Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:55

enne waar heb je die bosal vandaar? ik zoek zelf een...

_Canter_
Berichten: 141
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:58

Citaat:
enne waar heb je die bosal vandaar?

Heb ik jaaaaren geleden eens bij een Westernshop gekocht, toendertijd voor mijn jongere paard die niet zo dol op een bit was.
Haroen (paard op de foto, van 20 jaar) heeft hem nooit eerder omgehad, maar het maakt niks uit, is prima te sturen.

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:59

je zit er super netjes op meid! ik zit dus ook te denken om dus een bosal te gebruiken. Ik zal eens kijken. verder gisteren een kar gekocht, dan kunnen wij mijn tinker beleren voor de kar, voor de echt slechte dagen is dit wellicht een goede optie...

_Canter_
Berichten: 141
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:05

Voor de kar lijkt me inderdaad een prima optie, maar dan moet je daar wel het paard voor hebben ;-)
Als ik een Tinker had zou ik het ook doen.

Zie het met die van mij niet erg zitten, niet tenminste als ik ontspannen zonder zorgen een ritje wil maken...haha

Als ik nú een paard zou kiezen, zou ik geen pittige KWPN-er meer kopen. Ik ben gek van Haflingers, daar zou mijn keuze dan op vallen.
Maargoed ik heb hun nu eenmaal en we doen ze niet weg, we maken er gewoon het beste van.

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:14

zo is dat Canter, het beste van maken. Ik heb ook geen KWPN er meer gekocht, beter niet meer en ben erg blij met die tinker. Ik ga zo even naar stal toe, even om het hoekje kijken!

Meetje22

Berichten: 3605
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:31

Mijn dochtertje van 5 jaar mist twee onderbenen en een groot gedeelte van haar linkerhandje.
Ik ga eens per zoveel tijd met haar naar een manege waar ik een pony huur en haar zelf les geef.
Ze kan zowel zonder benen als met prothesebenen rijden.
Enkel de teugels beet houden is een beetje lastig.
Hiervoor stond ons paard op een manege gestald en reed ze iedere week op een manegepony.
Zal even kijken of ik foto's kan vinden.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:37

_Canter_ schreef:
Citaat:
enne waar heb je die bosal vandaar?

Heb ik jaaaaren geleden eens bij een Westernshop gekocht, toendertijd voor mijn jongere paard die niet zo dol op een bit was.
Haroen (paard op de foto, van 20 jaar) heeft hem nooit eerder omgehad, maar het maakt niks uit, is prima te sturen.

wat een geweldig mooi paard heb je. hij straalt heel veel rust uit.
en jullie zijn een mooi plaatje samen *D

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:41

Meetje22 schreef:
Mijn dochtertje van 5 jaar mist twee onderbenen en een groot gedeelte van haar linkerhandje.
Ik ga eens per zoveel tijd met haar naar een manege waar ik een pony huur en haar zelf les geef.
Ze kan zowel zonder benen als met prothesebenen rijden.
Enkel de teugels beet houden is een beetje lastig.
Hiervoor stond ons paard op een manege gestald en reed ze iedere week op een manegepony.
Zal even kijken of ik foto's kan vinden.

ik heb even in je profiel gespiekt,
jeetje, wat een zorgen moeten jullie hebben gehad toen je jongste zo ziek was ;(
Maar ze straalt op ieder foto, geweldig *D wat een kanjer!
Mooie paarden heb je ook, wauwie.
*D
Is je andere dochter ook zo paardengek?

Mijkee_
Berichten: 1685
Geregistreerd: 19-07-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:08

weet niet of dat ook tot een beperking valt maar ik heb diabetes type 1.

