Paardrijden met een blind oog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosanx4
Berichten: 28
Geregistreerd: 04-01-15
Woonplaats: Overijssel

Paardrijden met een blind oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 18:12

Hallo allemaal

Sinds ik ongeveer 3 ben ben ik blind aan m'n linker oog.
Met paardrijden heb ik er eigenlijk haast geen last van omdat ik het gewend ben. (Ik ben bijna 14) Maar als ik ga springen vind ik het zelf lastig om in te schatten hoeveel galop of draf passen ik heb voor ik moet gaan staan. (Dit gaat wel steeds beter +:)+ )

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die rijden met 1 oog, omdat ik dat nog nooit heb gehoord hoe andere mensen er mee om gaan.

Kimgilles
Berichten: 76
Geregistreerd: 17-05-14

Re: Paardrijden met een blind oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:56

Ik ben zelf niet blind maar heb wel een vriendin met 1 blind oog en een slecht oog best gevaarlijk voor haar mijn ik begrijp haar wel wat zij doet is ze legt 1 of 2 balken in het zicht van haar rechter oog ze weet hoeveel passen ze nodig aan 2 balken en zo weet ze ook hoelang nog ik kan het niet goed uitleggen maar zo ziet het er een beetje van boven af uit


_____. < dit is je spring balk
|. <dit zijn de rechter balken
|.
^. <dit bent u

Rosanx4
Berichten: 28
Geregistreerd: 04-01-15
Woonplaats: Overijssel

Re: Paardrijden met een blind oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 18:58

Aah ja das wel een goede !

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Paardrijden met een blind oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:01

Wel knap van je! Met 1 oog rijden ! Zou ik niet kunnen! Idd de tip hierboven is handig! Veel plezier TS :)

depbl

Berichten: 39
Geregistreerd: 28-05-10
Woonplaats: Lisserbroek

Re: Paardrijden met een blind oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:10

Wij hebben een meisje les gegeven die volledig blind was. Haar geheugen had de functie van haar ogen over genomen. Zo kunnen wij in een 20x60 bak een rij pionnen neer zetten waar ze slalommend omheen reed, super knap!

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Paardrijden met een blind oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:12

Ik weet niet of het klopt, maar je zou kunnen vragen of je voor de les de galops sprongen mag tellen (verkennen van het parcour) welke nodig zijn tot de sprong. Verder hoef je dus geen sprongen te zien, maar kan je ze op gevoel tellen, dan weet je ongeveer wanneer je moet gaan staan.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2420
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:16

Ik zie zelf geen diepte. Kan dus ook onmogelijk de afstanden inschatten.
Ik heb nu een lieve ruin gekocht (2,5 jaar gleden) die al wat spring ervaring had. Hij zoekt het eigenlijk voor mij uit wanneer hij afzet. Aan zijn beweging voel ik wanneer ik wat moet doen. Eigenlijk rij ik dus een B-parcours (1m) gewoon volledig op gevoel :Y)

Tellen heeft voor mij alleen nut tussen dubbels dat ik weet welk tempo ik nodig heb. Meerder instructeurs hebben het mij geprobeerd te leren maar ik kan het simpel weg niet. Zonder diepte zicht kun je voor een enkele sprong wel tellen maar dat zie ik toch niet... Kijk leg je daarvoor een balk weg (creƫer je eigenlijk een dubbel) Dan wil het nog lukken omdat ik dan dus de galopsprongen omzet in tempo.

nicole_floor

Berichten: 3251
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:11

Ik zie ook bijna geen diepte, omdat ik vroeger ben geopereerd aan een lui oog. Ik heb daarom ook heel erg moeite met afstanden zien vooral als het hoger word. Rij nu wel L paarden en heb vroeger M pony's gereden, maar merk wel dat ik snel een volte draai als ik de afstand even niet zie ofzo.

pateeke
Berichten: 2217
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:51

Ik ben zelf slechtziend en heb geen dieptezicht. Ik spring niet vaak omdat ik dat ook niet zo heel erg graag doe, maar als ik het doe, is het voor mij wel prettig om een paard te hebben waar ik echt op kan vertrouwen en die niet al te veel sturing / leiding nodig heeft bij het springen. Hiermee bedoel ik een paard dat rustig naar de sprong gaat, niet snel weigert, zelf de afstand wat kan inschatten,... Ik tel het aantal galopsprongen eigenlijk zelden als ik spring en vind het ook heel moeilijk om dat in te schatten. Ik heb geleerd aan te voelen wanneer ik moet gaan staan. Maar ik ken ook iemand die aan iemand anders vraagt om haar te helpen bij het springen. De andere persoon zegt dan 1, 2, 3, spring en dan weet zij dus ongeveer hoever ze van de sprong is en wanneer ze moet gaan staan. Het is zoeken naar wat voor jou helpt en waar jij je goed bij voelt.

Rebbocop
Berichten: 25
Geregistreerd: 14-03-15

Re: Paardrijden met een blind oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:23

Ja, je kunt het parcours van te voren verkennen, en evt. schattend opmeten, dan tel je de passen en dan kom je er wel uit denk ik. De tips hierboven ^ werken ook prima denk ik.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Paardrijden met een blind oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:34

Ik zie ook geen diepte (een van m'n ogen is heel slecht) en merk dat ik met springen de afstanden erg lastig in kan schatten. Ik volg dus even :)

gothicpizza6
Berichten: 186
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:14

bij de vereniging waar ik rij rijd een meisje die helemaal blind is. er loopt iemand naast haar die verteld waar ze loopt welke kant ze op moet in verband met de figuren. stappen doet ze volgens mijn los. draven doet ze ook maar dan met de begeleiders teugel. ze doet ook gewoon balkjes draven en zo springen niet maar dat doet niemand echt in die groep (in de hogere groepen wel). ze heeft galop gedaan maar dat was te link omdat de pony best snel galoppeert en de begeleider niet haar en de pony in de gaten kan houden als die zo snel gaat. ik vind het best knap.