hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 00:28

Nu ben ik benieuwd of er meer bokkers zijn met hypermobiliteit of HMS?
En vooral: kunnen jullie nog paardrijden? Hoe gaan jullie daarmee om? Maak je gebruik van aanpassingen oid?
Laatst bijgewerkt door miramii op 02-02-22 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:28

Ik heb hms en rij paard. :)

Ik maak geen gebruik van aanpassingen maar ben me er wel van bewust dat 1 dag iets doen ook gelijk staat aan 1 dag rust.

Heb nu al sowieso in geen maanden gereden ivm zwangerschap en daardoor te veel pijn en vermoeidheid. Dus ben benieuwd hoe het straks is als ik het weer ga oppakken. :')

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:34

Ik heb ook hypermobiliteit, begon met last van mijn enkels en het werd steeds erger.
Ik rij wel paard, zonder aanpassingen. Ik rij alleen niet veel en niet lang. Als het minder goed gaat, doe ik meestal iets anders dan rijden.

dancertje

Berichten: 3458
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:36

ik ben okk hypermobiel op slechte dagen als dus vooral mijn knie op speelt dan maak ik gebruik van een brace.
Verder idd het verdere lopen geeft problemen maar tot nu toe los ik het op door regel matig mijn rust te pakken.
inmiddels is 1 voet wel vast gezet omdat de tenen eruit bleven gaan daardoor merk ikwel dat mijn linker been iets minder is qua aandrijven

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 15:45

Oh oke dat klinkt behoorlijk heftig allemaal! Hebben jullie het ook al lang? En hoe kwamen jullie er achter dat je het had?
&
Hebben jullie een eigen paard of lukt dat niet? En hoe doe je dat met "slechte" dagen dan?

Ben erg nieuwsgierig naar an :') dere ervaringen. Had er tot twee jaar terug nooit van gehoord namelijk

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:08

Ik ben hypermobiel en heb daarbij ook fibromyalgie. Afgelopen 2,5 jaar ziekenhuis gelopen en op veel afdelingen geweest. Uiteindelijk bij de reumatoloog uitgekomen waar gezegd werd 'je zal er mee moeten leren leven'.

Rij nog wel (eigen) paard maar moet wel echt bewuste keuzes daarin maken. Op een wat slechtere dag moet ik gewoon niet rijden. Paardlief heeft erg gauw door wanneer ik iets mankeer en daar maakt ze gebruik van. Ik kan de hulpen dan niet meer op een goede manier geven en dan wordt het toch niets.
Op zo'n dag kies ik dan voor longeren of vrijspringen of vraag of iemand anders zin heeft om haar te rijden. Als ik toch persee wil meerijden in bijv de springles hang ik er iets om waardoor ze meer op de automatische piloot gaat en het allemaal een stuk makkelijker voor mij is.

Daarbij moet ik genoeg rust nemen, wat behoorlijk lastig voor me is (ook nog ADHD), maar wel erg belangrijk. Wat ook niet altijd mogelijk is omdat ik qua werk er af en toe gewoon echt moet zijn (eigen bedrijf).
Herstel van de dingen die ik doe is variërend van 1 dag tot 1 week. Ik heb zelf vaak het idee dat ik al luister naar mijn lichaam maar dan blijkt toch dat ik dat nog te weinig doe. Blijft frustrerend en moeilijk, zeker als je de dingen die je het liefst doet moet laten, en iedere dag anders is waardoor je geen vast gegeven hebt om je aan vast te houden.

Ene dag kan ik heel positief kijken naar wat ik nog wél allemaal kan, en de andere dag zit het allemaal niet mee. Denk dat dat vooral te maken heeft met acceptatie. Je weet dat je het moet accepteren, je wil het eigenlijk niet maar doet er toch wel je best voor. Omdat dat gewoon zo'n grote stap is in het er mee leren omgaan. En op sommige dagen is je best helaas niet goed genoeg omdat je er te veel mee zit :). Maar dat mag ooit ook natuurlijk.

Heb eerder fysiotherapie en ergotherapie gehad waar ik nog steeds wel dingen uithaal maar wat niet voldoende verbetering heeft gegeven.
Wat bij mij helpt zijn Pea Pure pillen slikken, 1 x per maand een Vitamine B12 injectie, 1 x per maand vitamine D aanvulling en 1 x per maand een Cranio Sacraal behandeling.
Daarbij wil ik ook gaan kijken of Dry needling wellicht iets voor me kan betekenen voor de spierspanning in mijn spieren.

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:10

Heb het al m'n hele leven, maar is pas 4 jaar terug een diagnose gesteld, daarvoor bleven ze het onverklaarbaar vinden.
zat regelmatig in het ziekenhuis met ontwrichte lichaamsdelen (schouders, heupen,knieën, vingers en Ect.)

Ik heb een eigen pony, staat wel op vol pension, zodat ik op slechte dagen niet nog m'n stal hoef te mesten of op stelt en sprong iets hoef te regelen.

Jackyy

Berichten: 303
Geregistreerd: 04-12-07
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:11

Ik heb ook hypermobiliteitssyndroom en rij 3x in de week. Soms heb ik last dat mijn schouder niet mee werkt, of dat ik na het rijden last heb van mijn onderrug.

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:22

Ik mag mij ook 1 van de "gelukkigen" noemen en ben hierdoor met paardrijden gestopt.
Ik ondervind er veel last van en kan ook buiten paardrijden niet alles wat ik wil.
Volgens een bokker moest ik me niet zo aanstellen of zoiets.

Daarnaast heb ik al slechte knieen door een harde val dus 1 groot feest.
Vroeger als kind was ik erg lenig, ook kon en kan ik mijn heup uit de kom doen, mijn knie buigt ook de verkeerde kant op, mijn polsen buigen te ver door (3 a 4 keer een emmer zonder handvat tillen is een ramp), pijnen, omderbeen dat scheef gaat en soms rechtgedrukt moest worden (ook heel leuk als je met je jonge paard op de weg loopt) longeren kon ik een lange tijd niet nu met veel nadenken ivm onderbeen, met kracht zetten buigen mijn vingers door, mennen deed teveel pijn in de rug, kon niet altijd op mijn telefoon of tablet door de pijn, twee hoofdstellen schoonmaken is een ramp enz enz enz

Athelas

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:32

Ik heb het niet heel erg maar wel een beetje. Bij paardrijden krijg ik alleen wel eens last van mijn enkels. En ik kan geen voltige meer doen omdat mijn pols (door hypermobielieteit) heel snel pijnlijk is. (de botjes worden dan uit elkaar gedrukt als ik dingen doe als er op staan/leunen, hangen, scheef houden, iets zwaars tillen, naar achter duwen etc...) en dat is gekomen door dat ik hypermobielieteit heb. En mijn schouder is los geschoten door een val van het paard (waardoor ik hem nu uit de kom kan drukken). Maar ik heb er (gelukkig) niet zo veel last van als de mensen hier boven. :)

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:33

Ik heb er zelf ook last van, al heb ik het idee dat het bij mij een stuk minder erg is!

In slechte periodes heb ik na 15 a 20 minuten lopen pijn, en in goede periodes houd ik het zo 1,5 en soms wel 2u vol. Zodra ik ga zitten zakt de pijn gelijk weg, ik zoek dus altijd gewoon momentjes waarom ik even snel kan zitten zonder mijn gezelschap op te houden en eigenlijk gaat dat behoorlijk goed!

Met paardrijden heb ik er eigenlijk nooit last van, echter na een zware training heb ik wel de rest van de dag pijn, ookal ga ik zitten of liggen. Als ik er zo op terug kijk is het eigenlijk best "abnormaal" dat ik zo veel last heb van mijn rug maar om eerlijk te zijn ben ik er wel aan gewend.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 17:14

@pattypaard Ja dat is helaas iets wat bij HMS een feit is.. Je zal er maar mee moeten leren leven. Die woorden kreeg ik bij het rugcentrum in Utrecht, en dat was voor mij toch wel heel ontmoedigend.. De rest van je leven chronisch pijn?! Ik herken heel veel in je woorden!
De ene dag denk je dat je de wereld aan kan, de volgende dag heb je het gevoel dat je nooit meer iets zal kunnen. Zelf probeer ik altijd te denken volgens mijn lijfspreuk: Carpe Diem! (pluk de dag). Ik probeer altijd te genieten van de dag, maar zoals je zegt.. soms houd het even op!
Ik ben erg benieuwd naar die Dry neelding.. Ik heb er vaker van gehoord, maar ben zelf nog wat afwachtend! Van die pillen heb ik nog nooit gehoord! Wat voor nut hebben die dan?

@Roostinker oh dat is wel ideaal, fijn dat je het dan even uit handen kan geven als het moet! Heb je hiervoor gekozen vanwege je HMS, of had je hem daar voor de diagnose ook al staan?

@R.X. Wat zonde dat je het paardrijden op hebt moeten geven... Dat lijkt me een hele heftige stap! Wat balen dat diegene zo bot op je reageerde! Heb je daar vaak last van, van onbegrip?

@Remark Ja, dat klinkt heel herkenbaar! Ik ' vergeet' soms dat ik pijn heb. Ben gewoon heel erg gewend aan de pijn! Maar opzich wel fijn dat je er normaal gesproken niet zo veel last van ervaart!

@Paard_Aap wat fijn dat je er weinig last van ervaart!

