Paardrijden na verbrijzelde vingers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElizaL1993
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-07-15
Woonplaats: Utrecht/Waalwijk

Paardrijden na verbrijzelde vingers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 14:53

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum, dus ik hoop dat ik het goed doe.
Mijn moeder heeft twee jaar geleden haar vingers van haar linkerhand (ze is rechts) verbrijzeld, waardoor ze nu de optimale buiging in haar vingers aan die kant kwijt is. Na langdurig zwaar tillen heeft ze ook pijn aan die hand. Nu heb ik zelf een aantal jaar paardgereden en is haar wens om dit nu eindelijk ook te gaan doen. Zijn er mensen die ook geen optimale buiging en/of pijn in hun handen hebben en ervaring hebben om hiermee te kunnen paardrijden? Ondervinden jullie hier last aan of houden jullie je teugel op een bepaalde manier vast? ze kan in principe de teugels wel vasthouden zoals ik het altijd geleerd heb, maar of dit goed is voor haar hand...? binnenkort gaan we haar proefles regelen, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/tips!

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Paardrijden na verbrijzelde vingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:55

miss met een hand rijden zoals bij de western , dan heb je die ene hand niet nodig !

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:02

Ik heb geen ervaring met verbrijzeling maar ik rij wel met handen met erge gewrichtsklachten, ontstekingen, slechte buiging, huidaandoening en erg weinig kracht. Ik rijd meestal met een los teugeltje en dan is het wel te doen, al laat ik de teugels wel eens vallen omdat die gewrichten totaal niet meewerken. Het enige nadeel is de pijn en dat mijn pony door heeft dat ze gras kan eten als ze even trekt :+

Ik heb mijn teugels meestal wel gewoon vast zoals het hoort, maar soms wissel ik van vingers omdat het dan echt niet meer te houden is en je moet natuurlijk wel in kunnen grijpen als er iets gebeurd.
En goed op je zit leren rijden is natuurlijk ook belangrijk, zoveel mogelijk op je zit en stem opvangen zodat je met je handen zo min mogelijk hoeft te doen :)
Laatst bijgewerkt door melody7 op 24-07-15 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Berichten: 4099
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:03

Als stevig beethouden lastig is (teugels glippen dan door de hand), kan je moeder ook jachtteugels gebruiken, die hebben speciale lussen:
Afbeelding

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:03

Ze zou een lusje in het laatste stukje van de teugel kunnen laten maken, dus met een kopijkertje er in gestanst..dan kan ze de teugel over haar vingers leggen met de hamd erin en zo vasthouden. Met bewegingen van heel de hand kleine ophoudingen kunnen malen..

Met een fijne aanleuning moet dit kunnen..tenslotte rijden we niet met de hand..

ElizaL1993
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-07-15
Woonplaats: Utrecht/Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 15:13

melody7 schreef:
Ik heb geen ervaring met verbrijzeling maar ik rij wel met handen met erge gewrichtsklachten, ontstekingen, slechte buiging, huidaandoening en erg weinig kracht. Ik rijd meestal met een los teugeltje en dan is het wel te doen, al laat ik de teugels wel eens vallen omdat die gewrichten totaal niet meewerken. Het enige nadeel is de pijn en dat mijn pony door heeft dat ze gras kan eten als ze even trekt :+

Ik heb mijn teugels meestal wel gewoon vast zoals het hoort, maar soms wissel ik van vingers omdat het dan echt niet meer te houden is en je moet natuurlijk wel in kunnen grijpen als er iets gebeurd.
En goed op je zit leren rijden is natuurlijk ook belangrijk, zoveel mogelijk op je zit en stem opvangen zodat je met je handen zo min mogelijk hoeft te doen :)


precies, dat vertelde ik haar ook. dat het uiteindelijk de bedoeling is dat je op je zit gaat rijden en zo min mogelijk je handen gebruikt voor alles, maar ik snap dat het als beginner moeilijk is! Dankjewel voor je reactie!

ElizaL1993
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-07-15
Woonplaats: Utrecht/Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 15:15

Tcm62 schreef:
Ze zou een lusje in het laatste stukje van de teugel kunnen laten maken, dus met een kopijkertje er in gestanst..dan kan ze de teugel over haar vingers leggen met de hamd erin en zo vasthouden. Met bewegingen van heel de hand kleine ophoudingen kunnen malen..

Met een fijne aanleuning moet dit kunnen..tenslotte rijden we niet met de hand..


Eef_Bam schreef:
Als stevig beethouden lastig is (teugels glippen dan door de hand), kan je moeder ook jachtteugels gebruiken, die hebben speciale lussen:
[ Afbeelding ]


Dankjullie wel voor jullie reacties! die jachtteugels, die kende ik nog niet. ik ga het in mijn achterhoofd houden :)!

