Stoornis evenwichtsorgaan in combinatie met paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Stoornis evenwichtsorgaan in combinatie met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 21:59

Ooit, toen ik een jaar of 9 was, ben ik heel hard van de trap gevallen, met m'n achterhoofd op de plavuizen. Ik heb toen een whiplash gehad en mijn evenwichtsorgaan blijvend beschadigd.
Dat resulteert in regelmatige duizeligheid (een week of 3 duizelig, dan blijft het een paar maanden weg, en dan komt het weer eens terug, etc etc). Over het algemeen is het niet zo erg dat ik niet kan paardrijden. Het is alleen dat ik vaak 'omval', ineens m'n evenwicht verlies, en er daardoor soms er uit zie alsof ik te diep in het glaasje heb gekeken.

Dat mijn houding te paard niet fantastisch is, weet ik. Dat heeft niets met m'n evenwichtsorgaan te maken, maar vooral met m'n onervarenheid.
Laatst mocht ik de pony van iemand uitstappen en toen zij zei: doe je ogen eens dicht en laat de longeersingel eens los, probeer je balans te vinden. Dat lukt me dus totaal niet. Ik voel dan om de zoveel seconden zo'n soort schok net als dat je in je slaap kunt hebben... Zo'n gevoel dat je ineens gaat vallen. Alleen is het met m'n ogen dicht op het paard geen gevoel, maar moet ik de singel echt vastgrijpen omdat ik er anders vanaf kukel.

Mijn vraag aan bokt: Zijn er meer mensen met een beschadigd evenwichtsorgaan of een andere evenwichtsstoornis/duizeligheid en die zich herkennen in dit probleem? Ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar tips, handvatten of ervaringen over hoe men er mee omgaat.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Stoornis evenwichtsorgaan in combinatie met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 10:29

Niemand met hetzelfde probleem? -O-

Rofah
Berichten: 621
Geregistreerd: 25-02-15
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Stoornis evenwichtsorgaan in combinatie met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:03

Jawel, ook ik heb een evenwichtsstoornis wat niet het meest handige is op een paard :=
Bij periodes dat ik er veel last van heb voel ik een soort van stroomstoten icm het verliezen van balans en desoriëntatie.
Ik rijd daarom ook met een bokriempje zodat ik wat heb om me vast te pakken, dat helpt mij aardig op weg.
Echt tips heb ik niet, behalve dat ik er zelf niet opstap wanneer het te heftig is.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Stoornis evenwichtsorgaan in combinatie met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 11:37

Stroomstoten? Waar voel je die dan? Daar heb ik dan weer geen last van..
Nee, opstappen als het echt niet gaat doe ik uiteraard ook niet, dan word ik al dizzy als ik omhoog of omlaag kijk..
Bokriempje zit inderdaad wel aan het zadel, maar ik pak het eigenlijk nooit vast.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stoornis evenwichtsorgaan in combinatie met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:44

Ik ben vestibulair overgevoelig; altijd al gehad; nooit geweten. Nu sinds mijn dochter weet ik dat; want door haar kwam ik ineens in aanraking met sensorische integratie. Ik kan wel rijden, maar de beleving is net even anders. M'n lichaamshouding; het evenwicht; daar heb ik net even iets meer moeite mee. Toch heb ik als kind ook zonder zadel gesprongen en alles; alleen mijn evenwichtsorgaantje slaat iets te snel alarm.

Je zou ook nog naar vestibulair kunnen kijken binnen de sensorische integratie; er zijn wel oefeningen en handigheidjes; ik weet niet in hoeverre dit ook bij jou helpt; maar misschien evrgroot het ook wel de acceptatie; heeft het bij mij wel gedaan in ieder geval.

Mijn dochter laat ik nu juist met een schapenvacht en longeersingel rijden zodat ze echt beter leert te voelen en zitten; meer aarden met het paard als het ware; juist om beter dat contact te krijgen en meer steun te voelen aan het paard ipv bovenop te gaan zitten wiebelen.

