mede bokkers met fibromyalgie/artrose/rugbrace

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaykemakeit

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-07-12
Woonplaats: Utrecht

mede bokkers met fibromyalgie/artrose/rugbrace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 21:12

Hoi mede bokkers! :)

Ik vroeg mij af wie hier ook met een (rug)brace of korset rijdt?
Voor mijn rug heb ik een brace waar ik regelmatig mee rij. Als ik zonder rij heb ik na het rijden nog meer last als normaal.... -O-

Ik heb artrose en fibromyalgie in mijn rug, nek, schouders, heupen, knieën en handen. Ik slik erg veel medicijnen(arcoxia, tramadol, ibuprofen, diclofenac) om de pijn onder controle te houden. Ben nu bijna 20 maar voel me echt een oude doos :') :j

Ik heb geen eigen paard dus ben verbonden aan de manege. Ik reed eerst veel in groepslessen, maar merkte dat dit te vermoeiend voor mijn lichaam werd. Nu neem ik af en toe privé les en rij ik verder zelf "vrij". Er staan een aantal paarden en pony's waarop ik heerlijk zit en minder last van mij Rug heb. Ik rij nooit op paarden die heel hoog opgeven.

Ook rij ik veel met lange teugel en stap ik tussen het draven en galopperen door veel. :j

Ik ben benieuwd of jullie misschien tips hebben (uit eigen ervaring) hoe ik het rijden aangenamer kan maken.

Ook ben ik benieuwd naar jullie verhalen en hoe jullie hiermee omgaan tijdens het rijden (poetsen, opzadelen, aansingelen, beugels opmaakt maken ezv..)

Alvast bedankt _/-\o_ *\o/*

saddledancer

Berichten: 1418
Geregistreerd: 27-08-14
Woonplaats: London, uk

Re: mede bokkers met fibromyalgie/artrose/rugbrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:31

Hii!!
ik heb fibromyalgie, al is het bij mij nooit officieel vast gesteld. Aangezien ik nog erg jong was toen het zich ontwikkelde, en het toen nog niet echt bekend was, en al helemaal niet onder kinderen. De dokter heeft gezegd dat hij het nu voor me vast kan stellen, maar dat wil ik niet, want wij zijn zelf gaan dokteren toendertijd en ik wil geen labeltje.
anyway, Ik rij niet met een rugbrace, maar wel altijd met bodyprotector, omdat dit alles ook wat beter stil houd. Ik werk met paarden, en daarom kan ik echt niet hebben dat ik 'het niet kan' want voor mij tien anderen, en Dan kan ik mijn Baan verder wel vergeten. Wat mij ongelovelijk heeft geholpen, is magnesium slikken. De goede kwaliteit pillen, hoogste dosis of zelfs iets meer, per dag, en dat braaf elke dag slikken! Weet niet of het bij iedereen werkt, maar mijn slechte dagen zijn al veel minder.:j Verder heb ik geleerd door de pijn heen Te moeten knokken, en soms zit ik savonds jankend op de bank omdat het zoveel pijn doet, maar ik vertik het om mijn Baan er voor op Te geven omdat ik ook pas 20 ben, en de paarden(sport) niet op kan geven. Voor ik ga poetsen neem ik vaak even een extra pijnstillertje, en ik draag bijna altijd handschoentjes, want met kou word t erger.
sorry, zo word t wel een heel negatief verhaal :') mijn tips zijn dus iig, warmte, en een heleboel magnesium!! :D en wees ook vooral niet bang om je eens in Te lezen op paarden geneeskunde, klinkt heel stom, maar mijn moeder weet alleen dingen over dieren gezondheid, en toen we dus zelf moesten gaan dokteren kwam zij erachter dat een heleboel paarden suplementen (Dan dus wel de natuurlijke) ook ontzettend kunnen helpen voor ons! (zo gebruiken ik en de paarden ook allevei biotine voor ons haar :') ) sterkte, en blijf van de paarden genieten, ook al is het soms zwaar, en wees ook niet bang om eens hulp Te vragen tijdens het opzadelen :)

ijsklontje

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: in mijn hutje op de hei

Re: mede bokkers met fibromyalgie/artrose/rugbrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:54

Bij mij is het vorige jaar vast gesteld. Op dat moment reed ik niet meer, omdat mijn eigen paard 2,5 jaar geleden verhuisd is naar mijn zus.
Op advies van een therapie die ik afgelopen voorjaar gevolgd heb op aanraden van de reumatoloog, ben ik vanaf april weer gaan rijden. Op dit moment 1 keer per week, maar ik ben wel weer opzoek naar een eigen paardje. Omdat het mijn ontspanning is.

