Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
happytime

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:23

hiphopje,waarom je haf niet inspannen? is ook erg leuk heb ik gemerkt met mijn pony,dressuur maar dan op de bok en...zowaar dezelfde dingen doen als met rijden onder het zadel(stelling,buiging) en dat zonder benen te geven...ongelooflijk...ging een wereld voor mij open! *D en als het wel een dag goed gaat met mijn gezondheid, stap ik er weer gewoon op.
misschien een idee voor je?

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:05

@ canter...VD=VrijheidsDressuur... :D geen domme vraag, die bstaan niet. verder ben ik helemaal met je eens canter. was net bij m n tinkie, gaat goed met hem op de nieuwe stal. ben best zenuwachtig voor morgen, ja ook DIT is een beperking haha... :+

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:07

happytime, mijn paardje word nu puur op stem beleerd dus dat is idd een uitkomst ZONDER been. ik denk dat het zo ook echt een stuk makkelijker is hoor, ik kan het echt alleen aanraden. elk paard kan leren puur op stem gereden te worden.

_Canter_
Berichten: 141
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:58

Leuk vrijheidsdressuur. Wat omvat dat ongeveer? Ze leren buigen en draaien enzo? Doe je dat dan met de clicker?Vertel maar hoe het geweest is, ben heel benieuwd. Veel plezier.

Ik train veel met honden en een hond leert eigenlijk ook alles op stem en/of lichaamssignaal aan, hoef je geen kracht bij te gebruiken, dus een paard kan je ook op die manier trainen. Clicker in een hulpmiddel, wel handig, maar niet noodzakelijk. Als een dier maar doorheeft dat er op een bepaald gedrag iets leuks/lekkers volgt, herhaalt hij dat gedrag, als het gedrag er in zit, ga je er steeds vlak vooraf een commando aan geven (kan een stemcommando zijn, maar ook een lichaamssignaal of líchte beendruk). Dan associeren ze dat met elkaar en heb je je dier om bij dát signaal dát gedrag te laten zien en ze vinden het nog leuk ook! Ze worden actief bij het leerproces betrokken en moeten zelf nadenken.
Bij een paard zou je ook een zweepje kunnen gebruiken (bij de hond hebben we de zgn targetstick), niet op de traditionele manier, maar als signaal bv. Wat ook leuk is om een paard te leren opzij te stappen is hem juist niet te laten wijken voor het zweepje, maar er juist (met de andere kant) tegenaan te duwen. Zweepje aanraken met achterhand levert dan bv beloning op. Nouja zo kan ik nog wel even doorgaan....

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:03

aangespannen rijden vind ik niet zo geweldig, ik zit er toch liever op, hihi.
ik heb twee boeken besteld over clickertraining en vrijheidsdressuur, lijkt me een leuke afwisseling om te gaan doen.
En inderdaad, ik moet genoegen nemen met wat ik wèl kan, ipv meer te willen. Lizzy is hardstikke lief en slim, we zijn pas een paar weekjes echt aan het rijden en moeten elkaar ook nog leren kennen natuurlijk.

Anoniem

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:09

TS: als je nog wat specifieke informatie zoekt zou je ook eens contact op kunne nemen met de stichting paardrijden gehandicapten. Zij kunnen je ook veel praktische informatie geven :)

Madeira_
Berichten: 3287
Geregistreerd: 29-01-06

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:14

Zou ik iets aan jullie mogen vragen?
Worden jullie soms niet gek van die vooroordelen dat gehandicapten mensen zo veel slechter rijden..? Ik wel ;( goed ik kan niet goed rijden, maar is wel demotiverend om steeds te horen! :(

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:19

Heb ik zelf nog nooit echt iets van gemerkt. Ja dat ik niet altijd even rechtop zit maar dat komt doordat mijn rug regelmatig niet goed zit en wervels scheef staan (iets te flexibel). Maar kan me heel goed voorstellen dat dat enorm demotiverend werkt. Ondanks een handicap kunnen mensen toch ook goed rijden? Vind het vaak nog knapper ook omdat je toch beperkingen hebt tijdens het rijden waar een ander mens geen last van heeft.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:26

Madeira_ schreef:
Zou ik iets aan jullie mogen vragen?
Worden jullie soms niet gek van die vooroordelen dat gehandicapten mensen zo veel slechter rijden..? Ik wel ;( goed ik kan niet goed rijden, maar is wel demotiverend om steeds te horen! :(

ik sta op een kleine pensionstal, en daar is iedereen gewoon zoals hij is. ik heb nog niets gemerkt van vooroordelen.
de tijd dat ik op een manege reed, heb ik daar ook nooit wat van gemerkt, in tegendeel, velen hadden bewondering voor mijn doorzettingsvermogen en vonden dat ik heel goed kon paardrijden. scheeld natuurlijk wel dat er ook veel gehandicapten op die manege rijden :D
Ik weet niet of dat steeds dezelfde personen zijn die jou dat zeggen, maar ik denk dat ik dan toch eens een keer heel boos zou worden op die lui. Ja, vroeger zou ik ook niets hebben durven zeggen, maar nu wel hoor ;)

Madeira_
Berichten: 3287
Geregistreerd: 29-01-06

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:29

Hiphopje, het is vooral zo dat mijn pensionstal & mijn vorige manege het niet zijn. Is een meisje die mij nog nooit heeft zien rijden.. Hoe kan zij dat dan weten..?

