze eraf want ze had bevroren handen en tenen. Dus ik erop, dochterlief even geholpen om mijn voet in de beugel te zetten en toen ging ze haar handen en voeten opwarmen in de kantine en liet me alleen, hahahaaaaaaa
schrik. maar het ging allemaal prima. Lizzy heeft zo'n heerlijke gang en dat zadel zit geweldig, we hebben lekker gerden ondanks dat ze zo fris was. Zelfs mijn voet was gehoorzaam en bleef netjes in de beugel, hahaha

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:51

hiphopje schreef:
Bari, klinkt bekend.
ik kan helaas ook niet meer de dingen die ik 20 jaar geleden nog wel kon op mijn paard. Daarom heb ik nu voor een haflinger gekozen, niet te groot en lekker breed en ze heeft een heerlijke vlakke gang, dat zit dus heeeerlijk. Als ik dan mijn beugel eens verlies val ik er tenminste niet meteen af, hahaha
Ze was vanochtend lekker fris trouwens, had er mijn handen vol aan om haar rustig rond te laten gaan, hihi. Leek wel een arabiertje. Maar ze zit zo heeeeeeeerlijk. Het enigste waar ik een beetje bang (bang is een groot woord) voor ben, is dat als ik alleen aan het rijden ben en ik mijn rechterbeugel verlies, ik de controle kwijtraak en ze een loopje met me gaat nemen. Daarom rijd ik voorlopig nog niet in mijn uppie. Maar dochterlief was ineens pleite vanochtend. Ze had als eerste op Lizzy gereden en na 10 minuten wilde ze eraf want ze had bevroren handen en tenen. Dus ik erop, dochterlief even geholpen om mijn voet in de beugel te zetten en toen ging ze haar handen en voeten opwarmen in de kantine en liet me alleen, hahahaaaaaaa
schrik. maar het ging allemaal prima. Lizzy heeft zo'n heerlijke gang en dat zadel zit geweldig, we hebben lekker gerden ondanks dat ze zo fris was. Zelfs mijn voet was gehoorzaam en bleef netjes in de beugel, hahaha



hej hiphopje, ik herken wel veel in jouw verhaal,idem dito dus! ook ik rijd liever niet alleen, maar als er iemand bij is. ik heb ook eens gehad dat ineens iedereen pleite was en ik alleen in de bak, dus wat benauwd geworden maar wel dapper doorgereden hoor. Ik heb met die tinker ook nu zoiets van-lekker breed, vlakke gangen, niet te groot, dus makkelijk voor mezelf. sommige dagen hou ik 20 min vol en andere weer 1 uur, verschillt echt heel erg! ik had vroeger ook een haffie trouwens, maar die was echt pittig man...

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:56

ja ik.
Ik ben 80 % blind aan mijn rechter ook
en 20 % aan mun rechter.
Dan is voor mij diepte zien extra moeilijk.
Ik ben in het begin ook heel erg bang geweest Huilen

Prutsmuts

Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-05-08

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:03

Bari schreef:
wat ontzettend fijn voor haar! ja een aangepast zadel is peperduur maar ik ken nog een zadelmaker met hart, dus die wil altijd wel iets maken voor niet al te veel en vooral voor een goed doel!


Dat is wel heel erg gaaf! Zal het onthouden, bedankt!