Daarom zie je ook dat bij mensen met een beperking, een motorische onhandigheid, lage spierspanning oid er bijv met een schapenvacht wordt gereden of westernpad; of je kunt denken aan een barebackzadel.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Stoornis evenwichtsorgaan in combinatie met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 18:10

Dat klinkt interessant Llewella! Ik ga daar eens op googlen en inderdaad kijken of er tips zijn waar ik wat mee kan. Zonder zadel lijkt me ook erg fijn, maar aan de andere kant heb ik dan juist het gevoel dat ik nog meer gespannen ga zitten omdat voor m'n gevoel de kans dan nóg groter is om er vanaf te kukelen. Maar goed :') Ik ga eens googlen.

pateeke
Berichten: 2232
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:45

Hier ook ervaring ermee. Door nystagmus (onwillekeurige en oncontroleerbare oogbewegingen) is mijn evenwicht nooit geweldig geweest. Mijn evenwicht is recent onderzocht. Rechts is mijn evenwicht volledig uitgevallen tgv een vestibulair schwannoom (gezwel in mijn binnenoor).

Ik heb soms wel wat moeite met mijn evenwicht, maar heb bij het rijden niet echt veel last hiervan. Ik zit misschien iets minder stabiel dan iemand anders of geef misschien soms iets onduidelijkere signalen owv mijn verstoorde evenwicht, maar inmiddels is mijn pony dat ook wel gewend. Wat mij in elk geval wel heeft geholpen is mijn houding en zelfvertrouwen verbeteren. Mijn houding is nu veel beter dan vroeger wat maakt dat ik over het algemeen al stabieler zit.

Cheyenne26
Berichten: 114
Geregistreerd: 16-03-15
Woonplaats: Veghel

Re: Stoornis evenwichtsorgaan in combinatie met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:53

Ik heb een lange tijd last van een verstoord evenwichtsorgaan gehad, door teveel vocht achter mijn trommelvliezen. Nu heb ik alleen nog wat last van sneller duizelig zijn en vooral als ik flink verkouden ben. Ik heb vooral in galop dat ik mijn oriëntatie kwijt raakt en als ik voltes moet rijden. Toen ik er veel last van had, ging dat ook gepaard met paniekaanvallen en ging ik niet vaak paardrijden. Mijn evenwicht is ook slechter en daarom wil ik als mijn paard ingereden is iets met centered riding gaan doen. Ik herken wel dat als ik mijn ogen dicht doe dat ik meer last krijg van de duizelingen. Het enige advies wat ik kan geven is iemand erbij te halen die je eventueel tips kan geven tijdens het rijden en je ook vertrouwen kan geven dat je er niet zomaar vanaf dondert. Succes in ieder geval!

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Stoornis evenwichtsorgaan in combinatie met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 11:21

Thanks! Wel een vraagje.. Hoe kwam jij er achter dat het om vocht achter je trommelvliezen ging?

Cheyenne26
Berichten: 114
Geregistreerd: 16-03-15
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:03

Ik zat toen op kamers en eerst werd daar gezegd bij de huisarts dat er niks was en dat ik het mezelf inbeelde. Toen uiteindelijk naar mijn eigen huisarts gegaan waar ik ook bekend ben met veel oorproblemen en zij zagen dat mijn trommelvliezen bol stonden van het vocht. Ik heb toen een neusspray gekregen om dat vocht weg te krijgen. Maar dat vocht drukte dus ook op mijn evenwichtsorgaan, waardoor die verstoord was.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Stoornis evenwichtsorgaan in combinatie met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 14:15

Aha... Oke. Ik heb namelijk geen last van m'n oren of iets in die richting. Huisarts heeft gezegd dat m'n evenwichtsorgaan gewoon beschadigd is :( Dus wat permanenter van aard, denk ik..
Wel bedankt voor je verhaal!

Marocje
Berichten: 5616
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:49

Hoi, ik zie je topic nu pas.. Maar ik heb dus ook last van evenwichtstoornissen. Gelukkig is het al een heel stuk verbeterd, anders had ik niet eens meer kunnen paardrijden. Op mijn 17e heb ik een hersenbloeding gehad, en daar heb ik het aan overgehouden. Ik kon toen niet eens meer lopen, laat staan steppen of fietsen.. Het paardrijden ging ik doen op therapeutische basis, en dat was wel heel raar: voorheen galoppeerde ik in de wei op de pony's, zonder hoofstel en zadel ed.. EN nu viel ik er bijna af wanneer ik in stap zat!