Ik heb regelmatig veel pijn, maar tijd om er veel aandacht aan te geven heb ik niet. Met 2 kindjes en een baan.

Daarbij ga ik mijn leven niet laten lijden door pijn. Het is wel vermoeiend. Ook ik jank wel op de mindere dagen, maar ach die gaan weer over.

saddledancer

Berichten: 1418
Geregistreerd: 27-08-14
Woonplaats: London, uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:28

ijsklontje schreef:
Bij mij is het vorige jaar vast gesteld. Op dat moment reed ik niet meer, omdat mijn eigen paard 2,5 jaar geleden verhuisd is naar mijn zus.
Op advies van een therapie die ik afgelopen voorjaar gevolgd heb op aanraden van de reumatoloog, ben ik vanaf april weer gaan rijden. Op dit moment 1 keer per week, maar ik ben wel weer opzoek naar een eigen paardje. Omdat het mijn ontspanning is.

Ik heb regelmatig veel pijn, maar tijd om er veel aandacht aan te geven heb ik niet. Met 2 kindjes en een baan.

Daarbij ga ik mijn leven niet laten lijden door pijn. Het is wel vermoeiend. Ook ik jank wel op de mindere dagen, maar ach die gaan weer over.


dat vind ik een top instelling, kunnen een hoop mensen een voorbeeld aan nemen _/-\o_

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: mede bokkers met fibromyalgie/artrose/rugbrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:33

Hier geen fybro, maar wel een tip..

Mij zijn destijds sprenger-beugels aangeraden omdat deze een veersysteem hebben dat ervoor zorgt dat je enkels/knieen minder belast worden.

Edit; het gaat om de sprenger "bow balance":
http://www.ej.nl/~/11/21/34/veiligheids ... _1745.html

Ik vond t een opluchting om mee te rijden toen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:38

Ik heb ook fybromialgie, zo'n 7 jaar geleden vastgesteld, klachten al veel langer. Fyso adviseerde te stoppen met paardrijden omdat ik anders binnen 5 jaar in een rolstoel zou zitten. Gelukkig dacht de reumatoloog daar anders over. Wel heb ik, met pijn in mijn hart, mijn toenmalige paard verkocht en een rustiger paard terug gekocht. Ik rijd nu ongeveer 3 a 4 keer per week afhankelijk van hoe ik me voel. Goed luisteren naar je lichaam. Verder ben ik mij gaan verdiepen in andere leuke dingen die je kunt doen met een paard als je mindere dagen hebt, zoals grondwerk. Ik rijd ook met sprenger beugels en heb na lang zoeken een zadel gevonden waar ik redelijk pijnvrij mee kan rijden, een lucht gevuld zadel van schleese.

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: mede bokkers met fibromyalgie/artrose/rugbrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 12:28

Ik moet op 25 nov naar de reumatoloog. Heb altijd wel ergens pijn en een peesontsteking in de elleboog, maar ook snel in de knie als ik bvb eens te fanatiek dans ofzo.
Heb zo het gevoel dat ik iedere keer dat ik te veel doe ik het moet bekopen. Zo mag ik maar 1 à 2 dingen per dag doen, maar mag het niet te gek worden of ik ben daarna voor niets meer goed.
Soms bij wisselvallig weer (zoals nu) kan ik moeilijk mijn polsen bewegen, maar ook andere gewrichten doen pijn en zijn stijf.
Geraken jullie ook zo moeilijk recht als jullie 5 minuutjes op de grond gaan zitten bvb ?
Ik weet dus nog helemaal geen naam voor het beestje, maar denk dat het eigenlijk nooit gaat overgaan. Was als kind ook al een vrij stijve hark en kon ik nooit op mijn hurkje zitten.
Er zijn ergere dingen natuurlijk, maar zou me toch graag beter voelen. Ik voel me steenoud :o

