Tips: paardrijden na langdurige ziekte en blijvende ziekte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moosje1
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-12-13

Tips: paardrijden na langdurige ziekte en blijvende ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 20:43

Vorig jaar ben ik weer begonnen met paardrijden. Na langdurig ziek te zijn geweest.
(Heb lichte scoliose in rug, als gevolg daardoor artrose in rug, losse knieschijven en ook artrose in knieen, PDS, Coeliakie en heel veel voedselallergien waardoor ik een heel streng dieet heb en niet veel kan eten, nog een paar chronische aandoeningen, maar niet van belang hier te melden)
Nu had ik vorig jaar een paardje gekocht. Op zich best een braaf paard. Die maakte 29 juli een misstap waardoor ik eraf viel met mijn gezicht op een houten balk. Gevolg: Fractuur oogkas, dubbelzien waarvoor ik een oogoperatie heb ondergaan, tijdelijke uitval van een gezichtszenuw, herzenschudding, tanden die weer een beetje gerepareerd moesten worden en een tand door de lip. Inmiddels weer een beetje goed genezen val ik van mijn oude Fjordenpaardje. Had gelukkig niks dan een beetje spierpijn. Maar ik val van mijn paard uit zwakte. Ik mis het reactievermogen en het evenwicht om snel op onverwachte dingen te reageren.

Ik ben op zoek naar meer ervaringsverhalen van mensen die na een lange stop of met chronische ziektes weer paardrijden.

Welke sporten of therapieen doen jullie om je sterker te maken en ging het ook zo letterlijk met vallen en opstaan. Ben vooral op zoek naar tips over een beter aanpak te vinden om dat paardrijden voort te zetten.

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:55

Hallo Moosje,

Ik heb mijn paard sinds drie jaar en kreeg een half jaar nadat ik hem had gekocht de diagnose fibromyalgie. Door mijn spierpijn en minder sterke spieren, moeheid en slechte balans kan ik helaas niet zo vaak rijden als ik zou willen en ook niet zo intensief met hem bezig zijn tijdens het rijden. Door een aantal voedselintoleranties en daarbij horende klachten voel ik me ook vaak ziek of slap. Hoewel dat nu het juiste eten wel beter gaat. Ik heb fysio gehad gericht op mijn aandoening, sport-therapie en mindfulness training.

Het blijft bij mij heel wisselend gaan en of ik kan rijden, moet ik per week/dag bekijken. Ik heb het als volgt opgelost: mijn dochter van 18 rijdt ons paard een of twee keer per week, onze bijrijdster rijdt twee keer per week en ik een keer (als het lukt, in de zomer soms twee keer). Voor hem is dit voldoende. Verder staat hij lekker op de wei met zijn vrienden. Daarnaast doe ik gewoon andere leuke dingen met hem als ik te veel pijn heb of me te ziek voel. Ik wandel in het bos, doe wat aan loswerken en ga hem gewoon eens lekker poetsen. En soms blijft hij gewoon een dagje extra op de wei als het allemaal echt niet lukt. Ik zou het heel graag anders willen, maar wat niet is, is niet!
Ik hoop dat jij een manier kan vinden om op een fijne manier tijd door te brengen met je paardje. Veel succes!

pipo

Berichten: 8227
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Tips: paardrijden na langdurige ziekte en blijvende ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:07

Ik heb dus ook fybro en daarnaast sinds 2,5 jaar een mechanische aortaklep. (2e hartoperatie en blijf erg veel pijn houden aan de aanhechting van mijn linker ribben aan het borstbeen) Littekenweefsel zeggen ze , maar leer er maar mee leven. Ook erg vaak darmontstekingen gehad en nu sinds 20 aug jl. mis ik een stuk darm en ben een stoma rijker. Ik rij niet vaak. Maar ben ook al in de begintijd dat t fybro bleek te zijn, gaan mennen. Dit wissel ik dus af en dat is heel fijn. Mijn paarden staan aan huis, dus vaak heb ik de puf niet meer om iets te gaan doen als ik heb poepgeruimd of zo. (dan moet t huishouden ook nog haha) Mijn paard geniet van het weiland leegeten en gaat ermee akkoord dat ie zo nu en dan eens iets moet doen als t vrouwtje een bevlieging heeft.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:08