_Canter_
Berichten: 141
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:12

Citaat:
Ze kan zowel zonder benen als met prothesebenen rijden

Mijn zoontje (7 jr) heeft ook een prothese ivm een te kort bovenbeen. Hij heeft ook een heupafwijking en kon daardoor zijn been niet opzij bewegen en dus eigenlijk niet goed op een paard zitten. Hij is vorig jaar geopereerd aan die heup, waardoor zijn been nu wél opzij kan en hij gewoon recht kan zitten. Voor hem is het ook leuker als we weer wat meer met de paarden doen, hij vindt het geweldig om rond te stappen.

Citaat:
wat een geweldig mooi paard heb je. hij straalt heel veel rust uit

Ja, hij is enorm rustig. Maar ik moet niet proberen om alleen met hem van het erf te gaan, dat gaat écht niet. Is zijn hele leven al een probleem geweest, hij durft alleen maar achter een ander aan te lopen. Dus da's wel jammer. Maar zoals nu, om weer een beetje vertrouwen op te bouwen is hij ideaal. Ik parkeer hem, ga rustig een opstapje pakken, klauter daar nogal onhandig op om vervolgens op hem te stappen. Hij verzet dan geen stap. Echt superlief!! Ik zal binnenkort wel eens met een buurtje gaan rijden, kan ie daar lekker achter aan sjokken ;-)

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:17

@ Meetje....wat een zorgen! en toch mooi voor haar dat ze het rijden wel leuk vind! knap hoor!

@ Canter ja je paardjes zijn heel erg mooi.


ik was net bij mijn tinker en hij was weer super lief.moet nog heel veel leren, maar komt goed. Hij is nog vaak erg bang voor nieuwe dingen en hij zal straks ook aan mijn krukken moeten wennen, dus ik ga straks voor een paar uurtjes een kruk in de box zetten dan ziet hij het elke keer. Gelukkig heb ik een hele lieve instructeur die mij begeleid op basis van NH, dus komt goed.

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:18

@ MI1990 ja ik denk dat diabetes toch ook onder beperking valt hoor. Heb je het al heel lang?

Zilfstar

Berichten: 7548
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:51

Meld me ook voor mijn zoon van bijna 7. Hij heeft Hemiparese/ Cerebrale Parese. Kort gezegd: een hersenbloeding of infarct tijdens de zwangerschap (bij hem dus) heeft geresulteerd in een "gat" in zijn hersenweefsel, precies zo ongeveer het hele gebied dat zijn rechterkant coordineren moet. Daarnaast genetisch hypermobiel in vooral armen, benen, handen etc. Neem daarbij een hoogsensitief zieltje en je hebt mijn zoon.

Uiterlijke beperkingen: rechterarm/ hand kan hij minder gebruiken en voelt hij ook anders/ minder mee. tastzin is dus duidelijk anders. rechterbeen is ook aangedaan. verhoogde spierspanning (spasme) in zijn hele lichaam, maar vooral armen en benen. Rechts dus het ergst. Verder een verlaagde pijngrens: hij voelt dus eerder pijn dan een normaal kind (klinkt tegenstrijdig met die verlaagde tastzin, maar zit toch in een ander gebied. Dat kotm ook meer door de hoogsensitiviteit). En niet te vergeten gedragskenmerken als snel gefrustreerd, angstig etc.

Stefan en ik hebben een verzorgpony, shetje, (inmiddels rijdt dochtertje ook). Ik ben in overleg met fysiotherapeute ermee begonnen.Heeft al veel gedaan voor zijn evenwicht, coordinatie en ontspanning. En niet te vergeten zelfvertrouwen. Vooral bij los stappen leert hij zijn rechterarm te ontspannen anders slaat de pony continu rechts af...

