hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rianne_Jo
Berichten: 9
Geregistreerd: 06-09-15

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:14

Ik meld me hier ook even! Na een jaar fysio (spieren trainen om het op te kunnen vangen) gaat het met paardrijden in ieder geval beter. Wel merk ik dat ik bij bijv springen, dus als mn beugels korter zijn, na een tijdje veel last krijg van mn knieën en rug.
Vermoeidheidsklachten herken ik ook zeker, hiervoor ben ik bij de dokter etc geweest en daar kwam uiteindelijk uit dat het door de hypermobiliteit kwam. Moeheid is ook nog lang niet over maar langzaam verbetert het gelukkig:D

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:17

Meld me ook even.
Hier ook HMS. Ben nog bezig met Sint Maartens kliniek in Nijmegen om verder te onderzoeken.
Mijn lichaam heeft ervoor gekozen om de HMS aan te vallen door alle bindweefsels in spieren en pezen juist te verstijven. Dit resulteerde in het liggen aan de hartbewaking en al in het ziekenhuis.

Het verschilt per dag. Heb hele goede dagen dat ik voor mijn gevoel de wereld aan kan. Maar heb ook dagen dat het open draaien van een potje een onmogelijke taak is.
Hierbij komt dat ik een gemiddelde pols heb van 44 tot 46 slagen per minuut in rust en lichte inspanning tijdens werken en wandelen. Bij paardrijden ga ik richting de 60 slagen per minuut. Dit is nog aan de lage kant. (record staat op 28 slagen per minuut gemeten in het ziekenhuis.)

Slapen doe ik met een kussen onder mijn knie en weet soms van ellende niet hoe ik moet liggen met mijn schouders en rug. Mis daarbij een tussenwervelschijf in mijn onderrug die is verwijderd toen ik 4 was. Heb geweigerd om mijn wervels te laten pinnen. Sinds ik klein ben train ik mijn rugspieren om dit probleem te ondervangen.

Waarschijnlijk doordat ik al van heel jongs af aan zo hard heb getraind met de paardensport, zwemmen, vechtsporten en fysio oefeningen hou ik mezelf goed overeind, maar merk wel dat het nu stiekem hard gaat.
Sta veel in de benen voor mijn werk en regelmatig moet ik op mijn knieën zitten en dan weer overeind komen. En zeker met overeind komen voel ik me net 80+.

Desondanks rij ik veel paard. Met grote voorliefde voor het opleiden en inrijden van jonge paarden.

Nu is het wel zo als ik een hele slechte periode heb met vooral mijn handen heb ik nog Naproxen met Omaprazol liggen om in te nemen tegen de pijn. Dit verlicht wel iets, maar probeer het zo min mogelijk te gebruiken. Ben bang als ik het met mijn leeftijd nu al chronisch gebruik dat ik op een gegeven moment steeds zwaarder moet nemen om overeind te blijven. Dit wil ik zo lang mogelijk uitstellen.

Maar stoppen of de intensiteit van het paardrijden minderen? Zolang ik mezelf door de pijn en moeheid en doorslaan doe ik dat niet. Zolang ik het kan vecht ik om op dit niveau te blijven zolang ik kan.

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:13

Hoi,

Ik meld me ook even. Ik ben 23, en op mijn verjaardag (25/06) gediagnosticeerd met Ehlers-Danlos type III (hypermobiliteitstype).
Ik heb aan huis een eigen paard, schat van een dier, maar ikzelf zit nog in de fase dat ik moet accepteren dat ik de ziekte heb. Pijn heb ik altijd. Ondanks de pijnstillers die ik moet nemen.
Sinds ik weet dat ik ziek ben, is mij vanalles "verboden". Dit schrijf ik tussen aanhalingstekens omdat ik uiteindelijk nog altijd beslis wat ik doe of niet doe, maar de doktoren en professoren raden mij gewoon af om die bepaalde dingen te doen. Bijvoorbeeld: Domino opzadelen. Ik zit met twee schouders die zodra ze geen "steun" hebben, uit de kom hangen. Hierdoor mag ik geen gewichten meer dragen, laat staan m'n paard opzadelen. Niettemin doe ik dit toch, maar stallen uitmesten mag dus ook niet meer, omdat er op zo'n mestvork redelijk wat gewicht kan gaan hangen.
Maar mijn mening hierover is, dat je op d'n duur niks meer mag doen.