_Canter_
Berichten: 141
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:32

Vooroordelen hou je altijd. Op een pensionstal waar ik ooit stond, reed een blind meisje. Op alle zijdes van de bak stond iets dat een ander geluid maakte, zodat ze zich kon oriënteren. Ging prima. Je kon alleen beter niet met veel anderen bij haar in de bak rijden, maar dat is nogal logisch en niemand maakte daar, volgens mij, een probleem van, ik tenminste niet. En haar paard zeker niet en zijn dieren niet eerlijker dan mensen? Laat die mensen maar!!!

Madeira_
Berichten: 3287
Geregistreerd: 29-01-06

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:34

_Canter_, ik snap gewoon niet dat als iemand mij nooit heeft zien rijden gelijk die oordeelt velt.. Ik bedoel.. waarom zou iemand perse slechter rijden..? Ik rij zelf in een bak, zie amper wat, maar sommige mensen botsen nog wel tegen mij ongeveer aan, waardoor Madeira gaat bokken.. ;(

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:46

Madeira_ schreef:
Hiphopje, het is vooral zo dat mijn pensionstal & mijn vorige manege het niet zijn. Is een meisje die mij nog nooit heeft zien rijden.. Hoe kan zij dat dan weten..?

dat kan zij dus helemaal niet weten, dus waar heeft ze het in godsnaam over.
het best, maar ook het moeilijkste, is om haar maar gewoon te negeren. Ze weet niet beter, zie het maar als een zielig mensje wat geen levenservaring heeft. Probeer er boven te staan. Geniet van Madeira.

xan

Berichten: 436
Geregistreerd: 08-04-07
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:08

Madeira_ schreef:
Hiphopje, het is vooral zo dat mijn pensionstal & mijn vorige manege het niet zijn. Is een meisje die mij nog nooit heeft zien rijden.. Hoe kan zij dat dan weten..?

Zij weet dus helemaal niets !
Trek je hier aub niets van aan, lekker laten zeuren, ze heeft vast zelf een groot probleem ofzo.
Geniet lekker van je paardje.

Ik kan me toch zo kwaad maken om mensen die dit soort dingen roepen. :(

Al zou een ander slecht rijden, nou en..... We zijn niet allemaal een Anky hoor.
En trouwens wat is slecht ?????
Waarschijnlijk hou jij heel veel van je paard, en krijgt ze heel veel positieve aandacht.
Denk je dat dat slecht is voor je paard.

Ik denk dat het slechter is voor je paard als je iedere dag komt om alleen maar "goed" te rijden
en geen aandacht hebt voor je paard. Dus aandacht voor het welzijn van je paard.

happytime

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:16

"als" ik rij,ziet niemand dat ik wat mankeer en krijg ik altijd complimentjes dat het er zo mooi uit ziet,(bij mijj jonge paard) en met mijn oudje (23 jaar) tjeetje wat loopt ze goed voor een 23jarige.
als ik energie om te rijden heb, ga ik ook voor 100 %, maar voordat ik erop ga....kost mij moeite.
rij ik ze allebei,dan ben ik de volgende dag niets meer waard!
Dus bij mij kunnen ze niets zien, dat ik een beperking heb.
maar het is bij mij meer de vermoeidheid,voorlopig is het nu even geen rijden, moet energie genoeg overhouden om stallen te mesten,ik huur 2 boxen bij particulier, die ligt al een week in het ziekenhuis, dus 3 stallen extra uitmesten!
even volhouden dus.

_Canter_
Berichten: 141
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 00:38

@Madeira
Ja, dat zijn vervelende dingen, het is makkelijk gezegd om je er niks van aan te trekken, ook omdat jíj last hebt van anderen en jouw paard gaat bokken. Toch maar lekker je eigen plan trekken. Ik zou er zelf ook slecht tegen kunnen eerlijk gezegd, ik verkeer nu in de gelukkige omstandigheden dat ik mijn paarden al heel lang aan huis heb staan. Ik weet nog wel hoe het was op een pensionstal, iedereen had een mening over iedereen. En dat ging dan ook over de onjuiste kleur van bandages ed. Tsja.....er is altijd wel wat.
Maar ik ben zelf meer onder de indruk van iemand die een fijne band met haar paard heeft dan iemand die hoog presteert, waarmee ik niet wil zeggen dat dat niet samen kan gaan.