Anoniem

Re: mede bokkers met fibromyalgie/artrose/rugbrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 12:41

Ja het is vaak heel frustrerend. Zoveel willen en zo weinig kunnen.

ijsklontje

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: in mijn hutje op de hei

Re: mede bokkers met fibromyalgie/artrose/rugbrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:10

Allemaal heel herkenbaar. Ik heb ook net weer een paar mindere dagen achter de rug. Ik ben idd naar een wat makkelijker paardje opzoek.
Luisteren naar je lichaam moet je leren, dat is heel moeilijk. Van bepaalde dingen weet je van te voren dat het problemen gaat geven, maar het komt helaas ook maar al te vaak voor dat je vandaag iets doet en geen problemen hebt en volgende wel problemen geeft.

Ook ik kampte voor de diagnose al jaren met diverse problemen. Tot ik vorige jaar na een lange revalidatie na mijn 2 e zwangerschap en de orthopeed eigenlijk niet echt iets kon vinden, het licht zag. Mijn moeder heeft het ook. Ik ben gaan lezen en heb met haar gebeld en met mijn Fysio overlegd. Toen naar de reumatoloog en die kon enkel bevestigen.

Anoniem

Re: mede bokkers met fibromyalgie/artrose/rugbrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:25

Het meest waardeloos vind ik dat je alles moet plannen, niet meer spontaan iets kan gaan ondernemen. Wil ik zondag naar een pretpark b.v., moet ik de dagen daarvoor en daarna zo inplannen dat ik zoveel mogelijk mijn rust kan pakken.

essie23

Berichten: 236
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Klein dorpje in het hoge noorden

Re: mede bokkers met fibromyalgie/artrose/rugbrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:48

Hallo ,mooie topic ik volg ook , ik heb beginnende slijtage aan 3 wervels in mijn onderrug Fibromyalgie en heb ik bekken instabiliteit gehad .... nu loop ik ook tegen het probleem aan met het paardrijden ik heb een kruising Fries tuigpaard niet echt een ideaal paard voor mijn rug ,maar heb haar al jaren en ben dol op haar en wil haar dus niet verkopen voor een geschikter paard . Graag hoor ik tips over zadels e.d sterkte allemaal.

gezienanas

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-08-14

Re: mede bokkers met fibromyalgie/artrose/rugbrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:03

Mijn moeder heeft hier ook last van en voelde zich ook altijd een ouwe doos. Zij is toen naar een alternatieve genezing gegaan. Zij moest twee ijzeren staafjes vasthouden en die zaten aan een kastje vast, dan werd er bv bloemkool bij haarbgehouden en als zeker allergisch voor zou zijn sloeg de meter aan. Hier is uitgekomen dat zij niet goed tegen varkensvlees en ei kan, nubze dot zo goed als niet meer eet zijn eigenlijk alle klachten verdwenen. Het klinkt echt ultra zweverig maar misschien het proberen waard!

ijsklontje

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: in mijn hutje op de hei

Re: mede bokkers met fibromyalgie/artrose/rugbrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:50

Heel herkenbaar orchidee.

beaversrun

Berichten: 434
Geregistreerd: 04-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:57

Ik heb van die veren voor westernbeugels maar het helpt niets.
Vind het erg rot rijden en die dingen waren stervens duur!!

Margrietje88
Berichten: 55
Geregistreerd: 07-08-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: mede bokkers met fibromyalgie/artrose/rugbrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 00:41

