Ruiter met handicap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mikkeltjuh
Berichten: 37
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Fryslân

Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 12:11

Geen idee of het hier goed staat*
Ik had een vraagje over Haflingers en Friezen, voor een meisje die een lichte handicap heeft.
Zij kan moeilijk doorzitten, behalve op een haflinger.
Ze heeft nu zelf een Welsh, maar ze is er nu achter gekomen dat ze dressuurwedstrijden wil rijden, en dan gaat het absolut niet goed. Het is echter niet zo dat ze tijdens doorzitten er vanaf stuitert!
Ze denkt als eerste aan haar pony, die misschien wel heel erg last van haar heeft met het doorzitten, en dat wil ze haar pony niet graag aandoen. Dus daarom vroeg ze aan mij: Zou een Fries paard net zo zitten als een Haflinger?
Ze is heel erg fan van het Friesche Ras, dus vandaar.
Willen jullie je ervaringen/opgemerkte verschillen tussen het (vooral zitten) op een Haflinger en een Fries met mij delen? Ik wil haar zo graag helpen, omdat ze elke dag rijdt..
(let op:Zij kan verder wel goed rijden!) Ze rijd verder op L-niveau!!)

Anoniem

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:14

Tsja, er zijn genoeg Haflingers die ook niet zo lekker zitten, net zo goed zijn er genoeg Friezen die heel hoog opgooien en genoeg paarden van andere rassen te vinden die zitten als een huis...

luuntje

Berichten: 13989
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:25

Mijn vorige paard (NRPS) zat beter door dan mijn fries.
Hangt echt af van het paard.

Saroosh_S

Berichten: 1897
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:12

Ik had eerst ook dat ik stuiterde,, ik zat toen gewoon..
Maar nu niet meer, (misschien héél licht) want ik dein met elke pas mee, van voor naar achter, en niet van boven naar beneden Knipoog

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:33

De meeste Friezen hebben aardig knie-actie en over het algemeen gooien ze hoger op dan haflingers. Doorsnee genomen denk ik dus niet dat een Fries een hele geschikte optie is (of je moet echt net ergens tegenaan lopen)

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:45

Nouks schreef:
Tsja, er zijn genoeg Haflingers die ook niet zo lekker zitten, net zo goed zijn er genoeg Friezen die heel hoog opgooien en genoeg paarden van andere rassen te vinden die zitten als een huis...

mee eens.
elk paard is uniek, dus ligt eraan wat zij fijn vindt

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:27

De meeste friezen gooien aardig hoog op. Ik kan niet doorzitten op een fries. Maar ik heb al moeite met doorzitten op de gemiddelde KWPNer omdat ik m'n zwevende arabiertje gewend ben Haha!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:42

Friezen gooien vaak hoger op dan een haflinger. Ik kan zelfs niet eens lekker doorzitten op een fries. Maar goed kan een ook kwestie van wennen zijn Lachen

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:48

Bij de stal waar ik rijd staan een hele hoop friezen. Ze rijden allemaal anders, echt totaal verschillend. De ene is hard in de mond, de ander juist heel licht, de een is fel en snel de ander staat liever stil dan dat ie een stap zet.

De ene zit als een huis, en de ander gooit hoog op. Dat is voor elk paard verschillend, denk niet dat je dat aan een ras kan plakken. Vind mn eigen draver kwa zitten beter zitten dan de fries waar ik gewoonlijk mee rijd. Maar ook als je daaraan gewend bent, kun je er prima mee rijden.

Ik zou dus gewoon gaan proberen, ook een haflinger kan minder fijn zitten, dus als ze een fries wil zou ik gewoon friezen gaan proberen. Wie weet komt ze er een tegen die perfect zit voor haar. Beter lang doorzoeken en een paard vinden wat je ECHT wil, dan de eerste de beste mooie kopen, waar je later spijt van krijgt.

dootjee

Berichten: 1016
Geregistreerd: 07-12-06
Woonplaats: Westland

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:08

bij ons rijden s'ochtends altijd gehandicapten,, ze rijden vaak op vossen bij ons

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:12

vind de meeste friezen ook een stuk moeilijker doorzitten.
sommige paardje juist weer niet terwijl ze toch hetzelfde ras zijn.

@dootjee vossen is geen ras Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Arabian_Girl op 07-12-06 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:17

dootjee schreef:
bij ons rijden s'ochtends altijd gehandicapten,, ze rijden vaak op vossen bij ons



Dan heeft de eigenaar gewoon iets met de voskleur en zoekt ie alleen voskleurige brave paarden voor zijn gehandicapten ofzo.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:19

dootjee schreef:
bij ons rijden s'ochtends altijd gehandicapten,, ze rijden vaak op vossen bij ons

een vos is geen ras.
dat is een kleur Haha!

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 01:09

Ik heb wel eens op Friezen gezeten die zitten als een luie stoel, heerlijk. Maar ook die hoog opgooien.
Ik denk als ze goed zoekt dat ze wel een lekker zittende Fries zou kunnen vinden. Maar dat kan je op zich ook wel bij de KWPN..