Ik doe veel dingen overdag die ik me 's nachts vaak beklaag, maar ik werk eraan. Ik wil niks uit handen geven. Een ander doet het namelijk nooit op de manier die ik voor ogen heb.

Mijn paard is alles voor mij, maar niet kunnen rijden breekt m'n hart.

Pijn is pijn maar dit is toch anders..
Ben benieuwd hoe het uitdraait :)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:22

melanie0906 schreef:
Hebben jullie ook allemaal bizar slechte evenwicht?


Nee, heel goed evenwicht zelfs :j

Zelfs in mijn tijdelijke walvis vorm heb ik nog een best goed evenwicht :D

Maar ik heb veel getrained ervoor, vaak bij fysio op die wankeldingen gestaan.

Evelien :(:) is ook een hele rottige fase om doorheen te moeten, maar bedenk ook als je er toch probeert erdoor heen te gaan en signaal pijn negeert, de schade op langer termijn je duur kan komen te staan. Met eigenwijs zijn, kom je helaas niet verder. :(:) Het is ook veel makkelijker om iemand te helpen, dan zelf om hulp te vragen; hoe graag anderen je ook willen helpen. Sterkte!

In kader daarvan: ik heb een rolstoel nu in huis. Neemt de pijn niet weg, maar ik krijg mobiliteit ervoor terug. Al ga ik er pas in, als ik écht niet meer kan en het mij niet meer kan schelen :o Ik moet er eerder aan toegeven. Vond het al een enorme stap om dat kreng op te halen... Maar goed ik heb er al ingezeten dus er is al winst geboekt en merkte wel hoe fijn het was dat ik de hele winkel door kon ipv keuzes maken welk gangpad want even lekker snuffelen was geen optie

AlwaysH

Berichten: 11275
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:06

Rianne_Jo schreef:
Ik meld me hier ook even! Na een jaar fysio (spieren trainen om het op te kunnen vangen) gaat het met paardrijden in ieder geval beter. Wel merk ik dat ik bij bijv springen, dus als mn beugels korter zijn, na een tijdje veel last krijg van mn knieën en rug.
Vermoeidheidsklachten herken ik ook zeker, hiervoor ben ik bij de dokter etc geweest en daar kwam uiteindelijk uit dat het door de hypermobiliteit kwam. Moeheid is ook nog lang niet over maar langzaam verbetert het gelukkig:D


Ik ben inderdaad ook bij fysio geweest :j

Dat helpt nog wel redelijk, vooral met paardrijden, maar kunstrolschaatsen is gewoon echt pijnlijk af en toe.

Vandaag had ik er geen rekening mee gehouden dat mijn heupen soms enorme kramp krijgen (dankzij HMT) als ik iets raars doe, dus wilde tijdens uitstappen op mijn verzorgtuiger mijn benen over de voorkant van mijn zadel doen, en toen schoot ie er hard in!
Phoe he!
Heb echt een kwartier zitten jammeren om weer goed te zitten :+
Kreeg mijn benen niet eens terug in de beugels, whoops.
Heb het uiteindelijk met mijn voeten uit de beugels en een holle rug afgemaakt, want dan merkte ik niets van de kramp :7

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:54

De fysio heeft bij mij toch uiteindelijk Dry Needling gedaan omdat de pijn niet weg ging en ik hele erge knopen in m'n spieren had. Hij heeft het dus net gedaan en het deed echt intens veel pijn. Nu ook een zere, lamme arm. Ik hoop dat het resultaat levert.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 16:29

