Paardrijden met een NAH

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roxjuu

Berichten: 131
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Zeeland

Paardrijden met een NAH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 15:48

Hallo bokkers,

Sinds een paar weken loop ik stage bij een stichting met kinderen/jongeren met diverse beperkingen.
Nu hebben we ook een pony voor sommige kinderen waar ze op rijden/verzorgen.

Binnenkort mag ik samen met een client, jongetje van 10, met een NAH (niet aangeboren hersenletsel), paardrijden. Hij kan het echt al heel goed (zit gewoon stevig in het zadel en galoppeert zelfstandig) alleen heeft hij nogal wat moeite met sturen. (Rechterkant werkt niet goed mee). Nu wilde mijn begeleider daar iets mee doen, iets van een oefening dat hij spelenderwijs toch beter leert sturen.

Heeft iemand hier ervaring mee welke soort oefeningen leuk zouden zijn? Ze vroeg of ik ook wat wilde bedenken namelijk.

Ik hoor het wel!

Groetjes,

Roxanne

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paardrijden met een NAH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:58

Om pionen heen laten sturen? Eerst grote afstand de pioenen van elkaar af zetten. En zodra het jongetje dit goed beheerst dan pioenen dichter bij elkaar. Of 2 balken naast elkaar leggen. (Met ruimte er tussen zodat hij paard tussen de balken moet sturen.

Ik heb geen ervaribg met mensen met NAH. Misschien is dat te moeilijk

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Paardrijden met een NAH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:07

Ik maak altijd een klein parcourtje waar ze van kegel tot kegel moeten rijden iets heel simpel hoor. Je begint aan die kegel rijdt naar die kegel, achter de kegel wend je af naar links/rechts ga je tussen of overeen een paar balkjes tot aan de volgende kegel, daar terug links of rechts wenden. En zo kun je een tijdje zoet zijn met 4 kegels

Anoniem

Re: Paardrijden met een NAH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:14

Je kan ook een "springparcours" maken van balkjes. Die kan hij dan in stap of in draf afleggen. Wellicht ook met pionnen ertussen.

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Paardrijden met een NAH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 17:09

Parcoursjes zijn altijd leuk :j

Maar ik ben benieuwd waar hij precies moeite mee heeft? Misschien dat er dan namelijk ook manieren zijn om hem te helpen.

Je kunt twee kanten op. Bij western gebruiken ze bv de 'teugelbrug': je linkerteugel gaat dan eerst door je linkerhand en dan naar je rechterhand, en rechts andersom. Je hebt dan tussen je beide handen een stukje dubbele teugel, en als je je linkerhand beweegt, gaat je rechterhand mee. Je kunt ze dus minder onafhankelijk van elkaar bewegen, maar de ene hand helpt de andere.

Dit werkt wel makkelijker met westernteugels (waarbij ze los zijn) dan bij dressuurteugels die met een gespje aan elkaar zitten, maar je kunt ook bv een teugel nemen waarbij je ze zo kort maakt dat je tussen beide handen maar een klein stukje overhoudt, zodat beide handen elkaar helpen.
Dit kan bv met een ladderteugel (zie http://www.aangepastpaardrijden.be/cont ... -materiaal en dan een stukje naar beneden), en zoiets kun je ook zelf maken met bv leidselklemmetjes.

Omgekeerd kun je juist op het paard ook oefeningen doen om rechts en links los van elkaar te leren gebruiken, door bv met ballen te gooien (ook met de rechterhand dus), of hoepels om een staander ofzo, en met beide handen de staart aanraken en dat soort dingen.

Roxjuu

Berichten: 131
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Zeeland

Re: Paardrijden met een NAH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 14:38

Dankjullie wel voor het meedenken!
Heb een parcoursje gebouwd met allemaal verschillende opdrachten, hij vond het heel leuk!

Bedankt voor de tip Shadow0, de site is een handig middel! Vandaag merkte ik dat de teugels heel gemakkelijk door zijn handen glijden zegmaar, dus telkens is hij de controle kwijt, iets wat de teugels op maat zou laten zou heel erg helpen voor hem.

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Paardrijden met een NAH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:36

bij het glijden van de teugels, kan misschien een lussenteugel je ook helpen? je kunt bij een lussenteugel evt ook de hand door de lus steken. Dan glipt hij wat minder snel weg

Peelie

Berichten: 13424
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:48

Idd lussenteugels. En parcourtjes maken met pionnen, tonnen, balkjes. Vaak hoe gekker hoe beter met jongetjes op die leeftijd.

En dan stuuropdrachten, voorwaards en terug, voorwaards en terug.

Het ligt er aan hoeveel hij kan onthouden. Maar hem jou lievelingskleur vertellen en aan het einde van het parcours nog een keer vragen wat jou lievelingskleur is. De hersenen een beetje stimuleren.

Prisje90
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:03

Zelf ben ik in 2010 ook slachtoffer geworden van een ongeval waardoor ik nu ook NAH heb.
In het begin dacht ik even dat mijn wereld verging, maar door mijn revalidatiecentrum ben ik naar therapeutisch paardrijden gegaan en bouwde zo mijn vertrouwen weer op. Inmiddels heb ik nu al een jaar mijn eigen paard en ik ben zo gelukkig met het feit dat ik ondanks mijn NAH dit toch heb kunnen bereiken!

gothicpizza6
Berichten: 186
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:07

je kan hem ook de manege viguren laten rijden en dan makkelijk beginnen. ik weet niet of jullie bak letters hebben en of hij kan lezen anders kan je een spel doen dat jij een letter op en dan moet hij daar heen rijden. je kan met pionnen een soort barrel race doen maar dan ook weer makkelijk beginnen in stap.

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Re: Paardrijden met een NAH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:23

Is het alleen dat de teugels glippen of heeft hij ook verminderde controle aan een kant?

Ik heb zelf verminderde controle van mijn linkerkant, wat bij vermoeidheid duidelijker aanwezig is, mijn pony is daar inmiddels aan gewend. Ik maak gebruik van een leren springteugel, daardoor glijd de teugel minder. Daarnaast rijd ik regelmatig met een hand (rechts) en op mijn zit. Mijn been ondersteun ik dan met een zweepje.