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:18

Eef_Bam schreef:
Als stevig beethouden lastig is (teugels glippen dan door de hand), kan je moeder ook jachtteugels gebruiken, die hebben speciale lussen:
[ Afbeelding ]


Hier zat ik idd ook aan te denken! Ik ken ze als lussenteugel in stoffen versie (vaak met kleurtjes 8-) )

ElizaL1993
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-07-15
Woonplaats: Utrecht/Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 16:13

mirriezz schreef:
Eef_Bam schreef:
Als stevig beethouden lastig is (teugels glippen dan door de hand), kan je moeder ook jachtteugels gebruiken, die hebben speciale lussen:
[ Afbeelding ]


Hier zat ik idd ook aan te denken! Ik ken ze als lussenteugel in stoffen versie (vaak met kleurtjes 8-) )


Kun je die gewoon bij reguliere ruitersportzaken kopen als epplejeck enzo? :o

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Paardrijden na verbrijzelde vingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:20


Gamova
Berichten: 1007
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:23

Ik ken iemand die door verminderde kracht in haar armen en handen western is gaan rijden. Zeker wanneer je dit kunt oppakken op een goed getraind paard kan je met een hand rijden of met twee handen maar met minder spanning op de teugels.

Uiteraard is western rijden niet hetzelfde als de teugels los gooien en het paard maar laten aanklooien.

ElizaL1993
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-07-15
Woonplaats: Utrecht/Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 16:24

mirriezz schreef:
wel bij agradi ;) http://www.agradi.nl/pfiff-jachtteugel- ... t-full.htm
bij de ej zie ik er geen op de website staan.
Bij bol.com en rupa-sports zie ik zo met een snelle google ook wat staan.

Ik moet zeggen, ik heb er nog nooit 1 gekocht, ze alleen maar gebruikt.



Dankjewel, mocht het nodig zijn, weet ik ze te vinden! :)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Paardrijden na verbrijzelde vingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:25

Met een hand rijden wil prima.
Ik doe vrijwilligerswerk op een manege voor mensen met handicap. Daar hebben we speciale teugels voor mensen met 1 hand. Een éénhandsteugel.

ElizaL1993
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-07-15
Woonplaats: Utrecht/Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 16:25

Gamova schreef:
Ik ken iemand die door verminderde kracht in haar armen en handen western is gaan rijden. Zeker wanneer je dit kunt oppakken op een goed getraind paard kan je met een hand rijden of met twee handen maar met minder spanning op de teugels.

Uiteraard is western rijden niet hetzelfde als de teugels los gooien en het paard maar laten aanklooien.



Fijn dat diegene toch lekker kan paardrijden op deze manier! We zullen het zien, op naar de eerste proefles! Ik ben in ieder geval heel blij met jullie reacties!

ElizaL1993
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-07-15
Woonplaats: Utrecht/Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 16:26

Chasey schreef:
Met een hand rijden wil prima.
Ik doe vrijwilligerswerk op een manege voor mensen met handicap. Daar hebben we speciale teugels voor mensen met 1 hand. Een éénhandsteugel.


Ook nog nooit van gehoord, ik ga het googlen! :o

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:36

Dat is een teugel met een verhard stuk, als een soort handvat. Beetje lastig uit te leggen.

zoiets:
Afbeelding

ElizaL1993
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-07-15
Woonplaats: Utrecht/Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 16:40

Chasey schreef:
Dat is een teugel met een verhard stuk, als een soort handvat. Beetje lastig uit te leggen.

zoiets:
[ Afbeelding ]



Ooh oke! Er gaat een wereld voor me open :')

anniekasaur

Berichten: 838
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Delfzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:41

Ik heb dan wel alleen mijn duim verbrijzeld gehad, maar merk er niks van. Mijn hele hand mist hierdoor kracht, maar kan alles nog doen, al is het zadel tillen soms een beetje lastig met die hand, en kan ik het paard niet goed vasthouden met mijn rechterhand, maar qua rijden merk ik er niks van.:)

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:44

Oh, chasey, die is eig nog veel beter als het echt niet meer lukt!
Wist ik wel :o?

Er is heel veel mogelijk Eliza ;) Ik denk wel dat we de beste opties nu wel gehad hebben. De volgende optie is rijden terwijl iemand het paard voor je moeder stuurt, maar zolang dat niet nodig is lijkt me dat niet zo fijn.

Als je zoiets eens wilt uitproberen, kun je misschien contact opnemen met een manege waar ook minder-valide ruiters kunnen rijden. Veel van die maneges vallen onder de FPGS, evt kun je via hun website zoeken? Niet elke manege heeft alles liggen, maar je kunt natuurlijk vragen wat ze hebben. Zij weten wss ook waar je de hulpmiddelen kunt bestellen.

