Tips voor paardrijden met slechtziende + verst. beperkten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Tips voor paardrijden met slechtziende + verst. beperkten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 17:29

Ik werk op een zorgboerderij waar we sinds kort een nieuwe bak hebben. Sinds ik er werk (nu 1,5 jaar) zijn we druk aan de slag gegaan met het rijden voor de mensen die er werken, de cliënten dus. Een aantal kan nu prima aan de hand stappen met een voltigesingel om, om zich aan vast te houden. Nu de bak klaar is willen we daarin aan de slag. Nu hebben we een aantal personen die zich redelijk zelfstandig kunnen voortbewegen met paard, maar ook een aantal die daar behoorlijk wat begeleiding bij nodig hebben. We hebben hierbij ook 1 man die slechtziend is en langzaam zal dit slechter worden. Hij ziet nog wel de overgang tussen zand en gras, dus in die zin is de bak redelijk te doen. Echter; ik zou hem graag zelfstandig willen laten rijden (op den duur ;) ) en wellicht iets van letters maken. Voor de andere cliënten die slecht/niet kunnen lezen dan ook 'letters' als picto's en dan kunnen we, hopelijk, toch figuurtjes rijden.

Concrete vraag: Hoe groot moet een bord worden? En is het handig om in de hoeken belletjes te hebben? Deze slechtziende persoon is ook vers. beperkt, maar letters moet hij nog wel kunnen zien denk ik.

LauraSaskia

Berichten: 903
Geregistreerd: 26-01-11

Re: Tips voor paardrijden met slechtziende + verst. beperkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:32

Misschien kun je contact opnemen met de Ursula in Nieuwveen, een kinderboerderij/zorgboerderij waar ze ook paardrijden. Ik kwam daar vroeger wel eens als kind, en ik herinner me dat ze een grote bak hebben met ook pictogrammen als letters volgensmij :)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Tips voor paardrijden met slechtziende + verst. beperkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:00

Bakletters met plaatjes zou ik zeker doen. Wij hebben Dick Bruna-plaatjes, die zijn lekker simpel en duidelijk. Ze zijn gewoon zelfgemaakt. Stuk hardboard van 30x30 en verf.

Hoe groot de letters moeten zijn om zichtbaar te blijven is erg lastig. Hangt er echt puur vanaf wat hij nog kan zien.
Verder lijkt het me echt een kwestie van kijken wat hem helpt om zich te orienteren. Is dat een scherpere grens tussen gras en bak bv? (Probeer het eens uit door een haarspuitbus met fluorroze te nemen bv.) Als richtpunten kun je ook denken aan grote kleurvlakken, lichten of knipperlichten. Voor geluid zou ik zeggen dat signalen op de randen (ABCE) nuttiger zijn dan de hoeken. Maar ook dat is echt puur uitproberen. Wij gebruiken overigens geen van deze zaken en hebben voor zover ik weet niemand die wel zelfstandig rijdt maar ernstig slechtziend is. Dus geen ervaring.

Het is trouwens ook goed om goed af te stemmen wat iemand zelf wil. Zelfstandig rijden kan heel leuk zijn, maar het kan ook zijn dat het voor hem helemaal niet zo belangrijk is, of dat het zoveel concentratie kost dat het plezier van het rijden vermindert. 't Is goed om dat af en toe even na te gaan.

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:04

Ik ben zelf slechtziend, maar rij al 16 jaar zonder iemand om mijn paard vast te houden (al van in het begin). Ik rij recreatief, ongeveer L-niveau, maar kan in principe ook M-niveau aan. Ik spring zelfs heel af en toe en ga mee op wandeling. Ik heb zelfs bijna mijn lesgeversdiploma (initiator) behaald (vanwege mijn te slechte zicht konden ze mij niet volledig laten slagen)
Ik kan de letters niet lezen in de piste, ook niet als deze groter zijn dan de gemiddelde letter. Ik zou er rekening mee houden dat als het zicht van de man in kwestie achteruit gaat, hij de letters ook termijn ook niet meer gaat kunnen lezen (als dat nu nog wel het geval is....).
Als ik met de letters rij, weet ik ongeveer wel waar ze staan en onthou ik zelf waar welke letter staat. Dwz. ik moet twee letters weten staan en dan weet ik waar de rest staat adhv dat zinnetje dat ze altijd aanleren (Alle Franse Boeren Met Centen Hebben Een Koe; piste 20x40).
Ik maak niet altijd gebruik van de letters ook niet als ik les heb. De lesgever zegt dan welke figuur ik moet rijden en mag tot op zekere hoogte kiezen waar ik die dan rij. Soms maken we dus gebruik van de letters, maar niet altijd.

