rijden met een (onderbeen) prothese

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

rijden met een (onderbeen) prothese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 18:28

Hoi!

Ik ben opzoek naar mensen die paardrijden of iemand kennen die rijden met een prothese, specifiek een onderbeen prothese.
Op Google zie ik veel filmpjes zonder prothese ( dus gewoon met een missend stuk been), maar ben erg benieuwd of mensen een aangepaste prothese hebben of met de prothese rijden waar ze ook mee lopen.
En of men gebruik maakt van speciale beugels, zadels, of andere hulp middelen.

Pb mag natuurlijk ook :)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 07:23

Ik weet dat dit al een oud topic is, maar moest je nog altijd op een antwoord wachten:

Ik heb een tijdje een bijrijder gehad met een onderbeenprothese (die waar ze gewoon mee liep). Door met een aantal zaken rekening te houden kon zij zich perfect uit de slag trekken. Dan denk ik bijvoorbeeld aan die stijgbeugels waarvan de bevestiging een kwartslag gedraaid is, zodat die automatisch 'juist' hangen zonder de beugelriemen te draaien. Ook hadden we zo'n veiligheidskorven op de stijgbeugel, zodat ze niet kon vast raken met haar prothese.

Zij trok zich uit de slag met een normaal zadel, op voorwaarde dat de beugels aangepast waren. Wel hadden we een bokriempje zodat ze zich kon vasthouden als ze haar stijgbeugel kwijtraakte (wat in het begin vaak gebeurde maar daarna steeds minder)

Qua beenhulpen kon zij iets minder verfijnen, maar dit probeerde ze zo goed mogelijk op te lossen met een zweepje :)

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Re: rijden met een (onderbeen) prothese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 14:40

Bedankt voor je berichtje!

maudjeuh_xx

Berichten: 28
Geregistreerd: 15-05-14
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:30

Als je goed evenwicht hebt en een paard rijdt die op stem reageert is het vast wel te doen zonder prothese. Als je dan gewoon zonder beugels rijd. In het begin zal dit moeilijk gaan maar je kan op zoek gaan naar een voltige singel, daaraan kan je je makkelijk vast houden, en hoe meer je het zal doen hoe beter je er in zult worden!

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 00:50

Een aantal jaren geleden toen was ik aan het kijken bij een springwedstrijd, toen viel er een mevrouw van haar paard bij een hindernis. En toen ze viel viel ook haar prothese van haar been af zeg maar. Ze sprong weer op hupste naar haar been deed hem weer aan.. als je dat zo mag noemen. Kreeg een voetje van iemand die haar paard had gepakt, en reed zo weer verder en dan heb ik het niet over een huppel sprong van 30 cm maar toch al gouw een 120.
Hoorde achteraf dat die mevrouw een speciaale prothese had, zat ook een laars om en bij iets teveel druk schoot hij los ook voor de veiligheid. Ze had alleen eventjes een voetje nodig bij gebrek aan een opstap blok en er was niks meer aan de hand.

cfobie
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:44

Hi, beetje late reactie, maar wou het je toch laten weten.

Ik heb zelf een onderbeenprothese en rijd ondertussen al 11j. Ik heb geleerd om te rijden zoals iemand die gewoon twee benen heeft, zeg maar :) ik heb dus nooit speciale aanpassingen gehad ofzo. Het enige waar ik soms wel last van heb, is dat ik niet altijd enkel op de tip van mijn beugel kan steunen. Dus mijn voet zal soms dieper in de beugel zitten (enkel in galop). Ik heb ook eens 1x 'zonder been' gereden en ook dit lukte perfect aangezien ik een vrij goed evenwicht heb.
Misschien heb je toch iets hieraan gehad, ofni haha, ik wou het gewoon meedelen