ElizaL1993
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-07-15
Woonplaats: Utrecht/Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 16:45

anniekasaur schreef:
Ik heb dan wel alleen mijn duim verbrijzeld gehad, maar merk er niks van. Mijn hele hand mist hierdoor kracht, maar kan alles nog doen, al is het zadel tillen soms een beetje lastig met die hand, en kan ik het paard niet goed vasthouden met mijn rechterhand, maar qua rijden merk ik er niks van.:)


laat ik voor haar hopen dat het mee gaat vallen, alleen zijn het bij haar de middelvinger, ringvinger en pink! fijn dat jij er goed mee kunt rijden!

ElizaL1993
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-07-15
Woonplaats: Utrecht/Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 16:47

mirriezz schreef:
Oh, chasey, die is eig nog veel beter als het echt niet meer lukt!
Wist ik wel :o?

Er is heel veel mogelijk Eliza ;) Ik denk wel dat we de beste opties nu wel gehad hebben. De volgende optie is rijden terwijl iemand het paard voor je moeder stuurt, maar zolang dat niet nodig is lijkt me dat niet zo fijn.

Als je zoiets eens wilt uitproberen, kun je misschien contact opnemen met een manege waar ook minder-valide ruiters kunnen rijden. Veel van die maneges vallen onder de FPGS, evt kun je via hun website zoeken? Niet elke manege heeft alles liggen, maar je kunt natuurlijk vragen wat ze hebben. Zij weten wss ook waar je de hulpmiddelen kunt bestellen.



Ga ik doen zodra we verder ga kijken! :) nu eens kijken hoe ik dit topic sluit haha! dankjewel iedereen

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:15

ElizaL1993 schreef:
melody7 schreef:
Ik heb geen ervaring met verbrijzeling maar ik rij wel met handen met erge gewrichtsklachten, ontstekingen, slechte buiging, huidaandoening en erg weinig kracht. Ik rijd meestal met een los teugeltje en dan is het wel te doen, al laat ik de teugels wel eens vallen omdat die gewrichten totaal niet meewerken. Het enige nadeel is de pijn en dat mijn pony door heeft dat ze gras kan eten als ze even trekt :+

Ik heb mijn teugels meestal wel gewoon vast zoals het hoort, maar soms wissel ik van vingers omdat het dan echt niet meer te houden is en je moet natuurlijk wel in kunnen grijpen als er iets gebeurd.
En goed op je zit leren rijden is natuurlijk ook belangrijk, zoveel mogelijk op je zit en stem opvangen zodat je met je handen zo min mogelijk hoeft te doen :)


precies, dat vertelde ik haar ook. dat het uiteindelijk de bedoeling is dat je op je zit gaat rijden en zo min mogelijk je handen gebruikt voor alles, maar ik snap dat het als beginner moeilijk is! Dankjewel voor je reactie!


Misschien is het een idee om een stal te zoeken waar ze leert rijden aan de longe, dat is ideaal voor je zit! :) Dan leer je eerst zitten en dan sturen, anders is de kans vrij groot dat ze eerst toch haar handen teveel wil gebruiken, dat is bij bijna alle beginners zo denk ik..

ElizaL1993
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-07-15
Woonplaats: Utrecht/Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 17:28

melody7 schreef:
Misschien is het een idee om een stal te zoeken waar ze leert rijden aan de longe, dat is ideaal voor je zit! :) Dan leer je eerst zitten en dan sturen, anders is de kans vrij groot dat ze eerst toch haar handen teveel wil gebruiken, dat is bij bijna alle beginners zo denk ik..


Dat is ook een slim idee, ik ga nu de manege die we op het oog hebben bellen! eerst aan je zit werken, en dan pas de teugels erbij. Nee heb je, ja kun je krijgen. Ga meteen ook even uitgebreider over haar hand praten, heb al eerder contact met ze gehad voor haar lessen maar nog niet uitgebreid. lief dat jullie zo meedenkend zijn, voel me helemaal welkom als nieuweling op bokt

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Re: Paardrijden na verbrijzelde vingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:48

Heb zelf gewrichts problemen waardoor ik het "normale" idee van de teugels stevig vasthouden gewoon niet kan. Maar ik heb geleerd dat een zachte hand eigenlijk erg prettig is voor het paard, het helemaal niet nodig is om zo stevig vast te houden.
Heb het voordeel door mijn aandoening dat ik handen heb die langzaam sluiten en erg graag weer "open" gaan, wat eigenlijk gewoon ideaal is.

Op de manege voelde ik me altijd rot erom, moest altijd "stevig" vasthouden wat gewoon meer dan onprettig tot pijnlijk was voor mij. Nu doe ik dat nooit meer, mijn handen sluiten misschien iets om een vraag te ondersteunen en meer is niet nodig.
In de tussentijd geleerd om op mijn zit te rijden, de teugels zijn een "neutraal".

ElizaL1993
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-07-15
Woonplaats: Utrecht/Waalwijk

Re: Paardrijden na verbrijzelde vingers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 17:52

ik heb de manege net aan de lijn gehad, en het is inderdaad een mogelijkheid om eerst vanuit de zit te gaan leren rijden, en pas later de teugels er bij te pakken.