Evelien__ schreef:
Hoi,

Ik meld me ook even. Ik ben 23, en op mijn verjaardag (25/06) gediagnosticeerd met Ehlers-Danlos type III (hypermobiliteitstype).
Ik heb aan huis een eigen paard, schat van een dier, maar ikzelf zit nog in de fase dat ik moet accepteren dat ik de ziekte heb. Pijn heb ik altijd. Ondanks de pijnstillers die ik moet nemen.
Sinds ik weet dat ik ziek ben, is mij vanalles "verboden". Dit schrijf ik tussen aanhalingstekens omdat ik uiteindelijk nog altijd beslis wat ik doe of niet doe, maar de doktoren en professoren raden mij gewoon af om die bepaalde dingen te doen. Bijvoorbeeld: Domino opzadelen. Ik zit met twee schouders die zodra ze geen "steun" hebben, uit de kom hangen. Hierdoor mag ik geen gewichten meer dragen, laat staan m'n paard opzadelen. Niettemin doe ik dit toch, maar stallen uitmesten mag dus ook niet meer, omdat er op zo'n mestvork redelijk wat gewicht kan gaan hangen.
Maar mijn mening hierover is, dat je op d'n duur niks meer mag doen.

Ik doe veel dingen overdag die ik me 's nachts vaak beklaag, maar ik werk eraan. Ik wil niks uit handen geven. Een ander doet het namelijk nooit op de manier die ik voor ogen heb.

Mijn paard is alles voor mij, maar niet kunnen rijden breekt m'n hart.

Pijn is pijn maar dit is toch anders..
Ben benieuwd hoe het uitdraait :)


Leuk! Ik ben ook op 25/6 jarig :D, wel ontzettend balen dat je het juist op je verjaardag te horen hebt gekregen. Die fase is inderdaad ronduit kút. Het was voor mij ook heel erg lastig om te accepteren dat ik minder dingen mag en kan, en dat ik meer rust moest nemen.

Als je tips kunt gebruiken, kan ik je wel wat kleine tips geven. Als voornaamste tip zou ik zeggen:
stap over je trots heen, en neem je rust! Juist door andere dingen uit handen te geven, kun jij je energie in je paard steken.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 16:30

_xrose schreef:
De fysio heeft bij mij toch uiteindelijk Dry Needling gedaan omdat de pijn niet weg ging en ik hele erge knopen in m'n spieren had. Hij heeft het dus net gedaan en het deed echt intens veel pijn. Nu ook een zere, lamme arm. Ik hoop dat het resultaat levert.


En, merk je al wat resultaat? Balen dat het zoveel pijn deed, beterschap!

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:41

miramii schreef:
_xrose schreef:
De fysio heeft bij mij toch uiteindelijk Dry Needling gedaan omdat de pijn niet weg ging en ik hele erge knopen in m'n spieren had. Hij heeft het dus net gedaan en het deed echt intens veel pijn. Nu ook een zere, lamme arm. Ik hoop dat het resultaat levert.


En, merk je al wat resultaat? Balen dat het zoveel pijn deed, beterschap!


Bedankt! Had vanochtend nog veel last en nu heb ik alleen nog wat spierpijn, het blijft een beetje gevoelig. Voor m'n gevoel kan ik hem wel al vrijer bewegen en heb ik ook weer meer kracht in m'n arm, dus dat is wel fijn. :)

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:57

miramii schreef:
Evelien__ schreef:
Hoi,

Ik meld me ook even. Ik ben 23, en op mijn verjaardag (25/06) gediagnosticeerd met Ehlers-Danlos type III (hypermobiliteitstype).
Ik heb aan huis een eigen paard, schat van een dier, maar ikzelf zit nog in de fase dat ik moet accepteren dat ik de ziekte heb. Pijn heb ik altijd. Ondanks de pijnstillers die ik moet nemen.
Sinds ik weet dat ik ziek ben, is mij vanalles "verboden". Dit schrijf ik tussen aanhalingstekens omdat ik uiteindelijk nog altijd beslis wat ik doe of niet doe, maar de doktoren en professoren raden mij gewoon af om die bepaalde dingen te doen. Bijvoorbeeld: Domino opzadelen. Ik zit met twee schouders die zodra ze geen "steun" hebben, uit de kom hangen. Hierdoor mag ik geen gewichten meer dragen, laat staan m'n paard opzadelen. Niettemin doe ik dit toch, maar stallen uitmesten mag dus ook niet meer, omdat er op zo'n mestvork redelijk wat gewicht kan gaan hangen.
Maar mijn mening hierover is, dat je op d'n duur niks meer mag doen.