Hier ook fibro geconstateerd. Voor mij is het toverwoord; doseren!
Leer je grenzen aan geven, durf hulp te vragen en neem je rust.
Zware dingen in de huishouding doe ik niet, zoals bed op maken. Ook stofzuig en dweil ik nooit op 1 dag (doet manlief het.ene of het andere).
Als ik moe ben, kruip ik een uurtje op bed. Niet elke dag (kan ook niet want werk gewoon) maar als het kan en nodig is doe ik het gewoon.
En op mijn werk, ik doe wat anderen ook doen maar op mindere dagen geef ik mijn grens aan. Heeft uiteindelijk iedereen meer aan.
Daaraast blijven bewegen.
Ook merk ik dat warmte fijn is. Dus altijd een hemd aan en in bed een elektrische deken.
Die elektrische deken is voor mij echt een zegen. Voorheen sliep ik in de nacht erg slecht en was ik de volgende ochtend doodop! Ik heb zelf de indruk dat het komt omdat mijn lichaam zoveel moeite moet doen om zich warm te houden dat daar alle energie naar toe gaat.
En suikers... als ik veel suiker heb gehad ben ik moe moe moe moe... dus minder suiker voor mij :-)
Oh ja... en stress...HEEL slecht :-D Maar daar heb ik natuurlijk nooit last van :-D
En accepteren dat het is zoals het is maar niet bij de pakken neer zitten maar accepteren dat mindere dagen er nou eenmaal bij horen....

Op rij gebied merk ik dat mijn spieren snel vermoeid zijn bij intensief rijden. Ook met aansingelen heb ik help nodig omdat ik gewoonweg kracht te kort kom. Gelukkig heb ik een mond gekregen en is er altijd wel iemand bereid mij even te helpen.

Ik heb heel lang veel pijnstillers gebruikt (diclofenac, paracetamol, omeprazol, amitriptiline, ibuprofen) tot ik regelmatig op mijn kop ik bed lag omdat mijn maag het niet meer leuk vond. Van de een op andere dag mee gestopt. En eeigenlijk.... gaat het heel goed met me :-)

De tip van magnesium ga ik zeker meenemen.

Elisa2

Berichten: 37434
Geregistreerd: 31-08-04

Re: mede bokkers met fibromyalgie/artrose/rugbrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:21

Ik heb ook fibro en kan niet meer rijden...enkel een beetje stappen. Doseren is inderdaad een toverwoord met fibro maar o zo moeilijk.

Inmiddels weet ik wel: over m'n grenzen gaan betekend heel erg beroerd en ziek worden bij mij..vind het alleen nog verdomd moeilijk soms om te weten waar die grenzen liggen.

Suliko

Berichten: 4338
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:31

Ik heb fibro :j Sinds maart dit jaar geconstateerd, maar loop al jaren met klachten, voornamelijk rug, schouders, nek en armen. En mijn benen zijn gewoon raar :') . Ik zelf ben 17, dus het is de vraag of deze klachten op dit niveau blijven 'hangen' of dat het dus steeds erger wordt, zoals in de meeste gevallen en wat het bij mij sinds mijn eerste klachten gedaan heeft, ik ga ook maar gewoon uit van het laatste. Ik kan nu ook nog wel behoorlijk veel, al is dat niet helemaal waar, want ik ben echt beroerd in mijn grenzen aangeven en ga veel te vaak op mijn bek daardoor. Omdat het pas een jaar geleden is geconstateerd, ben ik momenteel ook gewoon zwaar uitgeput door de jaren ervoor (met als resultaat in havo 4 blijven zitten, en nu ga ik gemiddeld nog maar 1/2 dagen in de week naar school als het niet minder is).

Maar wat ik zelf gemerkt heb, sinds ik het weet, en na alles wat ik geprobeerd heb aan therapie en middeltjes en gewoon 'leven': toen ik nog een goede conditie had in de periode dat ik fanatiek karate deed, voelde ik me veel beter. Ik heb gedwongen moeten stoppen omdat het te veel werd, maar ik vind het echt zo doodzonde dat ik niet door ben gegaan met regelmatig trainen maar dan gecontroleerd. Wat ik nog steeds wil doen, via het interne revalidatieprogramma van de Sint Maartenskliniek. Pijnstillers werken bij mij absoluut niet, wat ik eigenlijk niet heel erg vind, want ik ben bang dat als het wel zou werken ik geen controle meer heb over mijn grenzen en te veel doe, wat ik later pas merk, dus geen middeltjes voor mij.

