hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 23:43

In combinatie met het masseren en oprekken (dát doet me een pijn :=) van de kaakspier en oefeningen om het gewricht te 'versoepelen' merk ik nu blijvend verschil! Ik kan hem nu weer 38 mm opendoen, gemiddeld dus. Hoef ook niet meer terug te komen. Maar nadat ik dan zo'n schokje voelde van dat dry needling merkte ik echt meteen verschil, heel apart.

melanie0906

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 23:52

Ik ben ook heel snel van blame de hypermobiliteit maar dat is echt niet goed hoor! Ik mag van papa ook niet bij de arts zeggen dat ik mobiel ben omdat ie anders niet meer Wilt behandelen want ja het is toch mobiel

DynamiteS

Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 00:02

Bij mij is ook geconstateerd dat ik hypermobiel ben, wel niet in jouw ernstige vorm van zoveel pijn.
Ik kwam erachter doordat mijn schouder uit de kom schoot enkele weken geleden toen we op vakantie een bal aan het overgooien waren (geen gekke bewegingen dus). Rest van de vakantie niks meer kunnen doen van de pijn (zwemmen, aan- en uitkleden, eten..) en bij terugkomst naar de huisarts voor een doorverwijzing naar de fysio om alles sterker te maken. Bij wat testjes daar bleek dat ik dus hypermobiel ben, iig in mijn schouders. Knieën en heupen verdenk ik er ook van, daar heb ik heel vaak heel veel pijn. Vooral de laatste jaren en nu al helemaal (rijd heel intensief, 3-5 keer per week) merk ik wel ontzettend veel pijn in mijn linkerheup tijdens en na het rijden, heel vervelend. Ik probeer mijn linkerkant dan wat langer te maken zodat mijn heup minder inknikt maar leuk is het niet. Soms doen mijn knieën en heupen veel pijn zonder reden en kan ik echt niet meer doen dan bankhangen (wat ook al vervelend is eigenlijk). Ik slik gewoon paracetamol als het echt erg is maar veel kan ik er ook niet aan doen vrees ik. Ben ook altijd moe (had er blijkbaar ook mee te maken) en veel last van rug, maar dat zit ook in de familie.

moonfish13
Berichten: 18236
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 00:05

Wat ik me nou altijd afgevraagd heb, zijn er mensen die niet per definitie overal hypermobiel zijn?
Ik ben een stijve hark, maar overstrek wel mijn knieen, ellebogen en heb beide schouders uit de kom gehad, en zelf terug gezet.
Ze kunnen ook echt hard knakken als ik er op ga liggen.
Mijn enkels kan ik gruwelijk doorheen gaan en daarna vrolijk weglopen.
Mijn vingers heb ik het niet en ik zit vast in mijn rug.
Maar dat komt dus omdat mijn wervels gauw scheef gaan staan. -O-
Een dag pijn is gewoon gelijk de hele zooi scheef, en zelfs al ben ik klachtvrij op dat punt staat de boel schots en scheef.
Als manueel kan je mij elke dag wel recht zetten bij wijze van, elke dag wat te doen.

Ik heb dus Lyme, wat dit verklaard maar Lyme bootst veel ziektes na.
Maar dat stuk hypermobiel heb ik nooit zo gesnapt, omdat ik het niet overal heb?
Ik slik sinds april nu tramadol, i.v.m. Zenuwpijn en dat is erg prettig.

melanie0906

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 01:00

Ik ben door de dokter volledig gecontroleerd en ben in heel mijn lichaam mobiel. Ze hebben dan ook gezegd dat ik reumatisch ben. Ookal noem ik dat liever niet zo...

Edit: Ja ik ben over mobiel nee ik ben alles behalve lenig! Wil ik lenig worden moet ik dat ook gewoon trainen :p Maar je kan indd plaatselijk mobiel zijn ja!