Een kennis van mij is volledig blind en rijdt ook zonder dat er iemand constant naast haar loopt. Zij rijdt liefst in een binnenpiste en gebruikt dan de echo's van het stappende / dravende / galopperende paard om een idee te hebben van waar ze is. Buiten is dat veel moeilijker voor haar.

Wat wel belangrijk is, is dat de persoon met een visuele beperking op het paard kan betrouwen en het paard vertrouwt.

Als je een braaf paard hebt waar de man in kwestie mee kan rijden en deze het zelf ziet zitten kan je wat mij betreft denk ik altijd wel eens proberen om hem gewoon zelfstandig te laten rijden. Begin met stapoefeningetjes en bouw langzaam op.

Belletjes in de hoeken hangen zou ik persoonlijk niet doen. Wel kan je gebruik maken van kegels die goed zichtbaar zijn voor de man.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Tips voor paardrijden met slechtziende + verst. beperkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 01:42

De blinde of zéér slechtziende ruiter (dat weet ik niet) die ik ken, rijdt altijd manege verdeeld in een groep. Inderdaad wel in de binnenbak en de anderen houden dan wat rekening met haar. Een enkele keer is het handig een hint te geven.
Ik heb haar zelfs wel eens een proefje voorgelezen en daarbij had ze vrij weinig hulp nodig, een enkele keer een aanwijzing van waar ze in de baan was, was voldoende.
Ik kan het mij niet goed voorstellen, vind dat zo knap!

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 02:01

misschien kan je ook iets bedenken met lampen die ziet hij misschien duidelijker knipper lampjes bv

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:11

franka75 schreef:
misschien kan je ook iets bedenken met lampen die ziet hij misschien duidelijker knipper lampjes bv


Op zich geen slecht idee, maar ik zou het persoonlijk niet doen. Veel mensen met een visuele beperking hebben een optimale belichting nodig. Dit wil zeggen, niet teveel en niet te weinig. Licht(inval) is vaak heel belangrijk. Het maakt o.a. contrasten groter enz.
Ikzelf zou van lichten en al helemaal van knipperende lichten "gek" worden en juist helemaal niets meer zien. Ik ben lichtschuw (en ben zeker niet de enige met een visuele beperking die dat heeft) en wordt dus helemaal verblind door het licht, soms doet het zelfs echt veel pijn aan mijn ogen en dat geldt des te meer voor knipperlichten!

Wat je wel kan doen is bv een hulplesgever inzetten die op een bepaalde plaats gaat staan (bv aan het einde van de diagonaal als dat de oefening is). Deze praat dan tegen de ruiter zodat deze op het geluid van de stem kan afgaan.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Tips voor paardrijden met slechtziende + verst. beperkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:17

Ik heb zelf -13, dus slecht zicht wanneer ik zonder hulp iets moet zien. Iets scherp zien is dan dus het probleem, maar kleur zie ik nog wel. Je zou bij de plaatjes dus ook ipv in zwart/wit verschillende kleuren kunnen gebruiken. Op de ene plek geel, de ander blauw enz. Dat is bij verziend- of bijziendheid makkelijker te zien.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:46

Ik ben slechtziend. In de praktijk maakt het vanaf een bepaalde grootte niet uit hoe groot het is: ik zie het gewoon niet. Is het misschien een optie om op de plaats van elke letter, een groot gekleurd bord op te hangen? (dus het hele bord in 1 kleur, niet ook nog letters erop schrijven, daar wordt het alleen maar onduidelijker van) En dan zeggen "van blauw naar rood van hand veranderen".

Edit: ik zie dat de poster hierboven dit ook al heeft voorgesteld, sorry.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Tips voor paardrijden met slechtziende + verst. beperkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:55

En ik ga ook mee, grote egaal gekleurde borden met mooie felle kleuren werken denk ik het beste. Zit je met een kleurenblinde alsnog in de problemen, maar slechtziende kunnen echt moeilijk die letters lezen, dat kost dan zoveel energie.

Andere optie; zelfstandig rijden is dus zonder 'les'? Dan zou ik heel die letters achterwege houden, die zijn alleen belangrijk met proefjes of lessen. Als je oefent wat maakt het nou uit of je een volte/gebroken lijn/ weet ik het van die ene specifieke hoek doet, alle andere mogelijkheden zijn ook prima..

Als er wel echt les word gegeven kan je misschien beter voor een instructie set gaan, en dan gewoon je instructie aanpassen (bij de volgende hoek, etc)....

Zo doe ik het iig, ik heb een lief lesgeefmeisje die erg slecht ziet; nu kan zij de letters wel lezen als ze er echt voor gaat stilstaan en moeilijk doet maar dat doen we dus niet, dat maakt het rijden veelste lastig.