Epilepsie en buitenrijden, welke voorzorgsmaatregelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Epilepsie en buitenrijden, welke voorzorgsmaatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:45

Naarmate je langer epilepsie hebt, word je vanzelf 'onvoorzichtiger', ga je er makkelijker mee om. Ik heb sinds '95 epilepsie en ben er inmiddels wel aan gewend geraakt. In het begin dacht ik bij alles wat ik voelde 'oh jeetje, volgens mij komt er een aanval aan', en dat bleek altijd weer mee te vallen. Ik rij auto, ik rij paard, ik mag alleen geen piloot meer worden (maar daar lagen mijn ambities toch niet Knipoog). Stesolid heb ik al járen niet meer in huis. Wel heb ik in mijn agenda en mijn portemonnee een papiertje met informatie over de medicijnen die ik slik (moet ik trouwens weer eens bijwerken) en ik heb (bijna) altijd mijn telefoon bij me. Wanneer je meer informatie wilt of je hebt vragen, stuur me dan gerust even een pe-emmetje...

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Epilepsie en buitenrijden, welke voorzorgsmaatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:55

Dit is misschien erg off-topic... maar ik denk dat die bandjes goed aangekaart mogen worden. Als ik bijvoorbeeld iemand op de grond zie liggen.. kijk ik niet als eerste naar een armband. Ik vind het een super oplossing en denk dan ook dat dit aangekaart moet worden. Vind het sowieso een goed idee om mensen (ook zonder een ziekte) zo'n bandje om moeten doen als ze naar buiten gaan. Dan weten ze in ieder geval waar familie oid of de stalhouder te bereiken zijn.

alegro
Berichten: 146
Geregistreerd: 05-07-07

Re: Epilepsie en buitenrijden, welke voorzorgsmaatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:17

ik heb al 5 jaar epilepsie en krijg aanvallen van flikker licht enzo.
ik durf ook nooit buiten te rijden als de zon schijnt.
maar denk wel dat ik zo'n armbandje ga aanschaffen Lachen

Meloen

Berichten: 4188
Geregistreerd: 02-05-07
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Epilepsie en buitenrijden, welke voorzorgsmaatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:06

Ik heb sinds mijn 16e epilepsie (nu 6jr) , en in totaal geloof ik 4/5 aanvallen gehad. Ze worden onderdrukt door mijn Depakine Chrono, gelukkig. Ik moet ze wel concequent innemen, ik heb namelijk bij onregelmatige inname een aanval gehad een aantal jaar terug..

Inmiddels ben ik 3 jaar aanvalvrij, en mag ik ook autorijden. Wel voel ik nog steeds dat 'het' erzit. Ik ben sneller moe, en bij bepaald licht in combinatie met vermoeidheid krijg ik een onbeschrijfbaar gevoel in mijn hoofd.
Ik ben dus ook voorzichtig als ik alleen op pad ga. Ik zorg altijd voor mijn telefoon, en dat ik met een buitenrit iemand bij me heb. Ik ga dus niet alleen te paard weg.
Ik vind zo'n armbandje inderdaad wel wat! Wel zo veilig!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Epilepsie en buitenrijden, welke voorzorgsmaatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:14

Ik heb sinds een half jaar epilepsie en ik durf gewoon buiten te rijden Lachen Ook alleen, niet omdat ik onvoorzichtig ben, maar omdat ik niemand heb om mee buiten te rijden.

Ik hang aan mijn zadel een kaartje met daarop de tekst "Mijn baasje heeft epilepsie, kunt u er voor zorgen dat ze op haar zij komt te liggen en zich niet bezeert? U hoeft geen dokter te bellen, maar blijft u even bij haar?" en ik heb altijd een telefoon en ID kaartje bij me, zodat mensen niet onnodig lang aan het zoeken zijn.

Ik heb een aantal keren een clonische aanval gehad, maar nu ben ik sinds mijn bezoek aan een kliniek redelijk goed aanvalsvrij.

Zo'n armbandje is een goed idee overigens Ja

Ik gebruik overigens ook Rivoril, maar daar word je wel suf van hoor!

Vjestagirl

Berichten: 26658
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Epilepsie en buitenrijden, welke voorzorgsmaatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:53

Wat ik ook zou doen (weet niet of het al genoemd is, heb niet alles gelezen) is met een strotouwtje je teugels bij de gesp aan je zadel vastmaken. Mocht jij dan vallen en je paard gaat er vandoor, kunnen de teugels iig niet van zijn hals afglijden...

fransis

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: oost souburg

Re: Epilepsie en buitenrijden, welke voorzorgsmaatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:30

hoi, ik heb geen epeleptie, maar narcoleptie, ik ben absoluut niet aanvalsvrij, ondanks de vele medicijnen. het verschil is dat mijn aanvallen inhouden dat mijn spieren voledig verlamd raken, maar ik blijf wel bij kennis. als ik een goede dag heb kan ik zondermeer paardrijden, maar op slechte dagen gebeurt het nogal eens dat ik geen controle meer heb over mijn spieren. Ik draag altijd een sos je om mijn pols en heb altijd mijn telefoon bij met het nr van mijn man onder sos in het alfabet, en het nr van mijn neurloog staat ook vermeld in mijn sos je rond mijn pols. het is al drie keer gebeurd dat mijn fjord mij weer thuis gebracht heeft, terwijl ik half bewusteloos op zijn rug hing. nu ik weet wat ik heb, houd ik er wel wat meer rekening mee, en ga ik niet in mijn eentje weg als ik me niet fit voel. en rijd ik aleen moeilijke paarden als ik 100% fit ben

fransis

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: oost souburg

Re: Epilepsie en buitenrijden, welke voorzorgsmaatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:32

Vjestagirl schreef:
Wat ik ook zou doen (weet niet of het al genoemd is, heb niet alles gelezen) is met een strotouwtje je teugels bij de gesp aan je zadel vastmaken. Mocht jij dan vallen en je paard gaat er vandoor, kunnen de teugels iig niet van zijn hals afglijden...

goed plan. ik hang als ik me slecht voel het eind van mijn teugel om de knop van mijn westernzaden, zodat er daardoor geen extra ellende kan komen