En hij heeft er zoveel baat bij! Voorbeeldje: de laatste 2 weken heeft hij vreselijk gestotterd. Echt heel heel erg, wel 40 keer het eerste woord herhalen (ik ik ik ik ik ik....) zat dus niet vast, was nog niet problematisch (loopt bij logopediste dus daar voor gelegd.) Had veel last van spanningen, allerlei dingen op school speelden een rol, verjaardagsfeestje afgelopen zondag van vriendje. Zusje net naar school de afgelopen 3 weken. En zijn gevoelige natuur pikt dat dus allemaal op. En dat gestotter was naar nu blijkt dus een echte zenuwentic. Door de vorst enzo heeft hij enkele weken niet gereden. Gisteren voor het eerst weer. Het is een lichtelijke rodeo-les geworden. De shet was druk (zat storm in de lucht, andere paarden waren ook gek/ fris/ heet) en de longeerbak continue bezet. Dan maar zo erop. stappen ging nog, draven minder, werd al snel galop, bokjes etc. Hij is blijven zitten! En hel raar: vanaf vanmorgen stottert hij niet meer!!! HELEMAAL niet meer! Dus het verzorgen, rijden etc heeft toch iets met hem gedaan. Dat kan gewoon niet anders.

(zie profiel voor foto's)

_Canter_
Berichten: 141
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:59

Wat geweldig Zilfstar!!! Prachtig dat dieren toch zulke goede invloed kunnen hebben. Super voor je zoontje dat jullie dit zo kunnen ervaren. Nu mijn zoon fysiek in staat is om op een paard te zitten, wil ik er ook meer mee gaan doen. Hij kan verder alles hoor, fietst, voetbalt, maar met een dier bezig zijn is toch het allermooiste. Hij is ook altijd al zo leuk met onze honden bezig. De paarden zijn wat te groot (1,76 en 1,72), maar hij kan er wel op zitten.

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:59

ben helemaal met je eens Canter

Nawamooks

Berichten: 319
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Barendrecht

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:22

Super Zilfstar

Sorry dat ik er vandaag niet was. Er heerst griep hierzo en ondanks ik de griepprik heb gehad. Ben ik erg verkouden aan het worden.

Madeira_
Berichten: 3287
Geregistreerd: 29-01-06

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:34

Als ik jullie verhalen lees.. vind ik eigenlijk dat ik niet echt een beperking heb :oo ik bedoel, ik zie niet veel, maar MS of zonder onderbenen lijkt mij veel zwaarder.

Enigste wat ik erg eng vind is als mijn paard heel hard gaat rennen, en ik er geen rem op krijg zowat, ik zie dan niets meer en hoor vanalles om mij heen maar als je paard zo snel gaat hoor je gewoon niet goed wat waar is. Ik zie dan ook de andere paarden niet in de bak. Gelukkig ben ik vandaag erg geholpen.

Heel goed van jullie dat jullie lekker blijven rijden! Super :)

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:33

Madeira_ schreef:
Als ik jullie verhalen lees.. vind ik eigenlijk dat ik niet echt een beperking heb :oo ik bedoel, ik zie niet veel, maar MS of zonder onderbenen lijkt mij veel zwaarder.

Enigste wat ik erg eng vind is als mijn paard heel hard gaat rennen, en ik er geen rem op krijg zowat, ik zie dan niets meer en hoor vanalles om mij heen maar als je paard zo snel gaat hoor je gewoon niet goed wat waar is. Ik zie dan ook de andere paarden niet in de bak. Gelukkig ben ik vandaag erg geholpen.

Heel goed van jullie dat jullie lekker blijven rijden! Super :)



nou madeira, ik vind het wel degelijk een beperking met je zicht hoor en des te knapper dat je zo kan rijden! heb respect voor je.enne...ik zie nog best wat maar vind het zo ook al eng als er geen rem op zit... :D we zitten allemaal in hetzelfde bootje denk ik, wat de klachten ook mogen zijn. het enige wat bij mij nog weleens lastig is met rijden, dat ik mijn blaas niet meer goed kan controleren en dan, na ja het is of snel eraf of... :o k hoop niet dat ik nu t e open ben.
ik wens jullie allemaal ook veel rijplezier! toppie!