Athelas

Berichten: 1983
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:54

@moonfish13
Dat je hypermobiel bent betekend niet dat je ook een slangenmens hoeft te zijn. Ik ben ook niet heel erg lening maar ik kan mijn schouder uit de kom, knieen en ellebogen overstrekken en mijn vingers heel eg overstrekken.
Maar dingen als de spagaat of split kan ik niet. :P

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:00

Moonfish, ik ben ook niet overal hypermobiel, vingers niet en ellebogen blijven alleen vastzitten maar kan ze niet overstrekken. Maar ik ben in de rest van het lichaam echt enorm flexibel. Ben geen slangenmens haha maar ben ongeoefend wel enorm lenig.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:02

Hypermobiliteit is er in gradaties. Sommigen hebben een paar gewrichten en sommigen overal. Is echt wisselend per persoon. Volgens mij heb je sneller last als het maar op enkele plaatsen is, want dat is zo'n contrast met de gewrichten die wel goed functioneren.

Ik heb het wel bijna overal volgens mij, maar lenig ben ik zeker niet te noemen. Heb alles jarenlang vastgezet ter compensatie en ben dat nu langzaam aan het herstellen. Mijn rug was zeer stijf toen ik bij de fysio begon. Na het losmaken van mn spieren (wat al een paar sessies had gekost), zag ze tijdens bewegingen heel duidelijk dat mn wervelkolom dus heerlijk alle kanten opdanst, geen stabiliteit in te vinden. Het blijft een raar fenomeen maar het klopt echt: hypermobiel kan zich uiten in juist alles vast zetten en dus heel stijf zijn.

Aangezien ik eergister de hele nacht niet heb geslapen wegens vreeeeeselijke pijn, ben ik wel benieuwd wat voor pijnstillers mensen hier gebruiken. Ibu en para werken er niet tegen als het echt erg is.
Ik ben maandag weer gemanipuleerd en 1 wervel wilde niet meewerken en zit dus nog geblokkeerd. Dat straalt dus vreselijk uit naar mn hele ribbenkast en die stekende pijn is echt killing. Mensen daar tips voor?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:08

Als ik echt heel veel last heb, neem ik een spierontspanner voor de nacht. Dan verkrampt de boel niet onbewust. Een goede nacht maakt al heel veel verschil.

Ik heb er weer een slijmbeursontsteking bij :+ helaas zonder pijnstiller erdoor moeten ivm zwangerschap. Dus joepie :=

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:13

Tip die ik heb gehaald voor fibro maar naar mijn idee ook helpt bij hypermobiel zijn is PeaPure pillen van Vitals.
Lichaamseigen pijnstiller die ook op de zenuwen inwerkt. Ik heb nog wel pijn, maar een héél stuk minder dan voordat ik deze pillen gebruikte.

Ze zijn niet goedkoop maar voor mij zijn ze de prijs zéker waard.

De gangbare pijnstillers werkten bij mij niet, en daarbij wil ik ook niet iedere dag maar rotzooi in mijn lijf blijven proppen.

(Hier zijn ze het goedkoopst, normale prijs € 75,- per pot)
http://www.degezondheidslijn.nl/epages/ ... Gwod55wDnQ

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 18:35

Ik ben hypermobiel, maar heb er nooit echt last van gehad met paardrijden. Ik heb wel steunzolen in mijn schoenen omdat mijn enkels anders uit de kom staan, die zolen kunnen niet in mijn paardrijlaarzen dus lopen is wel lastig en soms pijnlijk.

melanie0906

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 18:57

Das t rare bij mij ik kan op sommige dagen niet staan en lopen maar met paardrijden nooit last van gehad

xxIsaa

Berichten: 768
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:58

Ik ben ook hypermobiel, met name veel last van mn knieën.
Knieschijf ook al een keer uit de kom gehad, terwijl ik me alleen maar omdraaide.. :')
Sta vrijwel altijd met doorgestrekte knieën, en ook ellebogen kan ik overstrekken. Pezen van m'n schouders hoor je regelmatig knakken, en ook m'n nek kraakt als ik 'm ook maar iets opzij buig.