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:07

Bari schreef:
hiphopje schreef:
Bari, klinkt bekend.
ik kan helaas ook niet meer de dingen die ik 20 jaar geleden nog wel kon op mijn paard. Daarom heb ik nu voor een haflinger gekozen, niet te groot en lekker breed en ze heeft een heerlijke vlakke gang, dat zit dus heeeerlijk. Als ik dan mijn beugel eens verlies val ik er tenminste niet meteen af, hahaha
Ze was vanochtend lekker fris trouwens, had er mijn handen vol aan om haar rustig rond te laten gaan, hihi. Leek wel een arabiertje. Maar ze zit zo heeeeeeeerlijk. Het enigste waar ik een beetje bang (bang is een groot woord) voor ben, is dat als ik alleen aan het rijden ben en ik mijn rechterbeugel verlies, ik de controle kwijtraak en ze een loopje met me gaat nemen. Daarom rijd ik voorlopig nog niet in mijn uppie. Maar dochterlief was ineens pleite vanochtend. Ze had als eerste op Lizzy gereden en na 10 minuten wilde ze eraf want ze had bevroren handen en tenen. Dus ik erop, dochterlief even geholpen om mijn voet in de beugel te zetten en toen ging ze haar handen en voeten opwarmen in de kantine en liet me alleen, hahahaaaaaaa
schrik. maar het ging allemaal prima. Lizzy heeft zo'n heerlijke gang en dat zadel zit geweldig, we hebben lekker gerden ondanks dat ze zo fris was. Zelfs mijn voet was gehoorzaam en bleef netjes in de beugel, hahaha

hej hiphopje, ik herken wel veel in jouw verhaal,idem dito dus! ook ik rijd liever niet alleen, maar als er iemand bij is. ik heb ook eens gehad dat ineens iedereen pleite was en ik alleen in de bak, dus wat benauwd geworden maar wel dapper doorgereden hoor. Ik heb met die tinker ook nu zoiets van-lekker breed, vlakke gangen, niet te groot, dus makkelijk voor mezelf. sommige dagen hou ik 20 min vol en andere weer 1 uur, verschillt echt heel erg! ik had vroeger ook een haffie trouwens, maar die was echt pittig man...

ik rijd ook gewoon door hoor, als ik opeens alleen aan het rijden ben. maar durfde laatst niet de galop te doen, omdat ik dan juist nog wel eens mijn beugel kwijtraak. en met die westernbeugels lukt het me niet om zelf mijn voet in de rechterbeugel te krijgen, soms als ik mazzel heb, floept mijn voet er in de draf vanzelf weer in. Maar omdat mijn haffie zo fris was (tja, wie is er nu niet fris met dit weer?) heb ik maar op save gedaan. Ik heb haar ook nog maar net en begin nu pas te rijden met haar.

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 07:23

& hiphopje...ik heb ook weleens moeite met galop hoor, ik heb vaak evenwichtsstoornissen en dat is best lastig,um dan steun in je zit te zoeken en niet de handen, het lukt wel maar ja...ik raak ook nog weleens de beugel kwijt hoor. Maar je hebt je haffie ook nog niet zo heel erg lang, en je zult zien-als je haar steeds beter kent dan krijg je ook steeds meer vertrouwen! en als de kou een mal over is, dan zijn ze ook net iets minder fris!
Ik vind het zo ontzettend knap van iedereen hier,die gewoon nog rijdt ondanks zijn beperking.
Laatst bijgewerkt door Bari op 12-01-09 07:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 07:26

& AdindaPony....lijkt me heel moelijk, deze beperking, maar knap dat je paard rijd!

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:14

^^ Dankje !!!

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 07:48

Bloos

Madeira_
Berichten: 3287
Geregistreerd: 29-01-06

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 08:33

AdindaPony schreef:
ja ik.
Ik ben 80 % blind aan mijn rechter ook
en 20 % aan mun rechter.
Dan is voor mij diepte zien extra moeilijk.
Ik ben in het begin ook heel erg bang geweest Huilen


Aardig herkerbaar, ik zie met links 3 procent en met rechts 1 procent.

Ik zie ook geen diepte. Verdrietig

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:47

Madeira_ schreef:
AdindaPony schreef:
ja ik.
Ik ben 80 % blind aan mijn rechter ook
en 20 % aan mun rechter.
Dan is voor mij diepte zien extra moeilijk.
Ik ben in het begin ook heel erg bang geweest |(


Aardig herkerbaar, ik zie met links 3 procent en met rechts 1 procent.