Maar dit is inmiddels 18 jaar geleden ongeveer. Rijden zoals voorheen kan ik niet meer, maar dat was ook mijn 'wilde pennytijd'. Sommige dingen doe ik gewoon niet meer, zoals springen (dan weet ik ws boven een sprong niet waar ik zelf zal belanden :+ ) Maar met andere dingen krijg ik er steeds meer gevoel voor. En wanneer een paard echt lekker onder me loopt, kan ik ook echt goed zitten: jaar geleden voor het eerst weer zonder beugels gereden. stap/draf/galop en pony liep super netjes onder me. De instructrice heeft nog staan kijken of ze iets aan me zag, maar ik zat er juist heel beheerst en netjes op volgens haar.

Wat je schrijft over die schokjes herken ik trouwens wel! Dat is wel grappig, want zo heb ik het nooit bemerkt, maar het klopt wel!

Oh, en met ogen dicht hoef ik ook niet te doen, en wordt idd duizelig wanneer ik wat voltes galoppeer..

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Stoornis evenwichtsorgaan in combinatie met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 17:59

Jeetje, wat heftig zeg! Op je 17e een hersenbloeding...
Maar zoals ik het bij jou lees, gaat het paardrijden goed zolang het een rustig paard is wat fijn loopt. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als het paard ergens van schrikt? Ik heb altijd het gevoel dat ik er heel snel naast lig als het paard struikelt of schrikt, dan zit ik ook meteen te bibberen als een gek.

Tja, schokje.. Ik denk dat dat het gevoel is wat je krijgt als je lichaam z'n balans corrigeert of zo. Kan het niet anders omschrijven dan een soort acuut schokje :+

Marocje
Berichten: 5616
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:48

Idd, ik moet wel weten wat een paard doet, kan niet meer zoals vroeger op knettergekke pony's rijden. Maar toen had ik juist een extreem goed evenwicht, nu is het te vergelijken met de gemiddelde ruiter en dan iets slechter, haha.

Mijn eigen pony is wel een stresserd, maar die voel ik ook goed aan. Heb een tijd geleden op een jong paard gereden, net ingereden, en bezig met doorrijden. Een Sorrento was dat, dus echt super gangen. Dat ging ook echt lekker, tot ie in de winter van stal verhuisde. Ik stapte op, en had toen beter eerst ff kunnen longeren.. Dat werd dus een rodeo sessie, en die kan ik gewoon niet uitzitten zoals vroeger. Bij de derde sessie vloog ik er ook af, omdat ik ergens boven het paard uit torende en wist dat ik nooit terug in het zadel kon belanden. Toen dus ook paard naar links gestuurd en ik rechtsaf geslagen: voorheen had ik dit soort rodeobokken dus wel uit kunnen zitten. Maar je voelt gewoon dat je evenwicht niet klopt daar in de lucht..

Maar wanneer ze echt lekker onder me lopen, kunnen we ook hele nette stukken laten zien.

Cheyenne26
Berichten: 114
Geregistreerd: 16-03-15
Woonplaats: Veghel

Re: Stoornis evenwichtsorgaan in combinatie met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:11

Bij mij is het inderdaad geen blijvende schade. Alleen gevoeliger wanneer ik flink verkouden ben. Ik weet nu wat het is en krijg gelukkig geen paniekaanvallen meer. Tijdens mijn zwangerschappen had ik er ook meer last van. En sommige liften maken me ook dizzy.

charellelove
Berichten: 176
Geregistreerd: 25-11-14

Re: Stoornis evenwichtsorgaan in combinatie met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:03

een vriendin van mij heeft dat bij haar schet
dus niet bij haar zelf

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:08

Mijn moeder heeft een slecht evenwicht als gevolg van hersenvlies ontsteking. Ze heeft geprobeerd paard te rijden maar omdat ze dat niet als kind heeft leren doen (ze moet qua evenwicht overal over nadenken) rolt ze er zelfs in stap vanaf omdat ze de bewegingen niet kent.

Fietsen en lopen kan ze wel. Maar zet haar in de zee en ze gaat om (geen referentiepunt).