Wat betreft rijden, zolang ik ontspannen rij (wat ik heeeel moeilijk vind, ik zet mezelf veel te snel vast en ik vergeet altijd adem te halen) merk ik dat het rijden goed is voor mijn lichaam, maar wanneer ik niet ontspannen rij, kan ik leuk erna genieten van heel veel pijntjes. Ook de bewegingen, als de pony lekker zit, merk ik dat mijn rug de bewegingen stiekem heel fijn vind. :D

Ontspanning is sowieso wel een sleutelwoord, voor alles in het leven. Als ik in stress ga zitten kom ik nergens, letterlijk en figuurlijk. En je grenzen, ik ben daar nu heel erg mee bezig en het lukt me steeds beter om te zeggen waar het op staat en om voor mezelf te kiezen. Want zoals andere hier al zeggen, als je eenmaal ook maar een stapje over je grens heen gaat, en je zit gelijk weer in de put.

Oh, en sindskort zit ik aan de zeezouten! (voornamelijk nummertje 2 (calcium) en 7 (magnesium), die zijn voor de spieren, inslapen en doorslapen en nummertje 5 (kalium) als de stress me te veel wordt en voor wat meer energie)). Valt volgens mij onder de alternatieve geneeswijze, maar voor mijn gevoel helpt het heel erg, dus zeker iets om je in te verdiepen. :j

Jeetje, veel te lang bericht geworden, en dan wou ik toch nog dit melden:
@Margrietje88, dankjewel, echt dankjewel. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat het me gewoon te veel energie kost om mezelf warm te houden tijdens het slapen... Het duurt zo lang voor ik al inslaap, puur omdat ik mezelf eerst warm moet maken... ;( Dit liet echt even een lampje branden haha. :+

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:53

Heel herkenbaar allemaal! Ook ik heb fibromyalgie, sinds twee jaar gediagnosticeerd. Ik kan vooral in de herfst en winter mijn paard minder vaak rijden dan ik zou willen. Nu lukt het een keer per week en soms een paar weken niet door pijn en stijfheid. In de betere maanden lukt het twee keer per week en soms zelfs vaker. Gelukkig heb ik een bijrijder en rijdende dochter :) Verder doe ik andere leuke dingen met mijn paard, zoals grondwerk en wandelen. Ik heb bij het rijden vaak last van te veel spanning in nek en schouders en van slappe benen. Intensief rijden doe ik sowieso niet, gewoon lekker voor de ontspanning.

Wat supplementen betreft nog een tip. Ik slik sinds een tijdje naast de magnesium ook MSM, een zwavelverbinding die van nature in ons lichaam zit. Drie maal 1000 mg. Het heeft mijn spierpijn minder gemaakt. Wat mij ook veel helpt, naast inderdaad doseren van activiteit en rust, is mindfulness meditatie. Daar kun je via de zorgverzekering een cursus in volgen. Ik heb het via de reumatoloog geregeld. Zeker de moeite waard!

Belangrijk is vooral naar je lijf te luisteren, maar jezelf ook eens uit te dagen een stapje meer te zetten. Vooral leuke dingen blijven doen en blijven bewegen *D

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: mede bokkers met fibromyalgie/artrose/rugbrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:01

De bovengenoemde tip over de stijgbeugels vond ik een hele goede.

Geen fibromyalgie maar artrose.

Nieuw niet goedkoop, ik had ze op Marktplaats voor 40 euro.
www.gpgstirrups.com

BiHB
Berichten: 542
Geregistreerd: 16-04-10

Re: mede bokkers met fibromyalgie/artrose/rugbrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:42

Ik meld me hier ook, ik heb geen fibro maar SLE, (lupus) een autoimmuunziekte met daarbij reuma.
Ik werk voor een groot deel voor mezelf ( bedrijf in paardencoaching ) en werk nog 20 uur in de zorg.

Nu ben ik niet iemand die snel bij de pakken neer gaat zitten, ik heb 4 paarden te verzorgen en onderhouden.
(Ja ja dat is soms best veel)

Ik wil jullie graag wijzen op het gebruik van tarwe gluten...
Lees daar maar eens over op internet.
Ik slikte vroeger 14 pillen per dag, sinds ik tarwe glutenvrij eet, slik ik nog 1 pil per dag....

Het is echt de moeite waard om je daar eens in te verdiepen.