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:42

Bari schreef:
Madeira_ schreef:
Als ik jullie verhalen lees.. vind ik eigenlijk dat ik niet echt een beperking heb :oo ik bedoel, ik zie niet veel, maar MS of zonder onderbenen lijkt mij veel zwaarder.

Enigste wat ik erg eng vind is als mijn paard heel hard gaat rennen, en ik er geen rem op krijg zowat, ik zie dan niets meer en hoor vanalles om mij heen maar als je paard zo snel gaat hoor je gewoon niet goed wat waar is. Ik zie dan ook de andere paarden niet in de bak. Gelukkig ben ik vandaag erg geholpen.

Heel goed van jullie dat jullie lekker blijven rijden! Super :)



nou madeira, ik vind het wel degelijk een beperking met je zicht hoor en des te knapper dat je zo kan rijden! heb respect voor je.enne...ik zie nog best wat maar vind het zo ook al eng als er geen rem op zit... :D we zitten allemaal in hetzelfde bootje denk ik, wat de klachten ook mogen zijn. het enige wat bij mij nog weleens lastig is met rijden, dat ik mijn blaas niet meer goed kan controleren en dan, na ja het is of snel eraf of... :o k hoop niet dat ik nu t e open ben.
ik wens jullie allemaal ook veel rijplezier! toppie!

oooooooooh dat had ik ook na mijn 2e bevalling!
vreselijk.
maar nu na 7 jaar ben ik weer begonnen met rijden, en met tena's in :o :D
Totdat ik in november mijn haflinger kocht, met een westernzadel, helemaal geen last meer van gehad.
Heel raar. Ik denk dat het ook een beetje komt omdat ze zo lekker breed is, ik zou het anders niet weten. Ze zit in ieder geval heeeeerlijk en heeft een heel vlakke draf, waar je dus uren op kunt doorzitten zonder moe te worden.
Dus mijn advies, zoek een lekker breed paardje met een vlakke gang :D :D :D :D hahaha

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:43

Ik heb een tinker en die is breed en wordt nog breder, dus er is hoop haha! :D ik doe er ook tena's in, of maandverband dan. ja je moet toch wat he. gelukkig niet de enige dus met dit soort dingen hehe

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:45

Bari schreef:
Ik heb een tinker en die is breed en wordt nog breder, dus er is hoop haha! :D ik doe er ook tena's in, of maandverband dan. ja je moet toch wat he. gelukkig niet de enige dus met dit soort dingen hehe

nee, en ik ben blij dat jij er over begon, hahahaaaaaaaaaaa
maandverband werkte niet, werd het nog een natte boel. ik zweer (of zweerde) bij tena's hahahaaaaaaaaaaaaa
doe ze voor de zekerheid nog steeds in, maar eigenlijk overbodig :D

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:46

ja die tena is niet verkeerd, dat is ook zo. zit lekker zacht nog ook... :+

Nawamooks

Berichten: 319
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Barendrecht

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:15

Nee tuurlijk niet

Ik heb ook altijd tena bij me, Zodra dat ik het voel is het al gebeurd.
Kan niet even zeggen ik stap af en zeker niet met grote Fernando van 1.80
Hij blijft wel lief staan hoor hihihihihi

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:47

@ Nawamooks...ja ik had het een keer op een buitenrit, maar ik dus eraf en de bosjes in met het paard aan de teugel, nou gen gezicht en dat paard bleef ook niet staan, stond ik daar dan met de broek half beneden...gelukkig kwamen er geen mensen langs, maar dit doe ik dus nooit meer weer... :+

Mijkee_
Berichten: 1685
Geregistreerd: 19-07-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:17

ik heb het sinds feb 2005 dus bijna 4 jaar :)
maar als ik dit zo lees ben ik al lang blij dat ik 'maar' diabetes heb... als je MS of een onderbeen mis lijkt me dat veel moeilijker om te paardrijden en met diabetes heb je verder geen last ervan als je het goed onder controle hebt :)