Ewona
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: België

Re: Stoornis evenwichtsorgaan in combinatie met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:17

Ik ga dit topic ook even volgen, kwestie te zien of er nuttige tips voorbij komen.
Mijn vriendin heeft nl een heel zware vorm van de ziekte van Meniére.
15 jaar geleden kon ze helemaal niets meer, zelfs niet lopen.
Constante duizeligheid en enorm ziek ervan.
Ze heeft het toen laten droog spuiten.
Ging een tijdje beter, maar vorig jaar kreeg ze het weer in alle hevigheid terug.
Niets meer kunnen, niet lopen, niet lezen, geen tv kijken, geen geluid verdragen enz...
Weer opnieuw laten droog spuiten bij de prof.
Nu gaat het weer stilletjes beter, in zover dat ze weer kan rondlopen in haar huis en een beetje huishoudelijk werk kan doen.
Fietsen of auto rijden kan ze al niet meer sinds de eerste aanvallen, mag ook niet meer zelfs al zou ze het kunnen, is niet verantwoord.
Als ze gewoon van links naar rechts kijkt, dan gaat ze weer enorm tollen in haar hoofd.
Het is dus wel blijvend bij haar.

Ze heeft vroeger altijd gereden en een eigen paard gehad.
Graag zou ze nog eens willen rijden, al zou het alleen maar stappen zijn.
Maar ik twijfel heel erg of het wel haalbaar zou zijn.
Alleen al om haar erop te krijgen ... ze is dus aan 1 kant haar evenwicht volledig kwijt.
Nu hebben we wel een heel brave tinker en eventueel een barefoot zadel waar ze zich ook aan kan vasthouden.
Maar ben toch benieuwd hoe andere mensen dit doen.
Als het zou lukken, zou ik haar dit graag gunnen.
Denk dat het haar enorm zou opvrolijken om nog eens te kunnen rijden.

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Stoornis evenwichtsorgaan in combinatie met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:10

Je hebt in principe drie manieren om je evenwicht te bepalen: je evenwichtsorgaan, je zicht en je lichaamsgevoel. Denk aan de druk die je voelt op je spieren, dus dat je meer druk hebt op de ene kant van je lichaam. Met name dat gevoel is wel veel minder nauwkeurig, vooral als je beweegt, maar je kunt het wel trainen.

@Renee1991: ik zou zeker niet beginnen met zulk grote stappen. Als je evenwichtsorgaan niet meewerkt, zou ik nooit allebei tegelijk weglaten.

Rustig opbouwen dus, en vooral niet je ogen dicht doen en je handen loslaten tegelijk als je daar nog niet aan toe bent. Je kunt met zitoefeningen, waarbij je je bv heel bewust concentreert op wat je voelt aan druk op je zitbeenknobbels of je binnenbenen of je spierspanning in je rug wel meer gevoel krijgen. (En regelmatig even controleren: zijn ze gelijk?)
Door bewust te bewegen (je armen zijwaarts of omhoog bv, of je romp draaien, dus dat je zijwaarts en naar achteren doordraait) kun je ook meer trainen om je lichaam recht te houden - je spieren gaan zich dan zelfs zonder evenwichtsorgaan meer corrigeren. Hierbij je beugels uitdoen maakt dat je meer corrigeert vanuit je buik- en rugspieren dan vanuit je benen, en dat is heel goed.
Ogen dicht kan ook, maar hou dan lekker de singel vast om zo je positie te kunnen blijven bepalen totdat je het vertrouwt vindt om het los te laten. In het diepe gooien werkt niet, dat gevoel moet zich ontwikkelen en daar is oefening voor nodig.

@Ewona: het is natuurlijk moeilijk te voorspellen, maar met een stevige singel en een rustig paard kan het misschien best. Disclaimer: de tips die ik geef heb ik opgedaan als vrijwilliger bij het paardrijden voor gehandicapten. Maar bij ons wordt dit altijd gedaan door ervaren en gediplomeerde FPG-instructeurs. Het is dus zeker een optie om daarvoor een keer naar een manege te gaan met deskundigheid.
Maar ik geloof ook heilig in het recht om als volwassene je eigen risico te kiezen, dus hieronder hoe het bij ons meestal aangepakt wordt. Weeg dus de risico's goed af :j