Paardrijden gaat over het algemeen gewoon goed, soms wel veel last van m'n knieën, maar zodra ik mn beugels langer doe gaat dat beter :j

Athelas

Berichten: 1983
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:09

Oh, dat knakken. Ligt dat aan Hyperemobielieteit? Ik kan namenlijk echt alles knakken. _O- Van mijn kleine teen tot mijn nek, en alles daar tussen in. _O-

@ xxIsaa
Dat beugels langer doen, dat help idd. Ik heb heel ponykamp kniepijn gehad omdat mijn beugels op zn langste zaten. :(

melanie0906

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:52

Ik heb ook veel last van knakken ja! Behalve handen die zijn te flexibel..

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:47

Knakken is bij mij ook erg :')
Bij mij helpt beugels gaatje langer helaas niet :p dan schiet m'n heup uit de kom O:)

Athelas

Berichten: 1983
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:52

RoosTinker schreef:
Knakken is bij mij ook erg :')
Bij mij helpt beugels gaatje langer helaas niet :p dan schiet m'n heup uit de kom O:)


Owh, das vervelend. En best eng lijkt me :brr:
Ik vind schouder uit de kom niet zo eng, heb ik wel eens. :') Maar heup, lijkt me vrij eng :brr:

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:53

RoosTinker schreef:
Knakken is bij mij ook erg :')
Bij mij helpt beugels gaatje langer helaas niet :p dan schiet m'n heup uit de kom O:)


Jasses :')

Dat geluid als het weer terug plopt :brr:

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:53

Paard_Aap schreef:
RoosTinker schreef:
Knakken is bij mij ook erg :')
Bij mij helpt beugels gaatje langer helaas niet :p dan schiet m'n heup uit de kom O:)


Owh, das vervelend. En best eng lijkt me :brr:
Ik vind schouder uit de kom niet zo eng, heb ik wel eens. :') Maar heup, lijkt me vrij eng :brr:


Eerste paar keer is het inderdaad eng haha :p
Maar op Den duur went het en vind je een manier om niet van je paard af te hoeven en hem er gewoon weer terug in de krijgen :')

Liiszle

Berichten: 2716
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:17

Ik kom me hier ook even melden.

Buiten dat ik hyper mobiel ben, heb ik ook fibromyalgie. die twee versterken elkaar heel erg waardoor de pijn veel aanwezig is.
Ik ben nu in revalidatie training voor mensen met chronisch pijn en hoop daar veel van te leren.

Mijn doel is om gewoon weer normaal te kunnen paardrijden, zonder daar gelijk weer een dag van te moeten bijkomen.

Ilsevdhoek
Berichten: 227
Geregistreerd: 11-07-12

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:48

Ook hier een die hypermobiel is, nooit echt bij stil gestaan dat die pijnen die ik heb in mijn enkel van de hypermobiliteit komen.

Ook hier het verhaal van zeer pijnlijke enkels en niet lange afstanden kan rennen. Verder heb ik ook last van die steun in me armen die ik mis. Ik mis echt die kracht, waardoor ik last heb met opstijgen. Verder nooit echt problemen met paardrijden alleen dat ik niet zo soepel erop zit en snel last krijg van mijn enkels

Gelukkig heb ik het dus niet in zo'n ernstige vorm als anderen hier.

melanie0906

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:52

Hebben jullie ook allemaal bizar slechte evenwicht?

Liiszle

Berichten: 2716
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:54

Yepp, mijn balans is erg slecht..
door trainen wel een stuk beter geworden. maar bij een drukke dag nog steeds erg slecht.

Athelas

Berichten: 1983
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:57

melanie0906 schreef:
Hebben jullie ook allemaal bizar slechte evenwicht?


Valt opsig wel mee, maar ik merk dat ik soms wel op random momenten uit evenwicht ga. Maar op een evenwichtsbalk of iets anders smals kan ik makkelijk lopen.
Er is wel een verschil tussen links en rechts als ik op 1 been moet staan. Ik heb een tijdje met zo'n wiebel kussen gewerkt om mijn enkel spieren te versterken. Nou record met links van 21 seconden en met rechts...3 :') Dus je kunt wel raden wat mijn zwakke enkel is.

melanie0906

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:02

Ik heb dus door mijn slecht getrainde voeten heb ik totaal geen evenwicht