Classificatie keuring en dispensatie hulpmiddelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25442
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Classificatie keuring en dispensatie hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 10:59

Na jarenlang twijfelen heb ik de stap gezet om een classificatie keuring aan te vragen bij de knhs. Helaas wordt mijn ziekte uitgesloten voor de parasport, maar zou het dus alleen gaan om dispensatie in de reguliere wedstrijd sport.

Nu heb ik allerlei vragen en nog steeds twijfels, dus ik was benieuwd of er mensen zijn die wat willen vertellen over de keuring, maar ook welke hulpmiddelen en dispensatie zij hebben. Je moet vooraf aangeven wat je zou willen, maar ik ken alleen de standaard dingen waar ik niet allemaal iets aan heb. Plus dat ik extreem slechte ervaringen heb met keuringen en echt wel een trauma daardoor. :') Hoe testen ze bepaalde dingen? En pijn wordt niet meegenomen?
Ik weet dat ze bij de keuring ook wel hulpmiddelen aandragen die je zelf niet kent, maar ik ben toch wel heel benieuwd wat er bestaat naast de zweep, magnetische beugels, lussenteugel enzovoorts. Mijn 'mazzel' is dat ik juist niet meer kan lichtrijden en dus wel doorzitten, maar zweep vasthouden is bijvoorbeeld samen met teugels wel heel problematisch. Net als hulpen voor bepaalde zijgangen. Dus zweep zou handig, welkom zijn daarvoor, maar ik laat hem regelmatig vallen of word te strak in arm om hem maar vast te houden. Dingen uit mijn hoofd leren kan ik ook niet meer, daardoor ook gestopt met studie en moet dus altijd voorgelezen worden. Ik vergeet zelfs regelmatig mijn pincode die ik al hele leven heb. :+
Ik ga voor de keuring in oktober, omdat ik alle medische informatie nog moet verzamelen bij artsen en therapeuten en dan was mei echt te snel, helaas.

Het topic is dus ook gewoon om mijn zenuwen van me af te schrijven, weten waar ik me op kan voorbereiden en nieuwsgierigheid wat er allemaal bestaat naast de normale dingen. Ik heb het zo lang uitgesteld omdat ik sowieso twijfels heb of het erg genoeg is (maar dat heb ik altijd, zelfs voor hulp in huis en rolstoel terwijl ik die toegewezen kreeg en zelfs beperkter was als ik dacht. Ik had gehoopt om 1 uurtje in de zoveel weken en het werd 3 uur per week met mogelijkheid om uit te breiden als het nodig was), maar ook of ik überhaupt wel iets had aan de dispensatie omdat de meeste bekende dingen voor mij juist niet handig zijn.

tennan
Berichten: 3130
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Classificatie keuring en dispensatie hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:12

Ik snap je spanning. Zelf ben ik ook geweest voor de keuring met een aandoening die uitgesloten is van de parasport, dus ik wist ook niet goed wat ik moest verwachten.

De dames die mij keurden waren alleen ontzéttend lief en behulpzaam. Artsen heb ik zo nog niet meegemaakt, zeg maar. ;) Ik had van tevoren wel een beetje bedacht wat mij zou kunnen helpen, maar ik ben met een veel langer lijstje naar buiten gekomen dan ik zelf bedacht had. Zij doen tests met je en daarmee bepalen ze wat je 'mag'. Ik mag lichtrijden, een lussenteugel, een bokriempje vasthouden, een zweep bij hebben, groeten met alleen mijn hoofd en een koppelstukje tussen stang- en trensteugel. Als je vragen hebt, laat het maar weten. Je mag ook een pb'tje sturen, ik help je graag.

Bowo
Berichten: 2836
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Classificatie keuring en dispensatie hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:20

Ik denk dat het goed is om je eerst eens af te vragen hoe je nu voor jezelf rijdt. Welke hulpmiddelen en aanpassingen gebruik je nu? Welke dingen loop je nog tegen aan? Zijn daar oplossingen voor? Zo niet, noem je probleem en misschien weet iemand hier de oplossing daarvoor.

Bij het zweep probleem zou ik bijvoorbeeld denken aan een zweep met een lus er aan zodat je hem niet kan laten vallen, maar daarvoor zou je niet eens dispensatie hoeven hebben (hoewel ik volgens mij geen dressuurzwepen met lus ken, maar er staat in ieder geval niets over in de harnachementsgids)