Ik doe veel dingen overdag die ik me 's nachts vaak beklaag, maar ik werk eraan. Ik wil niks uit handen geven. Een ander doet het namelijk nooit op de manier die ik voor ogen heb.

Mijn paard is alles voor mij, maar niet kunnen rijden breekt m'n hart.

Pijn is pijn maar dit is toch anders..
Ben benieuwd hoe het uitdraait :)


Leuk! Ik ben ook op 25/6 jarig :D, wel ontzettend balen dat je het juist op je verjaardag te horen hebt gekregen. Die fase is inderdaad ronduit kút. Het was voor mij ook heel erg lastig om te accepteren dat ik minder dingen mag en kan, en dat ik meer rust moest nemen.

Als je tips kunt gebruiken, kan ik je wel wat kleine tips geven. Als voornaamste tip zou ik zeggen:
stap over je trots heen, en neem je rust! Juist door andere dingen uit handen te geven, kun jij je energie in je paard steken.


Super om te lezen dat je ook op 25/06 verjaart! :-'s
Ja, ik geef ondertussen iets meer uit handen al. Domino betekent alles voor mij, dus ik steek liefst m'n energie in haar, dat verdient ze gewoon ♡

Suzanne F.

Berichten: 49339
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:02

Wat een hoop mensen hebben er klachten van zeg! Ik ben zelf hypermobiel maar heb er met rijden nooit last van gehad. Wel met lopen, mijn enkels zijn zwak en mijn heupen ook. Ik kreeg wel door het rijden soms wat last van mijn heupen dus waar mijn been in de kom zit zeg maar.
Mijn dochter is ook hypermobiel en heeft gelukkig ook weinig klachten. Ze turnt fanatiek en aan de ene kant helpt dat haar juist omdat ze heel erg sterk en gespierd is en daardoor de gewrichten goed worden ondersteund. Ook is ze ontzettend lenig door haar hypermobiliteit. Wel moet ze uitkijken voor haar polsen bij flikflaks en voor haar knieen op sprong.

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:17

Helaas ben ik ook een van de 'gelukkige' die hypermobiel is. Alleen niet in m'n ellebogen verder in m'n gehele lichaam. Dit is samenwerking met een voor hoe het er nu uitziet in een opkomende spierziekte HMSN type 2. Waardoor mijn spierkracht onder de norm zit en de EMG (stroomstootjes meting voor zenuwen etc.) ook onder de norm zit. Ik kan vrijwel alles maar heb de hele dag enorme spierpijn over m'n gehele lichaam. Ik ben in maart dit jaar geholpen aan mijn schouder omdat deze regelmatig uit te kom ging met al het ongemak hiervan. En nu heb ik een week de tijd om te beslissen of we dezelfde operatie gaan plannen voor mijn ene knie want die doet regelmatig hetzelfde met als gevolg straks een kapot gewricht... En tja 22 is wel erg jong voor een kunstknie vinden ze... :/ dus ik moet wel zeggen dat ik zo te lezen een flinke uitzondering op de regel ben en het wel ernstig getroffen heb helaas... Maar gelukkig is paardrijden nog steeds goed te doen en van de fysio mag ik dit gelukkig ook gewoon blijven doen. Al is het niet met veel regelmaat... Want na 2 paarden mesten, water geven en voeren is het kwartje vaak op... Dus mijn stalgenootjes maken het gelukkig mogelijk dat als we ritjes plannen ze me helpen met de stal werkzaamheden.
Gelukkig zit mijn werk wel mee en kan ik hierin voldoende rustmomenten nemen waardoor ik nog wel veel kan doen met de paardjes als grondwerken, wandelen en fietsen! :D iemand nog goede tips? Afgezien van de bergen pijnstillers die ze al proberen voor te schrijven... Want daar wil ik zo min mogelijk van weten gezien ik mezelf ken en dan echt veel te ver gaan... Zo dat was mijn klaagmomentje! Sorry daarvoor :o