Ik zie ook geen diepte. ;(



Madeira...knap hoor, heb ook ff dat filmpje gezien. Door de MS is bij mij de oogzenuw beschadigt en ook ik heb de ene dag minder of meer last van wazig zien, tunnelzicht etc...geen pretje dus, wel pet af voor jullie!

loveyoulife

Berichten: 151
Geregistreerd: 14-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:34

echt knap wat jullie allemaal kunnen! Ik heb zelf ook een beperking, spastische diplegie. Daardoor zijn mn beenspieren verkrampt en heb ik verminderde kracht in mn benen. Vanaf mn 5e rijd ik al paard en ben ook succesvol in de wedstrijden. Tegelijk is het een goede therapie voor mn spieren en ik ik vind t ook nog eens super leuk om te doen!:) Ik heb al jaren een eigen pony, maar ben nu opzoek naar een paard, weet iemand misschien iets?? :) (158 tot 165, M/Z dressuur, 5/6/7 jaar, en goed in omgang/braaf, en niet al te duur etc. )

Madeira_
Berichten: 3287
Geregistreerd: 29-01-06

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:43

Bari, dankjewel! :) Ik had het al gezien :j

loveyoulife, super dat het zo goed gaat met het rijden. En dat het tegelijkertijd een goede therapie is is helemaal super natuurlijk :D

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:57

Madeira_ schreef:
Bari, dankjewel! :) Ik had het al gezien :j

loveyoulife, super dat het zo goed gaat met het rijden. En dat het tegelijkertijd een goede therapie is is helemaal super natuurlijk :D



ja het gaat goed tot nu toe....en het is idd een goede terapie hoor.ik had trouwens vroeger ook een haffie.... :D

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:03

mijn zusje heeft autisme en rijd in een gehandicapte les op een manege Er is totaal geen verschil met de gewone lessen maarja

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:05

Apacheshadow schreef:
mijn zusje heeft autisme en rijd in een gehandicapte les op een manege Er is totaal geen verschil met de gewone lessen maarja



goed voor je zusje! en fijn dat er geen verschil wordt gemaakt tussen een "normale"les en een gehadicapten les....zet um op!

happytime

Berichten: 1244
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:06

wat een aandoeningen hier,zelf hem ik (maar) ziekte van crohn,geeft veel vermoeidheid en gewrichtspijn op zijn tijd en...bij spanningen heftige buikkrampen, erg fijn als je te paard zit en daardoor aandrang krijgt!
mijn oude merrie kan ik rijden,maar mijn andere paard snapt niet dat ik af en toe verkramp van de pijn en gaat dan op hol(tja spanning neemt ze over) met de pony ben ik maar gaan mennen,dat gaat me beter af.
ben nu op een punt gekomen, dat ik kan zeggen:ik ga nooit meer wedstrijdrijden,je moet dan zoveel trainen met dressuur,dat ik dat te vermoeiend vind,mijn hoofd wil wel, maar mijn lichaam zegt nee!
moeilijk te acsepteren,maar het is niet anders.
en mijn jonge paard...longeer ik en heb haar laten dekken.
misschien gaat het volgend jaar beter en kan ik weer wat rijden op haar.
verder wil ik tegen iedereen hier zeggen: ik vind het geweldig wat jullie ondanks de beperkingen allemaal nog kunnen,petje af!

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:08

Bari schreef:
Apacheshadow schreef:
mijn zusje heeft autisme en rijd in een gehandicapte les op een manege Er is totaal geen verschil met de gewone lessen maarja



goed voor je zusje! en fijn dat er geen verschil wordt gemaakt tussen een "normale"les en een gehadicapten les....zet um op!