Madeira_
Berichten: 3287
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 00:42

_Canter_ schreef:
@Madeira
Ja, dat zijn vervelende dingen, het is makkelijk gezegd om je er niks van aan te trekken, ook omdat jíj last hebt van anderen en jouw paard gaat bokken. Toch maar lekker je eigen plan trekken. Ik zou er zelf ook slecht tegen kunnen eerlijk gezegd, ik verkeer nu in de gelukkige omstandigheden dat ik mijn paarden al heel lang aan huis heb staan. Ik weet nog wel hoe het was op een pensionstal, iedereen had een mening over iedereen. En dat ging dan ook over de onjuiste kleur van bandages ed. Tsja.....er is altijd wel wat.
Maar ik ben zelf meer onder de indruk van iemand die een fijne band met haar paard heeft dan iemand die hoog presteert, waarmee ik niet wil zeggen dat dat niet samen kan gaan.


Ja weet je, ik kan best tegen kritiek, iemand mag best zeggen dat het er niet uit ziet, maar niet voordat je het hebt gezien. Mijn pensionstal zijn lieve en leuke mensen. Al zou ik liever bij jouw wonen hihi :D

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 08:07

moggel... :D zie zo heb ik gisteren dus een heel stuk gemist.
@ canter Ja in de VD leert ie idd kunstjes, maar ik gebruik geen clicker.

@ Madeira Ja ik herken wat je schrijft, ik had dat vroeger ook op de manege hoor, ik moest dan maar geen paard rijden meer, zeiden sommigen.Toen ik weg ben gegaan, merkte ik dat mijn zelfvertrouwen echt op nul was. Ik twijfelte echt aan mezelf.En toch kan het ook anders, dan heb je idd maneges, waar iedereen met elkaar kan enz. Ik denk het is maar net, op welke mensen je treft, ik had het toen idd niet getroffen daar, maar nu wel en daar ben ik blij om.

Nawamooks

Berichten: 319
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Barendrecht

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:24

Hallo allemaal

Zag ineens deze topic.

Zal een beetje over mezelf vertellen. Ik ben Natascha en ben bijna 35 jaar. Heb 16 jaar geleden te horen gekregen dat ik M.S had.
Mocht niet meer paardrijden niks.
Heb toen van m'n vriend Fernando gekregen en ben toen weer gaan rijden. Met ups en downs en met verlammingsverschijnselen kreeg ik het toch voor elkaar.

Nu is Fernando bijna 27 jaar hihihi en voor mij echt een paard die me weer vertrouwen kan geven
Heb ik nu een jaar Lieuwe en geweldige vent, maar enorm sterk

Ik geniet nog steeds van het rijden ook al zit ik niet goed of wat.

De paarden staan in duitsland bij mijn vriendin. Daar blijf ik dan een week om even van de rust en de paarden te genieten.

In m'n profiel kan je een beetje zien van hoe of wat.

_Canter_
Berichten: 141
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:00

@ Nawamooks
Wat een prachtige foto's heb je van je paarden in je profiel staan zeg. Indrukwekkend!!
Leuk om te horen dat je zo van het rijden kan genieten.
Waar in Duitsland ongeveer staan je paarden?

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 01:04

natascha! welkom! ik heb ook MS, progressieve vorm dus. ik vind het wel leuk dat je er ook nog zo voor gaat en wat een leuke fotos!

Nawamooks

Berichten: 319
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Barendrecht

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:44

Mijn paarden staan in het noorden een dorpje tussen Papenburg en Leer

Mijn paarden zijn m'n lust en m'n leven. Ze houden me op de been.

!4 jaar geleden zeiden ze dat ik nooit meer zou kunnen lopen, maar met de komst van Fernando loop ik nog steeds. hihihihi

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:29

@ Nawamooks ik ervaar dit ook zo, mijn lust en mijn leven. dikwijls als ik weer een teurgval heb en op krukken loop edg dan is het juist dat, wat me weer opkrikt, mijn paard! en daar ben ik blij om.

_Canter_
Berichten: 141
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:39

Ik heb vandeweek voor het eerst sinds jaren weer een paar keer op mijn paard rondgestapt. Draven zie ik vooralsnog niet lukken, maar eerlijk gezegd vind ik dat niet meer erg. Ik heb nu een zadel op proef: De Barefoot Nevada en dat zit erg lekker, zo'n zadel maakt het voor mij te doen. Verder een bosal met zachte touwen, kan ik met één hand vasthouden en kan ik per arm afwisselen en rusten.

Afbeelding

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:54

@ Canter...woooooooooooooooooooooooooow! suuuuuuuuuuuuuuuuper! Dikke pluim voor je! is dit paard een Sultan? Ik heb er zelf een gehad maar die was erg pittig en toen ik minder werd kon ik deze niet meer rijden
Laatst bijgewerkt door Bari op 22-01-09 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt