hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:38

vuurneon schreef:
Doet mij gewoon zeer als ik dit lees, kan mij voorstellen dat je zo hard schreeuwde :=

De stagiaire trok opeens mijn benen omhoog voor de controle om de baarmoeder beter te kunnen voelen, toen jodelde ik al :') (en de verloskundige die haar gelukkig er wel op wees dat je dat echt nooit moet doen als iemand BI heeft := arm kind voelde zich zo schuldig!)


Nou bij mij keken ze me alleen maar aan....wat een aansteller. Ook tijdens de bevalling zeiden ze dat ik rustig moest doen er waren me al honderdduizenden voor gegaan...... Hmmm ik had een storm bevalling en niemand had het door behalve ik.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:20

Ik meld me ook even. Ben al een aantal jaar gediagnosticeerd met HMS. Vooral gemakkelijk uit de kom schietende heupen ,schouders en kaak zijn een probleem. Bij mijn heupen is dat zeer pijnlijk en gaat dat vrij vlug. Dus ik had een beschamend vraagje : zijn hier meer die daar last van hebben bij hun nachtelijk leven met hun partners? Ik merk de laatste tijd dat ik daarbij steeds meer pijn ondervind namelijk :o . en als er lotgenootjes zijn hoe pakken jullie dat aan? (mag ook via pb)

Ilsevdhoek
Berichten: 227
Geregistreerd: 11-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:34

Steef schreef:
Hoihoi! Ik meld me ook even. Zover ik weet heb ik geen HMS, maar ben ik wel een beetje hypermobiel, zo overstrek ik ellebogen en knieën. De laatste tijd heb ik ook veel last van m'n enkels met paardrijden. Ik ben eerder bij de fysio geweest, die zei dat alles wel iets te los zat, maar hij dacht niet veel met oefeningen te kunnen versterken. Had toen eigenlijk ook nog geen klachten met rijden. Zijn er meer mensen die last van enkels hebben (hoe korter de beugels hoe erger), en heeft de fysio hier iets aan kunnen doen? Dan weet ik of het zin heeft om weer eens een bezoekje te brengen :)


Ja daar heb ik ook last van moet mij beugels eigenlijk langer doen maar dan krijg ik weer problemen met hakken uitdrukken, maar man wat doet het pijn als die beugels een gaatje korter zitten.

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:45

speedfiets_2 schreef:
Ik meld me ook even. Ben al een aantal jaar gediagnosticeerd met HMS. Vooral gemakkelijk uit de kom schietende heupen ,schouders en kaak zijn een probleem. Bij mijn heupen is dat zeer pijnlijk en gaat dat vrij vlug. Dus ik had een beschamend vraagje : zijn hier meer die daar last van hebben bij hun nachtelijk leven met hun partners? Ik merk de laatste tijd dat ik daarbij steeds meer pijn ondervind namelijk :o . en als er lotgenootjes zijn hoe pakken jullie dat aan? (mag ook via pb)



Ik wel last van, maar ik ben de pijn zo gewend inmiddels dat ik er nog maar amper pijn aan ondervind O:)
Dus ik kan je er niet bij helpen :(
Misschien andere dames hier wel :p

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:12

@Steef, toen ik net begon met rijden had ik wel eens dat m'n enkel een soort van uitviel. Ik kon er niks meer mee, was net alsof hij er niet aanzat. Heel vreemd. Heb in het begin ook veel last gehad van m'n knieën


Ik heb nog steeds heel veel last van m'n schouder -O-

Ik ben ook iets tegengekomen dat je door een (sub)luxatie een scheur in je pezen kan krijgen. Dit kan het best zsm weer gehecht worden, want dan heb je kans op beter herstel. Nou heb ik toevallig alle symptomen die daarbij staan beschreven. Nou ben ik ook niet iemand die zichzelf gaat diagnosticeren, maar ik heb er geen zin in dat ik voor de rest van m'n leven last heb van m'n schouder. Ik twijfel nu ook of ik dan niet morgen even de dokter bel voor een afspraak.

Suzanne F.

Berichten: 49230
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:18

vuurneon schreef:
Hoe oud is ze? Met ouder worden wordt het kraakbeen ook meer bot en dat maakt zelfs iemand die hypermobiel is al wat minder flexibel. Net als een baby nog geen knieschijven heeft en daarom zo achterlijk flexibel zijn.

Wat ik als kind kon zonder training, lukt mij nu niet meer haha


Ze is 8 nu en turnt 6,5 - 9 uur in de week. Dus veel kans om stijver te worden heeft ze niet. :')

melanie0906

Berichten: 1138
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:28

_xrose schreef:
@Steef, toen ik net begon met rijden had ik wel eens dat m'n enkel een soort van uitviel. Ik kon er niks meer mee, was net alsof hij er niet aanzat. Heel vreemd. Heb in het begin ook veel last gehad van m'n knieën


Ik heb nog steeds heel veel last van m'n schouder -O-

Ik ben ook iets tegengekomen dat je door een (sub)luxatie een scheur in je pezen kan krijgen. Dit kan het best zsm weer gehecht worden, want dan heb je kans op beter herstel. Nou heb ik toevallig alle symptomen die daarbij staan beschreven. Nou ben ik ook niet iemand die zichzelf gaat diagnosticeren, maar ik heb er geen zin in dat ik voor de rest van m'n leven last heb van m'n schouder. Ik twijfel nu ook of ik dan niet morgen even de dokter bel voor een afspraak.


Liever een keer te veel dan een keer te weinig zou mijn moeder zeggen! :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:13

Stille meelezer meldt zich ook maar eens. Hier ook eigenlijk altijd al iets te (zeg maar gerust behoorlijk) flexibel geweest, vroeger heel veel gesport en uiteindelijk erachter gekomen bij atletiek dat ik de enige was waarbij de sleutelbenen zomaar 10 centimeter omhoog 'floepten'. Daar kwamen daarna ook dubbelklappende enkels bij, schouders die wat makkelijker uit de kom raakten, ellebogen die fijn kunnen overstrekken, knietjes die mooi op slot kunnen klappen/door kunnen knikken (maar dan heerlijk de verkeerde kant op), en als klapper heupen die te pas en te onpas uit de kom draaien (en soms dan ook wel weer terug :+ )

Uiteindelijk een doorverwijzing gevraagd naar een klinisch geneticus en daar kwam EDS type 3 uit. Paardrijden had ik voor mezelf inmiddels al wel af geschreven, iets wat ik nog steeds als vreselijk jammer ervaar maar wat maar beter was ook; op een gegeven moment met ponylief op de vierdaagse een ruim stuk met m'n heup uit de kom gereden, die kreeg ik al rijdend niet meer terug uit de kom; maar afstappen lukte nou ook niet heel lekker _O-

Maar goed, wat doe je dan.. Paardrijden schrijf je af (ook door meerdere risico's tegen elkaar af te hebben gewogen :+ ) , had ik heel fanatiek bedacht 'dan ga ik lekker hardlopen!' krijg je in het ziekenhuis te horen dat dat nou wel een van de sporten is die ze echt wel afraden. Eerst maar spieren sterker krijgen met fysio en dan eens kijken wat het lichaam wel of niet kan/mag. Leuk, maar vind maar eens een góede fysio. Bij een fysio terecht gekomen die meer heeft gesloopt dan goed heeft gemaakt dus inmiddels weer koos fysioloos, en dus ook koos sportloos :+ Inmiddels wordt de 'groeipijn' zoals ik het noem wel telkens erger, had eigenlijk gehoopt dat het wel wat minder zou worden naar mate ik het minder zou belasten. Hoge hakken de deur uit; kan ik toch niet op lopen en veroorzaakt meer pijn dan platte schoenen, dus schoenkeuze werd er ook weer redelijk beperkt door (ruimt wel lekker op, dat dan weer wel :') ) maar nu inmiddels meer dagen dat ik moe ben van de pijn dan dat ik me lekker in m'n vel voel.

Ben ook zo'n trotse miep die dan liever niet wil toegeven dat iets heel erg pijn doet, dus kan nogal snauwerig zijn naar m'n omgeving (lees: vriend, collega's :+ ), soms valt het ook echt reuze mee en dan moet ik mezelf wel echt afremmen om niet teveel te doen; ik pluk er de dag daarna de vruchten van als ik het kalm an doe. Alleen dat kalm an doen.. Niet aan mij besteed :=

Vind het soms echt frustrerend en voel me dan ook echt een bejaarde af en toe; ik ben 23 en voel me meer aan bank/bed/huis gebonden dan 10 jaar geleden -O-

En ik weiger continu een ibu'tje of wat anders in te nemen omdat ik vind dat ik alleen aan de pijnstiller moet/mag als het echt niet te houden is. Niet handig maar voel mezelf zo'n aansteller. Maar vooral omdat de pijn voor de buitenkant niet te zien is. Ook een hoop "vriendinnen" al "kwijtgeraakt" erdoor al kan je dan niet echt van vriendschap spreken natuurlijk..

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:08

Hier helaas een dipje. Ik heb erg veel pijn in mijn heupen en rug, verder ben ik zeer vermoeid. Beetje balen, omdat het best wel goed ging. Waarschijnlijk een combi van te veel willen, weinig tijd voor sporten en een aantal vervelende tegenslagen. Ben intussen op zo´n punt gekomen dat ik wel móét geloven aan rust nemen. :\

Zodra ik weer wat energie heb, ga ik mezelf een schop onder mijn hol geven en op naar de sportschool. Hopen dat het op die manier allemaal een beetje gaan werken zoals het hoort. :))

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:22

@Gast3289 heel veel dingen uit je verhaal klinken heel herkenbaar! Alhoewel.. een rit rijden met mijn heup uit de kom staat niet bepaald op mijn bucketlist. O:)

Wat balen dat je je hobby op hebt moeten geven. Hoe ben jij daar mee om gegaan? Heb je een andere hobby gezocht o.i.d.?

Ik vond het destijds echt jammer dat ik geen hakken meer mocht dragen. Die dingen waren af en toe nog verrekte handig. Heb het nog niet over mijn hart kunnen verkrijgen om ze weg te doen. Sommigen heb ik maar een paar keer gedragen! Duuus.. staan er twee dozen met schoenen in mijn kast. In de hoop dat ik mijn spieren ooit zo getraind heb, dat ik ze weer kan dragen. Tegen die tijd kan ik er waarschijnlijk niet meer op lopen. B-)

Hardlopen is inderdaad echt hells voor HMS/aanverwant. Toch moet ik toegeven dat ik me stiekem nog wel eens op de hardloopband bevind. Blijft een geweldige manier om mijn frustraties kwijt te raken. Dat ik dat de volgende dag moet bezuren en rust moet nemen vergeet ik dan voor de lol maar even. Dat eeuwige rust nemen is soms inderdaad erg lastig. Het aparte is trouwens.. iedereen vind het geweldig om op zijn luie gat op de bank te hangen, totdat je verplicht stil moet zitten.

Dat gevoel van aansteller heb ik hier ook nog steeds. Regelmatig dat ik echt even moet gaan zitten of juist lopen, omdat de pijn steeds erger wordt. Ik blijf toch het gevoel houden dat mensen me beschouwen als zielig of als aansteller. Probeer het dan ook nog steeds regelmatig te verbloemen of gewoon de pijn uit te zitten. Ook bij mijn vriend, even stoeien vind ik geweldig. Maar al vrij snel verga ik dan weer van de pijn, vanwege een verkeerde beweging e.d.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:24

Suzanne F. schreef:
vuurneon schreef:
Hoe oud is ze? Met ouder worden wordt het kraakbeen ook meer bot en dat maakt zelfs iemand die hypermobiel is al wat minder flexibel. Net als een baby nog geen knieschijven heeft en daarom zo achterlijk flexibel zijn.

Wat ik als kind kon zonder training, lukt mij nu niet meer haha


Ze is 8 nu en turnt 6,5 - 9 uur in de week. Dus veel kans om stijver te worden heeft ze niet. :')


Het is heel normaal dat een kind een stuk flexibeler is hoor. Maar als je echt twijfels hebt, kun je het altijd laten testen. Als je vermoedens kloppen, kan het turnen het alleen maar verergeren! Bij mij heeft turnen ervoor gezorgd dat ik weer helemaal opnieuw moest beginnen wat betreft spieropbouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:32

miramii; geloof me, niet te vaak doen zo'n heup uit de kom :') Gelukkig had ik ponylief er aardig mee om leren laten gaan door met m'n zweep tegen de schouder aan te 'duwen' wanneer we een bochtje om moesten, want tja, als je been verkeerd zwabbert ging beenhulp geven een stuk lastiger op z'n zachtst gezegd :=

Wat betreft ermee om gaan.. Ik zet nu nog graag paarden en ponies op de foto's _O- Toch een portie paardenlucht en paardenkriebels maar dan zonder pijn :') En we hebben een kitten in huis gehaald vorig jaar. Succes verzekerd :+ Is niet hetzelfde als een paard en ben nog steeds een beetje zoekende naar wat nou wel een passende sport is.. Maar voor nu focus ik me maar op het maken van foto's van paarden. Later als ik groot ben kan er altijd wel weer wat op m'n pad komen.

Ik heb nog 2 paar hakken die ik inderdaad ook echt niet weg wil doen, m'n mooie zitschoentjes :')
Inmiddels wordt het 'accepteren' van de pijn wel echt een groot struikelpunt, regelmatig dat ik 's avonds echt gewoon niet weet hoe ik moet zitten, liggen of lopen en 'tis dat ik dan een vriend heb die net zo koppig is als ik en gewoon een glas water met twee ibu's neerzet omdat ie weet dat ik te koppig ben om 't voor mezelf te pakken wat gewoon echt een slechte eigenschap is :')

En inderdaad, iedereen denkt dan altijd 'oh leuk, dan heb je toch heel veel tijd om lekker tv te kijken enzo?' maar heel eerlijk, zou niets liever willen dan dat eeuwig tv kijken leuk is, maar op een gegeven moment heb je écht alles wel een keer gezien _O-

Alleen tja.. het eeuwige vraagstuk.. Wat voor sport kan ik wel doen blijft een lastige :+ De sporten die ik graag zou willen doen zijn funest voor m'n gewrichten. Ja ik mag badmintonnen maar ik zie mezelf hier nog niet bij de senioren staan in de plaatselijke sporthal. Niks ten nadele van de senioren want er zullen ongetwijfeld niet alleen maar 50+ers aan de sport doen, maar dat lijkt me gewoon helemaal niks :')

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:40

Oh, mag badmintonnen wel ja? Hier werden sporten zoals tennis zwaar afgeraden... eigenlijk elke balsport. En krachtsport.
Paardrijden was dan wel weer een juiste sport, mits ik met zadel reed en in een goed zadel zat. Verder de sportschool (ofwel, saai), dansen, zwemmen, wandelen (ja, echt? :/) en eventueel fietsen o.i.d.

Haha, ja inderdaad. Mooie zitschoentjes is inderdaad wel de juiste omschrijving. Moet zeggen dat je dat op hakken lopen, weer snel genoeg bent afgeleerd. Had laatst een feestje, maar dat toch wel weer even wennen (ofwel, veel gezeten :')).

Anoniem

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:47

Ja zolang het rustig aan bleef mocht badminton wel, maar tennis en andere balsporten inderdaad niet. Sportschool mocht maar wel onder begeleiding dus meer sportfysio (maar goed.. vind er maar een die weet wat ie doet, bij de laatste fysio zijn wat grove fouten gemaakt), dansen ben ik niet het type voor :') zwemmen is ook een struikelpunt, wandelen mocht inderdaad wel maar goed dat heb ik hier in de stad ook snel gezien, wandelen mag wel, joggen/hardlopen mag niet. En dan inderdaad fietsen maar moet de fiets verdieping omhoog tillen dus dat is ook weer geen doen _O-

Dat veel zitten en snel afleren herken ik inderdaad :') Dubbelklappende enkels, veel gevloek en 3 meter later besluit je 9 van de 10 keer toch maar standaard platte schoenen in de auto te hebben liggen... _O-

Anoniem

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:49

Ik mag alleen zwemmen en fitnessen (licht). :+

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:26

@Rachelle ik herken dat groeipijn gevoel echt heel goed! Zo voelt het bij mij ook altijd. Begint in mijn heupen en dan straalt het uit naar mijn enkels. Eigenlijk het enige wat ik dan kan doen is op bed liggen en wachten tot het over is.

Op hakken lopen doe ik al bijna nooit, maar als ik het wel doe ga ik met steeds dubbelklappende enkels over straat. :+

Ik zat vroeger op wedstrijdzwemmen en daar zijn mijn eerste symptomen eigenlijk begonnen. Kreeg ontzettende last van mijn knieën.

Ben overigens net naar de fysio geweest. Mijn schouder spier zit ontzettend vast, zo erg dat hij maar niet ging Dry Needlen want dat zou te veel pijn doen. Hij heeft het toen maar gemasseerd. Deze vrijdag gaat hij weer Dry Needlen
Ik heb ook even gevraagd over evt. een gescheurde pees. Hij zei dat hij dat niet wist omdat hij niet in mijn schouder kon kijken, maar als het, het wel was dan zouden we daar uiteindelijk wel komen. Nou is het wel zo dat het vrij essentieel is om een gescheurde pees z.s.m. te hechten om de kans op herstel te vergroten. Maar goed, ik denk dat ik deze vrijdag het Dry Needlen maar afwacht en dan kijk of ik er nog last van heb.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:20

Toch lees ik veel verschillende adviezen.

Mijn advies was vooral de combi hardlopen roeien en zwemmen. En bij fitness gerust zwaar en dat doet me echt goed om die spieren sterk te houden.

Ik loop wel op hakken, moet zelfs heb hielpijnen.