Als wij ruiters hebben die moeilijk kunnen zitten en weinig evenwichtsgevoel hebben, worden de mensen begeleid door naast de ruiter te lopen en de arm van de begeleider over iemands bovenbeen te doen (dus ongeveer langs de heup) en de singel vast te houden (bij jullie dus het zadel.) Je zit dan met je arm tegen het zwaartepunt van de ruiter en kunt daardoor makkelijker ingrijpen.
Je kunt een volwassen persoon die echt gaat schuiven vermoedelijk niet tegenhouden, maar je kunt wel een klein beetje helpen met corrigeren. Als iemand heel langzaam glijdt voel je dat trouwens niet heel makkelijk, tenminste, dat was mijn ervaring, dus blijf ook goed kijken of iemand recht zit. Zodra er iets gebeurt, paard meteen stilzetten en weer recht gaan zitten.
Het is in dat geval dus handig als je iemand hebt die zich helemaal met het paard bezighoudt, en iemand die haar houding in de gaten kan houden en kan helpen.

Opstappen is lastig denk ik. Het makkelijkst is vermoedelijk een hoge opstapplek (picknicktafel ofzo), zodat ze niet in de beugel hoeft op te veren en niet de zwaai hoeft te maken. Iemand aan de andere kant om haar te kunnen tegenhouden tegen doorschieten. Dan zijn er twee manieren: de ene is eerst gaan zitten alsof je op een stoel gaat zitten, dus met beide benen aan een kant, en dan 1 been voorlangs over de hals. Dan kun je elke stap heel rustig doen. De andere is eerst haar handen op de boog van het zadel en dan het been erover heen zwaaien. Daarbij is het vooral belangrijk dat iemand niet voorover duikt (vooruit kijken dus, niet naar beneden! Dan kan ze ook het best bepalen of ze recht is tov de rest van de wereld.)

Maar als jullie het allebei willen, bereid zijn de risico's te nemen en je kunt nog ergens een extra hulp vandaan toveren (en een grote sterke persoon kan dan handig zijn :) ) dan kan het wellicht wel.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Stoornis evenwichtsorgaan in combinatie met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 23:20

Shadow0, onwijs bedankt voor de goede tips. Ergens vind ik dat heel lastig, omdat ik een sterk gevoel van 'dat moet ik gewoon kunnen' heb. Ik vind het dan stom dat ik niet fatsoenlijk kan blijven zitten en dan moet het ook gewoon meteen lukken. Juist dan gaat het uiteraard fout en raak ik in m'n hoofd gefrustreerd.
Anyways, met je tips kan ik echt wel wat, dus ik ga er zeker mee aan de slag. Bedankt!

Iejoor

Berichten: 2596
Geregistreerd: 19-12-13
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Stoornis evenwichtsorgaan in combinatie met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:25

Zo dan meld ik mij ook!
In het ziekenhuis zijn ze druk bezig met het onderzoek doen naar wat ik precies heb, maar het komt erop neer dat ik vaak tril uit het niet, duizelig ben, en soms val ik ook zomaar uit het niet om!
Overgins staan mijn knieën en heupen scheef dus dat alles zorgt ervoor dat ik niet heel erg stabiel ben! :)

Met paardrijden merk ik het nauwlijks eigelijk! Ik kan alleen niet mijn knieën naar binnen draaien waardoor mijn tenen als "kapstokjes" gezien worden, springen gaat ook steeds lastiger, maar dressuur gaat wel steeds beter! Soms als ik te duizelig ben dan stop ik gewoon even! :)

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:48

Hi! Ook ik zie nu pas jou topic, ik heb niet alle reacties doorgelezen ben nu te moe.

Bij mij is het niet zo heel erg ondanks dat ik op mijn 15de een zwaar ongeluk heb gehad. Ik had een zware herzenkneuzing met op twee plaatsen bloedingen.
Nu 8 jaar later heb ik af en toe last van mijn evenwicht, ik kan dan ineens links omvallen.. Ook wanneer ik niet lekker in mijn vel zit heb ik een paar dagn lang last van duizelheid, dit varieert tot twee weken.. Erg lastig met werken, ik vlieg steeds om of ik zie dubbel.. Ik zie dan ook bezopen uit..