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:21

Hier nog 1! Maar duidelijk minder ernstig...
Bij mij uit het zich anders, en ik kom op knie pijn na de dagen meestal wel pijnloos Door.
Ik heb wel 25x mijn enkelbanden gescheurd maar daar was toen nooit een aanleiding voor, 3 operaties gehad. Verder een chronische pees ontsteking in ene schouder en in andere een chronische slijmbeurs ontsteking, een chronisch overbelaste schouderblad aanhechting spier, tenniselleboog laatst gehad. Ik blesseer me dus zelf gewoon steeds omdat ik geen rem heb, wat ik nu voortaan wel doe is niet aanmodderen maar meteen een dry needling of shockwave behandeling plannen. Verder tijdens de zwangerschap bekken instabiliteit en heb ik netvlies loslaten gehad. Kleine bijkomstigheden zijn oa dan die knie pijn, knakkende kaken en heel vaak hoofdpijn

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:21

We stonden eerst op een doe het zelf stal en dat ging redelijk (was 5 minuten van huis) maar ik zit ook met een kind van bijna 4 wat altijd mee moet,
dus op een gegeven moment een andere stal gezocht op vol pension ook omdat we zwanger zijn van nummer 2 en het dan eigenlijk niet haalbaar is om alles op de fiets te doen en ik vrees dan nog minder tijd te hebben. :')


Ik herken wel een hoop dingen van anderen die ik niet eens meer heb opgeschreven omdat het zo normaal is geworden. (altijd pijn, hoofdpijnen enzo haha).

Anderen hier ook last van een uiterst gevoelig gehoor?
Horen van oa kattentonen en hoger?

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:37

Miramii tja onbegrip maak ik zo vaak met veel mee.
Vaak helpt zo min mogelijk vertellen dan krijg je ook de minste klote ervaringen met mensen.

Roostinker mijn gehoor is ook erg goed.
Ik ben ook gevoelig voor prikkels.
Maar dit link ik niet aan hms.

Net toen ik met de honden liep schoten me nog meer dingen te binnen,
het is natuurlijk onderhand zo gewoon geworden dat je veel vergeet.
Zo moet ik bijv met op de fiets en af stappen erg oppassen omdat mijn enkels doorzakken.
Ook heb ik platvoeten omdat mijn voeten doorzakken hier moet ik ook steunzolen voor.
Ook dingen dragen is veeeel moeilijker geworden en nog veel meer.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 18:57

Tsja.. het blijft toch een onzichtbare onbekende ziekte. Ik houd zelf inderdaad het meeste voor me. Meer uit angst voor dat soort reacties.

Nu je het zegt, mijn gehoor en zicht is ook heel goed. Weet alleen niet of dat met hms te maken heeft?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:59

Ik ben er vorig jaar achter gekomen dat ik hypermobiel ben. Mn enkels wist ik altijd al wel, ik klap er vaak doorheen maar dacht dat het gewoon zwakke enkels waren. Verder ben ik er ook aan gewend dat lang lopen en lang staan veel pijn oplevert, vooral in mn heupen en onderrug. Blijkt nu dus ook door die hypermobiliteit te komen.
Vorig jaar had ik heel erg last van vermoeidheid, wat ik niet kon verklaren. Enige wat de huisarts kon vinden was een veel te hoge spierspanning in mn rug dus hop naar de fysio. Daar zijn ze een paar afspraken bezig geweest met die spieren los krijgen, alles zat echt muurvast. Toen het wat losser was is een manueel mn rug gaan kraken, want die stond dus verkeerd. Ik kon ook nooit echt rechtop staan, was altijd iets naar voren gebogen. Wat een wereld ging er voor me open toen mn rug recht stond! Rechtop staan was ineens een natuurlijke houding ipv een strijd. Nu snap ik dus ook waarom ik met paardrijden mn rug hol trok, alleen op die manier kreeg ik mn schouders recht. Ook kon ik mn handen nooit mooi stil houden, gaat zo lastig als je hele rug en schouders muurvast zitten!

Ik was daarna begonnen met trainen, maar door psychische klachten heeft dit lang stil gelegen. Ik heb nu bijna geen spieren meer, dus permanent pijn. Mijn schouder gaat vaak een klein stukje uit de kom (godzijdank nog niet helemaal!) en die krijg ik zelf niet meer terug. Gister heeft mn fysio/manueel mn vriend geleerd hoe hij dat kan doen, scheelt weer wat afspraken! Verder probeer ik de afspraken te rekken tot 1 x per maand maar vaak red ik dat niet. Ik denk dat ik gemiddeld elke 3 weken wel weer krom ga staan, wat vreselijk veel pijn oplevert en waar ik echt uitgeput van raak.