Ik loophard, ik roei op mijn home trainer. Ik fitness online ;-) en rij paard ;-) het gaat slechter met me als ik dat allemaal niet doe.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:25

Jans schreef:
Hier ook iemand met EDS type 3. Het Hypermobiele type. Ik rij actief geen paard meer, ik heb daarvoor eigenlijk continu teveel pijn in mijn lijf. :\ Split en spagaat zijn hier in princiepe geen probleem, maar ik kan daarna wel meteen mijn heup laten zetten dus die doe ik uit voorzorg niet :=

Ik loop nog wel, ik sport ook voor onderhoud spieren onder begeleiding, maar heb ook dagen dat ik alleen maar kan liggen := ze kennen me ook inmiddels bij de hulpmiddelenuitleen := van de week mn enkel uit het niets weer aan gort, krukken gehaald met als gevolg mn polsen nu ook aan gort. Zit vol tape'jes :=


[ [url=m/Pk7yET.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat heb ik ook, het uitvoeren opzich is geen probleem, maar daarna komt de pijn pas.

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:14

Heb sinds vandaag m'n schouderbrace. Tot dusver (heb 'm nu 6u om) haat ik dat poedersuiker nu al. Helpt niet zoveel. En m'n andere schouder doet nu veel meer pijn.

Het is natuurlijk nog maar de eerste keer dat ik het aanheb, misschien betert het nog. Ben in elk geval benieuwd. M'n zadel heffen met dat ding gaat zeker niet. (Mocht ik sowieso al niet meer doen...)

Anoniem

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:59

Ik loop eigenwijs ook op hakken := tis niet goed, maar zo lang ik het nog kan doe ik het ook :+

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:58

M'n fysio zegt dat het toch misschien aan m'n kapsel ligt, maar dan dat hij verkrampt is. Deze heeft hij een beetje opgerekt en hij heeft weer gemasseerd.

JamieShanin
Berichten: 3957
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Ede

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:09

Als t mag zou ik me ook graag aanmelden :D

Ik heb hypermobiliteit in mijn enkels, bekken, heup en handen. Daarnaast bekken instabiliteit en heupinstabiliteit, en die combi is vooral lastig. Ik heb er gelukkig niet meer zoveel last van omdat ik een ontzettend goede fysio therapeute had die me er grotendeels ''vanaf'' heeft geholpen. Omdat bij mij ook het probleem zat in verkleefde lidteken weefsel.

In het begin met paardrijden was het wel lastig omdat ik mijn rug niet mee kon bewegen waardoor ik vooral het paard in de weg zat. Maar nadat mijn fysio erachter kwam dat die lidtekens verkleefd waren zijn we deze los gaan masseren en elke keer mijn bekken en heup goed gaan zetten. Hiervoor deed ik ook regelmatig oefeningen om deze dan ook recht te houden.

Zelf ervaarde ik dat als ik eenmaal recht gezet was het paardrijden makkelijker ging en met goede zitlessen en instructie ik de goede spieren opbouwde waardoor de instabiliteit van mijn bekken en heupen minder werden.
Nu heb ik het ook nog niet in erge maten, maar ik mag geen lenigheid sporten doen.

Waar ik vooral nog last van had waren mijn enkels, die ik ontzettend snel verzwik omdat daar het ergste instabiliteit heb, daar had ik ook altijd speciale beugels voor :)

Maar goed ik heb nu al 2jaar niet meer gereden ivm verkoop paard door studie.
Dus ik week eigenlij niet hoe het tegenwoordig er voor staat.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 00:03

Oef, dat verkleven ken ik! Vooral dat los maken vond ik heel pijnlijk.

Even een vraagje: ik kan voorlopig even niet langs de fysio. Maar sinds een aantal dagen heb ik veel last van mijn onderrug en bekken. Ik rijd sinds twee maanden geen paard meer ivm omstandigheden en ik vermoed dat het daardoor komt.
D.m.v. mijn oefeningen ben ik erachter dat een Wervel onderin niet goed zat. Mijn vriend heeft dit gemasseerd, wat een stuk scheelde..
Alleen nu is mijn huid om de wervel opgezwollen en pijnlijk. Iemand een idee hoe dit komt en evt tips?

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 08:31

Sterkte miramii.

Ik krijg ook last als ik lang niet rij.
Herken wel gezwollen huid om je wervel, heb ik eigenlijk structureel over m'n hele onderrug als iemand het gemasseerd heeft.
Waardoor het kom. Geen idee

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 08:43

Ja ik was er al bang voor, maar ivm verplichte verkoop van mijn paard zal ik voorlopig niet meer rijden. Dus de klachten zullen Voorlopig wel aanhouden..
Ik moet zeggen, bij mij is het de eerste keer. Mijn vriend vermoed vochtophoping.. sinds vanochtend is de gezwollen huid echt een bult van 10x10 cm breed.. mmm.