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 22:21

Ik had al een tijdje niet mee gelezen. Veel nieuwe mensen lees ik.
Ik ben overal hypermobiel. Maar niet perse lenig. Kan echt geen spagaat ;-)

Bij de schouder heb ik ook veel last gehad. Gevoelloos in handen vingers. Door het afhangen van mijn arm uit de schouder zat er een zenuw een beetje klem. Veel trainen dwars door de pijn heen. Maar met effect. Als ik niet goed genoeg train dan merk ik het snel genoeg. Ook veel last van de knieën met name met traplopen. Fiets nu 2 jaar op een ebike. Kan veel beter traplopen sinds dien. Worstel nu al weer 2 jaar met mijn voeten. Was net een beetje klaar met mijn polsen .....

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:44

Ik ben ook inderdaad ook overal hypermobiel, maar een split lukt me echt niet :+

Nou, Dry Needling heeft tot dusver niet geholpen. Alleen maar meer last van m'n schouder, kan nu weer niet op m'n rechterzij slapen. Het zou nu over moeten zijn, dus nog maar even het weekend afwachten en dan maandag bellen als het niet over is.

Suzanne F.

Berichten: 49339
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:42

Ik dacht dat lenigheid bij hypermobiliteit hoorde? Mijn dochtertje is heel erg lenig, in beenspreiding (split, spagaat beide benen) maar ook in de rug. Ze kan zich heel erg hol maken (boogjes voorover en achterover etc.). Maar helaas heeft ze ook van die overstrekte ellebogen en zoals ik al aangaf soms last van polsen en knieën. Dat is echt een aandachtspunt.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 12:35

Ik train mijn armen en schouders echt heel veel. De spieren zullen het werk moeten overnemen. En daarvoor moeten ze goed getraind zijn. Voor mij werkt dat. Eerst was dat erg pijnlijk. Daar moet je doorheen. Als ik nu met liggen of iets last krijg is het tijd om even weer extra tijd aan de training te besteden. ;-)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 12:45

Suzanne F. schreef:
Ik dacht dat lenigheid bij hypermobiliteit hoorde? Mijn dochtertje is heel erg lenig, in beenspreiding (split, spagaat beide benen) maar ook in de rug. Ze kan zich heel erg hol maken (boogjes voorover en achterover etc.). Maar helaas heeft ze ook van die overstrekte ellebogen en zoals ik al aangaf soms last van polsen en knieën. Dat is echt een aandachtspunt.


Hoe oud is ze? Met ouder worden wordt het kraakbeen ook meer bot en dat maakt zelfs iemand die hypermobiel is al wat minder flexibel. Net als een baby nog geen knieschijven heeft en daarom zo achterlijk flexibel zijn.

Wat ik als kind kon zonder training, lukt mij nu niet meer haha

melanie0906

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 12:47

Ik ben 16 en indd heel lenig en flexibel maar ik kan indd ook geen split/spagaat!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 12:54

Ik vrees dat als ik nu een spagaat probeer, ik mijn heup zo uit de kom krijg :') Zie al op tegen de bevalling als je de benen zo moet buigen en wijdt moet hebben :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:00

Hier ook iemand met EDS type 3. Het Hypermobiele type. Ik rij actief geen paard meer, ik heb daarvoor eigenlijk continu teveel pijn in mijn lijf. :\ Split en spagaat zijn hier in princiepe geen probleem, maar ik kan daarna wel meteen mijn heup laten zetten dus die doe ik uit voorzorg niet :=

Ik loop nog wel, ik sport ook voor onderhoud spieren onder begeleiding, maar heb ook dagen dat ik alleen maar kan liggen := ze kennen me ook inmiddels bij de hulpmiddelenuitleen := van de week mn enkel uit het niets weer aan gort, krukken gehaald met als gevolg mn polsen nu ook aan gort. Zit vol tape'jes :=


Afbeelding

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:09

Zorgen bij dragen bevalling dat je niet in beugels gelegd word. Dat is echt niet goed. Ik weet nog maar al te goed bij mijn eerste bevalling dat ze me dat hadden gezegd. De zuster zette toen mijn voet in haar taille. Helaas dacht ze er even niet aan toen de baby er eenmaal was en legde mijn been in een beweging weer recht. Pffff ik schreeuwde harder dan toen is baby kwam...... Verder heeft het niks geen gevolgen gehad. Door dat je zo soepel bent gaat een bevalling vaak ook soepeler.