Ik ben er nu weer aan toe om training weer te gaan oppakken. Ik heb wel gemerkt dat dit veeeeeeel verschil maakt. Gericht je spieren trainen zodat die helpen je gewrichten goed te houden, volgens mij is dat de enige manier om het beter te maken. Bij sommigen schijnt paardrijden daarom juist heel goed te zijn, je traint erg veel houdingsspieren daarbij. Ik hoop dat ik onder die mensen val.... Ik heb al een paar jaar vrijwel niet gereden, sowieso sinds dit hele gebeuren niet meer. Ben erg benieuwd hoe anders het nu gaat zijn om op een paard te stappen, aangezien ik eerder een blok cement was en nu net een lappenpop...

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:51

Sjee, ik heb er nooit overna gedacht dat de pijn in mijn enkels tijdens een lange rit van mijn hypermobiliteit kan komen, maar dat verklaart dus een hoop!

Ik ben er overigens achter gekomen via mijn fysio. Op school heb ik ook vaak last door verkeerde storlen waardoor ik totaal geen steun heb, ook erg vervelend.

Ik doe er trouwens niets aan, buiten de fysio om. Heb wel eens apsirine en ibuprofen geprobeerd maar dat werkt eigenlijk helemaal niet, hebben jullie dat ook?

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:57

Ik ben ook hypermobiel, altijd al geweest. Ik ging altijd vaak door mijn enkels, verdraaide mijn heup etc. Bij mij gaat dit beduidend beter als ik spiertraining doe (rugspier- en buikspieroefeningen om rompstabiliteit te verbeteren) en ik heb sinds kort orthopedische schoenen met een strakke versteviging rondom mijn enkels: sindsdien ben ik geen enkele keer meer door mijn enkel gegaan!

Verder loop ik niet zo snel, en kan ik ook niet (lang) lopen of rennen, maar dat vind ik niet zo'n ramp. Met paardrijden weet ik dat ik kalme, zelfverzekerde, niet al te brede paarden het beste kan rijden: een te brede Tinker doet pijn aan mijn heupen, maar een slanke Tinker gaat prima. Ik kan ook niet te lang achter elkaar rijden, maar zoals gezegd: met spieroefeningen gaat het een stuk beter en houd ik alles beter vol :) Ik wil ook weer beginnen met zwemmen, dat hielp altijd erg. Het gaat nu eigenlijk prima, zeker sinds ik door die versteviging in mijn schoenen nauwelijks meer door mijn enkels ga.

Tigear

Berichten: 183
Geregistreerd: 11-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:58

Ik ben hypermobiel geboren. (Het is erfelijk in mijn familie)
Ik heb altijd veel pijn in mijn rug maar ik heb ondervonden dat als ik rustig aan spieren opbouw dat ik eerst meer pijn krijg maar later als je doorzet veel minder pijn hebt als voorheen.
En ja ik kan ook al die "leuke" dingen, zoals mijn arm recht achteruit, op mijn enkels lopen, mijn voet andersom zetten, duim tegen pols enz. Helaas is er volgens de dokter tegen de overige pijn die ik heb niks te doen.

dancertje

Berichten: 3458
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:16

ik heb tot nu toe altijd 3 a 4x keer in de week gereden op de manege en voor iemand bij gereden de jaren ervoor altijd eigen paarden gehad.
merk dat ik meer energie heb nu ik nog maar 1x in week alleen op de manege waardoor ik meer andere dingen kan.

Taifoen

Berichten: 1035
Geregistreerd: 03-08-12

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:20

Ik ben hypermobiel én ik heb reuma, dit is geen fijne combi. Doordat ik eigenlijk altijd pijn heb heb ik een achtelijk hoge pijngrens, ik ga door en door tot ik er bij wijzen van spreken bij neerval. Inmiddels zit ik stil door een heftig peesblessure in mijn heup.
Doordat ik hypermobiel ben is het voor mij nog moeilijker om de pijn in de gaten te houden.
Door het ziekenhuis wordt ik hier heeeel hard in getraind en het gaat steeds beter gelukkig :)
In principe rijdt ik 4x per week paard, fiets ik bijna elke dag 15 km, gym ik, en sport ik daar naast ook. Inmiddels is dit sinds januari niet meer omdat het niet meer gaat maar daarna wil ik het weer oppakken.
Succes TS en hopelijk heb je niet al te veel pijn :D

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:31

Even een vraagje; is het bij jullie "zomaar" gekomen of was het er altijd al? En zit het in je hele lichaam of op bepaalde plekken?

dancertje

Berichten: 3458
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:37

bij mij is het vermoedelijk erfelijk en kan overal zitten

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:51

Overal en altijd al gehad.
Oa ook in mijn rug zeeer beweeglijk.