Maar goed wanneer ik rijd gaat rechtsom heel goe maar links moet ik erg nadenken welke hulpen en bewegingen..
Wanneer ik goed uitgerust ben gaat zonder zadel heel goed.
Ik ben 1 maand na mijn ongeluk weer op het paard gezeten, en vrij snel daarna zonder zadel gereden. In het begin heb ik met longeersingel en denkje gereden en dit geoefend op RECHTE stukken, totdat ik ook gallopperen kon. Dit verder geoefend zonder singel en dekje, ook totdat ik galloppeeren kon.
En dat ben ik bochten aan het oefenen geweest, in stap gaat goed maar draf en galop blijf ik moeilijk zitten. Ik heb dit mezelf geleerd op buitenritten, en daarna in de bak.
Ik zal er altijd moeite mee blijven houden maar ik blijf oefenen.

Nu op di moment heb ik er niet zoveel last van, a en toe duk op mijn oren en wanneer ik iets te snel omdraai sta ik te trillen en duizelen. Ik heb heel bewust zoveel als mogelijk 1 tempo in alles.

Maar ik moet je zeggen, drie jaar terug heb ik heel vrolijk paarden en ponys ingereden. Dit ging super, ieder jong paard hoe heet ook heeft heel goed op me gereageerd. En allen hebben mijn perongelijke fautjes geaccepteerd, wanneer mij. Evenwicht even stoorde.
Veel is mogelijk maar j moet jezelf wel een beetje kennen met wanneer voel je je goed en wanneer niet.
Ieder jong paard/pony die ik ingereden heb kennen tempowisselingen heel goed, maar ook allees omdat het met mijn evenwicht niet 100% ging.

En wat belangrijk is, ook voor mij, 1 tempo bepalen en die behouden dat heeft mij goed geholpen ook met rijden.

En wanneer het even niet goed gaat gewoon weer naar stap gaan of halt, even diep adem halen en het langzaam weer proberen. Forceren helpt niks, j maakt jezelf er alleen moe mee.
Dit heb ik ook gemerkt ;-) langzaam op jou tempo oefeningen doen, en geen ogen dicht dat gaat bij mij al helmaal niet goed. Ik ben zo aan het duizelen dat ik bijna omvlieg.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37296
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 07:25

Ik lees dit topic ook net pas. Ook hier een volledig verstoord evenwichtsorgaan met onder andere draaiduizeligheid. Inderdaad niet het handigste met paardrijden maar te doen.

Een aantal dingen waar ik zelf erg op moet letten is een braaf paard dan meedenkt als je wiebelig wordt. Onze oude tinker staat accuut stil als ik ga verzitten bijvoorbeeld om vallen te voorkomen. geen idee hoe ons jonkie dat dadelijk gaat oppakken. Geen scherpe bochten maken of onverwachtse dingen doen. Stap en galop gaan duidelijk beter dan draf. Daarin raak ik mijn evenwicht binnen een paar stappen kwijt.

Ik gebruik zowiezo een bokriempje (beugelriem om de nek en die zit vast aan het zadel) en ik heb een aangepast boomloos zadel met extra diepe zit en voor en achter mijn benen wrongen waardoor die ook op hij plek blijven. Door het zadel blijft mijn romp redelijk op zijn plek zitten. Bij extreme duizeligheid heb ik ook een tijd op een westernzadel gereden waar ik de knop kon vastpakken.

Helaas rijden zoals ik vroeger kon zit er echt niet meer in, maar met 30 minuten ben ik al heel erg blij. Ook in stap kun je goed dressuurrijden en dingen trainen.bij echt beroerde momenten rijd ik of niet of met begeleiding ernaast voor de zekerheid.

Prisje90
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:10

Mijn evenwichtsorgaan is ook beschadigd geraakt, desondanks lukt het mij gelukkig weer om te kunnen paardrijden.. Veel voor geoefend, maar het lukt weer!

pateeke
Berichten: 2232
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Stoornis evenwichtsorgaan in combinatie met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:13

Wat mij ook helpt is rijden met een rijbroek met leren zitvlak ( op een leren zadel). Dat maakt dat je minder snel gaat schuiven en vanzelf iets stabieler kan zitten.

@ewona: het zal voor je vriendin even wennen zijn, maar het is niet onmogelijk om te rijden. Ik heb ook een verstoord evenwicht en rij hier al 16 jaar mee.
Wat kan helpen is een rustig paard en een niet al te smal paard kan ook altijd helpen. Je vriendin zal wat moeten leren vertrouwen op het paard en de angst om met verstoord evenwicht te rijden moeten overwinnen.