Dat bedoel ik niet XD ze rijden gewoon met 10 ruiters in een bak en er is geen speciale begeleiding soms vraag ik me wel af of de instructrice weet met wat voor soort mensen ze te maken heeft

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:10

happytime schreef:
wat een aandoeningen hier,zelf hem ik (maar) ziekte van crohn,geeft veel vermoeidheid en gewrichtspijn op zijn tijd en...bij spanningen heftige buikkrampen, erg fijn als je te paard zit en daardoor aandrang krijgt!
mijn oude merrie kan ik rijden,maar mijn andere paard snapt niet dat ik af en toe verkramp van de pijn en gaat dan op hol(tja spanning neemt ze over) met de pony ben ik maar gaan mennen,dat gaat me beter af.
ben nu op een punt gekomen, dat ik kan zeggen:ik ga nooit meer wedstrijdrijden,je moet dan zoveel trainen met dressuur,dat ik dat te vermoeiend vind,mijn hoofd wil wel, maar mijn lichaam zegt nee!
moeilijk te acsepteren,maar het is niet anders.
en mijn jonge paard...longeer ik en heb haar laten dekken.
misschien gaat het volgend jaar beter en kan ik weer wat rijden op haar.
verder wil ik tegen iedereen hier zeggen: ik vind het geweldig wat jullie ondanks de beperkingen allemaal nog kunnen,petje af!



@ Happy...acceptatie is een proces, waar je doorheen gaat. Ik herken veel van wat je hier zegt...ook ik was erg gedreven en op wedstrijden etc, maar door de jaren heen moest ik leren, dat dit niet meer kan. Is een soort rouwproces, maar ik weet dat het nu goed zo is. en ik denk dat veel mensen hier dit ook hebben ervaren...je hebt in elk geval goede oplossingen gevonden,zoals met mennen of longeren en kan nog steeds genieten! ik vind knap van je!

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:11

goed voor je zusje! en fijn dat er geen verschil wordt gemaakt tussen een "normale"les en een gehadicapten les....zet um op![/quote]

Dat bedoel ik niet XD ze rijden gewoon met 10 ruiters in een bak en er is geen speciale begeleiding soms vraag ik me wel af of de instructrice weet met wat voor soort mensen ze te maken heeft[/quote]

ach zo! sorry, verkeerd begrepen... :o dat is idd beetje raar ja...is dit niet bespreekbaar?

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:20

@Madeira_ Vind het echt knap van je dat je ondanks je beperking tot zo goed met Deertje rijd :D

Zelf heb ik paar jaar terug mijn rug gebroken, er zijn nog steeds 2 rugwervels die ingedeukt zijn, waardoor mijn kont eigelijk iets meer naar achter staat en waardoor ik na 10min echt heel veel pijn heb in mijn rug. Doordat ik een haflinger heb gekocht gaat het beter, door breder te zitten kunnen mijn heupen zodanig draaien dat mijn rug wat ontlasting heeft. Knap lastig en het is helaas voor het leven maar ja, je moet er maar mee leren leven he :D Als ik ooit de moed vind probeer ik ook eens zadelloos. Wie weet helpt dat!

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:37

Wat een kanjers allemaal hier in het topic! Echte doorzetters!!

Ik heb zelf ook een 'beperking' ik heb namelijk een chronisch enkelprobleem. Het probleem speelt al jaren, alleen konden ze niet ontdekken wat het is. Ik heb elke dag pijn, ook met rijden. Mijn hakken kan ik niet normaal naar beneden drukken en mijn tenen niet naar binnen, want dat geeft die pijn. Na vele testen zijn we erachter gekomen dat het een 'Osteïod Osteoom' is, een tumor op het bot. Dat geeft die druk.. Mijn hele leven loop ik dan ook al met een brace, om de pijn een beetje te sturen.
Helaas heb ik vorig jaar mijn Haflinger moeten verkopen, omdat ik wegens de pijn tijdgebrek kreeg, ik kon het niet eens meer opbrengen om er heen te fietsen en haar uit het land te halen.. Nu word ik hopelijk snel geopereerd. En dan maar verder zien..

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:28

@ Mayflower...wat sneu voor je, ik hoop dat het na de ingreep beter gaat en dat je wellicht een nieuw paardje gaat kopen.
@ chippieke...respect voor je!

er zijn toch meer mensen met een beperking die rijden, dan ik zelf dacht!