Ineke2

Berichten: 33141
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 16:36

Zou een flink aantal zitlessen aan de longe niet helpen? (Desnoods de pony bijzetten zodat die makkelijker over de rug gaat lopen, dan moet degene in het midden uiteraard goed helpen de pony voldoende voorwaarts te houden zodat de ruiter zich alleen op het zitten hoeft te concentreren)

Ik heb zelf ook een lichte handicap en heb ook heel veel moeite met doorzitten.

Veel oefenen en vooral het paard moet de rug ontspannen voordat je kunt doorzitten. Misschien schort het daar wel aan. Dat de pony die ze nu heeft de rug vast zet tijdens het doorzitten en dan ga je dus stuiteren...

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 16:39

Misschien is een gangenpaard iets. Zijn vaak wel duur, maar ze zitten als een huis.
Naast ijslanders zijn er nog veel meer gangenpaarden, ook grotere

Anoniem

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:36

Denk alleen dat desbetreffend meisje wel graag wedstrijden zou willen rijden (aangezien ze op L-niveau rijdt), en dan zal er toch stap, draf en galop aan te pas moeten komen, mét doorzitten in draf...

Mikkeltjuh
Berichten: 37
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 17:54

@ Ineke:
Zitlessen heeft ze gehad Duivel
Op een haflinger Cool
bij dr eigen pony heeft ze t zelf geprobeert, ook met de hulp van een instructrice
Maar het lukt niet, igg, er zit een klein beetje verandering in, zegt ze Vingers aflikken
Maar omdat ze toch te groot is voor dr pony, zoekt ze nu iets anders
het kan niet eraan liggen dat ze te groot is, omdat ze bij dr vorige pony, waar ze de laatste tijd ook te groot voor was, WEL op kon doorzitten Haha!
Maar we zullen een zoektocht inlassen Pling Bedankt voor de tips!

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:01

Wij gebruiken voor onze 'gehandicapten' (het moet toch een naam hebben, maar het blijven gewoon mensen... al wat speciale mensen *LOL* altijd Haflingers.
Mijn haf is ook gebruikt voor gehandicapten. Voor spastische, geestelijke en lichamelijk gehandicapten.
De meeste Haflingers hebben namelijk een hele vlakke draf, de mijne ook, en ze zijn oersterk. Ze zijn niet te groot, en ook lekker breed.
Lekker koel in de kop met makkelijke gangen. Daarom gebruiken we ze meestal voor de gehandicapten.

Maar daarintegen. We hebben ook een Fries op de manege staan, en die zit heeeeerlijk in draf, echt een stoel.
Maar ik heb ook een Friese merrie gereden, en die kon je voor geen meter uitzitten, daar was echt niks aan.
Het hangt er echt af welk paard je onder de kont heb, maar voor een gelijke draf moet je eerder bij Haflingers zijn dan Friezen. (no offence)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:26

er zullenm friezen zijn die heerlijk zitten maar het gros van de friezen die ik (in)gereden of getraint heb vond ik toch niet bijster makkelijk doorzitten kwa draf
er zit toch aardig wat ...beweging in de draf kwa lichaam ,
er waren wel uitzonderingen, dieren die heerlijk en heel makkelijk op door te zitten was, maar de meeste hebben aardig wat verhevenheid in hun draf

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:50

per paard verschilt het inderdaad, maar ik kan nou niet zeggen of het aan het ras ligt...

xan

Berichten: 436
Geregistreerd: 08-04-07
Woonplaats: Wormer

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:05

@Mikkeltjuh: Kan ze bij jullie in de buurt niet eens proberen op een fries van iemand anders te rijden ? Dan kan ze zelf het verschil goed voelen. Want zoals je leest is er onder de friezen ook een groot verschil qua doorzitten.

Tjinta

Berichten: 3793
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Bauernhof im Emsland

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:20

Ik heb door mijn beperkingen ook aardig wat moeite met het doorzitten, en rijdt op een Fries die aardig opgooit in de draf.
Ik heb een heel diep zadel waarin ik behoorlijk "vast zit" en als ik doorzitten moet bind ik mijn stijgbeugels met speciale hiervoor geschikte gespjes vast aan de singel.
Zo kan ik "goed" doorzitten op mijn paard.
Misschien is dat het proberen waard.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:22

mensen dit is een oud topic. die moeten jullie niet meer omhoog schoppen

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Ruiter met handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:07

kaotictjinta schreef:
Ik heb door mijn beperkingen ook aardig wat moeite met het doorzitten, en rijdt op een Fries die aardig opgooit in de draf.
Ik heb een heel diep zadel waarin ik behoorlijk "vast zit" en als ik doorzitten moet bind ik mijn stijgbeugels met speciale hiervoor geschikte gespjes vast aan de singel.
Zo kan ik "goed" doorzitten op mijn paard.
Misschien is dat het proberen waard.


heb je daar een foto van? van dat systeempje?