Athelas

Berichten: 1983
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:20

Suzanne F. schreef:
Ik dacht dat lenigheid bij hypermobiliteit hoorde? Mijn dochtertje is heel erg lenig, in beenspreiding (split, spagaat beide benen) maar ook in de rug. Ze kan zich heel erg hol maken (boogjes voorover en achterover etc.). Maar helaas heeft ze ook van die overstrekte ellebogen en zoals ik al aangaf soms last van polsen en knieën. Dat is echt een aandachtspunt.


Mensen met hypermobilieteit zijn idd vaak lenig, maar volgensmij om de 'verkeerde' manier lenig. Ik kan mijn schouder uit de kom doen, knieen overstrekken, ellebogen, polsen overstrekken, mijn vingers bijna dubbel klappen etc.. etc.. wat mijn vriendin weer niet kan. Maar de spagaat kan zij weer wel, en ik niet. :)

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:23

Hoihoi! Ik meld me ook even. Zover ik weet heb ik geen HMS, maar ben ik wel een beetje hypermobiel, zo overstrek ik ellebogen en knieën. De laatste tijd heb ik ook veel last van m'n enkels met paardrijden. Ik ben eerder bij de fysio geweest, die zei dat alles wel iets te los zat, maar hij dacht niet veel met oefeningen te kunnen versterken. Had toen eigenlijk ook nog geen klachten met rijden. Zijn er meer mensen die last van enkels hebben (hoe korter de beugels hoe erger), en heeft de fysio hier iets aan kunnen doen? Dan weet ik of het zin heeft om weer eens een bezoekje te brengen :)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:30

kvulden schreef:
Zorgen bij dragen bevalling dat je niet in beugels gelegd word. Dat is echt niet goed. Ik weet nog maar al te goed bij mijn eerste bevalling dat ze me dat hadden gezegd. De zuster zette toen mijn voet in haar taille. Helaas dacht ze er even niet aan toen de baby er eenmaal was en legde mijn been in een beweging weer recht. Pffff ik schreeuwde harder dan toen is baby kwam...... Verder heeft het niks geen gevolgen gehad. Door dat je zo soepel bent gaat een bevalling vaak ook soepeler.


Doet mij gewoon zeer als ik dit lees, kan mij voorstellen dat je zo hard schreeuwde :=

De stagiaire trok opeens mijn benen omhoog voor de controle om de baarmoeder beter te kunnen voelen, toen jodelde ik al :') (en de verloskundige die haar gelukkig er wel op wees dat je dat echt nooit moet doen als iemand BI heeft := arm kind voelde zich zo schuldig!)

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:33

Steef schreef:
Hoihoi! Ik meld me ook even. Zover ik weet heb ik geen HMS, maar ben ik wel een beetje hypermobiel, zo overstrek ik ellebogen en knieën. De laatste tijd heb ik ook veel last van m'n enkels met paardrijden. Ik ben eerder bij de fysio geweest, die zei dat alles wel iets te los zat, maar hij dacht niet veel met oefeningen te kunnen versterken. Had toen eigenlijk ook nog geen klachten met rijden. Zijn er meer mensen die last van enkels hebben (hoe korter de beugels hoe erger), en heeft de fysio hier iets aan kunnen doen? Dan weet ik of het zin heeft om weer eens een bezoekje te brengen :)


Ik heb dat ook inderdaad. Ik heb in mijn beugel schuine stepjes. Dit helpt mij goed. Zo heb ik bijna geen last. :P