MyWishMax

Berichten: 25442
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 11:31

Maar ik rijd M en wil bijna gaan promoveren naar het Z, bowo. Dus zweep mag sowieso al niet meer op wedstrijd en was hiervoor niet nodig, omdat die alleen nodig is bij bepaalde zijgangen en niet voor voorwaartse. Met trainen pak ik hem erbij met zijgangen aan mijn slechte kant. En dat pas sinds kort, omdat ik thuis niet afhankelijk wil zijn van dingen die ik op wedstrijd niet mag gebruiken, want daardoor maak ik de wedstrijden nog zwaarder voor mezelf als dat ze al zijn. Dus teugels pak ik nu gewoon 100 keer weer korter, bij wijze van spreken elke 5 meter weer 10cm omdat ik ze niet op maat kan houden.
Alle 'normale' dingen doe ik door enorme compensatie volgens fysio. Van lopen, tot dingen optillen omdat ik het niet op de normale manier kan of niet zonder pijn. Daar heb ik dus boj bepaalde dingen ook hulpmiddelen bij zoals rolstoel, braces of extra hulp thuis. Maar bij het rijden heb ik dat nooit gedaan, omdat ik geen dingen ken die je mag gebruiken zonder dispensatie die nut hebben voor mij. Ja, ik laat proeven altijd voorlezen, dat wel.

Tennan, dankjewel! Toch fijn dat mensen het herkennen := Het klinkt idd beter als het niet hetzelfde is al bij artsen enzovoorts haha. Ik maak graag gebruik van vragen aan je stellen, zodra mijn hoofd wat minder wazig is en overloopt. Heel fijn!

maj0

Berichten: 6608
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Classificatie keuring en dispensatie hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:47

Hier geen ervaring maar wel interessant hoe zo iets gaat.

Is het niet wat om de hulpmiddelen die je normaal gebruikt eens te proberen met het paardrijden? Of zeg ik dan wat geks :o
Dan kun je misschien wel kijken of dat werkt

ola42

Berichten: 133
Geregistreerd: 28-01-09

Re: Classificatie keuring en dispensatie hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:55

Ik heb 2 jaar geleden dispensatie aangevraagd om met zweep te mogen rijden, mijn rechterbeen doet het niet zo goed. Je krijgt eerst een gesprekje daar in Ermelo en vervolgens werd ik gezien door 2 fysiotherapeuten, zij gaan je lichamelijk testen, bij mij vooral mijn rechterbeen. Ze zijn super aardig maar wel streng doch rechtvaardig in mijn ogen. Ik mag nu dus wel met zweep rijden in het M. Als je vragen hebt hoor ik je wel!

MyWishMax

Berichten: 25442
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 19:27

maj0 schreef:
Hier geen ervaring maar wel interessant hoe zo iets gaat.

Is het niet wat om de hulpmiddelen die je normaal gebruikt eens te proberen met het paardrijden? Of zeg ik dan wat geks :o
Dan kun je misschien wel kijken of dat werkt


Niet gek gedacht hoor, maar helaas kan dat niet haha. Ik heb een rolstoel, braces voor polsen en heupen maar die kunnen beide niet tijdens het rijden. :') Die voor polsen geven namelijk geen ruimte voor beweging, die voor vingers kan ik teugels helemaal niet mee vast houden. En verder zijn het dingen om iets beter te kunnen openen bijvoorbeeld. Best lastig dus, maar hulpmiddelen voor normale leven zijn veel makkelijker te vinden en dus te testen.

tennan
Berichten: 3130
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Classificatie keuring en dispensatie hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:27

Ik heb wel lussenteugels voor je liggen MWM die je voor verzendkosten mag overnemen? Kun je eens kijken of het wat voor je is!

maj0

Berichten: 6608
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Classificatie keuring en dispensatie hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:01

Jammer. Hopelijk vind je wel iets waardoor je weer makkelijker kunt rijden

ievie

Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Classificatie keuring en dispensatie hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 07:57

Ik ben zelf een aantal jaren geleden gekeurd en heb afgelopen jaar nog een keer een herkeuring gedaan. Ik vond ze ook heel vriendelijk. Ze luisteren goed en doen inderdaad verschillende tests waarbij het gaat om functionaliteit.
Er zijn inderdaad heel veel verschillende dispensaties.
Bijv; dikkere teugels, lussenteugels, beugelriemen vastmaken aan de singel, altijd voorgelezen mogen worden (met oortje rijden), door iemand anders laten losrijden, magneetbeugels, met twee zwepen rijden, bokriempje, groeten met hoofd, alles lichtrijden, alles doorzitten, en ongetwijfeld nog meer.

MyWishMax

Berichten: 25442
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 06:18

tennan schreef:
Ik heb wel lussenteugels voor je liggen MWM die je voor verzendkosten mag overnemen? Kun je eens kijken of het wat voor je is!


Oh lief, ik zal je even pben! Had al zitten kijken, maar ik ben ook enorm kieskeurig qua teugels en de meeste die ik kon vinden zijn van materiaal waar ik niet fijn mee kan rijden of veel te breed.

Het klinkt heel stom ivm het niet vast kunnen houden, maar brede teugels doen echt pijn en kan ik daardoor niet vasthouden. Dunne, echt dunste wat je kan vinden, teugels zijn veel prettiger maar niet makkelijk om ze niet telkens te laten glijden haha.