Ik ga mijn kwalen hier niet neer plempen, want daar heb je toch niets aan :')
Wel mijn plan van aanpak:
Ik ga straks eerst weer trainen bij de fysio, want voordat ik op het paard ga klimmen moet ik eerst weer wat kracht en conditie terug hebben.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-10-15 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:09

In jouw geval zou ik eerst langsgaan bij een (sport)fysiotherapeut en onder zijn/haar begeleiding eerst een revalidatietraject (vanaf 0) volgen en dan stilaan gaan opbouwen naar lichte krachttraining (benen, corestabiliteit, ed...). Als je hierna nog problemen hebt ivm stabiliteit op je paard kun je natuurlijk ook naar een aangepast zadel kijken.

Cowgirl

Berichten: 23755
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:11

Is je reactie vermogen en kracht verminderd door een ziekte of komt het doordat je een tijd ziek bent geweest.
Je zou eens kunnen kijken naar revalidatie training bij bv Heliomare.

Ik ben zelf ook rugpatient en heb zelf ook veel therapie gehad. k heb veel baat bij gerichte kracht training. Ik hou vooral mijn rompspieren sterk en als deze sterk zijn is je balans ook al een stuk beter.
Met zwemmen train je je hele lichaam.
Wellicht is centered riding ook wat voor je. Via Bokt is er vast wel een instructeur te vinden.

Ik rijd bijna niet meer maar merk wel dat als ik veel zonder zadel rijd mijn balans beter word.
Misschien een idee om aan de longeerlijn zonder zadel te rijden(stappen) met bv zo'n voltigeersingel eraan en dan evenwichts oefeningen doen zoals je vroeger wel op de manege deed :P

En verder: kies een braaf paard die makkelijk zit.

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:15

vuurneon schreef:
Ik ga mijn kwalen hier niet neer plempen, want daar heb je toch niets aan :')
Wel mijn plan van aanpak:
Ik ga straks eerst weer trainen bij de fysio, want voordat ik op het paard ga klimmen moet ik eerst weer wat kracht en conditie terug hebben.

idem, al ga ik wel vrij snel weer op het paard. We hebben een megabrave dame op stal staan die goed op haar ruiter past, en op die manier kan ik ook met rijden aan kracht en conditie werken.

Maar gerichte fysiotherapie en een instructeur met verstand van zaken zou ik je echt aanraden. In welke regio zit je?

tiwi1969

Berichten: 7657
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:28

Dat vallen maakt het er inderdaad niet beter op.

Ik ben de laatste jaren ook meer niet dan wel in het zadel te vinden.
Het begon zo'n 6 jaar geleden dat ik met het opstijgen op mijn oude paard mijn knie verdraaide. Normaal gebruik ik altijd een krukje, voor die ene keer niet.
Na het rijden nog een stal afgemest, maar de volgende dag had ik een dikke knie en kon ik bijna niet meer lopen. Na operatie en revalidatie met meer downs dan ups zat ik er een jaar later weer op. Knie, eigenlijk allebei, is behoorlijk versleten, maar ik loop weer. Fietsen kan alleen nog kleine stukje op een e-bike.
Voor korte duur helaas omdat mijn paard ziek werd en later overleed.
In de wachttijd tot mijn jonge paard oud genoeg was om bereden te worden heb ik wel zo nu en dan op een paard van een ander gereden, maar niet zo veel, wel wat lessen centered riding gedaan om aan mijn balans te werken.
Met mijn jonge paard begonnen met rijden 1,5 jaar geleden, heel rustig opgebouwd. Fijn voor haar en voor mij. Op mijn leeftijd, 46 jaar, is het lastig op opnieuw te beginnen omdat mijn spieren niet meewerken en mijn zit steeds instabieler wordt door de pauzes.
Toen ik goed en wel aan het rijden was, na een half jaar opbouwen, kregen we een ongeluk met de trailer waardoor mijn paard 4 maanden op rust moest.
Na die 4 maanden heb ik voorzichtig het rijden weer opgepakt, 3x per week een kwartiertje. Weer mijn spieren heel langzaam laten wennen.
Toen we weer een beetje aan echt rijden toekwamen, paard kreupel uit de wei. Lang verhaal kort: twee voorbenen tussenpees overbelast en een ontsteking in de weke delen van de ondervoet.
Na weer een paar maanden rust mochten we in de zomer een beetje stappen onder het zadel, helaas zat ik op dat moment te wachten op een operatie aan mijn voet wegens artrose, dus van opbouwen kwam het niet.
Nu is de operatie 6 weken geleden en heb ik er gisteren voor het eerst weer opgezeten.
Volgende week verhuist mijn paard naar een stal met meer faciliteiten zodat we nu (please!) de winter kunnen gaan gebruiken om weer op te bouwen en in weer van het rijden kunnen genieten.

