Therapeutisch Paardrijden (psycho)geriatrische doelgroep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zou jij als je 80 jaar of ouder bent, nog willen kunnen paardrijden (met professionele begeleiding)?

Poll eindigt op

Ja
11 (64%)
Weet ik nog niet
4 (23%)
Nee
2 (11%)

Totaal aantal stemmen: 17


Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Therapeutisch Paardrijden (psycho)geriatrische doelgroep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 18:10

Hallo paardenliefhebbers,

In verband met een voorbereiding op een onderzoek zoek ik informatie en ervaringen met betrekking tot het paardrijden en of het therapeutisch gebruik van paarden voor de (psycho)geriatrische doelgroep ((demente) bejaarden)?

Wie o wie heeft hier ervaring mee (binnen de familie en kennissenkring en/of op professioneel vlak)?

Alles informatie is welkom!!!

Alvast veel dank!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Therapeutisch Paardrijden (psycho)geriatrische doelgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:47

Ikzelf werk binnen de zorg en paardrijden, en heb een jaar enkele wat oudere ruiters op paardrijden gehad die oa dement waren.
Mijn ervaring; als ze het al konden in hun vroegere jeugd, genieten ze er vaak van, activeerde het hun dagelijkse handelingen, en konden ze hun lichaam weer anders gebruiken en ontspannen.
Mensen die het nog nooit hadden gedaan werkte het bij ons niet in ieder geval, met dementie heb je te maken met onbegrip en angst, en werkte het rijden naar mijn idee juist averrechts.
Alles is onbekend immers, en vaak zijn demente mensen nauwelijks leerbaar. Je kunt wel functies ondersteunen of activeren,maar dan moeten die op een eerder ( helder) moment al wel ingeprent zijn geweest in het geval van rijden. ( zelfs erop zitten en niets doen is vaak al een stap te ver voor velen)

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:04

Ik heb een beperkte ervaring met deze doelgroep. Inderdaad zoals Lowara zegt, als het bekend is kan het wel positief werken, anders vaak teveel angst. Je moet ook wel veel aandacht hebben voor de fysieke aspecten die het met zich meebrengt (een oudere die van een paard zou vallen zou echt héél nefast kunnen zijn ivm met breuken waardoor de algemene zelfredzaamheid plots sterk achteruit kan gaan)
Bij ouderen die nog niet ver in hun dementie gevorderd waren of andere psychische aandoeningen hadden (vnl depressie bijvoorbeeld) leek het contact (zonder rijden) met paarden hen ook wel deugd te doen. Zo heb ik een oudere dame met een depressie gekend die vrij angstig was voor grote paarden maar wel erg kon genieten van het borstelen van de shetlandpony's.

_Cher

Berichten: 1123
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Therapeutisch Paardrijden (psycho)geriatrische doelgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:10

Ik zou dan misschien eerder denken aan omgang met paarden en niet het rijden zelf. Of een rit met een koets, dat is ook iets wat ze erg leuk kunnen vinden. Zo kun je ook de minder mobiele oudere mee nemen.

Mcootje

Berichten: 117
Geregistreerd: 09-01-15
Woonplaats: Alkmaar

Re: Therapeutisch Paardrijden (psycho)geriatrische doelgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:35

Bij ons in het dorp deden ze voorheen altijd rijdagjes organiseren voor het bejaarden complex!
het is voor veel oudjes juist prachtig als ze een jarenlange passie hebben gehad en daar op hun oude dag nog de kans voor krijgen!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:11

_Cher schreef:
Ik zou dan misschien eerder denken aan omgang met paarden en niet het rijden zelf. Of een rit met een koets, dat is ook iets wat ze erg leuk kunnen vinden. Zo kun je ook de minder mobiele oudere mee nemen.

Hier zie ik inderdaad wel veel meerwaarde in :j

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Re: Therapeutisch Paardrijden (psycho)geriatrische doelgroep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:20

Dank jullie wel allemaal voor de reacties en jullie tips en ideeën!!!

:-)