Ievie; fijn om te horen dat ze zo vriendelijk zijn en luisteren. De balans testen vind ik wel boeiend, want ondanks meerdere jaren meerdere keren fysio per week kan ik echt geen 5 seconden op 1 been staan bijvoorbeeld. Qua kracht heb ik mezelf geleerd even flink door te duwen en dat vind ik spannend omdat pijn er niet toe doet als ik het goed begrepen heb. Ik kan hele korte periodes best kracht zetten, tot het of verkeerd gaat en alles luxeert of ik ga daarna dood van de pijn. Volgens fysio doe ik ook niks zoals het 'hoort' maar alles met enorme compensatie omdat mijn lijf het niet kan zoals het hoort. Dus misschien is dat juist wel de kracht.

Maar ik denk dat dat 'even doorzetten' sowieso probleem is wat veel mensen hebben. Ik laat niet graag zien dat ik iets niet kan, dus doe iets terwijl ik weet dat het heel onverstandig is en ik de prijs ervoor betaal daarna. Maar dat niet laten zien en de slechte ervaringen met andere keuringen zorgen ervoor dat ik het al zolang uit stel. Helaas is de dvb foundation ook gestopt zag ik en is er dus geen andere organisatie die steun biedt aan individuele ruiters.
Ook trouwens dat veel van de bekende dispensaties voor mij juist net niet handig zijn, maar goed daar kunnen ze daar mee helpen. Vind het wel lastig dat je bij de aanvraag dus moet aangeven wat je qua hulpmiddelen zou willen. Ja, ik weet het niet goed, want ik weet niet wat er mogelijk is en of het helpt.

ievie

Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Classificatie keuring en dispensatie hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 08:38

UniekSporten doet wel individuele aanvragen.

Wat betreft de classificatie: gewoon alles goed uitleggen! En bij de aanmelding kan je ook neerzetten dat je graag hun hulp wil hebben bij het meedenken over hulpmiddelen.

MyWishMax

Berichten: 25442
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Classificatie keuring en dispensatie hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 09:02

Oh dank je! Ik kon dus serieus niks vinden, behalve maneges.

Roodvos

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:45

Geen ervaring mee, maar
dat iets niet bestaat betekent niet dat het niet gemaakt kan worden hè.

Lussenteugel. De standaard is misschien te breed voor je. Zou een koordteugel met lussen wat zijn? Of misschien kan Dabo (design), ze zit ook op Bokt, van biothaan een smalle lussenteugel voor je maken.

Met een stukje paracord en wat ducttape kan je makkelijk even proberen of en hoe een polslus aan je zweep voor je werkt.

Het koppelstukje tussen stang en trens dat Tennan noemt kan je ook opschrijven. Je hoopt natuurlijk dadelijk Z te kunnen starten en dan heb je dat vast geregeld.

Zo kan je al mooi een lijstje maken van dingen die voor jou werken. En eventueel neem je ze mee naar de keuring.

Ik vind je een stoer mens en wens je alvast veel succes bij de keuring.
Laat je tzt hier nog even weten hoe het gegaan is?

Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:54

Na mij cva wilde ik ook wedstrijden blijven rijden omdat mij dat toch de motivatie en doel gaf om te blijven rijden.

Ik ben gekeurd omdat ik links geen kracht meer had.
Ik mag met lussenteugels rijden, die ik na een paar keer proberen op maat heb laten maken.
Ik hoefde niet door te zitten ivm rompbalans, mocht een zeep en elastieken omdat mijn linker been zijn eigen leven leek te leiden.

Nu na zoveel jaar verder is veel terug gekomen en kan ik redelijk goed alles weer maar Mando is 22 dus de wedstrijden zijn op een gegeven moment gestopt.
Niet alleen omdat ik het Z niet lichamelijk kon handelen maar Mando ook zijn lichamelijke beperkingen had.

Succes met de aanvraag. Ik vond ze heel meelevend, dachten met je mee en onderschatten de issues zeker niet.

ievie

Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Classificatie keuring en dispensatie hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 11:06

Er is op Facebook ook een pagina voor (wedstrijd) ruiters met een lichamelijke beperking. Hier worden ook ervaringen gedeeld met verschillende hulpmiddelen. De pagina wordt gevolgd door mensen met alle grades, maar ook door mensen die dispensaties hebben en regulier starten.

MyWishMax

Berichten: 25442
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Classificatie keuring en dispensatie hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 11:13

Ik heb al jaren heel bewust geen FB meer. Met zulke dingen is dat jammer, omdat je ook niks meer kan zien.

BoktvanSandy
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-05-24

Re: Classificatie keuring en dispensatie hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:49

hoi hoi, ze zijn allemaal ontzettend aardig bij het KNHS. Je hoeft je echt geen zorgen te maken over het keuren en het gewoon over je heen laten komen. Wat er allemaal is voor jou handicap om het rijden voor jou makkelijker te maken denken ze heel erg goed mee.