Dat zal voor mijn lijf niet zonder hobbels gaan, spieren moeten weer wennen, balans is weer ver te zoeken. We beginnen lekker in stap met opbouwend een stukje draf erbij. Blij zijn met kleine stapjes en weer de centered ridinglessen opstarten.
Alleen maar werken aan de balans, extra lastig met een jong nog niet goed doorgereden paard. Galop heb ik voorlopig helemaal uit mijn hoofd gezet, evenals doorzitten. Niet eerlijk voor mijn paard.
Ik heb wel gemerkt dat ik met de centered riding lessen langzaam vooruit ging in mijn balans, hoop dat dat nu weer zo gaat zijn en dat je je doelen laag moet houden.
De instructrice gaf ook tips hoe je thuis, met behulp van een balansbal, je lijf sterker kan maken zodat je ook naast je paard je balans kan oefenen en sterkere rompspieren kan kweken. Die oefeningen doe ik nu thuis ook.

Verder ben ik flink aan het afvallen, al sta ik door de operatie nu even stil. Ben al blij dat ik door al het zitten niet ben aangekomen.

Voor jou zou ik ervoor kiezen om alleen nog in een vlakke rijbaan te rijden zodat het risico op struikelen van het paard een stuk kleiner wordt. Lessen voor je balans, eventueel in het begin aan een longeerlijn zodat jij je alleen maar op je balans en houding hoeft te concentreren.

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:27

In dit topic is Centered Riding al een paar keer genoemd als (goede) tip.

Sally Swift had zelf scoliose en zij heeft Centered Riding ontwikkeld om toch nog te kunnen blijven paardrijden. Centered riding maakt gebruik van veel diciplines die met lichaamsbewustzijn te maken hebben. O.a. Alexandertechniek, Feldenkrais, Tai Chi.

Hier kun je Centered Riding instructeurs in Nedeland vinden met een geldige licentie mocht het je wat lijken.

Verder zou ik in jouw geval heel goed blijven luisteren naar je lijf. En je niet laten overhalen dingen te doen waar je je niet prettig bij voelt. Rustig stapje voor stapje opbouwen en dan komt er vanzelf een drafje.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Tips: paardrijden na langdurige ziekte en blijvende ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:29

Een tip, ga naar een goede fysio.
In een paar sessies kun je al veel meer.

Punz

Berichten: 8578
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:33


Moosje1
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-12-13

Re: Tips: paardrijden na langdurige ziekte en blijvende ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 20:59

Bedankt voor jullie reacties al. Ik heb en had een lesgeefster hier die me twee keer per week met het rijden begeleid. Ik woon in Duitsland, dus ik moet even kijken wat er hier mogelijk is aan fysio. Ik wil dit toch wel gaan doen. Goede tip! Verder ben ik vorige week begonnen met zwemmen. Ben nog op zoek naar een cursus aquafitnes, Dat wil ik uiteindelijk er ook bij gaan doen.